محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828877367
فارس گزارش میدهد شمس تبریزی منظری از عالمپروری تبریز
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
شمس تبریزی منظری از عالمپروری تبریز
گواه تاریخ خود بهترین اثر برای جاودانگی یک عالِم در عالَم و زمان است و شمس تبریزی عالم و جهاندیدهای بود که که علاوه بر گواه تاریخ، نوشتههایش بهترین سند برای بیان دانش گستردهاش در ادبیات، لغت، تفسیر قرآن و عرفان بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نخستین آیین بزرگداشت روز جهانی شمس تبریزی، هشتم آذرماه در زادگاهاش تبریز برگزار میشود، از این رو، این موضوع بهانهای شد، تا اینکه در گزارش و تحلیلی ضمن بررسی ابعاد مختلف عرفانی، شخصیت ادبی و وجودی شمس تبریزی و رابطهاش با مولانا به بخشی از زندگانی این عارف آذربایجان، بپردازیم. با این وجود، به عقیده اساتید، محققان و کارشناسان حوزه عرفان و ادبیات، معرفی این شخصیت فرهیخته و بزرگ ادب و عرفان ایران زمین، به جهانیان و به ویژه ملت ایران و در راس آنها آذربایجانیها، متاسفانه آن طور که باید و شاید اقدامات اساسی و مؤثری از سوی دستگاههای ذیربط، مسئولان و متولیان فرهنگ و تاریخ صورت نگرفته و به نظر میرسد، نزدیک به 8 قرن، شخصیت تاریخی شمس تبریزی، این عارف آذربایجانی برای بسیاری از دوستداران ادب و عرفان ناشناخته مانده است. * «شمس تبریزی» کیست؟ من عادت نبشتن نداشتهام هرگز، سخن را چون نمینویسم در من میماند و هر لحظه مرا روی دگر میدهد
در معرفی شمس، میتوان گفت: شیخ شمسالدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی عالم و فاضل و دانشمند گرانقدر، از بزرگان مشایخ صوفیه در سال 582 هجری قمری در تبریز به دنیا آمد. وی از پیشروان بزرگ صوفیه در قرون ششم و هفتم هجری است، که مولوی به سبب تأثیر عظیمی که شخصیت شمس بر او گذاشت، و در همین زمینه نیز دیوانش را به نام شمس تبریزی نامید. شمس از معارف اسلامی و عرفان و تصوف و خصایص احوال و منازل سالکان این راه به خوبی آگاهی داشت، اما از مراحل ظاهری گذشت و علایق دنیوی دل کند و جویای حق و حقیقت شد؛ با تجرّد از علایق دنیوی قلندروار همه جا بی نام و نشان سفر میکرد و روزگار را به سیر آفاق و انفس میگذرانید. مقالاتش که به صورت کتابی مدون درآمده و به طبع رسیده، نموداری از مقالات عرفانی و اطلاعات علمی و مذهبی اوست. * وقتی شمس تبریزی فصل آخر را نوشت!؟ از سویی، مقالات شمس تبریزی، مجموعهای از سخنان و حکایات نغز و دلپذیر است، که در دوران اقامت شمس تبریزی (از سال 642 تا 643 و پس از غیبتی کوتاه از سال 644 تا 645 قمری) بر زبان وی جاری شده، و پس از او توسط مریدان مولانا بهصورت یادداشتهایی پراکنده جمعآوری گردیدهاست. به نوشته بدیع الزمان فروزانفر میان مقالات شمس با مثنوی مولوی ارتباطی قوی موجود است و مولانا بسیاری از امثال و قصص و مطالب مقالات را در مثنوی خود مندرج ساختهاست. شمس خود ننوشتن خویش را این گونه توضیح دادهاست: «من عادت نبشتن نداشتهام هرگز، سخن را چون نمینویسم در من میماند و هر لحظه مرا روی دگر میدهد». به هر حال، سخن گفتن از مردی با نام و نشان چون، «حضرت مولانا، سلطان الاولیاء و الواصلین، تاج المحبوبین، قطب العارفین، فخرالموحّدین، شمسالحق و الملّة و الدّین تبریزی، عظّمالله جلال قدره» نامیدهاند، کمی سخت و دشوار است. حال آنچه در این زمینه اهمیت دارد اینکه، سلطان ولد، شمس تبریزی را با عنوان «مولانا شمس الدّین تبریزی عَظَّمَ اللهُ ذِکرَهُ»، یاد کرده و او را دارای مقام عالی ولایت می داند؛ و براین باور است که شمس، مولوی را نیز به سوی همین مرتبه روحانی والا دعوت کرده و سوق داده است: شمس تبریز بود از آن شاهان دعوتش کرد لاجرم سوی آن رهبرش گشت شمس تبریزی آنکه بودش نهاد خونریزی دعوتش کرد در جهان عجب که ندید آن به خواب، ترک و عرب با این حال، تأکید میکند که وجود عظیم شمس از دیدۀ نامحرمان پنهان مانده و به جز مولوی، کسی به شناخت گوهر وجودی او پی نبرده است. سلطان ولد، شمس را «شه شهان جهان»، «فزونتر از جانِ جان»، «برتر از عرش» و بالاتر از اینها، فانی در حق و یگانه با او میداند. * عارف و اندیشمند، بینام و نشان آذربایجان سپهسالار نیز شمس را از زمره اولیای مستور الهی معرفی میکند که تا زمان حضرت مولوی، کسی از احوال او اطلاعی نداشته است. افلاکی نیز وطن شمس را تبریز دانسته و او را از زمره بزرگان و مشایخ صاحب نام آن خطه میداند: «همچنان از پیران قدیم منقول است که حضرت مولانا شمسالدین را پیران طریقت و عارفان حقیقت، «کامل تبریزی» خواندندی و جماعت مسافران صاحب دل او را «پرنده» گفتندی، جهت طی زمینی که داشته است». استاد محمّد علی موحد نیز به ارتباط و انعکاس مطالبِ مقالات شمس در آثار مولوی، خصوصاً مثنوی او، اذعان داشته و در این خصوص بر این باور است:«مثنوی مولوی در واقع روایت منظوم و مشروحی از سخنان پیر تبریزی است و شرح رمزی از انعام او، که با تجربیات روحی خود مولانا در هم آمیخته و از اطلاعات وسیع و تصرفات ساحرانه ذهن وقاد وی مایه گرفته است. تصادفی نیست که تمام مطالب مقالات، در تشریح دقایق عرفانی و بسیاری از قصهها و حتی بسیاری از تعبیرات آن را در مثنوی مییابیم». * شمس تبریزی، فراتر از انتظار افلاکی نیز همانند سلطان ولد و سپهسالار، این موضوع را بیان میدارد که شمس به صورت ناشناس و پنهانی مسافرت میکرد و کسی از واقعیت وجودی و عظمت ذاتی او باخبر نبود. از سوی دیگر، درباره پدر و مادر شمس تبریزی آن قدر میدانیم، که او در مقالات آنها را به نازک دلی و مهربانی توصیف میکند و اینکه آنها شمس تبریزی را نازپرورده کرده بودند: «این عیب از پدر و مادر بود که مرا چنین به ناز برآوردند.» شمس تبریزی در جایی درباره پدر خود میگوید:« نیک مرد بود ... الا عاشق نبود، مرد نیکو دگر است و عاشق دیگر. پدر از من خبر نداشت. من در شهر خود غریب، پدر از من بیگانه، دلم از او میرمید، پنداشتمی که بر من خواهد افتاد. به لطف سخن میگفت، پنداشتم که مرا میزند، از خانه بیرون میکند». به سخن دیگر، شمس ابتدا مرید شیخ ابوبکر زنبیلباف تبریزی بود و به گفته خود جمله ولایتها از او یافته، لیکن به مرحلهای رسید که به پیر خود قانع نشد و به سفر پرداخت و در اقطار مختلف عالم سیاحت کرد و به خدمت چند تن از اقطاب و ابدال رسید. بعضی او را از تربیت یافتگان بابا کمال خجندی نوشتهاند. * شمس تبریزی، در قاب خاطره جا میگیرد با این وجود، شمس تبریزی در حدود سال 642 هجری قمری به مولانا پیوست و چنان او را شیفته کرد، که درس و وعظ را کنار گذاشت و به شعر و ترانه و دف و سماع پرداخت و از آن زمان طبعش در شعر و شاعری شکوفا شد و به سرودن اشعار پرشور عرفانی پرداخت. کسی نمیداند شمس تبریزی به مولانا چه گفت و آموخت که دگرگونش کرد؛ اما واضح است که شمس تبریزی عالم و جهاندیده بود و برخی به خطا گمان کردهاند که او از حیث دانش و فن بیبهره بوده است که نوشتههای او بهترین گواه بر دانش گستردهاش در ادبیات، لغت، تفسیر قرآن و عرفان است. به عقیده محققان و کارشناسان این حوزه، هرچند مولوی در طول زندگی شصت و هشت ساله خود با بزرگانی همچون محقق ترمذی، شیخ عطار، کمالالدین عدیم و محیالدین عربی حشر و نشرهایی داشته و از هر کدام توشهای بر اندوخته، ولی هیچکدام از آنها مثل شمس تبریزی در زندگیاش تأثیرگذار نبوده تا جاییکه رابطهاش با او شاید از حد تعلیم و تعلم بسی بالاتر رفته و یک رابطه عاشقانه شده، چنانکه پس از آشنایی با شمس، خود را اسیرِ دست و پا بسته شمس دیده است. مولانا در اشعار خویش از شمس تبریزی این گونه توصیف میکند: شمس تبریز را چو دیدم من نادره بحر و گنج و کان که منم از تبریز شمس دین چونک مرا نعم رسد جز تبریز و شمس دین جمله وجود لا بود از تبریز شمس دین دست دراز میکند سوی دل و دل من از دسترسی چه میشود راز دل تو شمس دین در تبریز بشنود دور ز گوش و جان او کز سخنت گران بود از تبریز شمس دین سوی که رای میکند بحر چه موج زد گهر بر در ما چه میکند بنابراین، در کتاب « مشهورتر از خورشید»، به نویسندگی مختاری که درباره زندگی و اندیشه شمس تبریزی به نگارش در آمده، تصریح شده است:« مضمون اساسی عرفان یعنی عشق، پایه و اساس اصلی تعالیم و تصوف شمس تبریزی است. شمس ... ضمن این که منشأ و سرچشمه جوشان عشق را وجود حضرت باری میداند، این نکته را نیز یادآوری میکند، که بدون کشش و عنایت خداوند نمیتوان به او عشق ورزید. از آن جا که مبدأ و منشأ عشق خالق کاینات است، بنابراین گوهر عشق قدیم، حال آن که آدمی حادث است؛ اما همین حادث به برکت عشق میتواند، از آلایش حسی رهایی یابد و موفق به رؤیت حق شود». * آرامگاه شمس تبریزی کجاست؟ در نهایت اینکه، به نظر اهل فن این حوزه، درباره مقصد واپسین سفر شمس تبریزی از قونیه، در منابع چیزی نیامده است، اما از اینکه در منابع قدیمی مزار او را در شهر خوی، نشان دادهاند معلوم میشود، که مستقیماً یا به طور غیر مستقیم به خوی رفته است. قدیمترین جایی که از وجود مدفن شمس تبریزی در خوی ذکری رفته در مجمل فصیحی (تألیفشده در 845) است، که در حوادث سال 672 مینویسد: «وفات مولانا شمسالدین تبریزی مدفوناً به خوی». همچنین به تایید سفرنامه جهانگردان مختلف و نیز به نقل از مقالات و کتب متعدد، مدفن شمس تبریزی را در آذربایجان غربی واقع در شهرستان خوی و در محلهای بنام محله شمس و در کنار مناری باستانی بنام منار شمس تبریزی عنوان نمودهاند. اما متأسفانه وقوع زلزله سلماس و خوی به سال 1222 ه. ق و سیل مهیبی که حدود 120 سال قبل، درست در محل منار شمس به وقوع پیوسته، باعث تخریب گنبد و بارگاه آرامگاه و همچنین تخریب 2 منار از 3 منار موجود شده و بعدها در عصر بی توجهی به آثار باستانی کمکم مدفن شمس مورد بی مهری واقع و به فراموشی سپرده شده، ولی در دهههای اخیر مورد توجه قرار گرفته و برای بازسازی آن اقدام شده است. * نگاهی از جنس شمس تبریزی نا گفته نماند، آنچه در این خصوص مهم به نظر میرسد اینکه، برگزاری آیین بزرگداشت، یادواره، سالروز رحلت و به خصوص برگزاری پیوسته همایشها و کنفرانسهای مختلف در در زادگاهاش و سایر نقاط کشورمان، یک گام هر چند کوچک برای معرفی آثار و اندیشههای معنوی و اخلاقی این عرفا است و از این رو، کنکاش، تحقیق و بررسی از سوی اساتید دانشگاهها، محققان و دوستداران ادب و عرفان در خصوص موضوعاتی چون «بررسی شخصیت تاریخی شمس تبریزی، شمس تبریزی در روزگار قبل و بعد از دیدار با مولانا، ویژگیهای شخصیتی و عرفانی مولوی، قبل و بعد از ملاقات با شمس تبریزی، شمس تبریزی و دنیای معاصر، آموزههای اخلاقی شمس برای انسان معاصر، معنای زندگی از دیدگاه شمس تبریزی، مدارک و اسناد حضور، درگذشت و خاکسپاری شمس تبریزی در خوی، چرایی و چگونگی تاثیرپذیری مولوی از شمس تبریزی، مقایسه اندیشههای شمس و مولوی، معرفی، تحلیل و نقد تحقیقات انجام یافته درباره شمس تبریزی، سیمای عارفان مسلمان در آینه مقالات شمس، شمس تبریزی و حوزه عرفانی تبریز، عرفان آذربایجان و عرفای برجسته آن در روزگار شمس و قبل از آن، تحلیل و نقد تحقیقات انجام یافته درباره عارفان آذربایجان و ...»، بیش از هر زمان دیگر ضروری به نظر میرسد. نگارنده: موسی کاظمزاده انتهای پیام/60002/ع40
94/09/03 - 12:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
فارس گزارش میدهد از کفش 120 ساله تا نگهداری نخستین کفش چرم دنیا مربوط به روستای بیرف از توابع تبریز با 5500 س
فارس گزارش میدهداز کفش 120 ساله تا نگهداری نخستین کفش چرم دنیا مربوط به روستای بیرف از توابع تبریز با 5500 سالدر موزه کفش تبریز حدود 200 جفت کفش از دورههای مختلف تاریخی و انواع کفشهای اقوام همچون نمونه مشابه اولین کفش چرم در دنیا که 5500 سال قدمت دارد و از روستای بیرق از توابعفارس گزارش میدهد رشد نرخ دلار و یورو/ سکه ۹۰۹ هزار تومان
فارس گزارش میدهدرشد نرخ دلار و یورو سکه ۹۰۹ هزار توماندرحالی که نرخ دلار آمریکا در بازار قصد کاهش ندارد و مدام با نوسانات قیمتی رو به بالا مواجه است کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی باعث شده قیمت سکه افزایش آنچنانی نداشته باشد به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پس از اینفارس گزارش میدهد برگزاری سمینار بیماریهای عفونی کودکان در قزوین
فارس گزارش میدهدبرگزاری سمینار بیماریهای عفونی کودکان در قزوینفارس از برگزاری سمینار بیماریهای عفونی کودکان گزارش میدهد پرویز ایازی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به برگزاری سمینار بیماریهای عفونی کودکان در استان قزوین اظهار کرد دومین دوره از این سمینافارس گزارش میدهد از آرزوی همسر کارگر شرکت نفت تا لالایی پدر وزیر کار برای پسرش + تصاویر
فارس گزارش میدهداز آرزوی همسر کارگر شرکت نفت تا لالایی پدر وزیر کار برای پسرش تصاویرحضور وزیر کار در بین کارگران شرکت نفت حاشیههایی به همراه داشت از جمله آرزوی همسر کارگر شرکت نفت گچساران و همچنین لالایی پدر وزیر کار برای پسرش به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران از صبح امروزفارس گزارش میدهد سند طرح ملی حفظ از تدوین تا تصویب/ انتظارها برای اجرای طرح ملی حفظ 4 ساله شد
فارس گزارش میدهدسند طرح ملی حفظ از تدوین تا تصویب انتظارها برای اجرای طرح ملی حفظ 4 ساله شدطرح ملی حفظ پس از مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن 10 میلیون حافظ قرآن کریم آغاز به کار کرد اما با وجود گذشت بیش از 4 سال از راهاندازی این طرح هنوز فعالیت اجرایی و ثمربخشی در زمینهگزارش فارس از روزهای نویدبخش تبریز کرشمه بلورهای سپید با فرش برفی پاییز زیرپای زمستان
گزارش فارس از روزهای نویدبخش تبریزکرشمه بلورهای سپید با فرش برفی پاییز زیرپای زمستانبارش برف ورود زمستان را در تبریز طنینانداز کرد تا کرشمه بلورهای برف بر آسمان پاییزی این شهر نویدبخش روزهای پرنعمت باشد به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز در پنجاه و هفتمین روز از پاییز شهر تبریز بفارس گزارش میدهد نوشتند «ظریف» خوانده شد «ترکان»!/ آنچه ژنرالهای بازنشسته به روحانی هدیه
فارس گزارش میدهدنوشتند ظریف خوانده شد ترکان آنچه ژنرالهای بازنشسته به روحانی هدیه کردنددولت روحانی اگرچه دوست داشت همه ظریف را بیشتر بشناسند ولی آنچه در واقعیت اتفاق افتاد این بود که افکار عمومی ترکان و نعمتزاده و ابتکار و زنگنه را بیشتر شناختند خبرگزاری فارس هنوز چند هفتفارس گزارش میدهد سند بازطراحی راکتور اراک معطل امضای فابیوس
فارس گزارش میدهدسند بازطراحی راکتور اراک معطل امضای فابیوسقرار بود سند رسمی بازطراحی راکتور اراک دوشنبه عصر پس از امضای هفت کشور و موگرینی منتشر شود اما تاکنون خبری از انتشار این سند نیست و به نظر میرسد فابیوس به دلیل مشغلههای این روزهایش هنوز این سند را امضا نکرده است به گزفارس گزارش میدهد سفر یکروزه استاندار کرمانشاه به کنگاور
فارس گزارش میدهدسفر یکروزه استاندار کرمانشاه به کنگاوراستاندار کرمانشاه امروز در سفری یکروزه راهی شهرستان کنگاور شده است تا از نزدیک وضعیت پروژههای بخشهای مختلف این شهرستان را بررسی کند به گزارش خبرگزاری فارس از کنگاور استاندار کرمانشاه صبح امروز در سفری یکروزه راهی شهرستفارس گزارش میدهد آغاز مسابقات تنیس روی میز نونهالان کشور به میزبانی قزوین
فارس گزارش میدهدآغاز مسابقات تنیس روی میز نونهالان کشور به میزبانی قزوینمسابقات آزاد و ردهبندی دسته برتر تنیس روی میز نونهالان کشور از امروز به میزبانی قزوین آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین مسابقات تنیس روی میز نونهالان کشور در حالی از امروز به میزبانی قزوین آغاز شده-
گوناگون
پربازدیدترینها