پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850298747
امروز، سالروز ولادت هفتمین نگین درخشان انگشتری امامت و ولایت
واضح آرشیو وب فارسی:سپیدار: امروز برابر با هفتم صفر سالروز ولادت امام موسی کاظم (ع) است، این امام همام به جهت کثرت زهد و عبادتش معروف به العبد الصالح و به جهت حلم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به الکاظم گردید. کنیه آن حضرت ابو ابراهیم بوده ولى به ابو على نیز معروف بوده اند. مادر آن حضرت حمیده کنیزى از اهل بربر (مغرب) یا از اهل اندلس (اسپانیا) بوده است و نام پدر این بانو را «صاعد بربرى» گفته اند. امام موسى الکاظم(ع) هنوز کودک بود که فقهاى مشهور مثل ابو حنیفه از او مسأله مى پرسیدند و کسب علم مى کردند. بعد از رحلت پدر بزرگوارش امام صادق (ع) در بیست سالگى به امامت رسید و 35 سال رهبرى و ولایت شیعیان را بر عهده داشت. قد متوسط و رنگ سبزه سیر و محاسن انبوه داشت. نقش نگینش «حسبی اللّه» و به روایتى «الملک للّه وحده» بود. در زمان حیات امام صادق (ع) کسانى از اصحاب آن حضرت معتقد بودند، پس از ایشان اسماعیل امام خواهد شد. اسماعیل در زمان حیات پدر از دنیا رفت ولى کسانى مرگ او را باور نکردند و او را همچنان امام دانستند. پس از وفات حضرت صادق (ع) عده اى از اینان چون از حیات اسماعیل مأیوس شدند، پسر او محمد بن اسماعیل را امام دانستند و اسماعیلیه امروز بر این عقیده هستند و پس از او پسر او را امام مى دانند و سپس پسرش را و... به تفصیلى که در کتب اسماعیلیه مذکور است. پس از وفات حضرت صادق (ع) بزرگترین فرزند ایشان عبد اللّه نام داشت که بعضى او را عبد اللّه افطح مى دانند. این عبد اللّه مقام و منزلت پسران دیگر حضرت صادق (ع) را نداشت و به قول شیخ مفید در ارشاد متهم بود که در اعتقادات با پدرش مخالف است و چون بزرگترین برادرانش از جهت سن و سال بود ادعاى امامت کرد و برخى نیز از او پیروى کردند. اما چون ضعف دعوى و دانش او را دیدند روى از او برتافتند و فقط عده قلیلى از او پیروى کردند که به فطحیه موسوم هستند. اسحاق برادر دیگر امام موسى الکاظم (ع) به ورع و صلاح و اجتهاد معروف بود و امامت برادرش موسى کاظم (ع)را قبول داشت و از پدرش روایت مى کرد که او تصریح بر امامت آن حضرت کرده است. برادر دیگر آن حضرت به نام محمد بن جعفر مردى سخى و شجاع و از زیدیه جارودیه بود و در زمان مأمون در خراسان وفات یافت. اما جلالت قدر و علو شأن و مکارم اخلاق و دانش وسیع حضرت امام موسى کاظم (ع) به قدرى بارز و روشن بود که اکثریت شیعه پس از وفات امام صادق (ع) به امامت او گرویدند و علاوه بر این بسیارى از شیوخ و خواص اصحاب حضرت صادق (ع) مانند مفضل بن عمر جعفى و معاذ بن کثیر و صفوان جمال و یعقوب سراج نص صریح امامت حضرت موسى الکاظم (ع) را از امام صادق (ع) روایت کرده اند و بدین ترتیب امامت ایشان در نظر اکثریت شیعه مسجل گردید. حضرتش در علم و حلم و تواضع و مکارم اخلاق و کثرت صدقات و سخاوت و بخشندگى ضرب المثل بود. بدان و بد اندیشان را با عفو و احسان بى کران خویش تربیت مى فرمود. شب ها به طور ناشناس در کوچه هاى مدینه مى گشت و به مستمندان کمک مى کرد. مبلغ دویست، سیصد و چهارصد دینار در کیسه ها مى گذاشت و در مدینه میان نیازمندان قسمت مى کرد. کیسه هاى موسى بن جعفر در مدینه معروف بود و اگر به کسى یک صره (کیسه) مى رسید بى نیاز مى گشت. مع ذلک در اتاقى که نماز مى گزارد جز بوریا و مصحف و شمشیر چیزى نبود. مهدى خلیفه عباسى امام را در بغداد بازداشت کرد اما بر اثر خوابى که دید و نیز تحت تأثیر شخصیت امام از او عذرخواهى نمود و به مدینه اش بازگرداند. گویند که مهدى از امام تعهد گرفت که بر او و فرزندانش خروج نکند. این روایت نشان مى دهد که امام کاظم (ع) خروج و قیام را در آن زمان صلاح و شایسته نمى دانسته است. ایشان با آن که از جهت کثرت عبادت و زهد به «العبد الصالح» معروف بوده اند به قدرى در انظار مردم مقامى والا و ارجمند داشته اند که او را شایسته مقام خلافت و امامت ظاهرى نیز مى دانستند و همین امر موجب تشویش و اضطراب دستگاه خلافت گردیده و مهدى به حبس او فرمان داده است. ظمخشرى در ربیع الابرار آورده است که هارون فرزند مهدى در یکى از ملاقات ها به امام پیشنهاد نمود فدک را تحویل بگیرد و حضرت نپذیرفت، وقتى اصرار زیاد کرد فرمود مى پذیرم به شرط آنکه تمام آن ملک را با حدودى که تعیین مى کنم به من واگذارى. هارون گفت حدود آن چیست؟ امام فرمود یک حد آن به عدن است حد دیگرش به سمرقند و حد سومش به افریقیه و حد چهارمش کناره دریا تا ارمینیه و خزر است. هارون از شنیدن این سخن سخت برآشفت و گفت: پس براى ما چه چیز باقى مى ماند؟ امام فرمود: مى دانستم که اگر حدود فدک را تعیین کنم آن را به ما مسترد نخواهى کرد (یعنى خلافت و اداره سراسر کشور اسلام حق من است). از آن روز هارون کمر به قتل موسى بن جعفر (ع) بست. هارون در سفرش به مدینه هنگام زیارت قبر رسول اللّه (ص) در حضور سران قریش و رؤساى قبایل و علما و قضات بلاد اسلام گفت: السلام علیک یا رسول اللّه، السلام علیک یا ابن عم، و این را از روى فخر فروشى به دیگران گفت. امام کاظم (ع) حاضر بود و فرمود: السلام علیک یا رسول اللّه، السلام علیک یا ابت (یعنى سلام بر تو اى پدر من). مى گویند رنگ هارون دگرگون شد و خشم از چهره اش نمودار گردید. درباره حبس امام موسى(ع)به دست هارون الرشید، شیخ مفید در ارشاد روایت مى کند که علت گرفتارى و زندانى شدن امام، یحیى بن خالد بن برمک بوده است. زیرا هارون فرزند خود امین را به یکى از مقربان خود به نام جعفر بن محمد بن اشعث که مدتى هم والى خراسان بوده است سپرده بود و یحیى بن خالد بیم آن را داشت که اگر خلافت به امین برسد جعفر بن محمد بن اشعث را همه کاره دستگاه خلافت سازد و یحیى و برمکیان از مقام خود بیفتند. جعفر بن محمد بن اشعث شیعه بود و قائل به امامت امام موسى (ع)، و یحیى این معنى را به هارون اعلام مى داشت. سرانجام یحیى بن خالد، پسر برادر امام را به نام على بن اسماعیل بن جعفر از مدینه خواست تا به وسیله او از امام و جعفر نزد هارون بدگویى کند. مى گویند امام هنگام حرکت على بن اسماعیل از مدینه او را احضار کرد و از او خواست که از این سفر منصرف شود و اگر ناچار مى خواهد برود از او سعایت نکند. على قبول نکرد و نزد یحیى رفت و بوسیله او پیش هارون بار یافت و گفت از شرق و غرب ممالک اسلامى مال به او مى دهند تا آنجا که ملکى را توانست به سى هزار دینار بخرد. هارون در آن سال به حج رفت و در مدینه امام و جمعى از اشراف به استقبال او رفتند. اما هارون در کنار قبر حضرت رسول (ص) گفت یا رسول اللّه از تو پوزش مى خواهم که موسى بن جعفر را به زندان مى افکنم زیرا او مى خواهد امت تو را بر هم زند و خونشان را بریزد. آن گاه دستور داد تا امام را از مسجد بیرون بردند و او را پوشیده به بصره نزد والى آن عیسى بن جعفر بن منصور فرستادند. عیسى پس از مدتى نامه اى به هارون نوشت و گفت که موسى بن جعفر در زندان جز عبادت و نماز کارى ندارد یا کسى بفرست که او را تحویل بگیرد و یا من او را آزاد خواهم کرد. هارون امام را به بغداد آورد و به فضل بن ربیع سپرد و پس از مدتى از او خواست که امام را آزارى برساند اما فضل نپذیرفت و هارون او را به فضل بن یحیى بن خالد برمکى سپرد. چون امام در خانه فضل نیز به نماز و روزه و قرائت قرآن اشتغال داشت فضل بر او تنگ نگرفت و هارون از شنیدن این خبر در خشم شد و آخرالامر یحیى امام را به سندى بن شاهک سپرد و سندى آن حضرت را در زندان مسموم کرد. چون آن حضرت وفات یافت سندى جسد آن حضرت را به فقها و اعیان بغداد نشان داد که ببینند در بدن او اثر زخم یا خفگى نیست. بعد او را در باب التبن در موضعى به نام مقابر قریش دفن کردند. بنا به گفته شیخ مفید در ارشاد امام موسى الکاظم (ع) سى و هفت فرزند پسر و دختر داشت که هجده تن از آنها پسر بودند و على بن موسى الرضا (ع) امام هشتم افضل ایشان بود. از جمله فرزندان مشهور آن حضرت احمد بن موسى و محمد بن موسى و ابراهیم بن موسى بودند. یکى از دختران آن حضرت فاطمه معروف به معصومه سلام الله علیها است که قبرش در قم مزار شیعیان جهان است. عدد اولاد آن حضرت را کمتر و بیشتر نیز گفته اند. تاریخ وفات آن حضرت را جمعه هفتم صفر یا پنجم یا بیست و پنجم رجب سال 183 هجری قمری در 55 سالگى گفته اند. امام هفتم (ع) با جمع روایات و احادیث و احکام و احیاى سنن پدر گرامى و تعلیم و ارشاد شیعیان، اسلام راستین را که با تعالیم و مجاهدات پدرش جعفر بن محمد (ع) نظم و استحکام یافته بود حفظ و تقویت کرد و در راه انجام وظایف الهى تا آنجا پایدارى نمود که جان خود را فدا ساخت. گوشه ای از صفات امام کاظم علیه السلام حضرت امام موسى کاظم (علیه السلام) عابدترین و زاهدترین، فقیه ترین، سخى ترین و کریمترین مردم زمان خود بود، هر گاه دو سوم از شب مى گذشت نمازهاى نافله را به جا مى آورد و تا سپیده صبح به نماز خواندن ادامه مى داد و هنگامى که وقت نماز صبح فرا مى رسید، بعد از نماز شروع به دعا مى کرد و از ترس خدا آن چنان گریه مى کرد که تمام محاسن شریفش به اشک آمیخته مى شد و هر گاه قرآن مى خواند مردم پیرامونش جمع مى شدند و از صداى خوش او لذّت مى بردند. آن حضرت، صابر، صالح، امین و کاظم لقب یافته بود و به عبد صالح شناخته مى شد، و به خاطر تسلّط بر نفس و فروبردن خشم، به کاظم مشهور گردید. شیخ مفید درباره آن حضرت می گوید: «او عابدترین و فقیه ترین و بخشنده ترین و بزرگ منش ترین مردم زمان خود بود، زیاد تضرع و ابتهال به درگاه خداوند متعال داشت.» امام موسی بن جعفر (ع) بسیار به سراغ فقرا می رفت. شب ها در ظرفی پول و آرد و خرما می ریخت و به وسایلی به فقرای مدینه می رساند، در حالی که آن ها نمی دانستند از ناحیه چه کسی است. هیچکس مثل او حافظ قرآن نبود، با آواز خوشی قرآن می خواند، قرآن خواندنش حزن و اندوه مطبوعی به دل می داد، شنوندگان از شنیدن قرآنش می گریستند، مردم مدینه به او لقب «زین المجتهدین» داده بودند. مردم مدینه روزی که از رفتن امام خود به عراق آگاه شدند، شور و ولوله و غوغایی عجیب کردند. آن روزها فقرای مدینه دانستند چه کسی شب ها و روزها برای دلجویی به خانه آن ها می آمده است. امام (ع ) با آن کرم و بزرگوارى و بخشندگى خود لباس خشن بر تن مى کرد، چنان که نقل کرده اند: «امام بسیار خشن پوش و روستایى لباس بود.» و این خود نشان دیگرى است از بلندى روح و صفاى باطن و بى اعتنایى آن امام به زرق و برق هاى گول زننده دنیا. امام موسى کاظ م (ع) نسبت به زن و فرزندان و زیردستان بسیار با عاطفه و مهربان بود. همیشه در اندیشه فقراء و بیچارگان بود، و پنهان و آشکار به آنها کمک مى کرد. مردى از تبار عمر بن الخطاب در مدینه بود که او را مى آزرد و على (علیه السلام) را دشنام مى داد. برخى از اطرافیان به حضرت گفتند: اجازه دهید تا او را بکشیم، ولى حضرت به شدّت از این کار نهى کرد و آنان را شدیداً سرزنش فرمود. روزى سراغ آن مرد را گرفت، گفتند: در اطراف مدینه، به کار زراعت مشغول است. حضرت سوار بر الاغ خود وارد مزرعه وى شد. آن مرد فریاد برآورد: زراعت ما را خراب مکن، ولى امام به حرکت خود در مزرعه ادامه داد وقتى به او رسید، پیاده شد و نزد وى نشست و با او به شوخى پرداخت، آن گاه به او فرمود: چقدر در زراعت خود از این بابت زیان دیدى؟ گفت: صد دینار. فرمود: حال انتظار دارى چه مبلغ از آن عایدت شود؟ گفت: من از غیب خبر ندارم. امام به او فرمود: پرسیدم چه مبلغ از آن عایدت شود؟ گفت: انتظار دارم دویست دینار عایدم شود. امام به او سیصد دینار داد و فرمود: زراعت تو هم سر جایش هست. آن مرد برخاست و سر حضرت را بوسید و رفت. امام به مسجد رفت و در آنجا آن مرد را دید که نشسته است. وقتى آن حضرت را دید، گفت: خداوند مى داند که رسالتش را در کجا قرار دهد. یارانش گرد آمدند و به او گفتند: داستان از چه قرار است، تو که تا حال خلاف این را می گفتی. او نیز به دشنام آنها و به دعا براى امام موسى (علیه السلام) پرداخت. امام(علیه السلام) نیز به اطرافیان خود که قصد کشتن او را داشتند فرمود: آیا کارى که شما می خواستید بکنید بهتر بود یا کارى که من با این مبلغ کردم؟ و بسیارى از این گونه روایات، که به اخلاق والا و سخاوت و شکیبایى آن حضرت بر سختیها و چشمپوشى ایشان از مال دنیا اشارت مى کند، نشانگر کمال انسانى و نهایت عفو و گذشت آن حضرت است.
پنجشنبه ، ۲۸آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
ايران در سالروز ولادت امام موسي کاظم (ع) غرق در نور
۲۸ آبان ۱۳۹۴ ۱۱ ۱۹ق ظ ايران در سالروز ولادت امام موسي کاظم ع غرق در نور موج - همزمان با سالروز ولادت باب الحوائج امام موسي کاظم ع سراسر ايران بويژه شهرهاي مشهد و قم حرم مطهر رضوي نورباران است به گزارش خبرگزاري موج حرم ملائک پاسبان رضوي امروز در سالروز ميلاد پدر بزرگوار امهفتم صفر؛ سالروز ولادت عبد صالح خدا
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴ ۲۹ از امام موسی بن جعفر ع دریای بیکرانی از معارف اسلام در توحید نبوت امامت و معاد و احکام و آداب تربیتی - اخلاقی در قالب هزاران حدیث کوتاه و بلند و شاگردان عالم عامل و سیره عملی ارزشمند در میدانهای مختلف و نسلی پاک و بابرکت به یادگار مانده است به گزسالروز ولادت حضرت امام موسی کاظم (ع)گرامیباد
سالروز ولادت حضرت امام موسی کاظم ع گرامیباد سالروز ولادت حضرت امام موسی کاظم ع گرامیباد ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ آبان ساعت 05 58 سالروز ولادت حضرت امام موسی کاظم ع گرامیبادتوسط انتشارات «بهنشر» معرفی شد بسته کتابشناسی هفتمین اختر آسمان امامت
توسط انتشارات بهنشر معرفی شدبسته کتابشناسی هفتمین اختر آسمان امامتانتشارات آستان قدس رضوی به مناسبت ولادت امام موسی کاظم ع بسته کتابشناسی سبک و سیره این امام همام را ویژه دو گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال معرفی و پیشنهاد میکند به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابطبه مناسبت سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) برنامههای «چشمهسار علم» و «پنجمین طلوع» از رادیو
به مناسبت سالروز ولادت امام محمدباقر ع برنامههای چشمهسار علم و پنجمین طلوع از رادیو معارف پخش میشودمدیر گروه قرآن و اهل بیت ع رادیو معارف از پخش برنامههای چشمهسار علم و پنجمین طلوع از این رسانه به مناسبت سالروز ولادت امام محمد باقر ع خبر داد حجتالاسلام والمسلمین خدابخشبه مناسبت سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) بهرهمندی حوزه علمیه از چشمهسار علم امام باقر(ع)
به مناسبت سالروز ولادت امام محمدباقر ع بهرهمندی حوزه علمیه از چشمهسار علم امام باقر ع امام محمد باقر ع دریایی از علم و کمال است که همواره در دوران خود با استفاده از این همین علوم زمینه ترویج فرهنگ تشیع را فراهم کردند حوزه علمیه در دوران کنونی بینصیب از این علوم نیست به گزابرگزاری چهارمین جشنواره شعر ولایت به زبان ترکی آذری در ارومیه
برگزاری چهارمین جشنواره شعر ولایت به زبان ترکی آذری در ارومیه استانها > آذربایجان غربی - حجت الاسلام محمد باقر کریمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی از برگزاری چهارمین جشنواره شعر ولایت به زبان ترکی آذری در ارومیه و نمایشگاه های کتاب بمناسبت هفته کتاب درسایه سنگین حملات پاریس بر کنفرانس وین ۲
سایه سنگین حملات پاریس بر کنفرانس وین ۲ شناسهٔ خبر 2966354 - شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۴ بین الملل > اروپا شهر وین در حالی امروز شاهد برگزاری دومین کنفرانس درباره سوریه است که حملات شب گذشته پاریس سایه سنیگنی بر آن انداخته است خبرگزاری مهر- گروه بین الملل در حالیکه تا ساعات امدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اعلام کرد ارسال 150 اثر به دبیرخانه جشنواره سراسری «شعر ولایت&
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اعلام کردارسال 150 اثر به دبیرخانه جشنواره سراسری شعر ولایت در آذربایجان غربیمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت 150 اثر به دبیرخانه جشنواره سراسری شعر ولایت در آذربایجان غربی ارسال شده است به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیهتولید سنگین وزن های خودرویی کاهش یافت
تین نیوز | تولید انواع کامیون در کشور 59 8 درصد کاهش یافت مهر ماه امسال تولید انواع کامیون در ارس خودرو دیزل با کاهش صد درصدی از 217 دستگاه در مهر 1393 به صفر رسید در این مدت تولید انواع کامیون در ایران خودرو دیزل با کاهش 6 3 درصدی از 111 دستگاه در مهر 1393 به 104 دستگاه کاهش ی-