تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814704961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس پزشکی قانونی: عربستان به تیم شناسایی جسد ما ویزا نداد/ هنوز ۱۰ جسد حاجی بلاتکلیف داریم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: رئیس پزشکی قانونی: عربستان به تیم شناسایی جسد ما ویزا نداد/ هنوز ۱۰ جسد حاجی بلاتکلیف داریم
دکتر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی در حاشیه پنجمین همایش طب و قضا در ساری، بخشهای دیگری از شناسایی قربانیان فاجعه منای امسال را تشریح کرد.
به گزارش نامه نیوز، رئیس سازمان پزشکی قانونی در ساری، در نشست خبری ای که به مناسبت پنجمین همایش طب و قضا برگزار شده بود، جنبه های ناگفته ای از فاجعه منا را بازگو کرد. مشروح این نشست را در ادامه می خوانید:
 
آخرین وضعیت بانک ژنتیک، چه صورتی دارد و اعتبارات اختصاص داده شده؟
 
بانک بستری سخت افزاری و نرم افزاری دارد. بستر سخت افزاری ما در ۱۰ آزمایشگاه در کل کشور، دارای ذفضا و تجهیزات لازم و متخصصان مورد نیاز است که آزمایشات اولیه را انجام دهند و DNA را استخراج کنند و در برخی استانها کاملا فعال هستند و برخی کمتر فعال شده اند. درباره مرکزیت این بانک نیز اطلاعات از آزمایشگاه ها وارد شود و پرونده های آینده از بانک درخواست شود تا با نمونه ها تطابق داده شود. کارهای این مرکز عقب بود که الان کارها انجام شده و برنامه ای پیش بینی کرده ایم و به دولت گفته ایم اگر ۲۵ مییلیارد اعتبار به بانک دهید ما امسال می توانیم ۵۰ هزار فایل DNA مجرمین را استخراج کنیم. این تعداد ابتدائا خیلی زیاد است. دولت نیز با تنگنا مواجه بود و هیچ بودجه ای به این بانک اختصاص نداد. ما از اعتبارات سازمان پیش بینی کردیم که ۱۰ هزار فایل ژنتیک از مجرمین سابقه دار تهیه کنیم. مجرمان خطرناک که جرایم خشن تکرار شونده دارند را تعریف کردیم که چه کسانی هستند و این تکلیف سال ۹۴ است که با دو ماه تاخیر انجام می دهیم. سال آینده این ظرفیت چند برابر می شود تا انشالله بتوانیم در قدم اول، اطلاعات ژنتیک مجرمان را در اختیار ما بگذارد.
 
درباره حادثه منا اقدامات اخیر سازمان پزشکی چه مواردی است؟
 
حادثه منا نشان داد بانک ژنتیک چقدر لازم و ضروری است که برای آینده اقشار و گروه های مختلف را می آوریم و فایل DNA را آماده می کنیم. این بانک در حوادث مشابه نیز نیاز است. ما ۹۰ درصد جنازه های منا را که شناسایی کرده ایم. ۱۰ جنازه هنوز بلاتکلیف داریم که باید شناسایی شود. دولت به ما قول دادند هزینه شناسایی جنازه ها را بپردازند که پرداخت نشده. برای شناسایی حداقل ۳ نمونه، یعنی ۲ نمونه از بستگان و یک نمونه از جسد نیاز است که هر آزمایش ۵۰۰ هزار تومان نیاز دارد که برای شناسایی هر جسد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد نظر بود. برای شناسایی فوت شدگان منا، خانواده های این عزیزان تعداد زیادی هستند و ما باید ۹۰ خانواده حجاج را تکلیف شان روشن نشده، آزمایش ژنتیکی کنیم. که نزدیک به ۱۸۰ آزمایش می شود.
 
آیا تیم شناسایی شما به منا رفته؟
 
نه، متاسفانه به تیم شناسایی ما ویزا ندادند. ولی فایل DNA خانواده ها را دادیم که سازمان حج و زیارت به عربستان ببرد. عربستان نیز گفته بود آزمایشهای ژنتیک را انجام می دهد ولی ظاهرا نتوانسته این کار را بکند و هنوز برخی جنازه ها شناسایی نشده است.
 
چرا طرح دادپزشک هنوز اجرایی نشده است؟
 
این را باید در نظر گرفت عده ای با گرفتن وجه، گواهی فوت صادر می کنند. خانواده برخی از اموات نیز پزشکی قانونی در اختیار ندارند و جنازه فوتی زمین می ماند. برای حل این مشکل قرار شد طرح دادپزشک اجرا شود. لذا بلاتکلیفی مردم برداشته می شود. دوم جسد بی دلیل به پزشکی قانونی نمی آید و تعداد زیادی آزمایش و تشریح جسد صورت نمی گیرد. برای جمع آوری آمار واقعی نیز این طرح بسیار کارامد است. علت فوت اشخاص در استانهای مختلف از این طریق جمع آوری می شود. ایده آل این است که کلیه کسانی که به مرگ طبیعی فوت می شوند، به راحتی جواز دفن و گواهی فوت صادر شود و از اعزام بی مورد اجساد به پزشکی قانونی جلوگیری شود. اما در حال حاضر گواهی فوت پزشک معالج را در هر شرایطی صادر می شود و بر همین اساس، جواز دفن صادر می کنند. در مسیر مخالفتهایی نیز هست و مهم برخی پزشکان دست راننده های آمبولانس بوده که هر روز ۷-۸ گواهی فوت صادر می کرده و برای هر کدام ۲۰۰ هزار تومان می گرفته که الان راه این درآمد بسته شده.
 
در همایش پنجم طب و قضا بحث ابهامات قانون جدید مجازات خیلی مطرح شده. عمده ترین این ابهامات چیست؟
 
قانون در اختیار همه هست، بنشینند مطالعه کنند. بحثهای قانون جدید دارای نقاط ابهام است. از این نکته ها فراوان است. قاضی نمی داند در قانون جدید چطور حکم کند. این برداشتها باید یکسان شود و موارد ابهام به قانونگذار منعکس شود. بین متخصصان رشته حقوق و فقه اختلاف وجود دارد و خیلی مردم درباره مسایل تخصصی نیاز نیست در جریان ریز جزئیات قرار گیرند. وقتی ماده قانونی طوری است که دو عالم سر تفسیر آن اختلاف دارند که یکی رئیس قوه قضاییه و دیگری قاضی شعبه دیوان عالی کشور است، یعنی مفهوم آن این است که قانون روشن نیست. هر چند این مواد و قوانین زیربنای آن در قوه قضاییه گذاشته می شود و در مجلس تصویب می شود. درباره مواد مربوط به ستون فقرات، دیه اعضای داخلی بدن دو نکته عمده ای است که تفسیرهای مختلف دارد. در شکستگی استخوانها، دو ماده با همدیگر تناقض دارد و باید تفسیر کرد که اینها تناقض نیست و برخی نظر می دهند یک ماده باید حذف شود. این ماده در حال بازبینی آزمایشی است.
 
شنیده شده است در برخی شهرها، کسی برای استخدام در آزمون استخدامی حاضر نشده است. چنین چیزی صحت دارد؟
 
امسال ۵۰ مجوز استخدام به ما دادند. ما فقط در دو شهر در سیستان و بلوچستان و خوزستان متقاضی نداشتیم و در اکثر شهرها متقاضی چند برابر داشتیم. این تعداد جذب شدند. برای سال ۹۴ دوباره یک مجوز استخدام ۱۱۰ نفری داریم که در آزمون جذب می شوند. ما ۲۸۰۰ پست داریم که حدود ۲۰۰۰ پست خالی در سازمان ما وجود دارد. با توجه به اجرای طرح تحول سلامت و حقوق های بالایی که در سیستم تامین اجتماعی می دهند، پزشکان رغبتی برای کار در سازمان پزشکی قانونی ندارند. ما حداکثر تلاش را داریم همکارانی که تقاضای رفتن دارند، در صورتی که پیمانی باشند یک ماه قبل اعلام می کنند و می روند. برای رفتن پزشکان استخدام رسمی نیز مجوز نمی دهیم. ما حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان متوسط پرداختی ما است که این یک سوم پرداختی سیستم بهداشت و درمان به پزشکان است.
 
تخلفات همکاران شما در پزشکی قانونی چقدر است؟
 
تخلفات پزشکی در کل سال ۹۳ ما یکی دو مورد هم نداشتیم.
 
در دوره پساتحریم، چه تجهیزاتی برای سازمان شما وارد خواهد شود؟
 
ما در دوران تحریم یا پساتحریم هرگز مشکل نداشتیم ولی قیمتها که عمدتا درباره کیت های ژنتیک و تجهیزات ژنتیک است و ساخت کشور آمریکاست.
 
آمار تجاوز به عنف چقدر است؟
 
برخی آمار ما مانند فوتی های حوادث غیر طبیعی بسیار دقیق است. مثلا درباره تصادف و غرق شدگی چقدر آمار داشتیم را دقیق می توانیم بگوییم. ولی این که درباره مثلا خودکشی بپرسیم، باید ابتدا مشخص کرد چه تعدادی اقدام به خودکشی است؟ چقدر به بیمارستان می رود؟ چقدر با نام دیگری به بیمارستان معرفی می شود؟ چقدر داروی اشتباه خورده است و مشکوک به خودکشی است؟ اینها باید مشخص شود. درباره تجاوز به عنف نیز کار قضایی لازم است که بررسی شود این هست یا نه. برای همین آمارها اختلاف دارد و نمی توان آمار دقیق گفت. درصد زیادی سرپوش روی این مسایل می گذارند و نمی آیند، برخی هم برای مسایل دیگری مراجعه می کنند و عنوان می کنند تجاوز شده. در حالی که در حوادث غیر طبیعی ما، با اسم متوفیات، همه آمار را دقیق داریم.
 
درباره برخی پرونده خاص مانند فوت بازیگران و ورزشکاران، اخباری در رسانه ها پخش می شود که وضعیت پرونده را پزشکی قانونی شفاف نمی کند؟
 
اتفاقا اولین خبر هادی نوروزی را خودم به خبرنگاران دادم. برخی مسایل بار فرهنگی دارد. ایشان به محضی که مطلع شدیم ناراحتی قلبی داشته، سریع اعلام کردیم. ما قبل از نامه رفتن به دادسرا، پرونده ایشان را خودم اعلام کردم. بعضی وقتها هم نمی شود بلافاصله اعلام کرد. شاید ما در خودکشی کمتر از همه در دنیا باشیم، ولی وقتی آمار اعلام می شود همه فکر می کنند ما وضعیت بدی داریم.


منبع: خبرآنلاین


۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن