تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816417264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادله سینه زنی در روایات تشیع


واضح آرشیو وب فارسی:صاحب نیوز: با مراجعه و تأمّل در روایات اهل بیت علیه السلام استفاده می شود که ایشان انواع عزاداری مشروع از قبیل سینه زنی را اجازه داده اند.به گزارش صاحب نیوز ؛ صدری در پایگاه نوانا نوشت با مراجعه و تأمّل در روایات اهل بیت علیه السلام استفاده می شود که ایشان انواع عزاداری مشروع از قبیل سینه زنی را اجازه داده اند. اینک به برخی از این روایات اشاره می کنیم: ۱- شیخ طوسی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمودند: «لا شئ فی اللطم علی الخدود سوی الاستغفار و التوبه ، و قد شققن الجیوب و لطمن الخدود الفاطمیّات علی الحسین بن علی علیه السلام و علی مثله تلطم الخدود و تشقّ الجیوب »؛ [۱] « چیزی در زدن بر صورت به جز استغفار و توبه نیست، زیرا زنان فاطمی در سوگ حسین بن علی علیه السلام گریبان چاک داده و به صورت زدند. و بر مثل حسین باید به صورت زده و گریبان چاک داد.» ۲- در زیارت ناحیه مقدسه آمده است: « فلمّا رأین النساء جوادک مخزیّاً… برزن من الخدور ناشرات الشعور، علی الخدود لاطمات و بالعویل ناحیات»؛ [۲] «زنان، وقتی که اسب زخم خورده تو را دیدند… از پشت پرده ها بیرون آمدند، در حالی که موهای خود را پریشان کرده و بر صورت می زدند و با صدای بلند نوحه می کردند.» ۳- و نیز در آن زیارت می خوانیم که امام زمان (عج) خطاب به امام حسین علیه السلام عرض می کند: « و لأندبنّک صباحاً و مساءاً، و لأبکینّ علیک بدل الدموع دماً »؛ [۳] « من صبح و عصر بر تو ندبه می کنم و به جای اشک ها بر تو خون می گریم.» ۴- از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرموده اند: « انّ یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا و اذلّ عزیزنا بأرض کرب و بلا، و اورثنا الکرب و البلاء الی یوم الانقضاء….»؛ [۴] « همانا روز حسین علیه السلام پلک های ما را زخم کرده و اشک های ما را ریزان نموده و عزیز ما را در سرزمین کرب و بلا ذلیل کرده است. و غُصه و بلا را تا روز قیامت برای ما به ارث گذاشته است.» ۵- شیخ مفید رحمه الله نقل می کند: چون زینب علیه السلام اشعار برادرش حسین علیه السلام را شنید که می گوید: « یا دهر افٍّ لک من خلیل….» سیلی به صورت زد و دست برد و گریبان چاک داد و بیهوش شد. [۵] ۶- سید بن طاووس نقل کرده: « چون اسیران در بازگشتشان به مدینه به کربلا رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری را همراه جماعتی از بنی هاشم و مردانی از آل رسول مشاهده کردند که برای زیارت قبر حسین علیه السلام آمده اند. همگی در یک وقت به هم رسیدند و شروع به گریه و حزن کرده و بر خود می زدند و چنان عزاداری به پا کردند که جگرها را می سوزاند. زنان آن سرزمین نیز با آنان همنوا شده و چند روز عزاداری برپا کردند. [۶] ۷- ابن قولویه نقل کرده که حورالعین در اعلی علیین بر حسین به سینه و صورت زدند. [۷] ۸- کلینی به سند خود از جابر نقل می کند که به امام باقر علیه السلام عرض کرد: جزع چیست؟ حضرت فرمود: « اشدّ الجزع الصراخ بالویل و العویل و لطم الوجه و الصدر…»؛ [۸] « شدیدترین جزع، فریاد و واویلا و صیحه و زدن به صورت و سینه است…». [۱] – تهذیب الاحکام، ج ۸ ص ۳۲۵٫ [۲] – کامل الزیارات، ص ۲۶۰ و ۲۶۱٫ [۳] – همان. [۴] – بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۴٫ [۵] – الارشاد، شیخ مفید رحمه الله، ص ۲۳۲٫ [۶] – لهوف، ص ۱۱۲و۱۱۳؛ بحارالأنوار، ج ۴۵، ص ۱۴۶٫ [۷] – کامل الزیارات، ص ۸۰؛ بحارالأنوار، ج ۴۵، ص ۲۰۱٫ [۸] – وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۹۱۵٫


یکشنبه ، ۲۴آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: صاحب نیوز]
[مشاهده در: www.sahebnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن