تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815429455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کیفیت نذر صحیح و پاسخ به یک شبهه


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: عقیق :  کیفیت نذر صحیح و پاسخ به یک شبهه دربارۀ تعلق گرفتن نذر را تشریح می کند. * نذر نذر، آن است که انسان ضمن عبارت خاصی، ملتزم شود که کار خیرى را براى خدا به جا آورد، یا کارى را که انجام ندادن آن بهتر است، براى خدا ترک نماید. (1) * وجوب وفا ما می توانیم نذر نکنیم، ولی اگر نذر کردیم باید به نذر خود وفا نموده، طبق آن عمل نماییم. قرآن مجید در سوره «انسان» یکی از ویژگی های خاندان پیامبر (ص) و «ابرار» را «وفای به نذر» معرفی می نماید: «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً» (2) آن ها به نذر خود وفا مى کنند و از روزى که شر و عذابش گسترده است مى ترسند. * نام خدا حقیقت نذر، ملتزم شدن به انجام کاری برای «خداوند» است، بر این اساس در نذر باید نام خدا برده شود، البته به کار بردن خصوص کلمه «الله» در هنگام نذر لازم نیست، بلکه هر لفظی که مختص پروردگار باشد، کافی است. (3) طبق آن چه بیان گردید معلوم شد که نذر، فقط باید برای خدا باشد و نذر برای غیرخداوند باطل است. پس بدیهی است که وقتی فقها می فرمایند: «اگر براى خود امام (ع) چیزى نذر کند» یا می فرمایند: «اگر براى حرم یکى از امامان یا امامزادگان چیزى نذر کند» مقصود آن بزرگواران این نیست که نذر برای امام (ع) یا حرم بوده باشد، بلکه مقصود این است که نذر برای خدا بوده ولی کار خیر «خاصی» بر عهده گرفته شده و آن هم این است که مالی را در راه امام (ع) یا امامزاده یا حرم ایشان، به مصرف برساند. در این گونه موارد مثلاً چنین نذر می شود: برای خدا است بر عهدۀ من که این فرش را در حرم امام رضا (ع) وقف کنم. چنین نذری، هیچ ایرادی بر آن مترتب نیست؛ زیرا این نذر، برای خدا است و وقف در حرم، بیان مصرف است نه نذر برای غیر خدا. بر این اساس، ایراد وهابیت که چرا برای غیر خدا نذر می شود، بی اساس خواهد بود. نکته: نذر به مجرد نیّت منعقد نمی گردد، بلکه باید «صیغه» آن بر زبان جاری شود و در غیر این صورت واجب الوفا نخواهد بود؛ البته لازم نیست صیغه نذر به زبان عربی باشد، بلکه به هر زبانی که باشد، کافی است. صیغه نذری که مورد اتفاق همه فقهاست، این است که گفته شود: برای خدا بر من است که فلان کار خیر را انجام دهم. بنابراین صِرف نذر در ذهن یا نیّت نذر، نذر شرعی نبوده و واجب الوفا نمی باشد. (4) پی نوشت: (1)- توضیح المسائل محشى، امام خمینى/2/609. (2)- انسان/7. (3)- تحریرالوسیلة/2/116. (4)- تحریرالوسیلة/2/116. تنظیم: حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی منبع:حوزه


دوشنبه ، ۲۵آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن