تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816944828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابوحامد غزالی از مفاخر جهان/ جای خالی تدریس آثار وی در دانشگاه های ایران احساس می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون آمریکا با بیان اینکه غزالی یکی از مهم ترین داشمندان ایرانی است که آثارش به زبان های لاتین ترجمه شده و از مفاخر جهان به شمار می رود، گفت: این در حالی است که متأسفانه در دانشگاه های ایران درسی تحت عنوان امام محمد غزالی نداریم.به گزارش خبرگزاری بین المللی قران(ایکنا) از خراسان رضوی، پروفسور عبدالعزیز ساشادینا، اسلام شناس و استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون ویرجینیای آمریکا صبح امروز، پنجم آذرماه در نخستین همایش علمی ـ فرهنگی نام آوران توس با موضوع «در جستجوی اکسیر سعادت» که به منظور شناخت امام محمد غزالی در موزه بزرگ خراسان مشهد برگزار شده بود، با اشاره به اینکه ابوحامد غزالی نه تنها چهره ای جهانی است بلکه مورخان اروپایی پس از آنکه تاریخ رنسانس را به دقت مورد مطالعه قرار دادند دریافتند که ایشان از شخصیت های به شمار می روند که رنسانس را راه اندازی کرده است. ابوحامد غزالی از مفاخر جهان به شمار می رود پروفسور ساشادینا با بیان اینکه غزالی یکی از مهم ترین دانشمندان ایرانی است که آثارش به زبان های لاتین ترجمه شده و از مفاخر جهان به شمار می رود، گفت: من 45 سال است که در آمریکا، کتب غزالی را تدریس می کنم در حالی که متأسفانه در دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه فردوسی مشهد درسی تحت عنوان امام محمد غزالی نداریم. وی با اشاره به اینکه بزرگانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی را از یک جنبه می شناسیم، ادامه داد: این در حالی است که ابوحامد غزالی در جمیع حوزه ها چون فقه، اصول، تصوف و ... برجسته بوده و 120 کتاب مستند را به وی نسبت داده اند لذا ایشان از مفاخر بزرگ ایران زمین محسوب می شود که باید بیش از این از وی تجلیل شود. استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون آمریکا در ادامه با بیان اینکه غزالی را کسی در دنیا با نام ایران نمی شناسد زیرا کتب او به زبان عربی فصیح نوشته شده است و البته این امر خود موید توانمندی و تسلط کامل او بر این زبان است، ابراز کرد: افرادی چون امام محمد غزالی و دکتر علی شریعتی از شخصیت هایی هستند که تأثیرات شگرفی بر بنده داشته اند. ابوحامد غزالی صوفی نبود اما طریقت را با شریعت آشتی داد وی با بیان این مطلب که اکنون جهان اسلام و ادیان به دنبال عرفان و در جستجوی معنویت است، اضافه کرد: ابوحامد غزالی صوفی نبود اما طریقت را با شریعت آشتی داد؛ در حقیقت غزالی از لحاظ عقلانی توانست رابطه ای بین بنده و خداوند را ایجاد کند لذا فرصت بسیار خوبی است تا دانشگاه فردوسی مشهد «منقذ من الضلال» غزالی را که آمریکایی ها با عشق آن را می خوانند، تدریس کند. پروفسور ساشادینا بیان کرد: اکنون مدرنیته در باورها و عقاید ما ایجاد شک کرده است این در حالی است که ما شک را بد می دانیم اما شخصی چون ابوحامد غزالی شک را زیربنای ایمان می داند زیرا شک مقدمه تحقیق است بنابراین ما باید بتوانیم شک صحیح را در دانشجویانمان ایجاد کرده تا در نهایت از دل آن کتبی چون کیمیای سعادت متولد شود. وی با تأکید بر اینکه نمی توان با احساسات ملی گرایی جوانان را احیا کرد، اظهار کرد: پاسخ به این سؤال که چرا غزالی پس از سال ها دوباره به ایران یعنی وطنش بازگشت، بسیار حائز اهمیت است زیرا او معتقد بود استاد باید به وطن خویش بازگشته و خدمت کند نه اینکه به عنوان نمونه در آمریکا به دنبال ثروت اندوزی باشد؛ بنابراین این وجدان غزالی است که او را دوباره به ایران کشاند. تأثیر شگرف غزالی بر دانشجویان آمریکایی این اسلام شناس یادآور شد: بنا به گفته غزالی مردم سه گونه اند: «آنهایی که به دنبال چراهای دینی هستند که شمارشان اندک است، گروه دوم که اکثریت را تشکیل می دهد سؤال نمی کنند و گروه آخر افرادی هستند که مزه حقیقت را می چشند» از این رو ما در بین دانشجویان آمریکایی با بهره گیری از غزالی توانستیم تأثیر زیادی بگذاریم؛ با این وجود ما اساتید عموما خود را در اتاق های درسی منزوی کرده ایم در حالی که باید در میدان عمل وارد و تلاش بیشتری کنیم. وی با اشاره به اهمیت اثر «منقذ من الضلال» غزالی ابراز کرد: «المنقذ» در زبان عربی به معنای نجات دهنده و فردی است که می تواند انسان را از شک بیرون آورده و به سوی معرفت رهنمون شود بنابراین سؤالی که مطرح است که این منجی امروز کجاست و چگونه می توان به این معرفت رسید؟ پروفسور ساشادینا با بیان اینکه در ادبیات فارسی و عربی بیوگرافی و رمان(شرح حال) رایج نیست، تصریح کرد: این امر به تواضع بسیار مسلمانان باز می گردد اما غزالی نخستین فردی است که بیوگرافی عقلانیش را مکتوب می کند تا به ما بیاموزد چگونه به حق دست یافت و مسئله شک را حل کند زیرا شک نوعی مرض است و معالجه اش نه داروی ظاهری، بلکه دعا و و ذکر است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه من اهل تانزانیا بوده و از لحاظ نژاد ایرانی محسوب نمی شوم اما این خاک را بسیار دوست دارم، بیان کرد: دانشمندان بزرگ ایرانی چون ابوحامد غزالی بسیار بر گردن ما حق داشته و ما مدیون آن ها هستیم.  به علم کلام بدبین بود استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون آمریکا با اشاره به اینکه غزالی با اینکه در خصوص کلام آثاری داشته و اشعری مذهب به شمار می رود اما بسیار به علم کلام بدبین بود زیرا معتقد است این علم، شک انسان های معمولی را از بین می برد، افزود: اهل سنت به قدری به امام محمدغزالی معتقدند که می گویند اگر پس از پیامبر(ص) قرار بود پیامبری بیاید قطعا غزالی می بود این درحالی است که در کشوری همچون عربستان کتب غزالی را زیاد نمی توان یافت علی الخصوص کتاب «احیا علوم الدین» زیرا شک انسان را از بین می برد. وی همچنین اظهار کرد: متکلمین نمی توانند به حق دست یابند زیرا روش کار آن ها دفاعی است و دفاع نمی تواند انسان را به حق برساند. در نظامیه بغداد نیز که اشعری معتزلی بودند کلام را تدریس نمی کردند. این اسلام شناس در خصوص بُعد فلسفی شخصیت امام محمدغزالی نیز ابراز کرد: غزالی کلیه کتب فلسفی مسیحیان غربی را مطالعه کرده و از طرفی در جهان غرب بسیار کثیرالترجمه است اما معتقد است فلسفه شک را برطرف نمی کند؛ همچنین تشیعی که غزالی می شناخت نیز تشیع باطنیه اسماعیلی بود زیرا بر اساس این ما به امام نیاز داریم و تنها نمی توانیم به عقل استناد کنیم. وی همچنین با اشاره به اعتقاد غزالی به تصوف یادآور شد: بر اساس اعتقاد ابوحامدغزالی، سلوک و طریقت مهم است و سلوک می تواند ما را به حق برساند. همچنین بنابر آرا اهل سنت، اگر غزالی نبود تصوف از بین می رفت. پروفسور ساشادینا در خاتمه با بیان اینکه غزالی یکی از مهم ترین دانشمندان جهانی است، گفت: امروزه غرب، سیره امام محمدغزالی ایرانی را مورد مطالعه قرار می دهد و از وی الهام می گیرد؛ این امر نشان می دهد این آب و خاک این توانائی را دارد که بتواند تا ابد این تأثیر را بر مردم بگذارد.


پنجشنبه ، ۵آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن