تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806906722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورکانه، روستایی با قدمت 400 ساله میزبان گردشگران پاییزی در همدان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ورکانه، روستایی با قدمت 400 ساله میزبان گردشگران پاییزی در همدان
روستای ورکانه همدان روستایی با بافت سنگی و قنات های جاری است که با قدمتی 400 ساله جز روستاهای هدف گردشگری استان همدان قرار دارد.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان همدان از معرفی 20 روستای هدف گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت‎های استان همدان برای جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی خبر داد و گفت: هر کدام از این روستاها ویژگی‎ها و شرایط و بافت تاریخی منحصر به فردی برای جذب گردشگران و افزایش درآمد روستاییان و  گردشگری استان دارند.
ریحان سروش مقدم افزود: تاکنون با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرای طرح های هادی و زیربنایی برای جذب گردشگران را در روستاهای هدف گردشگری استان شامل سیمین ابرو، ورکانه، خاکو، حبشی، گشانی، ملحمدره، گیان، علیصدر، کاج، پیروز، اشتران و قلعه جوق فراهم کرده ایم.

وی با اشاره به طبیعت بکر و منحصر به فرد پاییزی روستای ورکانه همدان و وجود قنات ها در این روستای سنگی افزود: هسته اولیه روستای ورکانه که پیرامون قنات شکل گرفته و سابقه تاریخی آن به اوایل دوره صفوی باز می‎گردد.

سروش مقدم، با اشاره به اینکه در مرمت و ساخت خانه‎های این روستا از مصالح بومی و محلی به ویژه مصالح سنگی، چوبی، خشت و گل استفاده شده است و به دلیل سرمای سخت زمستانی دیوارهای ضخیمی دارند اظهار داشت: وجود دیواره ها و کف سنگی در این روستا موجب شده تا شکل آن در مقایسه با سایر روستاهای استان متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه این روستا زادگاه پروفسور توفیق موسیوند، سازنده نخستین قلب مصنوعی جهان است که در سال 1315 در این دیار چشم به جهان گشود افزود: این پروفسور در سفر های خود به ایران به این روستا سری می زند و همواره طبیعت و هوای پاک آن را یکی از برترین امتیازات هر منطقه برای زندگی سالم می داند.

گفتنی است: روستای ورکانه در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته و روستاهای این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از طبیعت زیبا از مناطق بسیار بکر به شمار می‌روند.

وجود دره‌های فراوان از جمله دره‌های زیبای یورد صفرخان، دره‌ خان، تخته سنگ، جن‌ دره و سوبلاغ در مجاورت روستا از خصوصیات طبیعی منطقه است به طوری که دره بارانی در جنوب و جنوب شرق‌ آبادی واقع شده است و شیب عمومی این منطقه و وجود دره‌های فراوان در اطراف روستا موجب شکل‌ گیری رودخانه‌های فصلی شده است.

رودخانه ‌های فصلی ورکانه از ارتفاعات یخچال‌ها سرچشمه می‌گیرند و بعد از عبور از اراضی سیمین ورکانه به رودخانه فصلی ارزانفود می‌ریزند و سرچشمه گرفتن رودخانه دارستان (ارزانفود) از ارتفاعات روستای ارزانفود بر جاذبه‌های طبیعی منطقه افزوده است.

روستای ورکانه در حدود 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان قرار دارد که از شمال شرقی به کوه سردره، از غرب به روستای سیمین، از جنوب غربی به کوه سرخ بلاغ، از شرق به کوه قره داغ و از جنوب و جنوب شرقی به دره بارانی و دره قشلاق محدود می‏‌شود.

این روستا در گویش کردی «ور» به معنی کنار و «کانه» به معنی چشمه است، ورکانه نام نهاده شده است، آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

مردم روستای ورکانه به زبان‏های آذری، فارسی و کردی سخن می‌‏گویند، این روستا یکی از 6 روستای هدف گردشگری همدان محسوب می‎شود که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و اکنون به عنوان منطقه ویژه گردشگری مطرح است.

پیشینه روستای ورکانه به بیش از 400 سال می‌رسد و آنچه از تاریخ برمی‌آید اینکه نخستین و قدیمی‌ترین محله آن، محله درب مسجد است و خرمنی، عباس آباد نیز از دیگر محلات این روستا هستند.

روستای کوهستانی ورکانه بافت مسکونی متمرکزی دارد، چشمه‌‏های فراوان میان روستا، مناظر بکر باغ‌‏های گردو، درختان سر به فلک کشیده مثمر و غیرمثمر، از جمله زیبایی‏‌های منحصر به فرد طبیعی این روستا به شمار می‏‌آیند، کوچه باغ‌‏های پیچ در پیچ، خانه‏‎های قدیمی با پنجره‏های کوچک و مشبک چوبی، معماری سنتی زیبایی را به نمایش می‏‌گذارد.

آثار تاریخی و مذهبی جالب توجهی در روستای ورکانه وجود دارد که از میان آن‏ها می‏توان به ساختمان مسجد روستا در بافت قدیمی، اصطبل پرورش اسب با معماری خاص سنگی و قلعه «مهری خانم» که به شکل چلیپا ساخته شده و نیز معماری سنگی روستا اشاره کرد و آرامگاه امامزاده غیب در بین مردم روستا احترام و ارزش زیادی دارد.


معاون گردشگری  میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان هم گفت: امسال ما طرح خانه هایی اجاره ای را برای اقامت بیش از یک روز گردشگران در روستاهای هدف گردشگری را اجرا کرده ایم و از اهالی روستای ورکانه دعوت کردیم تا خانه های خود را برای اسکان مسافران روستا تحت بازرسی های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آماده کنند.

علی خاکسار با اشاره به اینکه امسال شرکت های گردشگری و توریستی استان تور گردشگری روستای ورکانه همدان برگزار کردند اظهار داشت: در تورهای پاییزه گردشگران می توانند علاوه بر بازدید از طبیعت پاییزه این روستا و بناهای آن و نقاشی رنگارنگ پاییزی طبیعت گردو و بادام را به عنوان سوغات منطقه را امتحان و خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه روستای ورکانه  یکی از شش روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شده است افزود: بافت کالبدی روستای ورکانه همدان به دلیل ویژگی خاص فرهنگی، به عنوان میراثی ارزشمند از نیاکان به شمار می‌رود و حفظ و نگهداری آن را مورد تأکید قرار می‌دهد.

این روستا منطقه ‌ای است که قدم زدن در کوچه‌های آن عظمت قدرت و زیبایی آن انسان را مبهوت می‌کند و آن را زیباتر از شهر به عنوان نگین همدان معرفی می‌کند.


محور ارتباط اصلی روستا از شهر همدان نیز دارای مناظر و چشم ‌اندازهای زیبایی است که می‌تواند به عنوان محوری توریستی مطرح شود زیرا وجود چشم‌ اندازهای زیبا و مناظر بدیع این محور را یکی از پتانسیل‌های بالفعل شهر همدان کرده است.

این محور از جاده همدان - ملایر منشعب می‌شود و پس از عبور از سد اکباتان و روستاهای یلفان، شمس‌ آباد و علی‌آباد به ورکانه می‌ رسد.

انتهای پیام/س




اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

اختصاص بخشی از حقوق فرهنگیان همدان به کمک برای جبهه های مقاومت
رسیدن شاخص کل بورس منطقه ای همدان به 62 هزار و 812 واحد
تیم سمنان قهرمان دور رفت رقابت های لیگ برتر هاکی کشور شد
شهادت، تکلیف بسیار سنگینی را برای بازماندگان به جا می گذارد
جاده های زنجان لغزنده است





۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن