تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816453350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علوم انسانی و دانشگاه ها


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: به گزارش تابناک تبریز دکترعباس زاده در گفتگو با ما ، علوم انسانی را بسیار پیچیده، وسیع و عمیق دانسته و بر اهمیت این علوم تاکید کردند؛ ماحصل این گفتگو در زیر آورده شده است.وضع کنونی مجموعه دانشگاهی و ارتباط میان دانشجو و اساتید را چگونه ارزیابی می فرمایید؟ الحمدلله مجموعه دانشگاهی از همه لحاظ روند رو به رشدی داشته است؛ هم از نظر کمی و تعداد دانشجویان و اساتید و هم از نظر کیفی و سطح دانش و هم از نظر توسعه فیزیکی، امکانات و آزمایشگاه ها و هم از نظر جنسیت که زنان وارد عرصه تعلیم و تربیت شده اند؛ اما سخن اینجاست که آیا سرعت رشد ما خوب بوده است یا نه؟ اگرچه به این سوال نیز می توان پاسخ مثبت داد و شتاب حرکت علمی را مطلوب ارزیابی کرد ولی با توجه به عقب ماندگی های دوران پیش از انقلاب هرگز نمی توان آن را با وضع فعلی جهان معاصر مقایسه کرد . موانعی که در راه توسعه کشور پس از انقلاب ایجاد شده بسیار زیاد بوده است چنانکه اگر کشورهای مستکبر جهانی ما را به حال خود رها می کردند شاید وضعمان بهتر از آنچه هست می بود . نحوه ارتباط دانشجو و استاد امر بسیار مهمی است چرا که یادگیری چیزی جز ارتباط نیست . اگر استاد یا شاگردی نتواند با طرف مقابلش ارتباط برقرار کند، قطعاً نخواهد توانست چیزی یاد بدهد یا فرا گیرد . اگر ارتباط از نوع شاگردپروری باشد که در گذشته بوده وضعیت بسیار مطلوب خواهد شد . اینکه رهبر انقلاب بر روی حضور چهل ساعته ی اساتید در دانشگاه ها تأکید دارند بیشتر به خاطر ایجاد همین رابطه است . البته درخواست چنین حضوری الزامات خاص خود را دارد؛ مانند اینکه امکانات آزمایشگاه ها افزایش و دریافتی اساتید بهبود یابد و . .. که من در اینجا به آن نمی پردازم . تحلیل شما در باره تعامل بین دانشگاه و حوزه چیست و آیا حوزه علمیه در حیطه نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی موفق عمل کرده است؟ بعد از انقلاب اسلامی تعامل بین حوزه و دانشگاه با سرعت بالایی افزایش یافته است و این دو قشر مهم و تأثیرگذار در سرنوشت اجتماع، نه تنها همدیگر را قبول کرده اند، بلکه دست به همکاری زده اند . حوزویان در دانشگاه ها حضور دارند و از دانشگاهیان در حوزه ها استفاده می شود . اما در کل حوزه و دانشگاه در حوزه علوم انسانی پیشرفت چشم گیری نداشته و تا به امروز نیز تمام نظریه های دانشمندان غربی به دانشجویان تدریس می شود . ما به جای تولید علم به ترجمه آن پرداخته ایم . شاید دلیل آن را بتوان در هدایت تحصیلی دانش آموزان جستجو و دریافت کرد چرا که استعدادهای برتر به رشته های مهندسی و پزشکی هدایت می شوند و استعدادهای پایین با معدل کم به علوم انسانی می روند . این در حالیست که علوم انسانی بسیار پیچیده، وسیع و عمیق است؛ چرا که با انسان سروکار دارد و انسان اشرف مخلوقات است و ابعاد مختلفی دارد و موجودی ناشناخته معرفی شده است . فقها در زمینه احکام و کلام اسلامی تلاش های زیادی انجام داده اند . در حیطه های گوناگون اسلام به تمامی نیازهای اجتماعی و انسانی جواب های کافی دارد . اما در زمینه مسائل حکومتی، چون بعد از ائمه اطهار تا انقلاب اسلامی فقها به حکومت نرسیده بودند لذا در حوزه مسائل حکومتی ضعف نظریه پردازی داریم مثل مسائل هنری، اقتصادی، نظامی و ... البته با تأکیدات رهبری انقلاب اسلامی در حوزه نظریه پردازی علوم انسانی، در دانشگاه و حوزه علمیه تلاش های خوبی در حال انجام است تا نظریه های اسلام را در حوزه مسائل حکومتی به دست آورده و پیاده کنند . مثلاً در باب هنر و رابطه آن با مذهب متأسفانه کار نظری منسجمی انجام نشده که نتیجه آن انقلابی بار آوردن هنرمند باشد . چون این ها را نداریم، در خیلی جاها هم حرفی برای گفتن وجود ندارد . مثلاً در همین مسأله اقتصادی موضوع بانکها و بحث شبهه ربوی برخی اعمال بانکی را چگونه می بینید؟ از نظر برخی فقهاء در بانک های دولتی اصلاً ربا مطرح نیست چرا که فلسفه تحریم ربا که ایجاد فاصله طبقاتی و فقیر شدن فقیر و غنی شدن غنی است در بانک های دولتی متصور نیست؛ زیرا اگر دولت تقویت شود ملت تقویت شده و اگر ملت تضعیف شود دولت تضعیف می گردد . اما در بانک های خصوصی هر گونه دریافت و پرداختی باید در قالب عقود اسلامی نظیر مضاربه، جعاله و .... تنظیم شود و نوعاً نیز چنین می کنند . لذا بلا اشکال است . البته در احکام اسلامی آمده است اگر فردی به فرد دیگری قرض الحسنه بدهد کسی که قرض گرفته و می خواهد مال را برگرداند، مستحب است مقداری اضافی پرداخت کند، تا با توجه به تورم، قدرت خرید کسی که قرض داده همچنان محفوظ بماند؛ چرا که تورم در طول تاریخ همواره بوده و خواهد بود . مطلب دیگری که باید به آن توجه داشت این است که علم اقتصاد نیز مانند سایر علوم رشد یافته و میزان سرمایه گذاری، مدت آن، سود متعلقه و مدت وصولش از قبل قابل محاسبه و اندازه گیری است و امنیت آن نیز قابل تضمین است . در چنین شرایطی می توان سود را به صورت قطعی به سرمایه گذار پرداخت نمود؛ هر چند بانک ها احتیاطاً مبلغی را به عنوان علی الحساب پرداخت می کنند و در آخر سود قطعی محاسبه و پرداخت می شود که شرعاً اشکالی ندارد . در مورد آقای سروش، تفکرات و مناظراتشان چه نظری دارید؟ دکتر عبدالکریم سروش یکی از اندیشمندان معاصر هستند که در رشته متدولوژی علوم و فلسفه اسلامی مطالعاتی عمیقی دارند و بخشی از آثار ایشان قابل استفاده است . در ابتدای انقلاب نیز حضور چشمگیری در عرصه تبیین مبانی انقلاب و اسلام داشته اند؛ اما در بخشی از نظرات خود که بعداً حادث شد مطالبی مطرح کرده اند که قابل نقد و بررسی است . به عنوان مثال نسبیت در باب معرفت و معرفت دینی و تفسیر وحی به تجربه دینی و بزرگ کردن منطقه الفراغ در دین که بشر خود رأساً در آنها قانون گذاری کند، از جمله مسائلی است که ایشان طرح کرده و پاسخ لازم را از اندیشمندان اسلامی دریافت کرده است . نامه هایی که بین ایشان و حضرت آیت الله سبحانی رد و بدل شد، نمونه هایی عینی از این ارتباط و تعامل است . امید آن که با تأمل و تعمق در اندیشه ها حقیقت برای همگان روشن شود . به نظرم بایستی فضا برای مباحث طلبگی و علمی مهیا باشد . مظلوم ترین قشر اجتماع را چه کسانی می دانید که باید برای احقاق حقوقشان تلاش بیشتری انجام داد؟ ظلم اساساً خوب نیست و هرکس که بخواهد ظلم کند یا تن به ظلم دهد، از دیدگاه اسلام مطرود است . میزان ظلم درجاتی دارد که شاید نتوان معین کرد که چه قشری مظلوم ترین قشر جامعه است اما معمولاً چون ظلم با قدرت همراه است لذا مظلومان همواره از اقشار ضعیف هستند . حالا ضعف گاهی ضعف مالی است لذا اقشار کم درآمد همواره در معرض ظلم قرار دارند و گاهی ضعف بدنی است لذا کودکان یا زنان در معرض آسیب قرار دارند . گاهی ضعف فکری است و افراد تحصیل نکرده و فاقد آگاهی مورد ظلم قرار می گیرند . گاهی نیز ضعف پست سازمانی است . اگر بخواهیم ظلمی در عالم واقع نشود یا باید این ضعف ها برطرف و یا قانون به حمایت از ضعفا برخیزد و یا ضعیفان برای تقویت همدیگر دور هم جمع شوند . به نظر من در طول تاریخ به زنان دو ظلم شده یکی در گذشته و یکی امروز . در گذشته انسان بودن زن به فراموشی سپرده شده و زنان را در حد یک شیء که سامان بخش سایر اشیاء است تنزّل داده اند و یکی امروز که زن بودن زن را فراموش کرده اند و او را مرد به حساب آورده اند و یا به جنگ با مردان فرستاده اند . ما معتقدیم : زن و مرد در انسانیت برابرند ولی دو گونه انسانند، با دو گونه خصلتها و دو گونه روانشناسی و این اختلاف ناشی از عوامل جغرافیایی و یا تاریخی و اجتماعی نیست؛ بلکه طرح آن در متن آفرینش ریخته شده است . طبیعت از این دو گونگیها، هدفی داشته است و آن استحکام بنیان خانواده است . لذا بهتر است جمع بین دو حقوق شود : انسان بودن زن و زن بودن وی؛ تا این که نه شخصش کوبیده شود و نه شخصیتش . نگاه اسلام نگاه منطقی و معتدل به مقوله زن است . زن را انسان تمام عیار می داند اما زن بودن زن را فراموش نمی کند . هم حضور اجتماعی او را می خواهد و هم حق و حقوق او را استیفا می کند . کودکان نیز مورد ظلم قرار گرفته اند؛ گاهی سر راه گذاشته می شوند . گاهی به کار اجباری وادار می شوند . گاهی اولیا از طرف آنان دست به انتخاب می زنند و آزادی عمل به آنها نمی دهند و در نتیجه اختیار در وجود آنان شکل نمی گیرد . گاهی حمایت نمی شوند و گاهی به آنها استقلال داده نمی شود و .... در مشاغل نیز این حقوق بگیران هستند که مظلوم واقع شده اند . دولت در طول سال های متمادی نتوانسته مطابق رشد تورم در جامعه به اهل و عیال خود که همان کارمندان هستند رسیدگی کند؛ در حالیکه صاحبان کالا و خدمات توانسته اند با بالا بردن قیمت کالا و خدمات خود چنین توازنی را با تورم برقرار سازند و سطح زندگی خود را حفظ نماینند . البته بیرون از دولت نیز فقرا که سرمایه ندارند در فشار مضاعفی هستند که باید به طور ویژه به آن ها رسیدگی کرد .


شنبه ، ۲۳آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.ostanha.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن