تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815624339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش برجسته سراب بهرام


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ایزی تراول: جاهای دیدنی فارس: نقش برجسته سراب بهرام   نقش برجسته ها در دل خود اثار شکوه و عظمت تاریخ سلسله های باستانی را جای داده اند. مهمترین سند افتخار حکومت های تاریخی همین سنگ نوشته ها هستند. از بهرام دوم، پادشاه جوان ساسانی سنگ نگاره ها و سنگ نوشته های بسیاری در شهر نورآباد و شهرهای اطراف آن وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها “سراب بهرام” است. بهرام از پادشاهان شجاع ساسانی به شمار می رود اما عده ای از تاریخ دانان او را دست نشانده و تحت نفوذ موبد بزرگ آن زمان (کرتیر) میدانند. این اثر حجاری شده بر کوه که متعلق به دوران ساسانیان است در ۹ کیلومتری شمال غرب نورآباد واقع شده است. ابعاد این سنگ نوشته ۸/۴ متر در ۹/۲ متر است و به صورت افقی است. در این نقوش تصویر بهرام دوم ساسانی به همراه چهار تن از بزرگان ساسانی که در دو طرف پادشاه ایستاده اند به چشم میخورد. این بزرگان عبارتند از رهبر مذهبی یا همان موبدان زرتشتی، سپهسالار به نام ایران اسپهبد، صدر اعظم به نام بزرگ فرماندار و رئیس تجار و اصناف. البته در مورد همراهان بهرام شاه در این تصویر اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی شهبانو، ولیعهد و کرتیر موبد بزرگ هم عصر بهرام را به عنوان احتمالات در نظر می گیرند. پادشاه در این نقوش به نشانه احترام به این بزرگان انگشت سبابه ی خود را خمیده و به سمت بالا گرفته است.  
جاهای دیدنی فارس نقش برجسته سراب بهرام (۴)
  بر بالای این سنگ نگاره، بزرگترین کتیبه دوران ساسانی به امر کرتیر (موبد موبدان و روحانی قدرتمند زمان بهرام) نگاشته شده است. مطابق با نظر خط شناسان، این کتیبه دقیقاً همان متنی را دارد که کتیبه ی پایه ی کعبه زرتشت دارد. این اثر در سال ۱۳۱۵ با شماره ۲۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

VN:F [1.9.16_1159]
زیبایی و جذابیت





فاصله مناسب از شهر





مسیر دسترسی مناسب





ارزش بازدید







امتیاز: 0.0 از 5 (از مجموع 0 رای داده شده)

ثبت رای











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ایزی تراول]
[مشاهده در: www.iraneasytravel.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن