تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816344556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غیاثی: داوران قدیمی شخصیت بهتری داشتند


واضح آرشیو وب فارسی:ورزش سه: غیاثی: داوران قدیمی شخصیت بهتری داشتند
سیدرضا غیاثی رئیس سابق کمیته داوران و از داوران قدیمی و کارشناسان حال حاضر این مبحث، درباره مسائل و مصائب داوری‌های امروز اشارات شیرینی دارد و در این بحث نقبی هم به داوری دوران قدیم زده و شواهد و مثال‌هایی می‌آورد که مرورش قطعا خالی از لطف نیست.

غیاثی در گفت‌وگو با "ورزش سه" از اشتباهات فاحش داوران امروز می‌گوید و دیدگاهش را اینگونه بیان می‌کند: مشکلات داوری امروز متاسفانه به نحو دردآوری بالا رفته است و این اشتباهات در تاریخ فوتبال ایران سابقه نداشته است. نمی‌توانم بگویم این اشتباهات در جهت منافع فردی یا گروهی است تنها می‌توانم دو اشاره داشته باشم. اول آنکه علم و دانش داوران امروز از داوران زمان ما بیشتر است اما فرق داوران امروز و دیروز این است که آن افراد در جامعه صاحب شخصیتی مقبول‌تر بوده و از جهت طبقه‌بندی اجتماعی طیف تعریف شده‌تری بودند.

غیاثی از نسل اول داوری صحبت می‌کند تا شمه‌ای از آغاز داوری سیستماتیک را تشریح کند. او می‌گوید: در سال 1347 برای اولین بار در کشور ما داوری به صورت رسمی مطرح شد و استاد داود نصیری فراخوان داد تا داوران و علاقمندان در کلاس‌های او شرکت کنند. باور نمی‌کنید کلاس‌های او 3 ماه طول کشید، ما آنجا پخته و جا افتاده شدیم. حالا کلاس 5 روزه می‌گذارند و داوران جوان از لحاظ تئوری بالنده می‌شوند. اما از لحاظ تجربه سطح قابلی پیدا نمی‌کنند. ما در آن کلاس‌ها با برادران خوشخوان، هادی دزفولی، اردشیر لارودی، مصطفی ممیز، منوچهر نظری، محمد ریاحی، رشید حسن‌زاده، محمد اطهری و هروس باغومیان همکلاس بودیم اما بد نیست بدانید داوران نسل قبل از آن یا فوتبالیست‌های قدیمی بودند که به صورت تجربی سوت می‌زدند یا معلمان ورزش بودند که در جامعه مقبولیت فراتر از حال داشتند. اینکه داوری نسل قدیم ما در کارش موفق‌تر بود به علت همین تجربه بالاتر و شخصیتی است که خدمت‌تان معروض داشتم.

درباره آسیب‌شناسی توانبخشی داوران، سیدرضا غیاثی که خودش مبحث اشتباهات داوری ناشی از مشکلات بینایی‌سنجی را آغاز کرده بود، ادامه کلام داد و گفت: نه تنها مبحث بینایی‌سنجی بلکه در سایر علوم توانبخشی هم می‌توان داوران را تجهیز کرد و عیوب آنها را در حواس مختلف آنها در بحث قدرت بینایی، قدرت شنوایی، قدرت گفتاری، توان عضلانی و حرکتی اصلاح کرد. متاسفانه این کار در زمان مدیریت بنده هم اتفاق نیفتاد و من تصمیم داشتم از سال 1385 با برگزاری سیمنار علمی ـ پزشکی برای داوران این بحث را مطرح کنم. در سال‌های دهه 50 یعنی 40 سال قبل که علم و تکنولوژی به اندازه الان پیشرفت نکرده بود ما تست‌های مختلف پزشکی و توانبخشی می‌دادیم تا صاحب قدرت و توان مضاعفی باشیم.

غیاثی درباره کمیته‌های داوران و نقش و تاثیر آنها روی بهبود عملکرد داور می‌گوید: کمیته داوران باید یک تشکیلات چند بعدی برای رفع عیوب مختلف جامعه هدفش یعنی داور داشته باشد. من تصور می‌کنم زمان تاج که به عنوان نایب رئیس فدراسیون برای تحقق اساسنامه فوتبال مدیریت کمیته داوران را برعهده گرفت، یکی از بهترین ادوار کمیته داوران بود. ایشان رسما مدیریت را برعهده گرفتند و انتخاب افراد زیرمجموعه را به بنده محول کردند. من آقای عسگری را برای ریاست معرفی کردم. آقای صفیری را هم به کار گرفتم و فریدون اصفهانیان را هم به خاطر توانایی‌هایش آوردم. در این عرصه یک کار تیمی هدفمند صورت گرفت و اگر دقت کنید می‌بینید که در این دوره اشکالات داوری تا کمترین حد ممکن در 20 سال گذشته تنزل پیدا کرد.

غیاثی درباره اینکه روایت‌گر مشکلات داوری برای وزیر او بوده یا خیر از جواب دادن طفره  رفته و می‌گوید: به هر حال من هم نظراتم را منتقل کرده‌ام، وقتی بحث حضور او مطرح می‌شود برای اولین بار به حدیث نفس می‌پردازد و می گوید: من تنها داور قدیمی فوتبال ایران هستم که همراه آقایان نصیری، دانایی‌فرد، سعید صدری، حاج ابوالحسن، برادران حیدری، محمد صالحی، جعفر نامدار، موزون، محسن زمانی، فیروزفر، نیک رفتار و پورامید به عنوان تیم داوری به میدان رفته و سوت زده‌ام و در اولین قضاوتم در سال 1349 تنها 19 سال سن داشته‌ام.

غیاثی حرف‌هایش را با خبر درباره حضور داوران در روز یکشنبه برای جلسه مشورتی با سجادی معاون قهرمانی وزارت ورزش ادامه داد و گفت: امیدوارم دغدغه داوران عزیز برای حضور در این جلسه داوری و مشکلات آن باشد و دوستان مسائل شخصی را مطرح نکنند. متاسفانه در این جور مراسم دوستان می‌آیند و درباره مسائل شخصی خود حرف می‌زنند و از این می‌گویند که چرا به آنها نظارت داده نشده است که به هیچ وجه شایسته به نظر نمی‌رسد.

کمیته داوران رضا غیاثی (عضو کمیته داوران)

ارسال به تلگرام


16:52  1394/08/20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ورزش سه]
[مشاهده در: www.varzesh3.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن