تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816420394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هيچ عاملي قرآن و عترت را جدا نمي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۰ب.ظ)
آيت الله العظمي جوادي آملي: هيچ عاملي قرآن و عترت را جدا نمي کند موج - قم - آيت الله العظمي جوادي آملي گفت: هيچ عاملي نمي تواند قرآن و اهل بيت(ع) را از يکديگر جدا کند چرا که ائمه معصومين(ع) با قرآن آمدند، ماندند، رفتند و نور واحد هستند.
به گزارش خبرگزاري موج از قم، آيت الله العظمي جوادي آملي در دوازدهمين همايش اساتيد تفسير قرآن کريم که در دارالقرآن علامه طباطبايي(ره) برگزار شد، گفت: درباره تفسير، الميزان و ساير مطالب وابسته به اين کتاب آسماني ميتوان گفت که تفسير قرآن فرع بر قرآن شناسي است.
وي با اشاره به اينکه قرآن يک کتاب نازل است، گفت: غالب مفسرين در اين زمينه بحث کردند که بين انزال و تنزيل چه تفاوتي است؛ اما در «يقين نزول» و «همراهي و همراهان اين نازل» انديشه نکرده اند و به دليل اين دو نقيصه، رهاوردي همچون تفسير علامه طباطبايي نداشتند.
آيت الله العظمي جوادي آملي با طرح اين پرسش که «آيا خداوند، قرآن را همچون زماني که باران نازل مي کند بر زمين انداخت يا همچون طنابي اين کتاب آسماني را از عرش آويخت»، گفت: غالب مفسران اين چنين فکر مي کنند که قرآن همچون باران بر زمين انداخته شد در حالي که اگر اين باران، اقيانوس عظيمي را ايجاد کند که عميق و باطن است، بوي آب و خاک مي دهد نه بوي ملکوت!
وي در تشريح آويختن قرآن از ملکوت، افزود: اگر انسان بگويد قرآن آويخته شد، هم از طرف پايين، اقيانوس دارد و بوي آب و خاک مي دهد و هم از طرف بالا، عرشي فکر مي کند و حرف هاي او بوي فرشته مي دهد و اين کار علامه طباطبايي(ره) است.
آيت الله العظمي جوادي آملي با تاکيد بر اينکه اغلب مفسران نمي دانند که اين قافله همراهي دارد، گفت: اين ها خيال کرده اند قرآن تنها نازل شده است در حالي که علي(ع) و اولادش همراه قرآن هستند و از بالا به اينجا آمده اند.
وي با بيان اينکه دودمان عترت و طهارت در قلمروي طبيعت با قرآن آشنا نشده اند، گفت: آشنايي در دنيا، آن هنر را ندارد که انسان را تا حوض کوثر برساند.
آيت الله العظمي جوادي آملي گفت: حضرت رسول اکرم(ص) فرمود «از آنجا که علي(ع) محبوب من است، خداوند در هنگام معراج با لحن شبيه علي(ع) با من سخن گفت» که اين مسئله نشان مي دهد که نور قرآن و عترت از آنجا با يکديگر آمده اند.
وي با بيان اين مطلب که هيچ عاملي نمي تواند قرآن ناطق يعني اهل بيت (ع) و قرآن صامت را از يکديگر جدا کند چرا که ائمه معصومين(ع) با قرآن آمدند، ماندند، رفتند و نورواحد هستند، گفت: مرحوم مفيد نقل مي کند وقتي خداوند فرمود«الست بربکم» پس از پيامبر اسلام نخستين کسي که «بلي» گفت علي (ع) بود، قرآن منهاي عترت يعني قرآن منهاي قرآن و اين غير ممکن است.
آيت الله العظمي جوادي آملي تصريح کرد: در زيارت جامعه کبيره اوصاف فراواني ذکر شده است که اهل بيت(ع) فرموده اند «ما قرآن ناطق هستيم»؛ اين مسئله نشان مي دهد که از بالا آمده اند و از عرش سخن مي گويند.
وي با تاکيد بر اينکه «قرآن منهاي عترت، قرآن منهاي قرآن است»، گفت: هيچ ممکن نيست «کسي حرف حبل متين ناطق را بدون او بفهمد و حرف حبل متين صامت را بدون اين بفهمد»؛ چرا که قرآن و عترت با يکديگر آمده اند.
آيت الله العظمي جوادي آملي با بيان اينکه هيچ ممکن نيست کسي زميني فکر کند و بخواهد قرآن متوجه شود، گفت: حبل اگر انداخته شده باشد مشکل خود را حل نمي کند؛ طنابي که يک گوشه افتاده است که اعتصام ندارد؛ خداوند اين طناب را از بالا آويخت تا مفسران از پايين بگيرند و بالا بيايند.
وي افزود: هرقدر که به سراغ «فخر رازي» و «زمخشري» برويد، عمق و غواصي وجود دارد اما خروجي، بوي آب و خاک مي دهد؛ در حالي که وقتي سراغ علامه طباطبايي و مفسران شيعه مي رويد، هم بوي آب و خاک در ادبيات و عرض مي آيد و هم بوي عرش و کرسي در بخش صعودي مي دهد.
آيت الله العظمي جوادي آملي با بيان اينکه بايد به طناب و حبل الله اعتصام کرد تا بالا رفت، گفت: علامه طباطبايي بر اين اصل، تفسير نوشت و به پايان رساند و اين حبل هم اکنون به دست شاگردان است.
وي در بيان جايگاه رفيع علم و عالم در بيان ائمه و قرآن کريم گفت:در روايتي از امام علي (ع) آمده است که «العلما باقون ما بقي الدهر» در نتيجه بايد نام عالمان دين حفظ شود، از طرفي قدر و مقام شهيد نيز به گونه اي است که يک کشور مديون آنها هستند اما تفاوت اين دو اينجاست که شهيد تا جان ندهد زنده نمي شود ولي عالم قبل از مرگ مي تواند به حيات حقيقي دست يابد.
آيت الله العظمي جوادي آملي تصريح کرد: اين حيات براي «علما» قبل از مرگ، حين مرگ و بعد از مرگ نيز است، اما اين حيات براي «مجاهد» حين جهاد نيست و بعد از مرگ است.
وي افزود: آن کسي که قلم و مرکبش بالاتر از خون شهيدان است، هم اکنون «حي المرزوق عند الله» مي باشد و اين کم مقامي نيست و خودتان را ارزان نفروشيد.
آيت الله العظمي جوادي آملي خاطرنشان کرد: مگر دنيا و القاب رايجي که زير دست و پا ريخته است، براي انسان هنر مي باشد؟؛ مقامي که شهيد بايد در ميدان جنگ با خون خود بدست آورد، چرا ما هم اکنون به آن نرسيم؟
وي با اشاره به اينکه علما در زمان حيات و حين احتضار و بعد از مرگ نيز باقي هستند، گفت: شهيد تا خون ندهد «حي مرزوق» نمي شود، اما آنکه مرکبش از خون شهيد بالاتر است، قبل از مرگ و بعد از مرگ نيز زنده است.
آيت الله العظمي جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه «قرآن، طنابي است آويخته شده نه باراني انداخته شده»؛ ابراز داشت: به دنبال لغت رفتن براي مراحل اوليه قرآن است؛ قدري که بالاتر رفتيم مشاهده مي کنيم قرآن عربي و فارسي و عبري نيست بلکه «عَلِيٌّ حَکِيمٌ» است.
وي با اشاره به اينکه قرآن کريم جهان و انسان را معرفي کرده است، گفت: بخشي از جهان براي جهان شناسان مشخص شد اما بايد در زمينه انسان شناسي بيشتر کار کرد.
آيت الله العظمي جوادي آملي با بيان اينکه انسان به عنوان حقيقتي چندلايه به خداوند متصل است، گفت: پيوند ما با خداوند قطع نشده است و ما با تجلي با خدا ارتباط داريم و ميتوانيم مهمان و ميزبان خداوند باشيم.
وي بر ضرورت تمسک به قرآن و عترت تاکيد کرد و افزود: ممکن نيست قرآن و عترت از يکديگر جدا شوند و به همين دليل اگر يکي از آنها را مي گيريم، ديگري را نيز بايد بگيريم.
آيت الله العظمي جوادي آملي با تاکيد بر اينکه قرآن و عترت همسفران خوبي براي سفر ابدي انسان هستند، گفت: چه رفاقتي بهتر از اينکه با علي(ع) و اولادش داشتيم؛ بايد براي سفر سخت آخرت، اولاد علي(ع) را همسفر خود بگيريم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن