تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829137502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اکشن جنگلی و سینمای روی هوا


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


اکشن جنگلی و سینمای روی هوا وبلاگ > تهرانی، مهدی - متاسفانه اکران فیلم‌هایی مانند ماهی سیاه کوچولو یک سیلی تمام عیار و توهین بی‌حد به سینمای ایران است.بحران اکشن‌سازی گریبانگیر سینمای ایران شده است. این در حالی است که لازمه این نوع سینما قصه مناسب است. ماهی سیاه کوچولو یکی از بدترین فیلم‌های سال های اخیر سینمای ایران است. ساخته مجیداسماعیلی به تعریف سینما و ژانر حتی فیلم هم نیست.

ماهی سیاه کوچولو قرار بوده يك داستان تقريبا سمبوليك از اوايل انقلاب و حضور چپگرا ها ارائه دهد. موقعي كه در سال 60 اتحاديه كمونيست‌هاي ايران به به شهر آمل حمله كردند. از همين روست كه نام فيلم نيز از اثر مشهور صمد بهرنگي نويسنده و معلم چپگرا اقتباس شده اما حقيقتا اين فيلم هيچ چيزي براي گفتن ندارد.علي طالب‌آبادي در مقام فيلمنامه‌نويس يك دو سه خط داستانك بي‌ربط را به بدترين وضعي سروشكل داده و نتيجه كار فاجعه آميز درآمده است. حتي روايت تاريخي فيلم نيز سراسر اشتباه است. اولا كه نفرت مردم از گروه‌هاي چپگرا در آن سالها چيزي نيست كه با شعار دادن در يك فيلم يادآوري گردد. ديگر اينكه حمله به شهر آمل هرگز از داخل جنگل صورت نگرفت بلكه همهمه‌اي از درون شهر بود. در حالي كه در ماهي سياه كوچولو؛ پاسگاه پليس منشا اصلي بروز ماجراهاست. در اين اثر نه ماهيت قهرمان مشخص است و نه ضدقهرمان. در واقع اين فيلم فقط تمريني بوده براي سازندگانش تا بتوانند اكشن را مزه كنند. حال تا چه پيش آيد. زن تك تيرانداز يا به كلي ميل به كشتن دارد يا اينكه منفعل محض است. نيروي انقلابي همانقدر در فيلم كمرنگ است كه ضدانقلاب. اصلا معلوم نيست كي به كي است. وهمه اينها از نداشتن يك فيلمنامه حداقلي نشات گرفته است. به ادعاي كارگردان و نويسنده اين فيلم اثري درونگرا بوده است. اين حرف نيز باطل است. ديالوگ‌ها به لحاظ شنيداري و دكوپاژي كه از كارگردان مي‌بينيم شاهد اين مدعااست كه ماهي سياه كوچولو حقيقتا روي هواست. قرار است از واقعه آمل تماشاگر چه چيزي استنتاج كند؟ اين واقعه زمان دارد و مكان دارد. و هرچند رخداد كوچكي بوده اما به هرحال داراي پيشينه است. درونگرايي در يك فيلم ظاهرا اكشن با ديالوگ‌هاي بي‌ربط و قصه‌هاي بي منطق و شخصيت‌هاي باور ناپذير كجا همخواني داشته است كه اين بار به كمك اين فيلم بيايد؟
فیلم ماهی سیاه کوچولو
فضاي فيلم نيز اگرچه به ذات مي‌توانست گره‌گشا و پيشبرنده براي قصه باشد؛ اما هيچ كمكي به بافتار قصه نمي كند. شخصيت‌ها نامفهوم هستند و در اين آشفته بازار آدم اضافي نيز وجود دارد. افسر ژاندارمري را بياد بياوريد. او مي‌آيد و براي خودش مي‌چرخد و با علم غيب به كشف حقايق مي پردازد و بعدش هم مي‌گذارد و مي رود. پسرك روستايي و مازيار هيزم شكن فيلم نيز و زن تك تيرانداز هركدام به نوعي به سرنوشت همان افسر دچار مي‌شوند.طرفه اينكه اين سه تن نقش اصلي‌اند. اما نه ديالوگ بدرد بخور دارند و نه معلوم است كه چكاره‌اند. كاراكتر مازيار معلوم نيست در سر چه دارد؟ ديالوگ‌هايش بيشتر او را يك خرفت جلوه‌گر مي‌كند تا يك آدمي با عقايد كمونيستي. آنهم يك چپي مسلح. بامزه اين جاست كه همين مازيار كه مدام او را در دل جنگل ديده ايم و تقريبا يك رمبوي ايراني است خود را يك مسلم مي‌داند. گويي اسلام و عقايد مائو در يك خط كوچك تقابل دارند!؟ مازيار پيوند اسلام را در دل خود عميق مي‌خواند اما از آن سو مسلسل وار شعارهاي چپي مي‌گويد. او خود را متعلق به مردم دانسته و اصلا حركت مسلحانه را در جهت بهتر شدن اوضاع مردم عنوان مي‌كند. در واقع ضد و نقيض گويي اين كاركتر نمامي ندارد. در زمينه كارگرداني اوضاع همينگونه است. وقتي فيلمنامه اي در كار نيست. قرار است چه چيزي ساخته شود؟ تك نماهايي كه اداي سينماي روشنفكري را در بطن يك اثر اكشن مي خواهد جاي دهد معلوم نيست چگونه مي‌تواند روي مخاطب اثر بگذارد؟ ماهي سياه كوچولو يكي از ضعيف‌ترين و بدترين ساخته‌هاي سال‌هاي اخير سينما ايران است.

کلید واژه ها: نقد فیلم -




شنبه 23 آبان 1394 - 18:16:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن