تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838019317
دلایل وجود امام زمان (عج) از دیدگاه قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:آینده روشن: پایگاه خبری آینده روشن - یکی از مباحث در حوزه مهدویت، اثبات وجود امام زمان ـ علیه السلام ـ است.این نکته بسیار مهم و زیر بنائی است و اساس حرکت تخریبی مخالفان نیز برای ایجاد شبهه و شک در این رکن رکین است و در روایات ما نیز اشاره شده است که طول غیبت حضرت، باعث به وجود آمدن شک و شبهه در قلوب افراد متزلزل می شود تا آن جا که عده ای می گویند: اصلاً، امامی نیست و چنین فردی متولد نشده است لذا اثبات وجود امام و بلکه اثبات اضطرار به او، نکته مهمی است که در حوزه مهدی پژوهی، نقش بسزایی دارد. راه های اثبات وجود امام، متعدد و مختلف است. در هر حوزه بحثی با همان زبان این استدلال ها بررسی می شود، تاریخ، عقل و تجربه و کشف، برای خود طرق خاصی دارند اما در (این مقاله) راه اثبات امام مهدی ـ علیه السلام ـ از نظر قرآن و وحی را پی می گیریم. بیان قرآن کریم در لزوم وجود امام در هر زمان قرآن مجید، این حقیقت را که هر زمانی، امامی الهی برای مردم وجود دارد، و جریان هدایت اضطرار به وجودش دارد، به بیان های مختلفی طرح کرده است. فهم این نکته، محتاج آن است که نخست، تعریف امام از دیدگاه قرآن برای ما روشن شود. آیه اول درباره اثبات امامت امامت، از نظر قرآن، تحلیل و تبیین خاصی دارد و با آنچه در عرف مردم و حتی عرف متکلمان مطرح است، فرق می کند. قرآن مجید می فرماید: «وَ إِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قَالَ لا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» (1). (و هنگامى که خدا ابراهیم را با کلماتى بیازمود و او همه را به اتمام رسانید، گفت: من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم. [ابراهیم ] گفت: از خاندانم چطور؟ فرمود: عهد من به ستمکاران نمى رسد.) مرحوم علامه طباطبائی(ره) می فرماید: «الامام هو الذی یقتدی و یأتم به الناس .....» امام کسی است که مردم به او اقتداء می کنند و در کردار و گفتار، از او پیروی می کنند. برخی از مفسران گفته اند: مراد از «اماما» در این آیه، همان نبوت است. زیرا نبی کسی است که امتش در مسائل دینی به او اقتداء می کند. ایشان می گوید: این سخن مفسران، ناصواب است. به دو دلیل: نخست آن که «اماما» مفعول دوم برای عامل اش است و اسم فاعل اگر به معنای ماضی باشد: عمل نمی کند و باید به معنای حال و استقبال باشد تا بتواند عمل کند. و دیگر آنکه این سخن خداوند به ابراهیم (ع)، وحی است و وحی متفرع بر نبوت است. پس قبل از مفتخر شدن به مقام امامت، نبوت را دارا بوده است و این مقام به معنای نبوت نمی تواند باشد. دوم آن که این جریان در اواخر عمر حضرت ابراهیم (ع) بوده و قبل از آن ایشان، پیامبر مرسل بوده که ملائکه در مسیرشان برای هلاکت قوم لوط بر او نازل شده بودند و به او بشارت داده بودند. پس قبل از آن که امام باشد، پیامبر بوده و امامت اش غیر از نبوت است. شاهد سخن اینجا است که علامه طباطبایی می گوید منشأ این گونه تفاسیر نامربوط، عدم فهم صحیح امامت از منظر قرآن است که گروهی، آن را به «نبوت» و برخی «مطاع بودن» و عده ای به معنای «خلافت و وصایت و ریاست امور دین و دنیا» تفسیر کرده اند. امامت در منطق قرآن کریم اینها تعریف دقیق امامت نیست و امامت، حقیقتی فراتر از این گونه تفاسیر است. در منطق قرآن، هر جا امامت طرح شده است، در کنارش، هدایت هم مطرح است: «وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» (2) و «وَ جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ» (3). امامت با هدایت توصیف گشته، آن هم نه مطلق هدایت، بلکه هدایتی که به «امر الله» است. «امر الله» خود حقیقتی است که آیه کریمه «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کنْ فَیَکونُ» (4) یا آیه کریمه «وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ»(5) پرده از آن بر می دارد.(6) «عالم امر» در برابر «عالم خلق» است و عالم خلق عبارت اخرای عالم ملک و ناسوت است. عالم امر یا ملکوت، از قیود زمان و مکان مبرّا و خالی از تبدیل و تغییر است و همان وجه الهی عالم است در قبال وجه خلقی و ملکی عالم که طرف دیگر آن است و تغییر و تدریج در آن راه دارد. با این سخن «امام» هادی است که جهان انسانی را با امر ملکوتی، هدایت می کند. باطن این گوهر، ولایت بر مردم است و بر این اساس هدایت امام هم به گونه ایصال به مطلوب می شود، نه ارائه طریق. زیرا آن، شأن انبیاء و رسولان و همه مومنان است که با موعظه حسنه راه را نشان می دهند و آنچه آنان را به این مقام والا می رساند، اولا، صبر در امتحانات و ابتلائات و ثانیا، یقینی است که به آنان افاضه شده است. امام باید ملکوت عالم را ببیند در آیه هفتاد سوره مبارکه انعام می خوانیم: «وَکَذَلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» (7) ارائه ملکوت به حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ مقدمه برای افاضه یقین به او بود. یقین نیز از مشاهده عالم ملکوت جدا نیست. بنابراین، امام باید انسانی باشد که به مرحله یقین برسد و عالم ملکوت که همان «امر» و باطن هستی است برای او مکشوف باشد. «یهدون بامرنا» دلالت می کند که هر چه بدان هدایت تعلّق می گیرد (قلوب و اعمال بندگان) حقیقت و باطن اش برای امام هست و تمام هستی برای امام حاضر است و او به هر دو راه خیر و شر، مهیمن است. (8) عظمت وجود امام و نقش آفرینی او در هستی و هدایت ممتازی که برای بشریت دارد، در قرآن چنین بیان شده است. و این گونه است که قدر و مقام امامت و برتری اش حتی بر مقام نبوت و رسالت، هویدا می شود که پیامبر مرسلی چون ابراهیم در آخر عمر خود، به این مرتبه، که با مشاهده ملکوت آسمان ها و تحصیل یقین برایش حاصل شده، مفتخر می گردد. در یک کلام، امام از منظر قرآن، کاروان سالار هستی است که کاروان بشری را در ظاهر دنیا و باطن آن، به سوی مبداء آفرینش سوق می دهد. در قیامت که عرصه ظهور و تجلّی این دنیا است، این قیادت و سوق دهی، چنین تمثّل می یابد که قرآن می فرماید: «یَوْمَ نَدْعُو کلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» (9) روزی که هر گروهی را با امام شان می خوانیم. با این فهم و برداشت از معنا و حقیقت امامت، که نقش او بسیار فراتر از «ارائه طریق» امت است گرچه آن را نیز دارا است، به پیوستگی این جریان و لزوم آن، انسان را رهنمون می شود. در جریان هدایت، قدم اول ارائه طریق و تبیین «رشد» از «غیّ» است که این گام اول را رسول بر می دارد «مَّا عَلَی الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاَغُ» (10) رسول ارائه طریق می کند و به مقتضای وظیفه رسالی خویش، که مصیطر بر انسان نیست و با چراغ آموزش، انسان های مختار را آگاهی می دهد. اما آگاهی بخشیدن در کنار آزادی وظیفه رسولان است و عالمان نیز در این شأن وارثان انبیاء اند که شأن هدایت گری و ارائه طریق و تبیین رشد از غی را به عهده می گیرند. تا این جا انسانی آزاد، به «نجدین» «رشد» و«غی» آگاه شد و مرحله و گام بعدی هدایت برای کسانی که مسیر رشد را برگزیده اند به گونه دیگری خواهد بود کسانی که ایمان به رشد و کفر به طاغوت و غیّ پیدا کرده اند تحت ولایت الهی قرار می گیرند که او ولیّ مومنین است. امام که مظهر این ولایت است عهده دار کاروان سالاری جامعه دینی و پیروان رشد و کافران به طاغوت می باشد. و هدایت او سوق این جریان به صراط مستقیم و ایصال آنان به حقیقت است که قیامت عرصه تجلّی آن است، لذا رسول به مقتضای رسالت، تبیین می کند و امام به مقتضای ولایت و امامت، هدایت ایصالی دارد. هر چند مسلّم است که اولا هر دو شأن برای امام محفوظ است، امام هم نقش تبیین و هم نقش ایصال را بر عهده دارد کما این که برخی پبامبران به مقام امامت نیز مفتخر بودند. و ثانیا: هدایت ایصالی منافاتی با اراده انسان ها ندارد که در طول آن قرار می گیرد چرا که: «الَّذِینَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًی» (11) کسانی که هدایت را برگزیدند، هدایت شان را افزون می کند. امام کسی است که روز قیامت، مردم را به سوی خدا سوق می دهد بر این اساس علامه طباطبائی (ره) نتیجه ای را که بر مباحث گذشته خویش مترتب می کند چنین بیان می کند: بر این اساس امام کسی است که مردم را در روز قیامت به سوی خدا سوق می دهد، همان طور که آنان را در ظاهر و باطن این دنیا رهبری کرد. آیه شریفه، این نکته را نیز می رساند که هیچ زمانی، نمی تواند بدون امام باشد، به خاطر این که فرموده: «کل اناس» همه مردم در همه زمان ها. زمین بدون حجت و امام نمی ماند نکته ای که استفاده می شود آن است که زمین مادامی که انسان در آن وجود دارد، از امام و حجت حق خالی نمی شود. (12) ایشان در ذیل آیه هفتاد و یکم سوره اسراء که می فرماید: «یوم ندعو کل اناس بامامهم» می گوید: آن چه از این آیه استفاده می شود، این است که این فراخوان، شامل همه انسان ها از اولین و آخرین می شود... بعد احتمالاتی را که در امام مطرح است بیان نموده و می فرماید: مراد، امام حقی است که خدای سبحان در هر عصر و زمان برای هدایت اهل آن زمان قرار می دهد، اعم از این که آن امام چونان إبراهیم و محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پیامبر باشد یا غیر پیامبر. به هر حال، از این آیات قرآن، ضمن فهم نقش امام در هستی، همیشگی و پیوستگی این جریان زلال نیز فهمیده می شود. یعنی هیچ زمانی، از چنین شخصیتی خالی نیست. پس در عصر ما هم وجود با برکت حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ که قطب عالم امکان و هادی دلها و افعال مومنان و سالار کاروان حق پویان است، امری مسلّم و قطعی است. آیه دوم در اثبات امام زمان آیه دیگری که از قرآن بر اثبات وجود امام و ضرورت او دلالت دارد عبارت است از این آیه: «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (13) تو تنها بیم دهنده و برای هر گروه هدایت کننده هستی. این آیه نیز به وضوح، امام هادی را برای همه اقوام ثابت می کند که این مطلب جای نقض و اشکال نیست. در تفسیر نور الثقلین حدود پانزده روایت در این زمینه نقل شده است. از جمله: امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: هر امام معصومی هدایت گر برای زمان خود است یا هدایت گر اقوامی است که در زمان او زندگی می کنند. (14) آیه سوم در اثبات امام زمان آیه دیگری که به وضوح، بر وجود امام معصوم در همه زمان ها دلالت دارد، آیه کریمه «یا ایها الذین آمنوا اتقو الله و کونوا مع الصادقین» (15) ای مومنان تقوا پیشه کنید و با صادقان باشید. دستور همراه بودن با صادقان، به طور مطلق، و جدا نشدن از آنان بدون هیچ قید و شرطی دلالت دارد که منظور «امام معصوم» است. فخر رازی چنین می گوید: کسی که جایز الخطاء است، واجب است اقتداء به کسی کند که معصوم است. معصومان کسانی اند که خدای متعال آنان را «صادقان» شمرده است و این معنا در هر زمانی ثابت است. بنابراین درهر زمانی باید معصومی وجود داشته باشد. (16) اگر چه ایشان، در فهم مصداق معصوم، دچار اشتباه شده، لکن ضرورت وجود معصوم را در هر عصری پذیرفته است. این نکته را جابر بن عبد الله انصاری از امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل می کند که در تفسیر این آیه حضرت فرمود: منظور از «کونوا مع الصادقین» آل محمد است. (17) از آیاتی که نقل شد چنین بر می آید که امامت، واقعیتی است که هستی، لحظه ای بدون آن نمی تواند باقی بماند و تا انسانی روی زمین هست و تا تکلیف هست، وجود چنین امامی ضروری است. بنابراین وجود امام معصوم در عصر ما نیز امر مسلّم و غیر قابل تردید است. و آن امام زمان ـ علیه السلام ـ است. پاورقی 1. بقره : 124. 2. انبیاء : 73. 3. سجده : 24. 4. یس : 82. 5. قمر : 50. 6. المیزان، ج 1، ص275. 7. انعام، آیه 75. 8. المیزان، علامه طباطبائی، ج 1، ص 251. 9. اسراء : 71. 10. مائده : 99. 11. محمد : 17. 12. المیزان، علامه طباطبائی (ره) ج 1، ص 376. 13. رعد : 7. 14. تفسیر نور الثقلین، ج 2، ص 482. عروسی حویزی. 15. برائت : 119. 16. پیام قرآن، ج 9، ص51. مکارم شیرازی. 17. معجم احادیث الامام المهدی، ج 5، ص157. علی کورانی.
شنبه ، ۳۰آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آینده روشن]
[مشاهده در: www.bfnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
چگونه به وجود امام زمان یقین کنیم؟
پایگاه خبری آینده روشن - یقین موضوع بسیار گرانقدری است که در پیشرفت معنوی انسان بسیار تاثیر گذار است از این رو بر هر فرد لازم است همواره در مسیر ازدیاد و تعمیق یقین خود گام بردارد بر ای رسیدن به اطمینان قلبی نسبت به مسئله غیبت امام زمان عج شایسته است به نکات ذیل توجه فرمایید15سال زمان برای بهسازی اجتماعی محله هرندی/وجود 200هزار پلاک فقیر در پایتخت
تهران-ایرنا- مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به وجود 200هزار پلاک فقیر در شهر تهران گفت کمتر از 15هزار پلاک در این شهر نیازمند نان شب هستند به گزارش خبرنگار ایرنا فرزاد هوشیار پارسیان روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه مبارزه کنترل وعلمالهدی:شکلگیری بسیج یک امداد غیبی از ناحیه امام زمان (عج) بود/تفکر تاسیس بسیج به صورت غیبی به امام(ره) اله
علمالهدی شکلگیری بسیج یک امداد غیبی از ناحیه امام زمان عج بود تفکر تاسیس بسیج به صورت غیبی به امام ره الهام شد امام جمعه مشهد گفت دشمن میخواهد با شکلگیری یک جنگ صلیبی به مانند رخداد فرانسه درگیری بین مسلمانان و مسیحیان شکل بگیرد روز نو امام جمعه مشهد گفت دشمن میخواهدامام جمعه مشهد: فکر تاسیس بسیج، توسط امام زمان به امام خمینی الهام شد
امام جمعه مشهد گفت تاسیس بسیج الهام غیبی به امام ره بود حجت الاسلام سیداحمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد با گرامیداشت آغاز هفته بسیج اظهار کرد نقش آفرینی بسیج در همه ابعاد زندگی اجتماعی ما و عمدتا در حوزه امنیت استسازماندهی 2 هزار گردان امام حسین و بیت المقدس در کشور/ پروژه ناامن سازی ایران خنثی شد
فرمانده کل سپاه از تشکیل ۵۰۰ گردان امام حسین ع و ۱۵۰۰ گردان بیت المقدس بسیج در سراسر کشور خبر داد به گزارش فارس رزمایش بزرگ الی بیت المقدس بسیج با حضور 120 گردان از بسیجیان کشور در یکی از مناطق اطراف قم درحال برگزاریست سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلسازماندهی ۲ هزار گردان امام حسین و بیت المقدس در کشور/ پروژه ناامن سازی ایران خنثی شد
به گزارش زرین خبر به نقل از فارس رزمایش بزرگ الی بیت المقدس بسیج با حضور 120 گردان از بسیجیان کشور در یکی از مناطق اطراف قم درحال برگزاریست سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی در جمع بسیجیان حاضر در رزمایش بزرگ الی بیت المقدس با بیان ابرنامه های سازمان فرهنگی- هنری در اربعین حسینی/ پیاده روی از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم
رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران گفت در روز اربعین حسینی نیز در تهران از میدان امام حسین ع تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری پیاده روی خواهیم داشت محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه شهری تهران پرس در خصوص اقدامات این سازمان دهمزمان با آغاز هفته کتاب برگزار کنندگان هفته کتاب با امام خمینی(ره) تجدید میثاق کردند
همزمان با آغاز هفته کتاببرگزار کنندگان هفته کتاب با امام خمینی ره تجدید میثاق کردندبرگزار کنندگان هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دقایقی با حضور در حرم امام خمینی با آرمانهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس همزمان با نخستینرئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان: 4هزار واحد صنعتی فعال در استان اصفهان وجود دارد
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان 4هزار واحد صنعتی فعال در استان اصفهان وجود داردرئیس سازمان صنعت معدن وتجارت استان گفت 4هزار واحد صنعتی فعال استان اصفهان در رونق اقتصاد کشور دخیل هستند گزارش خبرگزاری فارس ازگلپایگان اسرافیل احمدیه عصر امروز در جلسه شورای اداری شهرستکارشناس قرآن سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگوی تفصیلی با فارس اعلام کرد جزئیات تحول در روش آموزش د
کارشناس قرآن سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگوی تفصیلی با فارس اعلام کردجزئیات تحول در روش آموزش درس قرآن آشنایی با پیامهای قرآنی از پایه اول دبستانکارشناس قرآن و معارف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت مهمترین موضوع در برنامه جدید تحول در روش آموزش قرآن بود ی-
گوناگون
پربازدیدترینها