تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815187673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعت ساختمان سازي بايد با محيط زيست آشتي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۳:۴۱ب.ظ)
مشکل ساختمان‌ها در حفظ انرژي صنعت ساختمان سازي بايد با محيط زيست آشتي کند موج - ساختمان‌هاي ما دوستدار انرژي و محيط زيست نيستند و به‌گونه‌اي ساخته‌شده‌اند که در آنها بالاترين ميزان اتلاف انرژي وجود دارد.
مشکل محدود بودن منابع انرژي قابل استفاده و در دسترس بين کشورهاي توسعه‌يافته و درحال‌توسعه مشترک است و تمامي کشورها به دنبال آن هستند تا با کاهش ميزان اتلاف انرژي بتوانند هر چه بيشتر انرژي را در داخل خانه‌ها حفظ کنند. اهميت اين بحث در سال‌هاي نخست دهه 1960 زماني که تقاضا براي عرضه ذخاير نفتي و انرژي ناشي از آن افزايش چشمگيري يافت روشن شد.
در كشورهاي مختلف بسته به ميزان فعاليت‌هاي صنعتي بين 30 تا 35 درصد كل انرژي مصرفي در ارتباط با ساختمان استفاده مي‌شود. از اين ميزان حدود 60 درصد آن صرف گرمايش و سرمايش ساختمان در فصول مختلف سال مي‌شود. اين بدان معني است كه از كل انرژي مصرفي كشور بين 15 تا 20 درصد به مصرف گرمايش و سرمايش فضاي مسكوني داخل ساختمان‌ها مي‌رسد . بنابراين لازم است تا در ساختمان‌سازي به مقوله حفظ انرژي دقت بيشتري شود.
به گفته رئيس مرکز تحقيقات وزارت راه و مسکن، در کشور ما بيش از 17 ميليون خانه مسکوني وجود دارد که در آن‌ها اتلاف انرژي صورت مي‌گيرد.از آنجايي که در کشور در ساخت و ساز حتي آيين‌نامه‌ها و مقررات ملي ساختمان نيز به طور کامل رعايت نمي‌شود درنتيجه بيم آن مي‌رود تا با بيشتر شدن هدر رفتن انرژي در کشور مجبور به واردات انرژي شود.
صنعتي سازي ساختمان‌ها يکي از اصلي‌ترين راه‌ها براي کاهش اتلاف انرژي در خانه‌هاست. توضيح بيشتر آنکه در روش سنتي ساختمان‌سازي به دليل استفاده از روش‌هاي سنتي و قديمي در ساختمان‌ها کمتر به حفظ انرژي توجه مي‌شد و بيشترين توجه به اتمام کار ساختمان در موعد مقرر بود اما در صنعتي سازي ساختمان يا ساختمان‌سازي به شيوه مدرن نه تنها تمامي اين توجه سازندگان به مواردي مانند حفظ انرژي در داخل ساختمان و کمک به هدر نرفتن انرژي در داخل ساختمان‌هاست، بلکه در اين نوع ساخت و ساز براي توليد انرژي و نگه داشته شدن انرژي در داخل ساختمان‌ها نيز مورد توجه قرار گرفته مي شود.
ايران به عنوان يک کشور در حال توسعه بايد تجربه کشورهاي توسعه يافته را الگو قرار دهد تا بتواند خانه‌هايي بسازد که در آن‌ها کمترين ميزان اتلاف انرژي وجود داشته باشد.
کشورهايي مانند آلمان که توانسته‌اند در خانه‌سازي تا بيش از 80 درصد از اتلاف انرژي در ساختمان‌ها جلوگيري کنند.
گفتني است در کشور ما کارخانه‌هايي در امر صنعتي سازي ساختمان فعاليت مي‌کنند هنوز آن‌طور که بايد و شايد شناخته شده نيستند و هنوز بيشتر ساختمان‌ها در کشور ما به شيوه سنتي و قديمي ساخته مي‌شوند.

توجه به اين موضوع که منابع سوخت فسيلي محدود و روبه کاهش هستند مسئولين را به فکر يافتن روش‌هايي جهت استفاده بهينه از انرژي انداخت. به‌طورکلي روش‌هاي گوناگوني براي حفظ منابع انرژي وجود دارد. معمول‌ترين روش صرفه‌جويي مي‌باشد که از طريق فرهنگ‌سازي ميسر است.
همچنين مي‌توان منابع انرژي را جايگزيني براي منابع سوخت‌هاي فسيلي در نظر گرفت از جمله انرژي تابشي خورشيد و يا جريان الکتريسيته و… . جديدترين ايده براي حفظ انرژي استفاده از تجهيزات و سيستم‌هاي جديد مي‌باشد که به همين منظور در نظر گرفته‌شده‌اند. سيستم‌هاي مديريت انرژي ساختمان از اين جمله‌اند.
مدت زيادي نيست که بحث درباره موضوع ساختمانهاي هوشمند در محافل عمومي مطرح گرديده است. يک ساختمان هوشمند ساختماني است که دربردارنده محيطي پويا و مقرون به‌صرفه به‌وسيله يکپارچه کردن چهار عنصر اصلي يعني سيستم‌ها، ساختار، سرويس‌ها و مديريت و رابطه ميان آن‌ها مي‌باشد.
در ايران نيز در يکي دو سال اخير بحث مديريت و حفظ انرژي جاي خود را در مسائل مصرف انرژي باز کرده است. اين در حالي است که به عنوان مثال در ايران و در فصل تابستان در حدود 25 درصد مصرف برق توسط کولرهاي آبي و گازي و خانگي مي‌باشد. و همچنين طبق آخرين آمار خانه‌هاي ايراني به طور متوسط 5 تا 10 درصد انرژي را به شکل‌هاي گوناگون هدر مي‌دهند.
ساختمان‌هاي ما دوستدار انرژي و محيط زيست نيستند. ساختمان‌هاي ما به‌گونه‌اي ساخته‌ شده‌اند که سرما و گرمايي که با هزينه‌هاي گزاف تأمين مي‌شود را حفظ نمي‌کنند و به‌واسطه عايق نبودن پوسته خارجي (ديوارها، سقف و کف) و عايق نبودن تأسيسات سرمايشي و گرمايشي ساختمان، سرما و گرما را به سرعت از دست مي دهند و درنتيجه وسايل حرارتي يا سرمايشي بايد بيشتر و بيشتر و چند برابر استاندارد کار کنند و انرژي مصرف کنند تا محل سکونت را سرد يا گرم کنند.
بايد ديد که حضور کارشناسان آلماني در ايران و همکاري با آن‌ها تا چه اندازه مي‌تواند بر ميزان ورود فن‌آوري‌هاي نوين ساختمان‌سازي و حفظ انرژي در خانه‌ها مؤثر باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن