واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: همه ی انسان های دنیا به دنبال زیبایی، خانم ها، آقایان، جوان ها، مذهبی ها، مسن ترها و همه همه ، حال یکی به دنبال زیبایی ظاهری است و دیگری به دنبال زیبایی که نابود نمی شود و تا سال ها پس از مرگش، همه از او به نیکی یاد می کنند. فرآوری: عشقی-بخش زیبایی تبیان شاید زیبایی های معنوی، نوع کلاس بالای زیبایی است، یعنی آدم هایی که فهم و شعور و درک بالاتری نسبت به بقیه مردم دارند، به دنبال این نوع از زیبایی اند، نمی خواهد ساعت ها در صف آرایشگاه معطل بود، هزینه زیاد و درد و ریسک عمل های جراحی زیبایی هم ندارد، تنها چیزی که نیاز دارد، اول خواستن و سپس تلاش برای رسیدن به آن است. اما شاید خیلی ها بپرسند، زیبایی های معنوی اصلا چیست؟ و چه کنیم که مزین به این نوع زیبایی شویم؟ در پاسخ، چند نوع زیبایی باطنی را بررسی می کنیم. صبر و استقامت قرآن در آیه 5 سوره معارج می فرماید: شکیبایی نما، شکیبایی زیبا. علامه جعفری بیان می کند: چه بزرگ و زیباست آن روح که در برابر حوادث و انگیزه های بی اساس و غیرمنطقی خود را نمی بازد و تلخی صبر و بردباری قیافه او را که مانند پرده ای روی روحش کشیده است، در هم و برهم نکند و تبسم با عظمت او را مبدل به گرفتگی عبوسانه ننماید. تبسم در هنگام شکیبایی و گشادگی روانی در مقابل عوامل و انگیزه های کوبنده ، همان زیبایی معقول است که هیچ تماشاگری را هر اندازه هم که تماشایش طولانی بوده باشد، سیر نمی کند. تحمل و بردباری در راه هدفهای والای زندگی و در برابر ناگواری ها و ناملایمات ، هیچ گونه نمود نقاشی و ترسیمی و مناظر طبیعی ندارد؛ ولی از زیبایی ای برخوردار است که هر گونه زیبایی را معنا و محتوا می بخشد. (1) زیبایی های معنوی و معقول به دلیل سنخیت و نزدیکی با روح انسان، از عالی ترین درجات پر جاذبه زیبایی مورد تاکید و تشویق دین است و در قرآن به آن توجه خاصی بمراتب بیشتر از زیبایی مادی شده است. زیبایی عقل عقل یکی دیگر از مصادیق زیبایی معنوی است که صاحب آن از جمال و زیبایی معقول برخوردار است. امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: زیبایی صورت زیبایی ظاهری و زیبایی عقل، زیبایی باطنی انسان است. (2) هیچ جمالی زیباتر از عقل نیست. فهم و بینش کامل از موهبت های زیبای الهی است که موجب سعادت و خیر و وصول به حقیقت و جذب زیبایی ها می شود. عقل اولین نعمتی است که خداوند خلق کرد. خداوند عقل را خلق کرد و آن اولین مخلوق است و در همین حدیث ، امام برای عقل 75لشکر (خصلت) شمارش کرده که هر کدام به تنهایی یک زیبایی معنوی است. زیبایی علم در نگاه زیباشناسی ، دین یکی از مظاهر و نمود زیبایی علم است. امیر علم و کلام حضرت علی علیه السلام می فرماید: دانش ، زیور و زیبایی انسان است.(3) شاهکاری های شگفت انگیز رفتاری و صنعتی و هنرآفرینی ها از برکت وجود علم است. علم،حیاتبخش است. علم ، لباس زیبایی است که بر اندام انسان کشیده می شود و اعمال او را زیبا می گرداند و انتخابی زیباگرانه دارد. علم نگاه انسان را به زندگی بالا می کند، آنقدر بالا که سختی های روزگار، برایت بازی کودکانه خواهد بود. نیت زیبا اندیشه و نیت زیبا در اعمال و رفتار نسبت به خدا هستی ، یکی دیگر از زیبایی های معنوی است. نیت زیبا حاکی از دید مثبت و زیباگرایانه به جهان اطراف انسان است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: نیت خوب،زیبایی سیرت هاست.(4) زیبایی عفو و اغماض ذوق و شهود و احساس زیبایی جویی آدمی نمی تواند صحنه زیبای چشم پوشی از انتقام را ترسیم کند. آیا زیباتر از صحنه عفو و گذشت سراغ دارید؟ خداوند می فرماید: با عفو و بخشش که زیباست، از لغزش های مردم در گذر،(5)از قدیم گفته اند: ببخش تا خدا گناهان تو را ببخشد، بیاییم مثل باران، همه کدورت ها را از دل بشوییم و با طراوت باشیم. پی نوشت: 1)محمد تقی جعفری، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، ص 127 2)مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار،ج1، ص95 3)غرر الحکم، 54 4)غرر و درر، 1/382 5)حجر، 85 منبع:سایت معارف قرآن
یکشنبه ، ۲۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]