تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816441120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جابر رمضانی: در حوزه ادبیات نمایشی شاهد جریان های خاصی نیستیم


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ امروز: جابر رمضانی از کارگردانان جوان تئاتر است که آثار قابل قبولی را در کارنامه خود ثبت کرده است. «اسکیس» و «صدای آهسته برف» جزو آثاری بود که مخاطبان و منتقدان واکنش مثبتی نسبت به آن داشتند.به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ جابر رمضانی از کارگردانان جوان تئاتر است که آثار قابل قبولی را در کارنامه خود ثبت کرده است. «اسکیس» و «صدای آهسته برف» جزو آثاری بود که مخاطبان و منتقدان واکنش مثبتی نسبت به آن داشتند. حالا در تازه ترین فعالیت نمایشی او قرار است نمایش «سوراخ» را در جشنواره تئاتر اجرا کند. رمضانی در گفت وگو با روزنامه «اعتماد» گفت: «این اثر یکی از متفاوت ترین آثار گروه«سوراخ تو دیوار» خواهد بود. در سال گذشته مخاطبان «به مناسبت ورود اشکان» و «صدای آهسته برف» را از گروه ما دیدند و این نمایش فضای بسیار متفاوتی دارد. اما به نوعی هم به دو نمایش قبل ربط دارد. «اسکیس» و «صدای آهسته برف» و «سوراخ» یک سه گانه هستند که سوراخ گانه سوم آن است. کسانی که دو کار قبلی را دیده باشند این سه گانگی را متوجه می شوند.» آنچه در کار این گروه جوان جلب توجه می کند حضور محمد چرمشیر به عنوان دراماتورژ در کنار آنهاست. « دراماتورژ این اثر هم استاد چرمشیر هستند که در دو کار قبلی هم کنار گروه ما بودند. اساسا شیوه کاری که در دو کار قبلی وجود داشت و الان هم همین مسیر را داریم می رویم، این است که آقای چرمشیر هم در متن، هم در اجرا به عنوان دراماتورژ حضور دارند.» رمضانی می گوید که خودش شاگرد نمایشنامه نویسی چرمشیر بوده است و علاوه بر بخش متن در بخش اجرا هم چرمشیر حضور موثری دارد: « در حوزه اجرا هم یکی از مهم ترین کارهایی که ایشان می کند طراحی تمرین های جدید است. برای اجرا و این تمرین ها گاهی حتی می تواند به خلق بخش هایی برسد که در متن نیست.» دراماتور جزو واژگانی است که در سال های اخیر وارد حوزه نمایش شده است و نوعی آشفتگی هم در معنای نظری و هم در معنای عملی آن وجود دارد. اما این کارگردان جوان تاکید می کند در خارج از ایران نیز این واژه معنای دقیقی ندارد: «دراماتورژی کار قانونمند شده ای در سطح بین المللی هم نیست. دراماتورژی به رابطه کارگردان و نویسنده با دراماتورژ مربوط است و آنها تصمیم می گیرند در هر کاری چه نوع همکاری داشته باشند. در هر کاری ممکن است یک نقطه حساس را انتخاب کنند. به نظرم می رسد به نوعی هماهنگ بودن این دو جایگاه با هم خیلی مهم است. دراماتورژ و کارگردان.» او از همکاری چرمشیر و مهندسیان به عنوان نمونه های درخشان این اتفاق یاد می کند: «در ایران ترکیبات موفقی از حضور دراماتورژ و کارگردان در کنار هم وجود داشت. مثل همکاری آقای چرمشیر و مهندسیان. در کنار آقای چرمشیر بودن برای من گاهی یک پروسه آموزشی است. از طرف دیگر هم حرفه ای بودن همه جانبه چرمشیر وجود دارد. او وقتی سر یک کار حاضر می شود می داند چگونه قوانین حرفه ای آن ژانر و سمت را رعایت کند.» در نمایش «سوراخ» گروهی از بازیگران برجسته تئاتر حضور دارند. حسن معجونی، داریوش موفق، هوتن شکیبا، وحید آقاپور و هانی عبدالمجید از جمله کسانی هستند که در این اثر ایفای نقش خواهند کرد. البته ظاهرا بازیگری ششمی هم در کار خواهد بود که به دلیل قصه نمایش دیرتر اعلام خواهد شد. اما حضور چنین بازیگرانی خود به تنهایی بخش بزرگی از موفقیت یک اثر نمایش، دست کم در استقبال مخاطب را در پی خواهد داشت. هر چند کارگردانی این گروه از بازیگران خود می تواند یک چالش جدی باشد: « حسن معجونی در تئاتر این کشور مهره بزرگی است. اما یک نکته که خیلی اهمیت داشته فضای نمایشنامه است که ١٠ ماه نگارشش طول کشیده و شخصیت ها چالشی را به وجود می آورند که برای بازیگران جذاب است. من خودم موقعی که به حسن معجونی این پیشنهاد را دادم تنها خواسته ام این بود که فقط نمایشنامه را بخواند و نقش اصلی را بررسی کند و بعد صحبت کنیم. می دانستم که معجونی خیلی زمان شلوغی دارد.» وقتی رمضانی از این حرف می زند که نگارش نمایشنامه اش ١٠ ماه زمان برده است، از او می پرسم چرا در سال های اخیر، مشخصا نسل جدید نمایشنامه نویس و نمایشنامه نویسی چندان جدی گرفته نمی شود؟ و به نوعی ما با فقر نمایشنامه نویسی در نسل جدید روبه رو هستیم؟ «کم و بیش قبول دارم که در حوزه ادبیات نمایشی ما شاهد جریان های خاصی نیستیم. ما با نویسندگانی با سلایق و سبک های مختلف مواجه نیستیم. یکی از ماجراهای اصلی این است که ما به گذشته خودمان نگاه نمی کنیم. نسل ما نیاز دارد خیلی زیاد به نسل های گذشته خودش نگاه کند و تازه خیلی از این نمایشنامه نویسان خودشان هم حضور دارند. خیلی وقت ها می توانیم از اشتباهات آنها درس بگیریم و حتی از شگفتی هایی که خلق کرده اند، درس می گیریم. وقتی نگاه نمی کنیم، به خودمان اجازه می دهیم بدون هیچ شناختی درباره آدم ها حرف بزنیم. بدون شناخت چرمشیر، امجد یا دیگران، بدون شناخت جایگاه شان حرف می زنیم.» به اعتقاد او این اتفاق سبب می شود تا ما دست به کارهایی بزنیم که پیشتر تجربه شده اند: «اینها سبب می شود که ما کارهایی انجام دهیم که خیلی پیش تر در تئاتر ما اتفاق افتاده اند اما فکر می کنیم جدید هستند. وقتی نمی دانیم چطور از میرزا آقای تبریزی گذر کردیم، باعث می شود آگاه نباشیم از تکنیک هایی که استفاده شده و می شود آنها را گسترش داد.» نمایش «سوراخ» قرار است در جشنواره فجر به صحنه برود و به گفته کارگردانش هنوز برنامه ای برای اجرای عموم ندارد. جابر رمضانی معتقد است جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال کیفیت خوبی خواهد داشت: «در حال حاضر چیزی که مشخص است برای فجر داریم تمرین می کنیم. جشنواره فجر امسال به دبیری آقای اسدی از موقع فراخوان تا امروز با فکر و کیفیت دارد پیش می رود و نوید یک جشنواره خوب را می دهد. با اینکه پارسال تجربه خوبی از حضورمان در جشنواره فجر نداشتیم تصمیم گرفتیم امسال شرکت کنیم. به نظر می رسد در این جشنواره کیفیت مهم است و برنامه ریزی خوبی هم برای آن وجود دارد. ما هم داریم خودمان را برای اجرا در جشنواره آماده می کنیم.»رمضانی معتقد است که جشنواره فجر ویترین تئاتر ما و چکیده تئاتر ما است و البته از دبیرخانه جشنواره انتظار همکاری دارد: «به همین دلیل که جشنواره فجر امسال دارای کیفیت خوبی است ما هم نیاز داریم دبیرخانه برای اجرای این نمایش به ما کمک کند. نیاز داریم این همکاری دوجانبه از طرف گروه و دبیرخانه شکل بگیرد. تجهیزات مورد نیاز را به آنها گفتیم و اعلام کردیم. امیدواریم آنها هم برای شان جذاب باشد و این همکاری را داشته باشیم تا بتوانیم یک اجرا در جشنواره فجر داشته باشیم که ویترین تئاتر کشور است. قرار است چکیده ای از اجراهای طول سال را به خیلی از فرهیختگان داخلی و خارجی نشان بدهیم. امیدوارم امسال با درایت آقای اسدی این اتفاق بیفتد.»


دوشنبه ، ۹آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ امروز]
[مشاهده در: www.farhangemrooz.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن