تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819412302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير بهداشت: كمبود اعتبارات نبايد حركت شتابان علمي كشور را محدود كند تحقيقات بدون رويكرد مساله محور، كمكي به ارتقاي سلامت كشور نمي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير بهداشت: كمبود اعتبارات نبايد حركت شتابان علمي كشور را محدود كند تحقيقات بدون رويكرد مساله محور، كمكي به ارتقاي سلامت كشور نمي‌كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

وزير بهداشت با بيان اين كه اثر گذاري در ارتقاي سلامت صرفا با افزايش مقاله و طرح پژوهش و تكميل تجهيزات ميسر نمي‌شود بر ضرورت رويكرد مساله محور در تحقيقات پزشكي كشور تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر كامران باقري لنكراني در افتتاحيه همايش دو روزه معاونان پژوهشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور گفت: با توجه به نامگذاري سال جاري تحت عنوان سال نوآوري و شكوفايي، بايد نوآوري‌هاي ارائه شده، پاسخي به مشكلات و اولويت‌ها دهد كه از مهمترين اين مسايل برخي بي‌عدالتي‌ها در نظام سلامت است، به طوري كه عليرغم بهبود شاخصهاي سلامت كشور از متوسط جهاني به ويژه در شاخصهاي خدمت رساني، شاخص‌ها از همگوني مناسبي برخوردار نيستند.

وي افزود: در پوشش واكسن هپاتيت ب، رتبه سوم و در پوشش كل نظام واكسن‌هاي موجود در كشور ــ كه سه مورد ديگر نيز بايد به مجموعه آنها وارد شود ــ رتبه كمتر از 40 را در جهان داريم، اما براي رفع بي‌عدالتي‌ها و ارائه روشهاي خدماتي، دست به پژوهش و نوآوري زده و ريشه‌هاي اين بي‌عدالتي را كشف كنيم.

وزير بهداشت در ادامه اظهار كرد: در خصوص برخي شاخص‌هاي سلامت بايد فعاليتهاي جدي و هدفمندي انجام دهيم كه نيازمند نوآوري مي‌باشد، نظير شاخص رضايتمندي بيماران، شاخصهاي ملي نظام سلامت و يا شاخص بيماريهاي غيرواگير كه در اين بخش بار بيماري‌هاي غيرواگير نظير تالاسمي در كشور رو به افزايش است و حداقل 35 درصد آن با كنترل عوامل خطرساز قابل پيشگيري است، اما با توجه به محدوديت منابع فيزيكي، مالي، تجهيزاتي و انساني نقطه شروع بايد مشخص شود.

تاثير فقر در برخورداري از خدمات سلامت روان

باقري لنكراني گفت: نتايج تحقيقات محققان نشان مي‌دهد هر چه افراد فقيرتر باشند، خدماتي كه براي سلامتي روان دريافت مي‌كنند، عمدتا خدمات دارويي بوده و از ساير خدمات بهره‌اي نمي برند. ما نيز بايد نرخ بالاتر بيماريهاي رواني در گروه فقير جامعه را شناسايي و براي حل آن تحقيق كنيم.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تاكيد كرد: ما بايد تحقيق و پژوهش و نوآوري را با مشكلات امروز گره بزنيم و تقويت مباني علم چون علوم پايه جايگاه ويژه خود را در امور پژوهشي بيابد و پرداختن به اين علوم، سرمايه‌گذاري مبنايي است.

به گزارش ايسنا، وي عنوان كرد: امروز تحقيق در حوزه علوم پايه به جمع‌آوري نمونه‌ها و همكاري با ساير كشورها ختم مي‌شود و بدين ترتيب به جايي نمي رسيم. اين كه مركزي 30 مقاله در سال در اين حوزه منتشر مي‌كند كه در بطن كار، هدف استفاده از يكسري پرايمر بوده و هيچ استفاده رو به جلو و مداخله‌اي ندارد، يك نقطه ضعف است و بايد نگاه مساله محور را مد نظر قرار دهيم كه در غير اين صورت حركت ما بي هدف خواهد بود.

باقري لنكراني افزود: شناخت مشكلات كشور ضروري بوده و مي‌تواند انگيزه علوم پايه باشد، اما گاه مشاهده مي‌شود كه با وجود دانشجويان دكتري، دانشگاه نمي‌تواند مشكلات خود را حل كند و از خارج از دانشگاه بدين منظور نيرو جذب مي‌شود، اگر نتوانيم از تحقيقات بهره‌مند شويم، سرمايه‌گذاري درستي نكرده ايم.

اثرگذاري در ارتقاي سلامت با مقاله و طرح ميسر نيست

وي تاكيد كرد: اثر گذاري در ارتقاي سلامت با افزايش مقاله و طرح پژوهش و تكميل تجهيزات نيست كه در انتهاي كار آنها را بي ارتباط با آنچه در جهان رخ دهد، بيابيم و وزارتخانه نيز به منظور بهره مندي از ظرفيتهاي دانشگاهي براي ارتقاي سلامت به وجود آمده است و ادغام بخشهاي مختلف آموزش، پژوهش و درمان را نيز به صورت عملياتي پيگيري كنيم.

وزير بهداشت بيان كرد: كاركرد پژوهش معاونان پژوهشي، مهمترين موتور حركت دانشگاه‌هاست كه به ساير بخش‌ها نيز جهت دهي مي‌دهد و با توجه به اين كه كشور با تهديدات متفاوتي روبرو بوده و از هيچ حمايتي براي رشد علمي برخوردار نيست، بايد باور حل مشكل و اثرگذاري در نظام سلامت بر همه فعاليتها حاكم شود.

كمبود اعتبارات، حركت پرشتاب ما را محدود نكند

وي تصريح كرد: ما معتقديم از منابع مالي موجود مي‌توانيم به شيوه بهتري بهره‌برداري كنيم و با نگاه نوآورانه بر همه امور از جمله مديريت تحقيقات اثر گذار باشيم و در اين مسير با تحكيم ارتباط فعاليت‌ها با مباني معرفتي، علوم بين رشته‌يي را سرفصل فعاليتهاي بين رشته‌يي دانسته و بر تاثير علوم انساني در علوم پزشكي صحه گذاريم.

آيين‌نامه اصلاحي ارتقاي اعضاي هيات علمي آماده ابلاغ است

باقري لنكراني خاطرنشان كرد: اصلاحاتي كه در آيين‌نامه ارتقاء نياز داشت، صورت گرفت و آماده ابلاغ شده است، اما اگر صدها پژوهش انجام دهيم و نتيجه‌اي از آن به درد دانشگاه نخورد، عملكرد مفيدي نداشته‌ايم و طرح اين موارد به عنوان نياز در جامعه دانشگاهي و حمايت از فضاي ايجاد شده براي نوآوري، بايد نخبگان جامعه در ميان گذاشته شود.

انتهاي پيام
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن