واضح آرشیو وب فارسی:کرد پرس: در این نوشتار همزمان با سفر آیت الله العظمی حسین نوری همدانی به بررسی بخش هایی از زندگی ایشان به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی پرداخته ایم.کردپرس- آیت الله العظمی حاج شیخ حسین نوری همدانی در سال 1304 هجری شمسی در همدان و در خانواده ای مذهبی پای به عرصه وجود نهاد. از سن 7 سالگی به آموختن ادبیات فارسی، انشا و نصاب پرداخت و تا معالم الاصول را از ایشان فرا گرفت. در سال 1321 وارد مدرسه مرحوم آخوند همدانی شد و مدت 5/1 سال در آنجا به فراگیری علوم دینی مشغول گردید، سپس به قم عزیمت کرد تا از محضر اساتید بزرگی چون آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد، حجت کوه کمره ای و علامه طباطبایی بهره بگیرد. ایشان مدت 12 سال از درس فقه و اصول آیت الله داماد بهره جست و علاوه بر آموختن علوم نظری، از سیره عملی استاد نیز بسیار فرا گرفت. آشنایی آیت الله نوری همدانی با امام خمینی (ره) آشنایی آیت الله نوری همدانی با امام (ره) از سال 1362 هجری قمری و از ابتدای ورود به قم و با شرکت در درس اخلاق ایشان که در روزهای جمعه و در محلی زیر کتابخانه مدرسه فیضیه تشکیل می شد، آغاز شد. پس از درس، نماز به امامت آیت الله العظمی سید محمدتقی خوانساری اقامه می شد. وی که از شاگردان ممتاز امام (ره) و به شدت دلبسته ایشان بود، از نظر سیاسی هم تحت تأثیر آموزه های امام (ره) قرار گرفت و با آغاز نهضت ایشان، فعالیت های سیاسی خود را آغاز کرد. پس از درگذشت آیت الله العظمی سید محسن حکیم، تلاش ها برای اعلام و توسعه مرجعیت امام (ره)فزونی گرفت. این تلاش، بیشتر از سوی شاگردان مبرز امام (ره) که از مدرسین شاخص حوزه نیز تشکیل می شدند، انجام می گرفت و آیت الله نوری همدانی در آن نقشی پررنگ داشت. ایشان در این زمینه می گوید: «پس از درگذشت آیت الله العظمی حکیم، ما با توجه به خصوصیات علمی و اخلاقی حضرت امام(ره) تصمیم گرفتیم کاری کنیم که چهره ایشان در خارج از حوزه های علمیه هم برای مردم بهتر و کامل تر شناخته شود، بنابراین 12 تن از مدرسین حوزه علمیه قم که بنده نیز جزو آنها بودم، اعلامیه ای را در تأیید مرجعیت حضرت امام (ره)نوشتیم و پخش کردیم. علمای شهرستان ها نیز از این اعلامیه استقبال خوبی کردند و در بعضی از مراکز، آن را روی منبر برای مردم خواندند که تأثیر زیادی گذاشت». صدور این اعلامیه باعث شد که عوامل ساواک به منزل آیت الله نوری همدانی بریزند و پس از زیر و رو کردن خانه، وی را دستگیر کنند به ساواک قم در خیابان راه آهن ببرند. فردای آن روز ایشان را به زندان قزل قلعه تهران منتقل کردند. آیت الله نوری همدانی حدود سه ماه، بدون محاکمه و ملاقات، در سلول انفرادی بود و جز برای تجدید وضو، حق خروج از سلول را نداشت. پس از محاکمه، روزی ده دقیقه زندانی ها را برای هواخوری به حیاط زندان می بردند. در بازجویی ها مهم ترین سخن آنها این بود که شما طرفدار آیت الله خمینی هستید و در حمایت از ایشان اعلامیه می نویسید و امضا می کنید. دو ماه بعد از محاکمه، ایشان از زندان آزاد شد و به قم بازگشت و مشغول تدریس شد. ایشان پس از آزادی از زندان در 17 دی ماه سال 56، مقاله توهین آمیزی با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» به اسم مستعار احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات منتشر شد. آیت الله نوری در این زمینه می گوید: «روز 19 دی قبل از ظهر، آقایان به منزل بعضی از اساتید رفته و قرار گذاشته بودند تا بعد از ظهر در منزل ما اجتماع کنند. این قرار در نماز جماعات هم اعلام شده بود. ساعت حدود یک بعد از ظهر بود که عده ای آمدند و چند بلندگو در داخل منزل و کوچه نصب کردند. به تدریج منزل، پشت بام ها و کوچه مملو از جمعیت شد. ابتدا آقای سید حسین موسوی تبریزی صحبت کرد و بعد بنده جنایات رژیم ستمشاهی را به صراحت بیان کردم و سخنرانی جامع و تندی را علیه رژیم انجام دادم». هنوز چند ساعتی نگذشته بود که خبر این سخنرانی تند در همه شهر پیچید و مردم خشمگین از توهین به امام(ره)، در حالی که شعار می دادند راهی کوچه ها و خیابان ها شدند و آیت الله نوری همدانی نیز آنان را همراهی کرد. تبعید آیت الله همدانی به سقز آیت الله نوری همدانی کمی بعد از این جریان به سقز تبعید شد و در آنجا دوستان مبارزش در قم، از جمله مدرسین حوزه و جوانان پرانگیزه و انقلابی از سراسر ایران، به دیدارش شتافتند. با روی کار آمدن دولت شریف امامی، آیت الله نوری همدانی از تبعید بازگشت و به پاریس رفت و در جلساتی که در حضور امام تشکیل می شد، شرکت داشت. پس از بازگشت امام(ره) به ایران، در مدرسه علوی نیز از ملازمان ایشان بود تا پس از چند روز، آرزوی او و تمامی مبارزان و مصلحان تحقق یافت و انقلاب پرشکوه اسلامی پیروز شد. پس از پیروزی انقلاب، تلاش های آیت الله بیشتر صبغه فرهنگی به خود گرفت. وی در سال 1358 و 1359 به نمایندگی از سوی حضرت امام به کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا، سوئد، بلژیک، سوییس، نروژ، فنلاند، اسپانیا، یونان، ترکیه، تایلند، بنگلادش، مصر و هند سفر کرد و به تبیین مواضع نظام جمهوری اسلامی پرداخت. مدتی هم امامت جمعه شهر همدان را به عهده داشت. ایشان به دو زبان عربی و انگیسی تسلط کامل دارد و اشعار فراوانی با مضامین مذهبی و انقلابی سروده و کتاب های فراوانی را نوشته است. سفر آیت الله نوری در سال 57 از سوی امام خمینی به کردستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله نوری در سی ام بهمن 1357 شمسی از سوی امام خمینی به عنوان نماینده ی وی جهت بررسی مسائل و مشکلات کردستان با توجه به آشنایی وی به منطقه انتخاب گردید و او وظیفه داشت که با اهالی منطقه بحث و شور نماید و نظرات آنان را به امام منتقل نماید. پس از انجام مأموریت مذکور از طرف امام مأموریت یافت که در کشورهای اروپایی به بررسی اوضاع دانشجویان سفارتخانه و مسائل اقتصادی ایران بپردازد و ضمناً علاوه بر موارد فوق وظیفه داشت که به تبلیغ و معرفی انقلاب اسلامی بپردازد و به پرسش های علمی مطروحه در این زمینه ها پاسخ گوید. بدین منظور آیت الله نوری طی سال های 1358-1359 ش به کشورهای : انگلستان ، نروژ، فنلاند، اسپانیا، یونان ، ترکیه ، فرانسه ، آلمان ، اتریش ، ایتالیا، بلژیک ، هلند، دانمارک ، سوئد و سوئیس مسافرت نمود. در همین ایام به دنبال درخواست مسلمانان پاکستان ، هندوستان و بنگلادش در خصوص اعزام یکی از علمای اعلام از ایران به آن کشورها، وی از سوی امام موظف گردید که جهت بررسی اوضاع مسلمانان شیعه و سنی ایرانی و غیرایرانی و همچنین مدارس علوم دینی و وضع دانشجویان ایرانی و امکانات رفاهی و آموزشی به کشورهای مذکور سفر کند و در این زمینه به فیلیپین نیز مسافرت در سال 1359 ش / 1399 ق آیت الله نوری بر حسب دستور امام خمینی به غرب کشور و کرمانشاه مسافرت نمود تا از نزدیک به بررسی مسائل و مشکلات منطقه بپردازد. برای عضویت در کانال تلگرامی خبرگزاری ( کُردپرس) کلیک کنید .
سه شنبه ، ۱۰آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کرد پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]