تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816446839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«کلهو» ایستاده می میرد/قلب جنگل با نبض خرمالوی وحشی می‌تپد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد؛
«کلهو» ایستاده می میرد/قلب جنگل با نبض خرمالوی وحشی می‌تپد

کراپ‌شده - خرمالوی وحشی


شناسهٔ خبر: 2962081 - سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
استانها > مازندران

سوادکوه - خرمالوی وحشی از درختان بومی جنگل‌های شمال ایران بوده که تداوم روند قطع‌بی‌رویه، نسل خرمندی یا کلهو را به شماره انداخته است. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: درخت خرمالوی وحشی که جنگل‌های شمال ایران رویشگاه آن به شمار می‌رود از خانواده آبنوس است و در گویش مردمان سوادکوه، خرمندی، کلهو یا کهلو نامیده می‌شود. این‌گونه درختی در دهه‌های اخیر از شمارش بسیار کاسته شده است و اگر روند قطع آن این‌گونه پیش رود، شاید طی سالیانی نه‌چندان دور، نفس‌های این درخت به شماره ‌افتد. یوسف خادمی یکی از دامداران منطقه سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در ۳۰ سال اخیر، برخی نقاط جنگلی مانند قلعه بن، گرجی کلاک، ززول نسوم، لولاک نسوم، گوری رویشگاه درختان خرمالوی وحشی بود اما اکنون تعداد آن بسیار کم شده است و درختان دیگری جای آن را گرفته‌اند. یکی از زنبورداران منطقه سوادکوه نیز نگرانی خود را از کاهش گونه درختی خرمالو بیان می‌کند و بابیان اینکه این‌گونه در کار زنبورداری بسیار مهم و ضروری است، می‌گوید: شاید خرمالوی وحشی ارزش چوب‌دهی بالایی نداشته باشد اما برای اهالی منطقه (اعم از دامداران، زنبورداران) بسیار مهم است.

خرمالو برای چرخه طبیعی جنگل ضروری است محمد فلاح بابیان اینکه، همچنین وجود این درخت، برای چرخه طبیعی جنگل نیز ضروری است می‌گوید: از میوه آن در فصل پاییز بسیاری از گونه‌های جانوری منطقه اعم از خرس، گراز وحشی، گوزن، شوکا، شغال، سنجاب و بسیاری پرندگان مانند قرقاول، تیکا و تیرنگ استفاده می‌کنند.  وی اضافه می‌کند: در دهه‌های اخیر به‌جای این درخت در بسیاری مناطق، درختان افرا و توسکا کاشته شده است که اکنون این درختان تنومند و پرشاخ و برگ اجازه رویش به نهال خرمالوی وحشی را در آن مناطق نمی‌دهند. فریاد پایدار، کارشناس اداره منابع طبیعی سوادکوه نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: ما در سه دوره ۱۰ ساله در جنگل دخالت می‌کنیم و اصولاً هم این دخالت در رابطه با جنگل‌های دست کاشت است. وی هدف از این دخالت را سالم نگه‌داشتن جنگل و نگهداری گونه‌های الیت بیان می‌کند و می‌گوید: مبنای حذف نیز، در رابطه با گونه‌های نامرغوب و معیوب، گونه‌هایی که ارزش کمتری دارند و آینده نامعلومی دارند است و این‌ها به نفع گونه‌های الیت حذف می‌شوند تا بتوانیم یک جنگل پایدار و الگو، ناهمگن اما موزون داشته باشیم. پایدار ادامه می‌دهد: هر درختی عمری دارد و اگر به انتها برسد آن درخت به پوسیدگی دچار می‌شود و بهتر است که پیش از آنکه درخت به این سن برسد، از آن استفاده بهینه شود و این مبنای بهره‌برداری است.

این کارشناس در ادامه می‌افزاید: اینکه کدام گونه حذف یا میزان آن کم شود، از کدام گونه باید بهره‌برداری و کدام گونه زادآوری شود، باید به شناسنامه جنگل مراجعه کرد. شناسنامه جنگل، کتابچه‌ای حاوی اکوسیستم منطقه، نوع خاک، درصد رویش و بارش، آمار درختان منطقه، سایر فاکتورهای علمی و فنی موردنیاز و میزان زادآوری و بهره‌برداری آن منطقه است وی یادآور شد: شناسنامه جنگل، کتابچه‌ای حاوی اکوسیستم منطقه، نوع خاک، درصد رویش و بارش، آمار درختان منطقه، سایر فاکتورهای علمی و فنی موردنیاز و میزان زادآوری و بهره‌برداری آن منطقه است. صدر الله صفایی، سرجنگلبان منطقه کسلیان، نیز درباره کاهش شمار درختان خرمالوی وحشی بیان می‌کند: درخت خرمالوی وحشی جزو درختان پیش‌آهنگ است که اول در جنگل رشد می‌یابد و پس‌ازآن، زمینه را برای دیگرگونه‌ها مانند افرا و بلوط آماده می‌سازد.  وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: چوب این درخت ارزش صنعتی پایینی دارد و حتی برای سوخت هم مناسب نیست اما این درخت موردعلاقه دامداران بوده، چراکه برگ‌هایش زود ریخته می‌شود و دیر هم برگ می‌دهد، ازاین‌رو نور کافی به زمین می‌رسد و به‌واسطه نور علف در پای این درخت به‌خوبی سبز می‌شود. وی ادامه می‌دهد: دامدارها اکثر درختان منطقه را قطع می‌کنند و فقط درخت خرمالوی وحشی را حفظ می‌کنند. صفایی ادامه می‌دهد: از نشانه‌های یک جنگل مخروبه این است که میزان درخت خرمالوی وحشی آن زیاد است و هدف ما تغییر ساختار جنگل و حفظ گونه‌های در حال انقراض است و با توجه به جغرافیای منطقه، گونه‌های خاص و متناسب همان منطقه را می‌کاریم.

به بیان وی، درخت خرمالوی وحشی به‌اندازه کافی در منطقه وجود دارد و درجایی که میزان این درخت زیاد باشد، تعداد آن را برای دیگرگونه‌ها کم می‌کنیم اما سعی در انقراض این‌گونه نداریم. شاید گرده‌افشانی قوی خرمالوی وحشی نیاز زادآوری و کاشت نهال آن را از سوی جنگل‌داری منتفی سازد اما جایگزینی گونه‌های دیگر به‌جای آن، در درازمدت موجب تهدید این‌گونه خواهد شد اما بررسی‌های محققان نشان می‌دهد پیش از آنکه دخالتی در جنگل‌ها صورت گیرد، جنگل‌ها طی قرن‌ها توان احیا و بازسازی خود را داشته‌اند، برچسب‌زنی مخروبه به یک جنگل، به خاطر وجود برخی گونه‌های گیاهی در آن، منتج به نگاه نابرابر به درختان و حذف یک‌گونه به بهای افزایش گونه‌های دیگر خواهد شد. از سوی دیگر، جنگلی که زندگی گونه‌های جانوری به تنوع گیاهی آن وابسته است، حذف یک‌گونه گیاهی جنگلی منجر به ایجاد اختلال در دیگرگونه‌های جانوری جنگل خواهد شد و این امر بی‌تردید انتخاب طبیعی جنگل نیست، بلکه انتخابی صنعتی است. جنگل‌های هیرکانی شمال بیش از ۱.۸ میلیون هکتار وسعت دارد و رویشگاه گونه‌های درختی و درختچه‌ای نادر و منحصربه‌فرد است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن