تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813117942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شناسنامه‌دار کردن پاي بيماران ديابتيک


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۴:۴۳ب.ظ)
در طرح ملي چکاپ پا انجام مي شود؛ شناسنامه‌دار کردن پاي بيماران ديابتيک موج - مسوول طرح ملي چکاپ پاي بيماران ديابتي با اشاره به شناسنامه‌دار کردن پاي بيماران ديابتيک از انجام طرح ملي چکاپ پاي اين بيماران در تاريخ 22 آبان با ارائه خدمات اسکن پا و معاينات اوليه رايگان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، رضا قلمقاش در نشست خبري طرح ملي چکاپ پاي بيماران ديابتي به مناسبت روز جهاني ديابت اظهار داشت: غربالگري، آموزش و پيشگيري از بروز زخم بيماران ديابتي و عوارض و مشکلات ناشي آن تأثير چشمگيري در روند زندگي اين بيماران دارد.
وي ادامه داد: بسياري از مشکلاتي که افراد ديابتي به آن دچار مي‌شوند به علت ابتلا به اين بيماري است، اين بيماري موجب کم شدن جريان خون در تمام بدن مي‌شود و فرد علاوه بر مشکلات فيزيکي از جمله زخم پاي ديابتي در کف پا دچار ناتواني و يا حداقل کم‌تواني در فعاليت‌هاي روزمره مي‌شود. همچنين نيرو و توان فرد مبتلا به اين عارضه در کارکردهاي فردي، اجتماعي بسته به شدت بيماري کاسته و کيفيت و بازدهي وي در محيط کار و منزل دچار اختلال مي‌شود.
قلمقاش تصريح کرد: امروزه ميليون‌ها نفر از بيماري ديابت رنج مي‌برند و اين در حالي است که بررسي‌ها نشان مي‌دهد، سن ابتلا به اين بيماري روز به روز در حال کاهش است، بنابراين طبق آمار حدود 5 تا 6 درصد افراد 2 تا 69 ساله در شهر تهران مبتلا به ديابت هستند، همچنين طبق مطالعات اخير 14 تا 23 درصد ايرانيان بالغ بالاي 30 سال ديابتي هستند يا دچار عدم تحمل گلوکز مي‌باشند.
مسوول طرح ملي چکاپ پاي بيماران ديابتي ادامه داد: همچنين 60 تا 70 درصد افراد ديابتي دچار آسيب عصبي مي‌شوند که ممکن است منجر به قطع پا در آن‌ها شود که در حدود 15 درصد اين افراد زخم پاي ناشي از ديابت مشاهده شده است، همچنين طبق بررسي‌هاي به عمل آمده ايران جزء کشورهايي است که به ميزان زياد در معرض خطر ابتلا به ديابت قرار دارد و بروز زخم پاي ديابتي در ايران روبه افزايش است.
وي عنوان کرد: متاسفانه آمار دقيقي از هزينه‌هاي سنگين درمان زخم پا در اين بيماران در کشور در دسترس نيست اما آنچه که مسلم است هزينه‌ها در قطع ميليوني تأثير جدي را بر وضعيت اقتصادي وزارت بهداشت، سازمان‌هاي بيمه‌گر و همچنين اقتصاد خانواده بيمار ايجاد مي‌کند.
قلمقاش بيان داشت: در يک تحقيقي که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام شد، يافته‌هايي به دست آمد که حاکي از آن بود هزينه حدود 3 تا 5 هزار دلار براي درمان هر زخم پا در بيماران ديابتيک بوده است. بر اين اساس با توجه به اينکه 12 تا 24 درصد زخم‌هاي پا منجر به قطع عضو مي‌شوند مي‌توان هزينه قطع عضو را که در آمريکا حدود 30 تا 60 هزار دلار برآورد شده است را هم به اين هزينه‌ها جمع زد و متوجه شد که يک پيشگيري ساده تا چه حد مي‌تواد مقرون به صرفه باشد کما اينکه اين مقوله ناديده گرفته مي‌شود.
مسوول طرح ملي چکاپ پاي بيماران ديابتي ادامه داد: بر طبق آخرين آمار تحقيقات اخير زخم پاي ديابتي نخستين عامل مرگ و مير عفوني بيماران ديابتيک است و به طور معني‌داري به عمر آنان تأثير منفي دارد.
وي عنوان کرد: پزشکان معتقدند بهتر است تمام افراد جامعه درباره اين بيماري اطلاعات لازم را کسب کنند؛ زيرا افزايش سطح آگاهي مردم موجب پيشگيري از اين بيماري و همچنين شناخت به موقع افراد بيمار مي‌شود، از سويي پيشگيري از بروز اين بيماري مي‌تواند موجب صرفه‌جويي در هزينه‌هاي درمان شود چرا که هزينه‌هاي درمان اين عارضه در درازمدت باعث بروز تنگناي مالي براي افراد مي‌شوند. اين در حالي است که در مرحله پيشگيري با هزينه‌هاي قابل قبول چکاپ مي‌توان جلوي ضررهاي مادي و معنوي احتمالي را گرفت.
قلمقاش در ادامه اظهار داشت: از آنجايي که 70 درصد مبتلايان به بيماري ديابت و زخم پاي ناشي از آن از بيماري خود خبر ندارند، اطلاع‌رساني، آموزش و غربالگري اين بيماري خاموش با همکاري انجمن خيريه حمايت از بيماران ديابتي کشور و مرکز پيشگيري و ارتقاي سلامت «نسخه» به مناسبت روز جهاني ديابت در قالب جشنواره پاي ديابتيک در تاريخ 22 آبان صورت مي‌پذيرد، بنابراين بيماران ديابتي مي‌توانند با در دست داشتن مدارک بيماري و يا آزمايش خود مي‌توانند در طول روزهاي يادشده با مراجعه به مراکز «پاپزشکي» بيمارستان پاستور نو، بيمارستان مدائن و مرکز طب پيشگيري و ارتقاي سلامت «نسخه» بر طرح ملي چکاپ پاي بيماران ديابتي شرکت کنند و از معاينه رايگان در اين ايام بهره‌مند شوند.
مسوول طرح ملي چکاپ پاي بيماران ديابتي تصريح کرد: اين طرح با هدف آگاهي بخشي و پيشگيري از بروز زخم پاي ديابتي طرح‌ريزي شده است تا بتوانيم پاي اين بيماران را شناسنامه‌دار کنيم که مي‌تواند اين امر تأثير چشمگيري در کاهش هزينه‌هاي درمان و بهبود کيفيت زندگي اين بيماران داشته باشد.
وي در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه هم‌اکنون فقط 3 مرکز «پاپزشکي» در تهران وجود دارد و ظرفيت هر يک از مراکز محدود است، بنابراين نحوه نوبت‌دهي به بيماران بر حسب اولويت تماس انتخاب شده است. براين اساس بيماران مي‌توانند از دو روش ارسال پيامک به سامانه 0214343682 و يا ثبت‌نام در وبگام انجمن حمايت از پاي سالم www.ihfa.ir اقدام به اخذ نوبت کنند. مراجعين لزوماً بايد در زمان حضور يک مدرک شناسايي و يا آخرين آزمايش تست قند خود را و يا مدارکي دال بر ابتلا به ديابت به اين مراکز ارائه کنند، براين اساس براي تمام بيماران ضمن تشکيل پرونده يک اسکن رايگان از کف پاها، به همراه معاينات اوليه و يک جلسه کلاس آموزشي رايگان نيز در يکي از اين مراکز «پاپزشکي» در نظر گرفته شده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن