واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اندیشمند اسلامی قزاق مطرح کرد
تاریخچه حضور اسلام در آسیای مرکزی؛ ارزشهای معنوی کلید همگرایی است
اندیشمند اسلامی قزاق معتقد است سنتهای تاریخی و مذهبی ساکنان آسیای مرکزی و مردم قزاقستان با اسلام درهم تنیده است ضمن آنکه ارزشهای معنوی اسلام، کلید سعادت و همگرایی در جامعه این کشور میباشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، قدمت تاریخ اسلام سنتی در قزاقستان بیش از هزار سال است و قزاقها به مذهب حنفی از قدیم پایبند بودند و مروری بر تاریخ کشور ثابت میکند که سنتهای تاریخی و مذهبی ساکنان آسیای مرکزی با اسلام اهل سنت درهم تنیده شده است. در این رابطه «مراد سماگولف» اندیشمند اسلامی قزاق با انتشار مقالهای در پایگاه خبری- تحلیلی «اسلام.اس.ان.گ»، به بررسی روند حضور تاریخی اسلام در آسیای مرکزی و قزاقستان پرداخته است. وی گفت: دین اسلام قرنهاست که در قلوب مردم گوناگون جا گرفته و نه فقط اعراب بلکه ملتهای مختلف اسلام را قبول کردند زیرا پذیرش دین به زندگی معنویت و همچنین توسعه و رفاه میانجامد و امروزه نیز دین اسلام بخش جداییناپذیر میراث معنوی مردم قزاقستان است. اندیشمند اسلامی قزاق ادامه داد: همه ملتها و گروههای قومی با حفظ زبان، ویژگیها و برخی سنتهای خود اسلام را قبول کردند و به این ترتیب، ارزشهای اسلام در ایجاد برابری برای همه بشر مشاهده میشود. سماگولف اظهار داشت: در طول قرنهای مختلف آسیای مرکزی مرکز نشستها و توسعه ادیان مختلف، فرهنگها و روشهای زندگی بوده است. وی گفت: تا قبل از اسلام در میان ساکنان آسیای مرکزی فرقههای زرتشتی و تنگریسم وجود داشت و خدای آسمانی آنها «تنگیر» بود و با ظهور اسلام، تنگیر جای خود را به «قودای» و یا همان «الله» داد. اندیشمند اسلامی قزاق عنوان کرد: گسترش اسلام در منطقه قزاقستان معاصر قرنها طول کشید بطوریکه اول در جنوب منطقه و بعد در کل منطقه گسترش یافت. وی ادامه داد: اسلام قزاقی تأثیر قابلتوجهی در شکلگیری آداب و رسوم، فرهنگ و حوادث تاریخی و باورهای پیشینیان داشت و درهم آمیختن ارزشهای دینی و سنتی به دوران باستان برمیگردد. سماگولف افزود: برای مردم قزاق سپردن تمدن خود از نسلی به نسل دیگر، نه تنها از نظر حفظ تعداد سنتها، آداب و رسوم بلکه از منظر تبدیل آن برای ایجاد یک نوع همزیستی بین سنتهای اسلامی و آداب و سنتهای پیش از اسلام ، قابلتوجه بود و این امر در مراحل شکلگیری سنتهای اسلامی ترکیب هماهنگی به شیوه زندگی قزاق بخشید. وی خاطر نشان کرد: ظهور اسلام را میتوان در تمام مراحل زندگی از تولد، ازدواج افراد و بردن کودکان در مراسم تشییع جنازه و مراسم یادبود دید و به عنوان مثال ازدواج (نکاح)، جشن عید قربان، قربانی و غیره نشانی از این گواه تاریخی است. اندیشمند اسلامی قزاق افزود: میتوان گفت که سنتهای ملی قزاقها با ورود دین فرق کرده و با این وجود، بسیاری از ضربالمثلها و سخنان رابطه نزدیکی با سنت رسول خدا و احادیث پیامبر دارند. به عنوان مثال، ضربالمثل «با فرد یکبار آشنا شو و چهل روز سلام کن» یعنی با کسی فقط یک بار آشنا میشوی اما با هر ملاقات به وی سلام کن که برگرفته از حدیث پیامبر اکرم(ص) که سئوال میشود «کدام عمل بهترین است؟» و پیامبر میفرمایند: «سلام کردن به کسانی که تو میشناسی و به کسانی که نمیشناسی». وی افزود: مردم قزاق نه فقط احادیث و آیات قرآن را میدانستند بلکه عمل به آن را نیز رعایت میکردند، سنتهای دینی در مواجه با آداب و رسوم شامل طیف بسیار گستردهای از پدیدههای ذاتی در تمام حوزههای زندگی اجتماعی بوده و شامل همه فرهنگها میشود. این عالم قزاق ادامه داد: سنتهای مذهبی، ارزشهای معنوی، مادی و میراث اجتماعی را با خود همراه دارد و با کمک نهادهای خاص اجتماعی، هنجارهای رفتاری، ارزشها، ایدهها، اعتقادات، آداب و رسوم را مورد بررسی قرار میدهد. وی خاطر نشان کرد: ارزشها، آداب و رسوم سنتی نیز راه را در جهت توسعه جامعه و زندگی تعیین میکنند و جامعه بدون آن، مثل یک جامعه بدون تاریخ و نقطه عطف فرهنگی است. سماگولف افزود: سنتها را نمیتوان به شکل مصنوعی ایجاد کرد و به طور مستقل برای آن دولت تشکیل داد. بنابراین، سنت با ایدئولوژی مصنوعی فرق دارد و نمیتوان سنت را تبدیل یا ریشهکن نمود. وی ادامه داد: دین نه فقط سیستمی برای عبادت است بلکه یک روش زندگی در روابط اجتماعی و معیارهای اخلاقی است که حلال را از حرام، خوبی را از بدی و درستکاری را از نادرستی مشخص میکند (دین یک پدیده معنوی است) ضمن آنکه دین در یک اقدام انسانی، سنتهای ملی را مجاز شمرده و حمایت میکند. اندیشمند قزاق گفت: هیچ جامعهای نمیتواند بدون سرمایه معنوی و ارزشهای اخلاقی توسعه و چشمانداز خود را بیابد ضمن آنکه ارزشهای فرهنگی مردم و میراث معنوی برای مدت هزاران سال به عنوان یک منبع قدرتمند، به مردم مشرق زمین خدمت کردهاند. وی افزود: احیاء پایه معنوی و مذهبی جامعه، ارزشها و فرهنگ اسلام و گردآوری تجربه هزارساله شکلگیری اخلاق مردمان منطقه ما، گام مهمی به سوی خودمختاری، پیدا کردن سبقه تاریخی، فرهنگی و وحدت تاریخی میباشد. سماگولف عنوان کرد: تاکنون هیچ جامعه متمدن بدون ارزشهای سنتی توسعه نیافته است زیرا ارزشهای سنتی پایه و اساس ثبات داخلی، حفظ معنوی و مهمتر از همه، اساس پرورش نسلها میباشد. وی در پایان افزود: مخصوصا آنکه در ترکیب ارزشهای معنوی سنتی قزاقها با ارزشهای معاصر (جامعه دموکراسی)، کلید سعادت آینده مردم کشور و کلید همگرایی در جامعه قزاقستان قرار دارد. انتهای پیام/ح
94/08/26 - 13:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]