تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850026762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سید جواد میری: گفتمان روشنفکری دینی می تواند در جهان بحران زده امروز کاربردی بسیاری داشته باشد


واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا- سید جواد میری، پژوهشگر مطالعات منطقه ای در نشست «آیا امروزه روشنفکری دینی اهمیت دارد؟» اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در عصری قرار داریم که داعش و گروه های افراطی انسان ها را به پذیرفتن دیدگاه های متحجرانه اجبار می کنند ما باید نقش تعقلی دیانت و نگاه ممزوج با حکمت و عرفانی در جهان اسلام را تقویت کنیم که در عرصه های عمومی نیز به عنوان بدیل مطرح شود و نباید روشنفکری دینی را مقارن با سکولاریسم و لائیسیته شدن بدانیم. از آنجا که امروزه پارادایم واحدی از تجدد و روشنفکری منفرد نداریم و امروزه صحبت از مدرنیته های متعدد است، روشنفکری هم تنها یک قرائت و تحقق ندارد و از این رو تناقضی میان روشنفکری و دین پیش نخواهد آمد. به گزارش خبرنگار شفقنا، سید جواد میری در این نشست که در سالن ادب پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، با طرح این پرسش که آیا امروزه روشنفکری دینی اهمیت دارد، تصریح کرد: پرسش اصلی که من به دنبال پاسخ به آن هستم این است که آیا امروزه روشنفکری دینی اهمیتی دارد؟ منظور ما از اهمیت داشتن چیست؟ آیا اهمیت آن تئوریک است؟ آیا به عنوان یک پروژه دانشگاهی مطرح است یا در حوزه هم مطرح می شود؟ آیا گفتمان روشنفکری با گفتمان حوزوی زاویه دارد و نباید آنها را با هم ادغام کنیم. در ادامه باید پرسید دین در این جا به چه معناست و چه مرزی با مذهب دارد، از سوئی دیگر مراد از روشنفکری دینی چیست؟ برخی معتقدند که باید به جای واژه روشنفکری، از روشنگری استفاده کرد، زیرا روشنفکری قابل جمع با دین نیست. این پژوهشگر درباره روشنفکری ادامه داد: ما زمانی از روشنگری صحبت می کنیم که موافق با سکولاریسم نیستیم؛ خود مفهوم روشنفکری نیاز به تامل دارد و باید ببینیم که این مفهوم را چطور برداشت می کنیم البته باید بدانیم که روشنفکری دینی چیست؟ نهاد روشنفکری نقد و انتقاد است برای مثال نقد در حوزه علم، بینش، قدرت، باورهای دینی، باورهای عمومی و … اصلا به معنای اخص کلمه در همه ساحت های زندگی مد نظر قرار دهیم. اگر از این منظر نگاه کنیم نقد وقتی دال مرکزی باشد روشنفکری دینی نمی تواند شکل بگیرد چون معتقدند که دین یعنی تعبد محض است و در حوزه تعبد ما نمی توانیم نقد کنیم. بنابراین روشنفکری دینی جمع اضداد است و تلفیق این دو با هم امکان ندارد، در این ساحت امکان وجود چنین پارادایمی وجود ندارد. دین و روشنفکری را نمی توان با هم ترکیب کرد میری افزود: آیا روشنفکری دینی ملغمه ای از روشنفکری و دینداری است؟ آیا می توانیم بگوییم که روشنفکر کسی است که می اندیشد و همه موضوعات را نقد می کند اما همزمان می خواهد دیندار هم باشد. اگر ریشه اصلی دینداری را تعبد بگیریم و ریشه اصلی روشنفکری را نقد بدانیم آیا می توانیم این را با یکدیگر ترکیب کنیم؟ در این سال ها برخی معتقدند که روشنفکری دینی امکان ندارد و از منظر اندیشه هم نمی توان به آن پاسخ روشنی داد. این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درخصوص دین و روشنفکری بیان کرد: موضوع دیگری که مطرح می شود این است که آیا واقعا روشنفکری دینی امکان ندارد؟ آیا ما باید دین را مجموعه کامل و بسته تعبدی واحد بدانیم و تعبد را هم اینطور برداشت کنیم که تعبد یعنی مساوری بودن با نیندیشیدن، یا اعتقاد مطلق یا امکا ن های دیگری نیز وجود دارد. از سوی دیگر تفکر نیز از بستری برخوردار است و تفکر در بستر انتزاعی بدون تاریخ، جامعه و یک بستر خاص امکان ندارد. باید پرسید با رد و حذف روشنفکری دینی، چه گزینه هایی به وجود می آید. این پژوهشگر مطالعات منطقه ای درباره خوانش هایی که در اطراف کشور ما وجود دارد، گفت: در جنوب، شرق و غرب کشور اندیشه های خشونت آمیزی مانند وهابیت، القاعده و داعش وجود دارد و در شمال کشور نیز یک رویکرد سکولاریستی رادیکال وجود دارد که با هرگونه رویش و پویش دینی مخالف است و آنها را سرکوب می کند. اگر در اروپا صحبت از سکولاریسم می شود، اما شاهد هستیم که در فضای عمومی این کشورها دین به حیات خود ادامه داده و فضای گفت وگوی ادیان وجود دارد، اما در کشورهای شمال کشور ما از جمله ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان، سکولاریسمی بنیادگرا حاکم است که به سرکوب مذهبی و دینی می پردازد. او اظهارکرد: روشنفکری دینی با هر تعبیری اعم از نواندیشی دینی، روشنفکری مذهبی، فقه روز و … یک مخرج مشترک دارد و آن اصالت دادن به مدرنیته و تحولات انسانی است. این جریانات معتقدند انسان موجودی است که در تحولات تاریخی کنش گر است و می تواند آن را تغییر دهد. آیا ما باید وقتی صحبت از روشن فکری دینی می کنیم حتما باید یک پارادایم از آن را داشته باشیم یا راه حل های دیگری نیز از آن داریم. برخی معتقد هستند، روشنفکری تابع یک پاردایم از مدرنیته است و در مقابل دین قرار دارد و جمع این دو نادرست است. ایشان معتقدند تنها یک پارادایم و الگو برای مدرنیته وجود دارد و آن یوروسنتری (اروپا محوری) است. این یعنی تنها فرایند تحولات مدرن روش و الگوی اروپایی است که انسان ها نمی توانند تجربه زیستی خارج از الگوی یوروسنتری شکل بگیرد؛ به همین خاطر سنت روشنفکری تنها غربی است و در سنت خاص تاریخی خود قرار گرفته و معنای خود را از آن می گیرد و منجر به دین زدایی از جامعه شده است و انسان ها در نهایت نسبت دین دیدگاه مثبتی نداشته باشند. نقد و پرسش در ادیان ابراهیمی جایگاه ویژه ای دارد میری با بیان اینکه می توان دیدگاه های اروپا مدارانه را نقد کرد، توضیح داد: الگوی واحدی از روشنفکری وجود دارد یا الگوهایی متفاوتی دارد؟ با نگاهی به آیه ۲۶۰ سوره بقره می بینیم که ابراهیم (ع) وقتی با خداوند گفت و گو می کند به قیامت شک می کند و می گوید من باور دارم اما می خواهم اطمینان حاصل کنم و شک ابراهیمی و ادیان در خود شک ابراهیمی را دارند. تعبدی که در دین مطرح می شود تعبدی است که در آن شک، تدبر و تعقل جای خود را دارد و حتی با آن جزم ها و بنیادهای دینی هم می توان شک ابراهیمی داشت و پرسش کرد چون یکی از دال های مرکزی روشنفکری حتی با مدل یوروسنتری پرسش و نقد است. این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درخصوص شک ابراهیمی در الگوی مدرنیته گفت: وقتی به ادیان به صورت کلان تر نگاه کنیم می بینیم که شک ابراهیمی در آنها وجود دارد یعنی روشنفکری دینی می تواند یک روشنفکری باشد که از الگوی مدرنیته، یوروسنتریک تجدد فاصله داشته باشد و الزاما به سکولاریسم به معنای جدایی نهاد دین از نهاد سیاست باور نداشته باشد و می تواند به گونه ای از عرصه اجتماع ورود پیدا کند و به طور الزامی تعبدگرا نباشد و به آن را معیار و محور گفتمان خودش قرار دهد. گفتمان روشنفکری دینی می تواند در جهان بحران زده امروز کاربردی بسیاری داشته باشد میری با تاکید بر اینکه در شرایط امروز جهان اسلام، گفتمان روشنفکری دینی ضروری است، عنوان کرد: امروزه در بسیاری از دانشگاه های جهان اسلامی بدیهیات تجدد از قبیل حکومت قانون رد می شود و این موضوع قبول جریان روشنفکری دینی است. امروز جریان روشنفکری دینی مانند ۴۰ سال گذشته بلوک شرق و غرب نیست و رقبایی مانند داعش، القاعده و … را دارد. اتفاقا به جای اینکه اینطور بحث کنیم که گفتمان روشنفکری دینی و گفتمانی که مربوط به گذشته بود و با آینده ارتباطی ندارد به نظر من باتوجه به شرایط بحرانی که در آن قرار داریم توجه به روشنفکری دینی (به معنای تعبد، تعقل و انتقاد) اهمیت بیشتری نسبت به دهه های گذشته دارد. این پژوهشگری دینی با بیان اینکه گفتمان روشنفکری در مقابل نگاه متحجرانه گروه های افراطی به دین قرار می گیرد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه ما در عصری قرار داریم که داعش و امثال آن انسان ها را به پذیرفتن دیدگاه های متحجرانه اجبار می کنند ما باید به نقش تعقلی دیانت و نگاه ممزوج با حکمت و عرفانی در جهان اسلام تقویت کنیم؛ که در عرصه های عمومی نیز به عنوان بدیل مطرح شود و نباید روشنفکری دینی را مقارن با سکولاریسم و لائیسیته شدن بدانیم. از آنجا که امروزه پارادایم واحدی از تجدد و روشنفکری منفرد نداریم و امروزه صحبت از مدرنیته های متعدد است، روشنفکری هم تنها یک قرائت و تحقق ندارد و از این رو تناقضی میان روشنفکری و دین پیش نخواهد آمد. www.fa.shafaqna.com


پنجشنبه ، ۱۴آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.fa.shafaqna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن