تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820931454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابهامات آزادسازي 24 ساعته سنجار


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ابهامات آزادسازي 24 ساعته سنجار
پس از آنكه نيروهاي پيشمرگه توانستند در مدت زمان كوتاه شهر سنجار را از دست تروريست‌هاي داعش آزاد كرده و پرچم اقليم كردستان را بر فراز آن به اهتزاز درآورند، برخي كارشناسان معتقدند بين رئيس اقليم كردستان، امريكا و تركيه نوعي تباني براي خروج امن تروريست‌ها از سنجار انجام شده است.
نویسنده : روح‌الله صالحي 


پس از آنكه نيروهاي پيشمرگه توانستند در مدت زمان كوتاه شهر سنجار را از دست تروريست‌هاي داعش آزاد كرده و پرچم اقليم كردستان را بر فراز آن به اهتزاز درآورند، برخي كارشناسان معتقدند بين رئيس اقليم كردستان، امريكا و تركيه نوعي تباني براي خروج امن تروريست‌ها از سنجار انجام شده است. مقامات كرد گفته‌اند كه بيشتر تروريست‌ها از اين شهر گريخته بودند.
كردهاي پيشمرگه عراق روز جمعه با حمله به تروريست‌هاي داعش در شهر سنجار در استان نينوا توانستند كنترل اين شهر را به دست بگيرند. هرچند كردها مي‌گويند حملات به داعش در اين شهر گسترده بود ولي آزادسازي اين شهر استراتژيك در مدت كوتاه ابهامات درباره آزادسازي سنجار را افزايش داده است. آشتي كوجري، فرمانده ميداني نيروهاي پيشمرگه روز جمعه پس از آزادسازي سنجار گفت كه بيشتر تكفيري‌هاي داعش از اين شهر گريخته‌اند و تنها جسد 30 داعشي به دست كردها افتاده است. استيو وارن، سخنگوي ارتش امريكا نيز از كشته شدن 60 تا 70 داعشي در سنجار خبر داده بود. از طرف ديگر، گزارشي كه خبرگزاري رويترز به نقل از فرماندهان پيشمرگه در سنجار منتشر كرد، حاكي از اين بود كه در زمان حمله كردها به سنجار بيش از 600 داعشي در اين شهر حضور داشتند ولي جسد نزديك به 100 تن پيدا شد. همه اينها  درحالي است كه شبكه سي ان ان روز جمعه به نقل از مقامات ميداني كرد گزارش داد كه نيروهاي پيشمرگه از چهار طرف سنجار را محاصره كرده بودند و از همه محورها به داعش حمله مي‌كردند.
  
تباني بارزاني با امريكا و تركيه
برخي منابع آگاه از احتمال يك نوع تباني بين مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان با امريكا و تركيه خبر مي‌دهند. به گفته اين منابع بر اساس توافقات انجام شده يك راه امن براي تروريست‌هاي داعش جهت خروج امن آنها ايجاد شده تا نيروهاي پيشمرگه بدون مقاومت سخت سنجار را تصرف كنند. امريكا و تركيه از حاميان اصلي داعش به شمار مي‌روند كه در سال‌هاي اخير با ابزارهاي مختلف آنها را حمايت كرده‌اند.
آزادسازي سنجار در كمتر از يك روز در حالي است كه اين شهر از لحاظ استراتژيكي براي داعش مهم بوده است زيرا با آزادي سنجار راه كمك‌رساني از مسير سوريه به تكفيري‌هاي داعش در عراق قطع مي‌شود. از طرفي، سنجار در نزديكي موصل مركز خلافت خودخوانده داعش قرار دارد و با از دست رفتن سنجار حلقه محاصره داعش تنگ‌تر شده و راه براي آزادسازي موصل هموار مي‌شود. آزادسازي سنجار به‌دست كردها در شرايطي بود كه سال گذشته ميلادي كردها پس از چند هفته جنگ تنها توانستند بخش‌هايي از اين شهر را پس بگيرند كه يك ماه بعد تروريست‌ها بار ديگر آن را اشغال كردند.  از سوي ديگر، كردها به جاي اينكه پرچم ملي عراق را در ساختمان‌هاي سنجار نصب كنند، پرچم‌هاي اقليم كردستان را در بالاي ساختمان‌ها مستقر كردند كه اين مسئله واكنش حيدرالعبادي، نخست وزير عراق را در پي داشت. العبادي روز شنبه ضمن تبريك آزادسازي سنجار از برافراشته شدن پرچم منطقه كردستان در سنجار، ابراز نارضايتي كرد و خواستار برافراشته شدن پرچم عراق در اين منطقه شد. به گزارش فارس، مسعود بارزاني پس از آزادسازي سنجار با سخنراني در اين شهر، خواستار تبديل شدن آن به استاني در محدود منطقه كردستان شده بود، هرچند گفت اين امر با هماهنگي دولت مركزي ميسر خواهد شد.  از سوي ديگر، رسانه‌هاي غربي روز جمعه گزارش دادند كه جنگنده‌هاي امريكايي در عمليات سنجار نقش گسترده‌اي داشتند.امريكايي‌ها در يك سال گذشته زماني وارد عمليات آزادسازي شدند كه از پيروزي نهايي بر تروريست‌ها مطمئن بودند.  سايت ميدل ايست آي، ديروز در گزارشي نوشت: ايزدي‌ها كه پس از آزادي سنجار به اين شهر برگشته‌اند خانه‌هاي مسلمانان را در اين شهر آتش مي‌زنند. ايزدي‌ها پس از تصرف سنجار به دست داعش در اوت 2014، خانه‌هاي خود را ترك كردند و هزاران نفر از آنان به دست تروريست‌ها كشته و صدها تن از زنانشان به بردگي گرفته شدند.
  
درگيري‌ها در طوزخورماتو
در شرايطي كه نيروهاي عراقي براي مقابله با تروريست‌هاي داعش به اتحاد نياز دارند ولي برخي در راه مبارزه با داعش مانع ايجاد مي‌كنند و به تشديد درگيري‌ها دامن مي‌زنند. كردها از پنج‌شنبه گذشته يعني همزمان با شروع عمليات سنجار مسير ورود نيروهاي مردمي حشدالشعبي عراق به شهر طوزخورماتو در استان صلاح الدين را بستند و از ورود آنها براي پاكسازي اين شهر از دست تروريست‌ها مانع ايجاد كردند كه به درگيري بين نيروهاي دو طرف منجر شد و حتي آيت‌الله سيدعلي سيستاني از اين درگيري‌ها ابراز نارضايتي كرد و به تشديد اختلافات داخلي در نيروهاي ضد تروريستي واكنش نشان داد. به گزارش ايسنا، بيشتر ساكنان طوزخورماتو شيعيان تركمان هستند. جعف الحسيني، سخنگوي گردان‌هاي حزب‌الله عراق اعلام كرد كه اين گردان‌ها روز يك‌شنبه هزار و 200 نيرو را به شهرستان طوزخورماتو اعزام كرده‌اند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن