تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819722523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باز شدن آل.سي پتروشيمي سيراف از محل صندوق توسعه ملي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۱ق.ظ)
باز شدن آل.سي پتروشيمي سيراف از محل صندوق توسعه ملي موج - مدير طرح‌هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران از باز شدن آل.سي پتروشيمي سيراف از محل صندوق توسعه ملي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، مرضيه شاهدايي گفت: ۱۸ طرح پتروشيمي براي تأمين منابع مالي به کشور چين معرفي شده‌اند که از ميان اين طرح‌ها فاينانس پتروشيمي‌هاي سبلان، لردگان، بوشهر و مسجدسليمان فعال شده و مابقي در دست پيگيري است.
وي افزود: ۱۸ طرح پتروشيمي ديگر نيز براي تأمين منابع مالي به صندوق توسعه ملي، معرفي شده‌اند، پتروشيمي‌هاي انديمشک، صدف، ايلام، سلمان فارسي، پتروکيميا، فسا، جهرم، داراب، فيروزآباد، مياندوآب، گچساران، گلستان، اردبيل، سيراف انرژي، زنجان و متانول کاوه از جمله اين طرح‌ها هستند.
در ميان طرح‌هاي نيمه کاره پتروشيمي، کاوه به عنوان بزرگ‌ترين واحد توليدکننده متانول جهان با استفاده از منابع داخلي سهامداران خود به پيشرفت خوبي دست يافته و اميد است با تلاش صورت گرفته، سال آينده به بهره‌برداري برسد.
در ايران و به خصوص در صنعت نفت و پتروشيمي، دانش و تجربه مناسبي در استفاده از منابع مالي بين‌المللي در قالب قراردادهاي فاينانس موجود است و اين صنعت از عملکرد موفقي در بومي‌سازي ساختارهاي تأمين مالي برخوردار است.
در اين فرايند بخصوص عملکرد شرکت ملي صنايع پتروشيمي در ايجاد و افزايش اعتبار خود بسيار قابل توجه و چشم افسا بوده است. چنانچه اين شرکت در دهه‌هاي گذشته توانست مبالغ قابل‌توجهي را تنها برمبناي اعتبار خود و بدون پشتوانه دولت و شرکت نفت از بازارهاي مالي بين‌المللي جذب کند.
هم اکنون آل.سي فاينانس ۶ طرح پتروشيمي با ظرفيت اسمي ۱۳.۷ ميليون دلار از محل کشور چين فعال شده و اين طرح‌ها از روند اجرايي مناسبي برخوردار هستند؛ با بهره‌برداري از اين طرح‌ها ۱۰.۲ ميليون تن به ميزان فروش محصولات پتروشيمي کشور افزوده مي‌شود. تاکنون بيش از ۲, ۵ ميليارد يورو از اعتبار اسنادي طرح‌هاي مربوط به فاينانس چين گشايش يافته است.
هم اکنون از محل صندوق توسعه ملي نيز بيش از يک ميليارد دلار براي چهار طرح پتروشيمي تأمين اعتبار شده است، با بهره‌برداري از اين طرح‌ها نيز ظرفيت اسمي توليد و ميزان قابل فروش محصولات پتروشيمي کشور به ترتيب به ۳.۵ و ۲.۶ ميليون تن خواهد رسيد.
مدير طرح‌هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران با بيان اين که طبق اصل ۴۴ قانون اساسي شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران حق سرمايه‌گذاري در زمينه دانش‌هاي نوين را در صنعت پتروشيمي دارد، گفت: به‌زودي NPC در زمينه دانش فني تبديل متانول به پروپيلن با مجوز وزير نفت سرمايه‌گذاري خواهد کرد.
شاهدايي افزود: هم اکنون در حال تخصيص زمين براي طرح تبديل متانول به پروپيلن در منطقه ماهشهر هستيم، روند اجرايي اين طرح در مراحل ابتدايي قرار دارد.
تا پايان سال آينده با تکيه بر افزايش توليد گاز در ميدان مشترک پارس جنوبي بيش از ۵.۵ ميليون تن افزايش توليد انواع پلي‌اتيلن سنگين، سبک، سبک خطي و انواع پليمرهاي ترکيبي که به نحوي به اتيلن وصل مي‌شود مثل پي‌.وي‌.سي و پلي استايرن را خواهيم داشت، از اين‌رو شاهد توسعه صنايع پايين‌دستي مرتبط با اين مواد هستيم و خواهيم بود.
توليد اين حجم متانول طي ۵ سال آينده نتيجه تحريم‌ها بوده و نه نتيجه يک برنامه‌ريزي، هم اکنون شرکت ملي صنايع پتروشيمي قصد دارد از اين چالش يک فرصت طلايي بسازد، به عبارت ديگر ما دو سال است که روي فناوري توليد پروپيلن از متانول (PVM) تمرکز کرده‌ايم؛ در اين ميان شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي به عنوان تنها شرکتي که از فرآيند خصوصي‌سازي در صنعت پتروشيمي باقي مانده، توانست با حمايت NPC به فناوري PVM دست يابد؛ وانگهي اين شرکت توانسته است در سايت ماهشهر خود يک دمو پلنت از اين فناوري را با موفقيت راه‌اندازي کند، هم اکنون در اين دمو پلنت پروپيلن پليمر گريد از متانول توليد مي‌شود.
فرايند مهندسي يک بسته ۱۲۰ هزار تني توليد پروپيلن از متانول تدوين شده و شرکت ملي صنايع پتروشيمي پس از ماه‌ها پيگيري و برگزاري جلسات مختلف توانست مجوز سرمايه‌گذاري مستقيم را در اين واحد براساس اصول اجرايي اصل ۴۴ که اجازه مي‌دهد در فناوري‌هاي نو و تکنولوژي پيشرفته سرمايه‌گذاري کنيم با تأييد وزير نفت اخذ کند، با اجرايي شدن موفق اين پروژه راه ورود بخش خصوصي در اين حوزه باز خواهد شد. اقتصاد مقاومتي در گرو توسعه زنجيره ارزش و کاهش خام فروشي است و احداث واحد توليد پروپيلن با فناوري صد درصد ايراني PVM يکي از راه‌هاي تحقق اقتصاد مقاومتي در کشور به شمار مي‌آيد.
۲۱ درصد سهام شرکت هلدينگ خليج فارس به NPC متعلق است، با استفاده از درآمد حاصل از اين سهم و همچنين استفاده از فاينانس خارجي تلاش مي‌شود کار مهندسي تفصيلي و اجراي واحد توليد پروپيلن را با فناوري صد در صد ايراني PVM با کسب مجوز شوراي اقتصاد آغاز کنيم.
مأموريت NPC در توسعه فناوري‌هاي روز صنعت پتروشيمي جهت‌دار خواهد شد، در اين زمينه از توان شرکت پژوهش و فناوري در کنار دانشگاه‌هاي کشور استفاده خواهيم کرد. در حالي که تا سال آينده حدود ۵.۵ ميليون تن اتيلن توليد مي‌کنيم، کمتر از يک ميليون تن پروپيلن توليد مي‌کنيم در حالي که صنايع پايين‌دستي ما تشنه اين ماده هستند، وانگهي چون نياز به پلي‌پروپيلن در صنايع پايين‌دستي بالاست، بلافاصله همين توليد ناچيز پروپيلن به پلي‌پروپيلن بدل مي‌شود.
حجم مواد حد واسط زيادي همچون آکريلات ها، پلي اورتان، ايزوسيانات ها، پلي اول، پروپيلن اوکسايد، آمين‌ها و گلايکول ها به پروپيلن وابسته‌اند، اين مواد پس از توليد مي‌توانند خوراک ديگر واحدهاي پايين‌دستي را تأمين کنند.
هم اکنون تمايل شرکت‌هاي اروپايي براي ورود مجدد به صنعت پتروشيمي ايران بيش از انتظار است؛ طي سال‌هاي گذشته اين شرکت‌ها به دليل قطع همکاري با اين صنعت منافع زيادي را از دست داده‌اند، از سوي ديگر با توجه به تحولات منطقه‌اي که هم اکنون نيز در جريان است، به نظر مي‌رسد سرمايه‌گذاران خارجي نيز به اين نتيجه رسيده‌اند که کشورهاي اطراف ما به دليل وجود ناامني، محيط‌هاي خوبي براي سرمايه‌گذاري نيستند، مهم‌ترين اصل براي سرمايه‌گذاران امنيت است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن