واضح آرشیو وب فارسی:ماهنامه شبکه: کدنویسی به کودکان این روزها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از شرکت ها و مؤسسات بزرگ همچون MIT، مایکروسافت، گوگل و.... در نظر دارند به بهترین شکل ممکن به کودکان کدنویسی را آموزش دهند. البته لازم به توضیح است که این فرآیند یاد دادن به لحاظ مقطع و شرایط خاص کودکان بسیار مشکل است. به طوری که به کامپیوترها راحت تر می توان کدنویسی را یاد داد! اما اکنون روشی جدید ابداع شده است که نویدبخش حرکتی جدید در زمینه آموزش کدنویسی به کودکان به شمار می رود.آموزش کدنویسی به کودکان همیشه به سختی امکان پذیر است. تا همین اواخر، آموزش کدنویسی به کودکان تقریبا امری غیر ممکن بود. بسیاری از مدارس با استفاده از برنامه های کمک آموزشی در محل و بهره مندی از اساتیدی که واجد شرایط هستند، این کار را انجام می دادند. حتی امروزه با تمام پیشرفت هایی که در این زمینه رخ داده است، هنوز هم آموزش کدنویسی به کودکان امری پیچیده به شمار می رود. مطلب پیشنهادی: کتاب نقاشی که زبان HTML به کودکان یاد می دهد اما اکنون به معنای واقعی کلمه تحولی به وجود آمده و یک زبان جدید طراحی شده است. اگر کدنویسی به راحتی انجام یک بازی سه بعدی باشد، شاید فرزندان قرن بیست ویک انگیزه کافی برای کسب این مهارت جدید را به دست آورده و این شانس را داشته باشند که در آینده این مهارت خود را تبدیل به یک ظرفیت بالقوه کنند. برای صرفه جویی در این کار Code Warriors پیش روی کودکان و علاقه مندان قرار دارد. Code Warriors یک بازی کدنویسی سه بعدی جدید بوده که توانایی ارائه تحلیل های دقیق به دانش آموزان، دانش جویان و اساتید را دارد. این برنامه به گونه ای طراحی شده است که هم در محیط داخل کلاس و هم در محیط خارج از کلاس بتوان از آن استفاده کرد. Code Warriors محصول شرکت Kuato Studios است، شرکتی که لقب بزرگ ترین استودیوی ساخت بازی های آموزشی در جهان را به خود اختصاص داده است. Code Warriors یک بازی جاوااسکرپیت محور است که برای اولین بار تعریف جدیدی از آموزش کدنویسی به کودکان را در منزل یا خانه ارائه کرده است. این برنامه که با استفاده از مرورگرهای پلتفرم های ویندوز و اپل در دسترس کودکان قرار دارد، در اصل یک نسخه توسعه یافته از بازی Hakitzu Elite است که پیش تر توسط خود این شرکت طراحی شده بود. برای بازی کردن، کودکان باید به ربات خود آموزش دهند چگونه می تواند یک ماموریت سری را با موفقیت به سرانجام برساند، همه این کارها با استفاده از جاوا اسکرپیت انجام می شود. بازیکنان یاد می گیرند چگونه سطح مهارت های خود در پیاده سازی کدنویسی های پیچیده را با کمک کردن به کاراکتر مجازی بازی (avatar) برای حمله افزایش دهند. در همین زمان شرکت یادداشت می کند که بازیکن این توانایی را پیدا کرده است که بداند چگونه یک برنامه را نوشته و آن را دیباگ کند؟ آیا بازیکن این توانایی را به دست آورده است که از کدها به شیوه کارآمد و سودمندی استفاده کند؟ Code Warrior یک بازی آنلاین بوده که به صورت بلادرنگ به روزرسانی می شود. طراحی این برنامه به گونه ای بوده است که به معلمان و والدین این توانایی را می دهد که بر روند پیشرفت فرزندان خود نظارت داشته باشند، به طوری که به آن ها اجازه می دهد بدانند کدامیک از مهارت ها کدنویسان جوان آن ها را به شوق آورده یا در کدامیک از مهارت ها نیازمند کمک بیشتری هستند. با استفاده از تفکر الگوریتمیک که به صورت پیوسته و انتخابی وجود دارد، code Warriors یک مکانیزم آموزنده بازخورد سفارشی را به دانش آموزان پیش نهاد می کند. دیوید میلر، مدیر Kuato Studio در این باره گفته است: «طراحان بازی های ویدویی سال ها است به دنبال ایجاد انگیزه در محیط های آموزشی هستند. همان کیفیتی که باعث طراحی یک بازی خوب می شود به همان نسبت عاملی برای ارائه یک محیط ایده آل می شود.» طراحان این بازی به دنبال چند هدف اصلی در این بازی بوده اند: اول آن که بازیکنان تصمیماتی را اتخاذ کنند، فعالیت هایی را انجام دهند و در نهایت مهارت های مؤثر و مرتبط با فعالیت هایی که در بازی ها انجام داده اند را کسب کنند. به دلیل این که در بازی های ویدویی فرزندان همواره در معرض تهدید دشمن فرضی قرار دارند، به احتمال زیاد سعی می کنند راه حل های مختلفی را در زمان درست پیدا کرده تا با استفاده از این راه حل ها به اهدافی که در نظر دارند برسند. میلر در این باره گفته است: « با استفاده از گنجینه ارزشمندی از داده ها که بازیکنان در مدت زمان بازی کردن با code Warriors به دست می آورند، بازی ویدویی مطابق با آن چیزی است که من آن را "جام مقدس از ارزیابی تکوینی" توصیف کرده ام.» فعالیت، مشارکت و انتقاد از اهداف اصلی این بازی به شمار می روند. میلر در ادامه صحبت های خود گفته است: «بهترین محیط های بازی، محیط هایی هستند که چیزی به ما آموزش دهند. آن چنان که کنفوسیوس اشاره کرده است، من می شنوم و یاد می گیرم. می بینم و به یاد می آورم. انجام می دهم و می فهمم.» در حالی که Code Warriors در نگاه اول یک بازی فوق العاده به نظر می رسد، اما من خودم کمی در مورد محتوای این بازی کمی شک و تردید دارم. با وجود مبارزات و شکست هایی که این ربات در بازی متحمل می شود در ظاهر این گونه وانمود می کند، که بازی بیشتر مناسب پسران است، اما میلر اطمینان داده است که تیم طراحی کننده بازی آزمایش های دقیقی روی انواع مختلفی از تنظیمات انجام داده است و این بازی از مقطع مدرسه تا دانشگاه مناسب افراد مختلف ( دختران و پسران) است. تیم طراحی به تمامی بازخوردهایی که در این زمینه دریافت کرده گوش داده است. میلر در ادامه صحبت های خود می افزاید: «بررسی هایی که ما انجام دادیم نشان می دهد، دختران یکسان با پسران به بازی استراتژیک و رباتیک که عمدتا در میدان جنگ قرار دارد، علاقه مند هستند. در نتیجه شاید تفکر تبعیض آمیز بودن این چنین بازی هایی یک تفکر شخصی باشد.» مدیرعامل Kuato بر این باور است که سواد دیجیتالی و کدهای دیجیتالی آینده اقتصاد جمعی ما را رقم خواهند زد. او احساس می کند، مهارت های دیجیتالی و سواد دیجیتالی نباید فقط در کلاس های درس مرتبط با علوم کامپیوتر محصور شده باشند. به جای آن، سواد دیجیتالی باید در تمامی برنامه های درسی وارد شود. با طراحی Code Warriors این احتمال وجود دارد که ما یک گام به چنین هدفی نزدیک تر شده باشیم. برای دسترسی به این بازی ارزشمند و جالب از لینک Code Warriors استفاده کنید.
شنبه ، ۷آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ماهنامه شبکه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]