واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا، محمدرضا آزادهفر رييس دانشكده موسيقي دانشگاه هنر روزگذشته(يكشنبه) در اين نشست گفت: تقسيم موسيقي حماسي به دو گونه سنتي و نوين براي نخستين بار در كتاب حماسه و موسيقي مطرح شده است. اين موسيقيدان ادامه داد: از مهمترين نمونههاي موسيقي حماسي سنتي، مارشهاي نظامي هستند كه داراي ريتم قوي بوده و به طور معمول از سازهاي كوبهاي و بادي استفاده ميكنند. وي درباره خصوصيات اصلي مارشهاي نظامي گفت: سرعت مارشها به طور معمول، متوسط و براي رژه سربازان بسيار مناسب است، سرعت مارشها با يكصد ضرب در دقيقه مطابق با ضربان قلب يك انسان بالغ نواخته ميشوند. آزاده فر ادامه داد: مخاطب مارش قوه ادراك ريتم در انسان است كه به طور عموم سبب پايكوبي در انسان ميشود اما در گونههاي نوين موسيقي انقلابي و حماسي، ديگر جريانهاي فيزيكي و ريتميك اهميت ندارند بلكه به بخشي از مغز مرتبط هستند كه مربوط به انديشيدن است. اين استاد دانشگاه و نويسنده كتاب حماسه وموسيقي، در بيان ويژگيهاي اصلي گونههاي نوين موسيقي حماسي، گفت: اگر چه ادراك اين نوع از موسيقي به دليل سيال بودن و مبتني نبودن بر ريتم، سختتر است، اما هنگامي كه وارد ذهن ميشود در تاثيرگذاري موثرتر خواهد بود. آزاده فر در نهايت موسيقي پس از انقلاب ايران را شامل موسيقي حماسي سنتي و نوين در دوران جنگ تحميلي و گونه نوين موسيقي حماسي در دورههاي پس از جنگ دانست. در ادامه اين نشست، محمودرضا اكرامي فر شاعر و نويسنده مطرح كشور با سخنراني پيرامون موضوع شعر حماسي پس از انقلاب اسلامي ايران، گفت: شعر حماسي روايتگر سرگذشتهاي پهلواني و رزمي است كه موجب افتخار ملي و ديني است و نقطه مقابل ادبيات بزمي است. اين استاد دانشگاه افزود: در اين شيوه به طور عموم از قالب مثنوي استفاده ميشود چرا كه اين قالب قدرت مانور شاعر را افزايش ميدهد و در پرورش شخصيتهاي و تعليق و جدال در داستان به كمك شاعر ميآيد. اكراميفر همچنين با بيان اهميت ادبيات حماسي گفت: شهر حماسي سبب خودگشودگي و خود افشاگري شاعر ميشود و موجب استقلال در حيطه فرهنگ و اشاعه فرهنگي شده و به هويتيابي ما كمك ميكند. وي با بيان اينكه بعد از انقلاب اسلامي ايران، اشعار حماسي بسياري درباره دفاع مقدس سروده شده است، از علي معلم دامغاني و حميد سبزواري به عنوان شاعران شاخص در حماسهسرايي نام برد. اكراميفر همچنين درمورد اهميت اشعار عاشورايي در ادبيات ايران گفت: اكثر شعرهاي عاشورايي با يك سوال آغاز ميشود كه نشان از بزرگي و ابهت حماسه عاشورا دارد و اشعار عاشورايي در چهار مقطع قابل بررسي هستند. وي ادامه داد: نخستين مقطع مربوط به دوره انزوا شيعه است و اشعار آييني در اين مرحله حالت تبييني و تحليلي دارند. اكرامي فر افزود: در مرحله دوم كه زمان حكومت شيعه است اشعار عاشورايي علاوه بر تبيين به توصيف نيز ميپردازند و ميتوان از شعر محتشم كاشاني با عنوان باز اين چه شورش است به عنوان يك نمونه بارز از اين دوره نام برد، دوره سوم اشعار آييني معرفي و توصيفي هستند و در مرحله چهارم نگاه معرفتي با نگاه اجتماعي آميخته شده است. اين استاد دانشگاه سه جمله از ائمه و بزرگان دين را الگوي ادبيات آييني دانست و گفت: جمله به خداي كعبه رستگار شدم از حضرت علي(ع)، جمله هيهات من الذله از امام حسين(ع) و جمله حضرت زينب (س) پس از واقع عاشورا با مضمون به جز زيبايي نديدم اساس حماسه ديني و دو جمله آخر، اركان اصلي نگاه حماسي به ادبيات عاشورايي هستند. اكراميفر افزود: شعر حماسي پس از انقلاب اسلامي رابطه عميقي با اشعار عاشورايي دارد و پيوند ايندو ناگسستني است. بيست و چهارمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشتماه جاري در مصلي امام خميني(ره) داير است. تهرام/م.ل. / /1556/1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12502]