واضح آرشیو وب فارسی:سفیر نیوز: سفیر: حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی سه شنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار می شود، در تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه شوری گفت: در سوره مبارکه شوری که در مکه نازل شد، ضمن تبیین آن عناصر محوری دین به بخشی از اصول معرفت شناسی و مانند آن نیز اشاره می کند، می فرماید انسانی که گرفتار تجربه حسی است، از جهان غیب غفلت دارد و هر چه می اندیشد ویژه تجربه حسی او است. وی با اشاره به آیه «ٱسْتَجِیبُوا۟ لِرَبِّکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِىَ یَوْمٌۭ لَّا مَرَدَّ لَهُۥ مِنَ ٱللَّهِ ۚ مَا لَکُم مِّن مَّلْجَإٍۢ یَوْمَئِذٍۢ وَمَا لَکُم مِّن نَّکِیرٍۢ ﴿٤٧﴾»، افزود: بیش از پنجاه مورد در قرآن کریم از انسان حس گرا که گرفتار تجربه حسی است، به مذمت یاد می کند، آن انسان عقل گرا هم ظاهر و هم باطن و هم دنیا و هم آخرت را می بیند و هر کدام را از آن خداوند می داند، روزی فرامی رسد که حق بر شما آشکار می شود و دیگر این که همه اعمال و اخلاق انسان از درون انسان ظهور می کند. مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: انسان گرفتار حس آن روز را نمی بیند و درک نمی کند و از این رو بدون پناهگاه وارد آن روز می شود، انسان راه بازگشتی به دنیا ندارد، کل دنیا که بساطش برچیده شد، ظهور می کند، تا دنیا برچیده نشد، آخرت ظهور نمی کند، این خطر حس گرایی و محدوده حیات را به تجربه حسی وابسته کردن است. وی با اشاره به آیه شریفه «فَإِنْ أَعْرَضُوا۟ فَمَآ أَرْسَلْنَـٰکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا ۖ إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا ٱلْبَلَـٰغُ ۗ وَإِنَّآ إِذَآ أَذَقْنَا ٱلْإِنسَـٰنَ مِنَّا رَحْمَةًۭ فَرِحَ بِهَا ۖ وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌۢ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ فَإِنَّ ٱلْإِنسَـٰنَ کَفُورٌۭ ﴿٤٨﴾»، گفت: شما نگران پذیرفتن یا نپذیرفتن آنان نباش، تو که رسول حفیظ نیستی، بلکه رسول بلیغ هستی، حرف را تبیین کردی، اصلا ذات اقدس اله پیامبر اکرم(ص) را به عنوان مبین فرستاد، یعنی هر حرفی نسبت به آن دیگری جدا است، آن کسی که در هم حرف می زند بیان ندارد، در سوره مبارکه الرحمن قبل از این که از بیان سخن به میان آورد، از خلق انسان و از قرآن حرف زده است، معلم الهی اول قرآن را یاد داد و آنان که قرآن را یاد گرفتند انسان می شوند و آنان که دهان باز کردند بیان می شود. رحمت خداوند ابتدایی و پاداشی است حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: تا حق مطلب ادا نشد و بسته نشد، هر بیگانه در این مرز راه پیدا نکرد و آشنا خارج نشد این بیان نیست، فرمود تو که بیان و تبیین کردی، مرز رشد و غیر رشد مشخص و ضلالت مشخص شد، تو ای پیامبر(ص) مبین هستی، حالا که این گونه شد هر کسی که می خواهد ایمان بیاورد و هر کسی که می خواهد کفر بورزد و در این آیه طبع انسان را ذکر می کند و می گوید این انسان که در محدوده تجربه حسی به سر می برد، خود را از حق محروم می کند، می فرماید هنگامی که ما به انسان نعمتی بدهیم به جای این که شکر کند، خوشحال می شود، لذا فرمود توده مردم این چنین هستند. وی با اشاره به این که رحمت هم ابتدایی و هم پاداشی است، اظهار کرد: خداوند ابتدائا به انسان نعمت می دهد اما اگر کسی شکرگزار بود، سبب افزایش نعمت می شود و آن مزید نعمت، نعمت پاداشی است، فرمود ما اگر به انسان نعمت عطا کردیم خوشحال می شود و آن را مال خود می داند و به همین دلیل آن را در راه سیئه استفاده می کند و به همین دلیل به مصیبت گرفتار می شود، رحمت را در این آیه مقید نکرد، بلکه مصیبت را مقید کرد، توفیق شکرگزاری هم ابتدایی است، همان طوری که هدایت دو قسم است و اضلال یک قسم است، اضلال به خاطر کارهایی است که انسان انجام می دهد. استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انسان به مقتضای طبیعت گرفتار کفران است، خاطرنشان کرد: انسان باید از فطرت خود نیز استفاده کند تا از حد حیات حیوانی نیز بالاتر برود، چون فقط حیوانیت خود را به یاد دارد می فرماید آنان به خودشان مشغول شدند، در سوره مبارکه حشر فرمود آن ها که خودشان را فراموش می کنند، خدا نیز آنان را از یاد خودش بازمی دارد. وی گفت: خداوند فطرت را به انسان نداد که هر بلایی سرش بیاورد، انسان اگر به دستور او عمل نکرد، ظلم و خیانت می شود، این خیانت و ظلم به نفس حیوانی نیست، انسان اگر گرفتار حس بشود، همین گونه است، خداوند درباره برخی می فرماید انسان ها گاه به خود ظلم و خیانت می کنند، اگر انسان فطرت خود را خاموش کرد خیانت کرده است، زیرا خداوند فطرت را به همه انسان ها داد، در درون ما گذاشته است. ضرورت تشکیل خانواده و جلوگیری از طلاق حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه «لِّلَّهِ مُلْکُ ٱلسَّمَـٰوَ ٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ ۚ یَهَبُ لِمَن یَشَآءُ إِنَـٰثًۭا وَیَهَبُ لِمَن یَشَآءُ ٱلذُّکُورَ ﴿٤٩﴾»، اظهار کرد: هم خداوند خالق و هم آفریدگار است، خداوند هر چیزی را خلق کرده است، این مال آفریدگار بودن خداوند است، او رب العالمین است و تربیب دارد که لازمه آن تربیت است، او رب العالمین و مربب است که لازمه آن تربیت است، همه چیز را آفرید، چه در آفرینش و چه در پرورش او با مشیت حکیمانه کار می کند، نه تنها او با حکمت کار می کند، بلکه با هیچ وسیله ای نمی شود حکمتش را تغییر دهد. وی با قرائت آیه «أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَانًۭا وَإِنَـٰثًۭا ۖ وَیَجْعَلُ مَن یَشَآءُ عَقِیمًا ۚ إِنَّهُۥ عَلِیمٌۭ قَدِیرٌۭ ﴿٥٠﴾»، ابراز کرد: به انسان ها فرمود که ازدواج تشکیل دهید، فرمود من که شما را آفریدم می دانم ادامه حیات شما در خانواده است و می دانم هیچ چیزی بدتر از طلاق نیست، فرمود خانه ای که با طلاق خراب و ویران شد، با هیچ چیزی و به آسانی آباد نمی شود، این بیگانه کاری کرد که طلاق را در کشور رواج داد، زن و مرد بعد از طلاق افسرده و بیچاره می شوند، بروید دنبال فرزنددار شدن و پدر و مادر شدن، شما مگر نمی خواهید برای همیشه بمانید، باید فرزند صالح بیاورید تا برای همیشه بمانید. صاحب تفسیر تسنیم ادامه داد: انسان یا مشغول تیغ کاری یا پرنیان و ابریشم بافی است، گاه انسان مشغول تیغ زدن به دیگران است، در این مجله و در آن روزنامه و آبروی این و آن را ببرد، انسان مشغول کاشتن درخت تیغ است که هیچ محصولی به غیر از تیغ ندارد، انسان یا درخت تیغ در خانه اش کاشته و هر روز دارد آن را آبیاری می کند یا کارگاه ابریشم بافی دارد که هر روز دارد آن را می بافد، معصیت ما آب دادن به درخت تیغ است و دعا و اعمال صالح ما ابریشم بافی است.
چهارشنبه ، ۲۷آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سفیر نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]