تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815433060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وابستگي به تعداد معدود توليدکننده کم‌هزينه، امنيت انرژي جهان را به خطر مي‌اندازد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ آبان ۱۳۹۴ (۱۵:۳۰ب.ظ)
هشدار آژانس بين‌المللي انرژي؛ وابستگي به تعداد معدود توليدکننده کم‌هزينه، امنيت انرژي جهان را به خطر مي‌اندازد موج - آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) در گزارش جديد چشم‌انداز انرژي جهان در سال 2015 هشدار داد، مصرف‌کنندگان نفت به مدت طولاني‌تري از موهبت ارزاني نفت بهره‌مند خواهند بود، اما؛ افزايش وابستگي به تعداد معدودي توليدکننده کم‌هزينه، امنيت انرژي جهان را به خطر مي‌اندازد.
به گزارش خبرگزاري موج، آژانس بين‌المللي انرژي با اشاره به سقوط قيمت‌هاي نفت اعلام کرد: سرانجام بازار با افزايش تقاضا يا کاهش نرخ رشد توليد دوباره به تعادل مي‌رسد، هر چند که مکانيسم تعديل بازارهاي نفت به ندرت بدون اشکال است.
در سناريوي اصلي اين چشم‌انداز پيش‌بيني شده است، تعادل بازار منجر به قيمت 80 دلار در هر بشکه نفت در سال 2020 مي‌شود.
بر اساس پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي، زماني که سطوح فعلي قيمت، عرضه‌کنندگان پرهزينه را از بازار بيرون کند، وابستگي به توليدکنندگان کم‌هزينه نفت در خاورميانه سرانجام قيمت را به سطوحي مي‌رساند که در دهه 1970 جهان شاهد آن بود.
بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، در سال 2040، آسياي در حال توسعه، قاره‌اي که در آن هند در حال پيشي گرفتن از چين در مصرف نفت است، کانون اصلي تقاضا براي همه کالاي مهم نفتي در بخش‌هاي نفت، گاز، زغال‌سنگ، انرژي‌هاي تجديد پذير و هسته‌اي خواهد بود.
آسيا مقصد نهايي بخش مهمي از نفت معامله شده در خاورميانه خواهد بود که يک منطقه نسبتا آسيب‌پذير است.
فاتح بيرول مدير اجرايي آژانس بين‌المللي انرژي در اين گزارش تاکيد کرده است: اين يک اشتباه خطرناک خواهد بود که توجه خود را از امنيت انرژي به تغيير قيمت آن معطوف کنيم؛ اکنون زمان آرامش نيست، بلکه برعکس، دوره ارزاني نفت، زمان افزايش ظرفيت‌ها براي رويارويي با مخاطرات امنيت انرژي در آينده است.
فاتح بيرول تاکيد کرد: داستان رشد رکورددار تقاضاي انرژي در دهه‌هاي اخير رو به پايان است تا سال 2040، استفاده از زغال‌سنگ در چين به دليل تعديل اقتصاد اين کشور و کاهش رشد تقاضاي انرژي آن، ابتدا به نزديک سطوح کنوني آن مي‌رسد و سپس کاهش مي‌يابد.
هند که در گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي به آن توجه ويژه‌اي شده است، با نرخ بالاي رشد اقتصادي، جمعيت زياد و در حال رشد و سطح پايين مصرف سرانه انرژي به تدريج در صحنه انرژي جهان نقش محوري ايفا مي‌کند. اين ويژگي‌ها، تقاضاي انرژي هند را به 2.5 برابر سطح فعلي مي‌رساند.
به طور کلي، در سناريو اصلي چشم‌انداز جديد انرژي جهان، تقاضاي جهاني انرژي بين سال‌هاي 2013 الي 2040 تقريبا يک سوم بيشتر مي‌شود که اين رشد عمدتا ناشي از کشورهاي در حال توسعه است.
اين گزارش پيش‌بيني مي‌کند، ارتباط بين رشد اقتصادي، تقاضاي انرژي و توليد گازهاي گلخانه‌اي مرتبط با مصرف انرژي ضعيف مي‌شود. برخي بازارها مانند چين، تغييرات ساختاري در اقتصادشان را تجربه مي‌کنند و بقيه به نقطه اشباع تقاضا براي انرژي مي‌رسند.
همه کشورها فناوري‌هاي کاراتر انرژي را مي‌پذيرند، اگر چه طولاني شدن دوره ارزاني نفت مي‌تواند اين محور حياتي در گذار انرژي را با کاهش انگيزه‌ها تضعيف کند.
بنا به پيش‌بيني اين آژانس، ارزاني نفت، 15 درصد صرفه‌جويي در مصرف انرژي را به باد خواهد داد. با اين وجود نشانه‌هاي آشکاري وجود دارد که دوره گذار انرژي شروع شده است.
در سال 2014، انرژي‌هاي تجديد پذير تقريبا نصف ظرفيت جديد توليد برق جهان را تشکيل داده است و پس از زغال‌سنگ، دومين منبع بزرگ توليد برق در جهان است.
همچنين بر اساس گزارش ياد شده، بيش از يک چهارم مصرف جهاني انرژي در چارچوب مقررات اجباري بهره‌وري انرژي قرار دارد.
آژانس بين‌المللي انرژي تاکيد کرد، در صورتي که سياست‌گذاران در تصويب قوانين، سياست‌ها و يارانه‌هاي موردنياز بازار با قاطعيت عمل کنند، ارزاني قيمت نفت تأثير زيادي بر توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير نخواهد گذارد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن