تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806929985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی وضعیت فرهنگی استان قزوین


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


بررسی وضعیت فرهنگی استان قزوین استان‌ها > قزوین - این روزها بررسی های متعددی از وضعیت فرهنگی استان در سایت های محلی منتشر می گردد که بیشتر رنگ و بوی غرض ورزی و تندروی به خود گرفته اند بر خود واجب دیدیم در خصوص وضعیت فرهنگی استان بررسی انجام دهیم .

علیرضا تهرانی فر- خبرآنلاین: یکی از بدترین دردهایی که امروزه جامعه ما با آن ربرو است علم ناقص است. عده ای با کمترین مطالعه و آگاهی تنها بر اساس اغراض شخصی قلم بر میدارند و به صورت ناقص و مجهول به یررسی یکجانبه و نامعقول عرصه های مهم از جمله فرهنگ می¬پردازند. متاسفانه این قضیه تبدیل به رویه شده است و همه دوست دارند فقط و فقط در خصوص موضوعات مختلفی که هیچ تخصص و دانش در آن ندارند حرف بزنند. این افراد مهم برایشان حرف زدن است محتوای حرف اهمیتی ندارد. در ابتدا بر خود واجب دانسته ام که مقدمه ایی در خصوص فرهنگ ، هنر و سیاست و رابطه این سه برای این اشخاص که با علم ناقص ضربات جبران ناپذیری بر عرصه سخن وارد کرده اند ارائه نمایم.
واژه فرهنگ ترجمه ای است از Culture به معنای پروراندن ، رویاندن و باروری تمدن و فرهنگ بر دو وجه از زندگی اجتماعات مرتبط می‌شوند. تمدنی با نمودهای فیزیکی ، تکنولوژی و صنایع و فرهنگ با ادبیات ، هنر و روابط اجتماعی . البته این دو در مواردی با هم اختلاط پیدا می کنند . در این گزارش قصد ارائه تعریف نداریم یکی از عناصر مهم فرهنگ هنر می باشد منظور از هنر بعد زییایی شناسانه است که ریشه در نبوغ و خیال دارد. برخی بر این باورند که هنر از دست عقل گریزان است و به هیچ وجه تحت سلطه برنامه و طراحی سیاسی قرار نمی‌گیرد. این عده تاریخ تحولات هنر را مصداق بی‌برنامه‌گی هنر می‌دانند و معتقدند که هیچ حکومت و نظام سیاسی‌ای تاکنون علت ایجاد اثری هنری نشده‌اند. از نظر این دسته از متفکران، هنرمند مجهز به امری است که می‌توان به آن نام نبوغ داد. نبوغ نیز هبه و هدیه‌ای خدادادی است و با آموزش بدست نمی‌آید. بنابراین هیچگونه سیاست‌گذاری در حوزه هنر پاسخگو نیست و باید جریان هنر را به دست هنرمندان سپرد. این نظر با وجود اشکالاتی که دارد، وجوه به حق و جالبی دارد که بعداً به آنها اشاره خواهد شد.
دسته دیگر معتقدند که سیاست شدیداً در هنر دخیل است و می‌تواند برای تولید، مصرف و هدایت هنر برنامه و طرح بریزد. این دسته از آنجا که قائلند بالاتر از عقل هیچ قوه‌ای نیست و هر چه پایین‌تر از عقل قرار می‌گیرد تحت تصرف عقل است، خیال نیز که عنصر اصلی هنر است تحت تصرف عقل است و بنابراین می‌توان بر اساس برنامه و طرح، هنر را برنامه‌ریزی و هدایت کرد. این نظر نیز با وجود اشکالاتی که در خود دارد، وجوه قابل تأملی دارد.
دسته سوم قائلند که بخشی از هنر قابل برنامه‌ریزی است و بخشی دیگر قابل برنامه‌ریزی عقلانی و سیاسی نیست. از نظر این دسته متفکران، هنر هم شامل وجوه ناخودآگاه (نبوغ یا الهام) است و هم شامل وجوه خودآگاه (عقل). البته بنابراین نظر تعریف عقل و خیال و نبوغ و هنر تفاوت می‌کند. در این نوع نگاه ادراک هنرمند ادراکی حضوری و شهودی است که می‌توان از آن به شهود خیالی تعبیر کرد. عقل نیز همان کارکرد نظام‌سازی و نظم‌دهی را دارد ولی عقل ذیل شهود و حضور است و تا شهودی انجام نشود عقل کاری نمی‌تواند بکند. با این حال علاوه بر این وجوه، وحی و دین نیز وجود دارد که ملاک صحت و سقم هر دو امر یعنی شهود خیالی هنر و عقل فیلسوفانه است. تا اینجا سعی شد رابطه هنر در فرهنگ و رابطه سیاست با مهترین عنصر فرهنگ یعنی هنر تشریح گردد تا بتوان وضعیت فرهنگی استان را بهتر بررسی نمائم. عده ای براین باورند که دولت تدبیر و امید در استان قزوین موفق نبوده است! معیار موفقیت و عدم موفقیت یک دستگاه فرهنگی از نظر این افراد توجه به منافع شخصی آنها می باشد چون مدیرکل فرهنگ و ارشاد منافع شخصی این افراد را مورد توجه قرار نمی دهد پس عملکرد او نامناسب است. نکته دیگر اینکه برای بررسی دستاوردهای فرهنگی استان معیارهای علمی و دقیقی وجود دارد که می توان بر اساس آن سنجید نه فقط بر اساس حدس و گمان و بدبینی شخصی.
نقد فرهنگی باید فرهنگی باشد و تنها براساس غرض ورزی و منافع شخصی نمی توان در خصوص عملکرد فرهنگی دولت در استان قضاوت نمود. برخی بر یکجانبه و یک طرفه به میدان می آیند و در خصوص وضعیت فرهنگی استان قضاوت می کنند. همانطور که اشاره شد برای بررسی وضعیت فرهنگی استان باید تمامی عناصر فرهنگی از جمله هنر،ادبیات ، عناصر مادی فرهنگی بررسی شود و تنها بر اساس حدس و گمان نمی شود بررسی کرد.
همچنین برخی متعقدند هنر ناب و اصیل هنری است که از دل جامعه بیرون آمده باشد بدون برنامه ریزی مگر فرهنگ را می توان به حال خود رها کرد بخشی از فرهنگ از درون جامعه به صورت خودجوش تراوش می کند و کار مجریان فرهنگی مدیریت این جریان هنری است. آیا سکوت نشانه رضایت نیست؟! زمانی که هنرمندان و متصدیان اصلی فرهنگ از عملرد و برنامه های فرهنگی دولت در استان رضایت دارند و در جهت تخریب دولت سخنی نمی گویند انگار بر برخی این قضیه سخت آمده است و باور ندارند که هنرمندان و فرهنگیان از عملکرد فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان رضایت دارند. این افراد که عملکرد افراطی آنها در 8 سال گذشته عرصه فرهنگ را به محلی برای جولان مناقع شخصی خود تبدیل کرده بودند وضعیت متعادل فرهنگی در دولت تدبیر و امید برای آنها غریبه است و نمی توانند آن را تحمل کنند.
اینکه هنرمندان و فرهنگیان استان ساکت هستند و حاشیه ایی برای نماینده فرهنگی دولت در استان ایجاد نمی کنند تحملش سخت آمده است و شروع به توهین به هنرمندان کرده اند. این افراد خود را زبان هنرمندان و فرهنگیان می دانند در حالی که تنها زبان و نماینده اقلیتی تندرو در استان هستند.جالب اینجاست که مدیرکل قبلی کاملا فرهنگ را سیاست زده نموده بود و وزارتخانه ایی که جایگاه افراد فرهنگی بود را خالی از هنرمندان و فرهنگیان نمود و اکثریت پست های فرهنگی را به افراد سیاسی و غیر متخصص دادند اما این افراد به ظاهر دلسوز در آن زمان هیچ اعتراضی نکردند و زبان هیچ هنرمند ناراضی نبودند. چرا چونکه منافع شخصیشان تامین میشد و مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان هم سو با جریان فکریشان بود.
در پایان باید گفت که عده ای فضای فرهنگی متعادلی که حاصل تلاش مدیرکل فرهنگی استان در دو سال گذشته است را نمی توانند درک کنند و سعی در متشنج نمودن جو فرهنگی استان هستند بلکه از این هیاو دوباره بتوانند منافع از دست رفته اشان را به دست بیارند.

کلید واژه ها: استان قزوین - قزوین - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -




چهارشنبه 27 آبان 1394 - 06:27:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن