واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: آن ها آدم هاي ديگري بودند
پيرمرد چشمانش پر از اشك مي شود وقتي از آن هايي مي گويد كه مرد عمل بودند. آن هايي كه مثل ما نبودند و از ما بالاترند. پيرمرد مي گويد: آن ها آدم هاي ديگري بودند.
سرويس هنري برنا
موزه هنرهاي معاصر فلسطين كارگاه تخصصي 10 روزه اي را با دعوت از هنرمندان مكتب قهوه خانه اي برگزار كرده است. اين كارگاه با موضوع آزاد سازي خرمشهر و با الهام از واقعه عاشورا، جبهه و جنگ را به تصوير مي كشد.
يكي از اين هنرمندان "محمد فراهاني" است. وي 72 ساله است. در كشيدن تابلوهاي مذهبي و شاهنامه اي مهارت زيادي دارد و يكي از 5 پيشكسوت مكتب قهوه خانه اي است. دومين بار است كه به سفارش موسسه صبا به سبك قهوه خانه اي تابلوهايي درباره جنگ را نقاشي مي كند.
به قول خودش سعادت جبهه رفتن را نداشته، اما سعي مي كند با نقاشي هايش جنگ را به مردم معرفي كند. بيشتر وقتش را در منزل و در حال نقاشي تابلوهايش است. تابلوهايي كه سفارش مي گيرد.
"روز فتح خرمشهر هم در منزل بودم و مشغول نقاشي. از شنيدن خبر خيلي خوشحال شدم. مرتب به راديو گوش مي دادم."
فراهاني درباره كساني كه جان خود را در راه آزادي وطن از دست داده اند و او قرار است آن ها را با نقاشي كردن به ديگران معرفي كند، مي گويد: "نمي توان گفت فقط جوانان بودند يا فقط پيرمردها. همه بودند . حتي خانم ها هم شركت داشتند. از جوان 10، 12 ساله تا پيرمرد 90 ساله. همه مي جنگيدند. . آن ها آدم هاي ديگري بودند. ما خيلي چيزها فقط در زبانمان است اما آن ها مرد عمل بودند نه مرد حرف. جبهه و جنگ را ما شنيده ايم اما توي جنگ نبوده ايم تا ببينيم آن ها كه رفتند چه كشيده اند."
او معتقد است جوانان امروز امكانات زيادي دارند كه 50 سال پيش خبري از آن ها نبود اما آن شور و شوقي كه در جوانان آن زمان بود در جوانان امروز نيست و دليل آن تبليغات بد به وسيله فيلم ها و موبايل ها و ... است.
"فكر جوانان ما را خراب كرده اند اما باز هم اگر كشور ما دچار مشكل شود و مورد تعرض قرار بگيرد، غيرت ايراني به جوش مي آيد و همين جوانان دفاع مي كنند. "
مي گويد: "جوانان ما هنوز به درستي نقاشي را نمي شناسند و همينطور نقاشي قهوه خانه اي را. اين نقاشي از زمان هاي خيلي قديم وجود داشته است اما كسي تاريخچه اش را نمي داند و نمي داند از كجا آمده است.در دوران صفويه رواج پيدا كرده است و بيشتر نقاشي درباري بوده. يعني روي سقف و ديوارهاي كاخ و روي ظروف و قليان ها از اين نقاشي استفاده مي كردند. اما بعد كم كم به كوچه و بازار و به قهوه خانه ها راه پيدا كرد. در آن دوران از نقاشان در قهوه خانه ها دعوت مي كردند تا اين نوع نقاشي را كار كنند. دور تا دور قهوه خانه تابلوها را نصب مي كردند. سپس مرشد مي آمد و نقل مي گفت."
فراهاني از وضع موجود و نوع پرداختن به اين مكتب گله مند است .
" اگر اين سبك به جوانان معرفي شود، آن ها به اين سمت كشيده مي شوند . در حالي كه خيلي ها هستند كه اين نوع نقاشي را هنوز نمي شناسند و نمي دانند نقاشي خيالي سازي يعني چه؟ به ويژه در شهرستان ها. بايد از نقاشان دعوت كنند چند ماه را در شهرستان ها كاركنند تا جوانان شهرهاي ديگر هم اين نقاشي ها را ببينند و آن را بشناسند."
اين هنرمند پيشكسوت، تبليغات را براي شناساندن نقاشي به جوانان بسيار موثر مي داند.
" نبايد برنامه هايي مثل همين كارگاه كه به همت موسسه صبا برگزار شده است، مقطعي باشد و مثلا از من دعوت كنند تا دو روز بيايم و نقاشي كنم و بعد از دو روز بروم . در اين صورت اين نقاشي ها از بين مي روند. بايد از ما بيشتر استفاده كنند تا كار كنيم و جوانان ببينند و به طرف آن جذب شوند."
او نسبت به سبك هاي جديد هنري نگاه مثبتي ندارد و اين نوع نقاشي ها را باعث كم رنگ شدن نقش نقاشي سنتي مي داند. معتقد است بايد نقاشي ايراني را به جوانان آموزش دهيم.
" نقاشي هايي كه به جوانان ما ياد مي دهند ،نقاشي نيست . اين كه يك سطل رنگ را مي پاشند روي بوم نقاشي و مردم هم مي آيند تماشا مي كنند، نقاشي نيست. بعد هم اين تابلوها 10، 20 ميليون قيمت گذاري مي شوند. در حالي كه يك نقاشي قهوه خانه اي كه هنرمند نقاش يك ماه روي آن كار كرده است، را فقط يك ميليون قيمت مي زنند.فكر جوانان ما را خراب كرده اند. روز به روز نقاشي خودمان كم مي شود و اگر روزي هم بخواهيم به جوانان آموزش دهيم ديگر با آن غريبه اند و آن را نمي پذيرند."
جمعه 10 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برنا نيوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]