تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815359904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت آمريکا به فيليپين براي مقابله با تحرکات چين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۵۲ق.ظ)
با گذشت بيش از دو دهه صورت گرفت؛ بازگشت آمريکا به فيليپين براي مقابله با تحرکات چين موج - گروه بين الملل
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، يک ربع قرن پيش که آمريکا در فيليپين حضور نظامي داشت، به دليل رفتارهاي ناشايست سربازان آمريکايي و همچنين ترس رهبران مانيل از احساس تسلط مجدد استعمار بر اين کشور به ارتش ايالات متحده دستور داده شد از خليج سوبيک، بزرگ ترين پايگاه دريايي فيليپين خارج شوند.
اما اکنون بعد از آنکه ادعاهاي پکن براي کنترل بر آبهاي دريايي جنوبي چين و جزايري که فيليپين بر آنها حاکميت دارد، افزايش يافته است؛ واشنگتن تمايل خود را براي حضور مجدد در فيليپين و خليج سوبيک اعلام و مانيل نيز از اين پيشنهاد استقبال کرده است.
در اين راستا مردم شهرهاي بندري فيليپين که روزانه با سربازان آمريکايي مراوده دارند، از بازگشت آنها راضي به نظر مي رسند. در اين خصوص يکي از فروشندگان تلفن همراه در شهر بندري اولونگاپو به خبرنگار لس آنجلس تايمز گفت: اگر از من بپرسيد که نظر مردم فيليپين در مورد سربازان آمريکايي چيست، من پاسخ مي دهم که 90 درصد فيليپيني ها مايل هستند که آمريکايي ها بازگردند و اين فقط محدود به خليج سوبيک نيست.
به نظر مي رسد علت استقبال مردم اين کشور از حضور نيروي دريايي آمريکا، نگراني آنها از اقدامات پکن در درياي جنوبي چين و ساخت جزاير مصنوعي توسط اين کشور در اين منطقه است.
در همين رابطه يک جوان 26 ساله فيليپيني نيز به لس آنجلس تايمز گفت که بازگشت آمريکايي ها کمک بزرگي به آنها در حل مساله درياي جنوبي چين خواهد کرد. همچنين يک کارشناس آمريکايي مرکز مطالعات اقيانوس آرام در تحليل هاي خود عنوان کرد در مانيل بسياري از مردم بر اين باورند حضور آمريکا براي مقابله با چين لازم است.
بر اين اساس گمان مي رود با توجه به اين زمينه اجتماعي در فيليپين است که اوباما قرار است امروز (سه شنبه) با حضور در نشست اقتصادي منطقه شرق آسيا در مانيل، از احياي روابط نظامي دو طرف سخن بگويد.
لازم به ذکر است اين دو کشور از سال گذشته همکاري هاي نظامي خود را پس از امضاي يک توافقنامه 10 ساله براي افزايش همکاري دفاعي و انجام تمرين نظامي مشترک از سر گرفتند. بر اين اساس آمريکا مي تواند دوباره هواپيماها و کشتي هاي خود را نه تنها براي حضور در خليج سوبيک، به فيليپين بفرستد.
در همين راستا، در ماه آوريل سال جاري، 6 هزار پرسنل آمريکايي براي يک مانور 10 روزه به خليج سوبيک وارد شدند که انتظار مي رود در سال 2016 منطقه را ترک کنند.
علت امکان عرض اندام واشنگتن در فيليپين به رغم اخراج سربازان اين کشور در اوايل دهه 90، اختلاف پکن و مانيل در درياي جنوبي چين است. اين دو کشور بر سر مالکيت آبهاي اطراف جزاير لوزون و پالاوان فيليپين و بخشي از دريايي جنوبي چين که سرشار از منابع غني شيلات، نفت و گاز است داراي تفاوت ديدگاه هستند. اين در حالي است که خليج سوبيک به عنوان مهم ترين پايگاه دريايي فيليپين نيز در غرب سواحل جزيره لوزون است.
در همين رابطه، وزارت خارجه آمريکا هم با استفاده از اختلاف دو کشور تاکيد دارد ادعاهاي دريايي چين منطبق با قوانين بين المللي نيست و بايد نسبت به ساخت و ساز فرودگاه و ديگر تاسيسات اين کشور در جزاير مصنوعي نگران بود. همچنين مقامات آمريکا از پکن خواسته اند که از افزايش تنش ها با ساير دولت هاي منطقه از جمله برونئي، مالزي، تايوان و ويتنام جلوگيري کند.
در مقابل رهبران چين عنوان کرده اند آمريکا به اين حوزه جغرافيايي تعلق ندارد و تمام تلاش اين کشور با هدف محدود کردن حوزه عمل پکن دنبال مي شود.
در همين راستا 27 اکتبر (5 آبان) يک ناوشکن مجهز به موشک هدايت شونده ايالات متحده که در پايگاه يوکوسوکا ژاپن مستقر بود، وارد آب هاي داخلي جزاير مصنوعي اسپراتلي پکن در درياي جنوبي چين شد. حضور آمريکا در اين منطقه ضمن تاکيد بر آزادي ناوبري، نشان دهنده عدم به رسميت شناختن ادعاهاي چين در اين دريا بود. در واکنش به اين اقدام رهبران پکن از آمريکا خواستند دست از عمليات هاي خطرناک و غيرقانوني بردارد.
تنش ميان چين و فيليپين از بهار سال 2012 به دنبال درگيري کشتي هاي دو کشور در غرب جزيره لوزون، بيشتر شد.
يک سال بعد از اين اتفاق، فيليپين از دادگاه سازمان ملل خواست تا به وضعيت مخاطرات اين منطقه رسيدگي کند و مبناي قانوني ادعاي چين را مورد بررسي قرار دهد. اين دادگاه نيز به رغم اعلام صلاحيت خود براي رسيدگي به اين پرونده هنوز تصميم در اي خصوص اتخاذ نکرده است.
در همين رابطه هفته قبل، وزير امور خارجه چين در سفر خود به مانيل، ارائه شکايت فيليپين به دادگاه را يک مانع در بهبود روابط دانست و اعلام کرد بهتر است به جاي ارائه مشکلات به نهادهاي بين المللي، آنها را به صورت دوجانبه حل و فصل کنند.
با اين حال اگرچه طبق توافق سال گذشته آمريکا و فيليپين، نظاميان ايالات متحده مي توانند در خليج سوبيک مجددا مستقر شوند، اما؛ اين ارتش مانيل است که کنترل منطقه را در دست دارد؛ زيرا هنوز خاطره استعمار سال هاي 1889 تا 1946 آمريکا پس از سه قرن حاکميت اسپانيا بر اين منطقه، از اذهان عمومي فيليپين پاک نشده است.
همچنين مقامات اين کشور به دليل سابقه اقدامات ناشايست آمريکايي ها مانند ترويج فحشا در اين منطقه در سال هاي قبل از 1992، در حال حاضر مقررات ممنوعيت حضور نظاميان ايالات متحده در خشکي به تنهايي را وضع کرده اند، ضمن آنکه آنها اجازه رفت و آمد در ساعات بين نيمه شب تا 5 صبح را ندارند.
با اين حال همان طور که گفته شد بسياري از مردم فيليپين از شروع همکاري با آمريکا راضي هستند و ديوان عالي اين کشور در حال بررسي قانون اساسي براي شرايط همکاري دفاعي با پنتاگون است؛ هر چند که در اين رابطه احزاب سياسي چپ در فيليپين با بازگشت ايالات متحده مخالف هستند و در عين حال تاکيد دارند اگر پکن رويکرد تهاجمي در درياي جنوبي چين اتخاذ نمي کرد، فيليپين متمايل به حضور آمريکا در اين منطقه نمي شد.
*حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن