واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صادق زیباکلام:
آمریکاستیزی از اهداف انقلاب نبود
استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر آمریکاستیزی را از اصولگرایان بگیریم چیزی برای گفتن ندارند، گفت: آمریکاستیزی از اهداف انقلاب نبود.
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، یکشنبه شب، صادق زیباکلام استاد دانشگاه و علی خضریان عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان در مناظرهای با موضوع «ایران پسابرجام» که به همت انجمن اسلامی دانشگاه یزد برگزار شده بود در باب مسائلی چون تاثیر برجام بر سیاست داخلی ایران، رابطه ایران و آمریکا پس از برجام و سیاست خارجی دولت روحانی، به مناظره پرداختند. در ابتدای این نشست، زیباکلام با بیان اینکه برجام از جهاتی برای کشور به عنوان نقطه عطف تاریخی به شمار میآید، گفت: تاثیرات برجام بر جامعه بیش از آنچه که اقتصادی و سیاسی باشد تغییر نگاه به ایران است. وی ادامه داد: تصوری که برای ایرانیان وجود دارد این است که ایران همواره به دنبال صدور انقلاب است البته این رویه به غیر از سالهای دفاع مقدس و فعالیت هشت ساله دولت هفتم و هشتم است که سیاست اتخاذی آن تنشزدایی با غرب بوده و برجام به تدریج در عرصه بینالملل نشان خواهد داد که سیاست خارجی کشور متفاوت از آنچه در سالهای اخیر دیده شده، است. این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: مهمترین دستاورد برجام تعدیل بر نگاه تهاجمی در صدور انقلاب در خصوص جمهوری اسلامی و نگاه رادیکالی است که در این کشور وجود داشت و به همین دلیل است که بخشی از حاکمیت از فردای برجام، قرص و محکم میگوید توافق منجر به هیچ تغییری در ایران نخواهد شد. وی با اشاره به آمریکاستیزی اصولگرایان و جناح مخالف دولت عنوان کرد: آمریکاستیزی از اهداف انقلاب نبود و اگر این آمریکاستیزی را از اصولگرایان و دلواپسان بگیریم آنها چیزی برای گفتن ندارند و منافعشان به خطر میافتد و از کار بیکار میشوند. زیباکلام ادامه داد: زمانی که توافق از مجلس سنای آمریکا عبور کرد و برخی در کشور متوجه شدند مخالفتی برای برجام وجود نخواهد داشت بیش از گذشته بر روی آمریکاستیزی و دشمنی با غرب تاکید کردند و این آمریکاستیزی از همان ابتدا با انقلاب همراه شد و ادامه یافت. وی تصریح کرد: پس از برجام، جریان اصولگرا و تندروهای افراطی که به دلواپس معروفند دو موضعگیری و رویکرد را در این مورد مطرح کردند که به اصلاحطلب و دولت روحانی نسبت دادند، یکی اینکه با توافق اقتصاد عالی میشود و یک شبه ره صدساله را میرویم و امروز میگویند چرا از برجام آبی گرم نشده است. این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: رویکرد دومی که به ما نسبت میدهند این است که باید بعد از برجام برویم با آمریکا و تسلیم شویم و نوکر آنها باشیم که من معتقدم هر دو رویکردی که اصولگرایان به ما نسبت میدهند اشتباه است. زیباکلام ادامه داد: در خصوص اقتصاد بر این عقیدهام که با برجام و بیبرجام راه به جایی نخواهیم برد چراکه اقتصاد ما با گذشت 37 سال از انقلاب اقتصادی دولتی و فاسد داریم. وی گفت: تحریمها که از سال 91 شدت گرفت و بدتر شد و فلجکننده بود اما قبل از آن نیز اقتصاد خوبی نداشتیم چرا که اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی بود و اکنون نیز همین است که تنها دستاورد آن پروندههای فساد اقتصادی است. این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه اصولگرایان معتقدند ما اقتصاد خوبی داریم و نباید به اقتصاد کشورهایی چون آفریقا و کشورهای شرقی و یا هند نگاه کنیم، عنوان کرد: اگر کشوری حکومت اسلامی تشکیل داد و خواست از ایران به عنوان الگو استفاده کند و طرح اقتصادی ایران را در کشور خود پیاده کند چه چیزی ارائه خواهیم کرد؟ وی ادامه داد: آیا الگویی داریم جز اینکه از در و دیوار مملکت دزد و رانتخوار و فاسد اقتصادی میبارد و هرکجای کشور را بخواهیم نشان دهیم انگار دزدخونه باز کردهایم. وی افزود: پس از توافق ژنو آن عدهای که به نام دلواپسان معروف شدند در سفارت آمریکا در تهران دور هم جمع شده و یکییکی سخنرانی کردند و برای اولینبار سیاستهای نظام در مورد هستهای را زیرسؤال بردند که این سابقه نداشت. این استاد دانشگاه تهران با بیان این موضوع که دلواپسان، جبهه پایداری یا اصولگرایان تندرو متوجه نبودند شاخهای را میبرند که خودشان روی آن نشستند، تصریح کرد: باید قدر این را بدانیم که در دولت روحانی اجازه هست تا سیاستهای هستهای را نقد کنیم. وی با اشاره به این مطلب که گرفتاریهای امروز در زمینه هستهای برای این بود که در سالهای گذشته حق اعتراضی در این مورد نبود و فقط نظام اجازه حرف زدن داشت، تاکید کرد: اگر من امروز آزادانه سخن میگویم آن را مدیون دلواپسان هستیم چون آنان این امکان را فراهم آوردند که بشود درباره هستهای سخن گفت و من دستشان را میبوسم. وی در پایان صحبتهایش تصریح کرد: آنچه از بیانیه لوزان و توافق هستهای و برجام مهمتر است این است که افراد دیگری به غیر از حکومت و مسئولان نظام نیز میتوانند درباره موضوع هستهای صحبت کنند و این یعنی وجود آزادی و عین دموکراسی است که از سال 84 تا 92 اینگونه نبود. انتهای پیام/2464/ر40/
http://fna.ir/DNHX7P
94/09/09 - 01:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]