واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: ناصر مهدوی با بیان این که ایمان حقیقت ناب بی انتهاست، گفت: زمانی که آفت اخلاقی بر روح انسان رخنه کرد، در جامعه نا امنی به وجود می آید و بخشی از ترس های انسان ناشی از وبا و سونامی نیست، بلکه زائیده خصلت های درونی انسان هاست.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) ، نشست «زیست مومنانه در سایه قرآن و مثنوی» با سخنرانی ناصر مهدوی امروز 3 آذرماه در خانه اندیشمندان برگزار شد. ناصر مهدوی در این نشست اظهار کرد: ایمان موضوع مهمی است اما متاسفانه در جامعه ما به مفهوم ایمان کمتر توجه شده است. ایمان تاثیر شگرفی بر منش و رفتار آدمی می گذارد. در جامعه ما محور بیشتر بر مبنای عقیده استوار است. این استاد فلسفه افزود: در میان مسلمانان و کسانی که مسئول تبلیغ دین بودند، بیشترین تلاش خود را بر تفسیر عقیده استوار می کردند. عقیده یعنی می خواستند خداوند، مرگ و قیامت را اثبات کنند، اما باید بگویم چرایی دین و رسالت پیغمبران بر پایه ایمان استوار بود. وی در ادامه گفت: متاسفانه شیوه مسلمانی بیشتر به جنبه های فقهی، تقلیل پیدا کرده است و علمای دین در پی اجرای قواعد شرعی در زندگی مسلمانان هستند و کمتر به مسئله ایمان در بُعد نظری و عملی توجه کرده اند. وی در ادامه گفت: مسلمانی یک هویت شده است. مسلمانان به جایی اینکه برنامه اخلاقی و معرفتی خود را تقویت کنند و برای زندگی گوهر با کیفیتی پیدا کنند بیشتر به افراد عصبانی تبدیل شده اند. این افکار مسلمانان را تهدید می کنند و در جامعه اسلامی هر روز شاهد پدید های خشونت آمیز هستیم. مهدوی افزود: خداوند در سراسر قرآن ما را به ایمان دعوت می کند، در اعتقاد یک نوع تلاش ذهنی مد نظر است اعتقاد یک غذای ذهنی تقلایی عقلانی است. در قرآن اخلاق مهم است چرا که انسان شکوفایی دل پیدا می کند. اغلب پیامبران برای آرامش انسان ها آمده اند. در قرآن آمده است حضرت محمد(ص) از میان انسان ها برگزیده شد، اما پیامبر با نفس خود جهاد کرد و به درجه ای رسید که با خداوند گفت وگو کرد، سپس به میان انسان ها آمد. پس پایه اصلی وجود خداوند این است که آلامی که بر انسانها تحمیل می شود را بردارند و زندگی را برای انسانها شیرین تر کنند. پیغمبران بر روح انسان دیندار تاثیر می گذارند این استاد فلسفه و عرفان افزود: پیغمبران بر روح انسان های دیندار تاثیر می گذارند، ولی زمانی که آفت اخلاقی بر روح انسان رخنه کرد در جامعه نا امنی به وجود می آید. بخشی از ترس های انسان ناشی از وبا و سونامی نیست، بلکه زائیده خصلت های درونی انسان هاست. چقدر ما در زندگی به خاطر بی پولی آسیب دیده ایم و تا چه میزان به خاطر حسادت متحمل سختی شده ایم؟ پیامبران متوجه بُعد از انسان ها شده اند و در پی اصلاح آن برآمدند. وی در ادامه گفت: در قرآن ماهیت انسانها به روشنی تبیین شده است در قرآن آمده است که انسانها ممکن است به جایی برسند که درون آنها کور شود و چشم باطن آنها نبیند و گوش وجدان آنها نشنود. این افراد هستند که در جهان خشونت می کنند و حقوق انسان ها را زیر پا می گذارند. این بیماری خواه ناشی از این است که روح ادمی تیره شده است. حال این پرسش مطرح می شود چگونه می توان رنج آدمی را درمان کرد؟ ممکن است این بد اخلاقی ها و پر خواهی هایی که انسان در اجتماع می بیند، سبب گناه کاری او و خطای اخلاقی او شود. مهدوی با اشاره به اینکه رنج درونی آرامش فرد را از بین می برد و او را ناراحت و عصبانی می کند، افزود: پیامبران چون انسانها را دوست داشتند بی ادعا به سوی انسانها آمدند تا رنج آنها را تسکین بدهند. یکی از دلایل رنج کشیدن انسانها به این دلیل است که از رفتار طبیعی دور شده اند و از آن غفلت کرده اند. برای رسیدن به رفتار طبیعی باید سختی کشید و به قول مولانا باید هزینه داد تا درون انسان به آرامش برسد. سراسر قرآن بانگ محبت آمیز است مهدوی در خصوص محتوای معنوی قرآن اظهار کرد: سراسر قرآن سخن از لطف و کرامت است خداوند پیامبر می گوید از سر سلطه و تکبر با مردم سخن نگو اگر خود خواهانه سخن بگویی مردم از کنار تو متفرق می شوند. مفهوم توبه عالیترین توصیه تربیتی قرآن است که متاسفانه چندان در بین ما درست جا نیفتاده است. این استاد دانشگاه تصریح کرد: خداوند در قرآن می فرماید دنیا برای کسانی که می خواهند بازی کنند آفریده نشده است برای کسانی که می خواهند شکوفا شوند و به سطح بالاتری برسند خلق شده است. وی افزود: عقیده ذهن ما را فربه می کند اما ایمان به ما عشق به خداوند را زنده می کند قرآن ما ایمان به غیب هم داریم ایمان به غیب با محاسبات حسی درک نمی شود ایمان مفهومی است که هستی را بر می گیرد. به عبارت دیگر ایمان حقیقت ناب بی انتهایی است که فراتر از تقلای ذهنی است. مهدوی در ادامه گفت: یکی از مشخصات ایمان داشتن اعتماد است وقتی به خداوند اعتماد کنیم اگر همه افراد از تو روی برگردانند باکی نداری چرا که به خداوند اعتماد داری اعتماد به خداوند و ایمان به او در قصه ابراهیم(ع) و موسی(ع) به خوبی جلوه پیدا کرده است. در داستان موسی(ع) پروسه ایمان به خوبی به ما نشان داده می شود. خداوند به موسی(ع) فرمود به سمت فرعون برو. موسی گفت من از فرعون می ترسم، چرا که وی آدم خودخواه و متکبری است. خداوند به موسی می فرماید من با تو هستم و قصه ایمان و اعتماد از اینجا شروع می شود. امید و توکل؛ از شاخصه های ایمان مهدوی در پایان با اشاره به دو شاخصه ایمان گفت: امید و توکل از شاخصه های دیگر ایمان هستند در قرآن مکررا توصیه شده است که ناامید نباشید. ناامیدی بزرگترین گناه است. سومین مولفه ایمان بحث توکل است. امام محمد غزالی به اشتباه توکل را به معنی نفی تدبیر در نظر گرفت اینجا باید بگویم ما باید با همه قوای خود به سمت خداوند برویم. پس ایمان غیر از اعتقادات است پیامبران مفهوم ایمان را مطرح کردند و ایمان از مولفه های چون اعتماد، امید و توکل ساخته شده است.
سه شنبه ، ۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]