تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805671549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۴۰درصد قزوینی‌ها مشتری شبکه‌های اجتماعی/مروری بر تهدیدها وفرصت‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد‌؛
۴۰درصد قزوینی‌ها مشتری شبکه‌های اجتماعی/مروری بر تهدیدها وفرصت‌ها

شبکه های اجتماعی


شناسهٔ خبر: 2957516 - چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
استانها > قزوین

قزوین- شبکه‌های اجتماعی موبایلی با گستره نفوذ ۴۰ درصدی در میان کاربران قزوینی به بخش جدانشدنی از زندگی مردم تبدیل شده‌ که تدبیر برای پیشگیری از تهدیدهای آن ضروری است. خبرگزاری مهر- امور استان‌ها: شبکه‌های اجتماعی و در ذیل آن‌ها شبکه‌های نوظهور ارتباطی که عموماً در سیستم‌های اندروید تلفن‌های همراه مورداستفاده قرار می‌گیرد این روزها با جاذبه‌های متعددی چون ارتباط رایگان و مخاطبان وسیع، خواه ناخواه مورد اقبال و استفاده بسیاری از کاربران دنیای مجازی قرارگرفته است. دراین‌بین بسیاری از کارشناسان استفاده از این فنّاوری را تیغ دو لبه می‌دانند که می‌تواند در قیاس با کاربران خود دارای فرصت‌ها و البته تهدیدهای متعددی باشد ازاین‌رو تأکید می‌شود کاربران در استفاده از این فناوری‌های ارتباطی آگاهی لازم را کسب کنند. مسئله‌ای که از آن به فرهنگ‌سازی و نظارت بر شبکه‌های اجتماعی تعبیر شده و در این میان نظریه‌ها و راه‌کارهای متعددی از سوی افراد و صاحب‌نظران ارائه می‌شود.

استان و شهر قزوین نیز از موج گسترش شبکه‌های ارتباطی موبایلی بی‌نصیب نمانده است چنانکه این روزها تصویر محو شدن افراد در صفحه مانیتور گوشی‌های همراه برای استفاده از این شبکه‌های ارتباطی، برای همه آشناست همان‌گونه که نام‌هایی متعددی چون بیتالک، تانگو، لاین، وایبر، واتس آپ، تلگرام، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های ارتباطی که حساب آن‌ها فراتر از ذکر اسامی آن‌هاست، نام‌های آشنایی برای اقشار مختلف محسوب می‌شود. بااین‌حال تجربه کوتاه‌مدت استفاده از این شبکه‌های ارتباطی نشانگر این است که فرهنگ‌سازی در این حیطه همگام با اشتیاق کاربران در استفاده از این شبکه‌ها، رشدی نداشته و چه‌بسا از این قافله دور مانده است. ۴۰ درصد از کاربران موبایل در قزوین مشتری شبکه‌های ارتباطی هستند کارشناس مردم‌شناسی و مجری طرح وزارت ارتباطات در ضریب سنجی نفوذ شبکه‌های ارتباطی می‌گوید: در بررسی از جامعه آماری شهرهای زنجان، کرج، رشت، همدان و قزوین در رابطه با ضریب استفاده از شبکه‌های ارتباطی مشخص‌شده میانگین استفاده از این شبکه در این ۵ شهر به‌طور متوسط ۵۰ درصد است. علیرضا حقیقت‌پرست با اشاره به آمار مربوط به قزوین بیان می‌کند: از میان این ۵ شهر میزان استفاده از شبکه‌های ارتباطی در شهر قزوین ۴۰ درصد است که در ردیف شهرهایی است که تقریباً اقبال بالایی نسبت به شبکه‌های ارتباطی در آن‌ها وجود دارد. مجری طرح ضریب سنجی نفوذ شبکه‌های ارتباطی ادامه می‌دهد: البته عدد ۴۰ درصد نفوذ از میان کاربرانی لحاظ شده که مخاطبان حرفه‌ای این شبکه‌ها هستند چنانکه میزان ۱۵ درصد از کاربران موبایل نیز به‌صورت تفریحی و مقطعی به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند و به‌نوعی با آن‌ها درگیر هستند اما ازآنجاکه در این طرح تنها مخاطبان حرفه‌ای و تمام‌وقت شبکه‌های ارتباطی احصا می‌شدند، بنابراین این آمار نیز به‌صورت جانبی در نظر گرفته شد. استفاده از شبکه‌های موبایلی در قزوین چند برابر می شود حقیقت‌پرست با اشاره به این موضوع که استفاده از شبکه‌های ارتباطی در قزوین در آینده‌ای نه‌چندان دور با رشد چند برابری مواجه خواهد شد، می‌افزاید: این در شرایطی روی می‌دهد که در همان آینده نه چندان دور شبکه‌های ارتباطی جدیدی در میان ما رایج خواهد شد که کیفیت ارتباطی آن‌ها حتی به مخیله ما نیز خطور نمی‌کند همان‌گونه که تا ۳ سال پیش کسی تصور روشنی از بیتالک، تنگو، لاین، وایبر واتس، آپ تلگرام، ایسنتاگرام و شبکه‌های مشابه نداشت.

وی می‌گوید: این‌یک موج جهانی است که نه‌تنها قزوین و کشور بلکه همه کاربران جهانی نمی‌توانند از آن دور باشند و تنها تفاوت در این است که در این جریان عده‌ای در پی نشان دادن واکنش‌های منفعلانه و منع مدارانه هستند و عده‌ای نیز سعی می‌کنند به‌جای منفعل بودن خود صاحب این فضا باشند. حقیقت‌پرست اظهار می‌دارد: ثمره گروه اول با توجه به خاصیت منع ناپذیری جریان اطلاعات، هجوم گسترده و غیرمنطقی کاربران به شبکه‌های مجازی و ثمره گروه دوم نیز تسلط بر این فضا و مواجه منطقی و حساب‌شده کاربران با آن است. ارزش زدایی از جامعه و طرح توطئه‌ علیه کشور، تهدید شبکه‌های ارتباطی مسئول بسیج رسانه استان قزوین در تشریح تهدیدات شبکه‌های ارتباطی موبایلی به مواردی چون تهدیدات اجتماعی، دینی و سیاسی اشاره می‌کند و می‌گوید: از نمونه‌های اجتماعی این آثار مخرب تغییر ارزش‌ها، باورها و الگوهای جامعه ایرانی و اسلامی به ضد ارزش‌هاست به‌ویژه آنکه امروز دشمن یکی از مهم‌ترین اهداف خود را در شبکه‌های اجتماعی حول این محور قرار داده است که جامعه باحیا و عفت ایرانی را دچار دگرگونی و اضمحلال کند. محمد سرباز ادامه می‌دهد: امروز شاهدیم که در فرایند تهدید و جنگ‌افروزی علیه کشور، از طریق شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی جابه‌جایی در ابزار روی‌داده است به‌گونه‌ای که با تأثیر در بالا رفتن آمار طلاق، سن ازدواج، ترویج بدحجابی و امثال این موارد به جنگ با جامعه اسلامی ایرانیان آمده‌اند. وی می‌گوید: سکولاریزه کردن جامعه از رهگذر شبکه‌های اجتماعی از دیگر اهداف دشمن است که از طریق جداسازی حوزه دین از سایر حوزه‌های زندگی افراد محقق می‌شود. مسئول بسیج رسانه استان قزوین در تشریح تهدیدات سیاسی و امنیتی شبکه‌های ارتباطی بیان می‌کند: در این زمینه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند محملی برای پیاده‌سازی طرح‌ها و عملیات دشمن و در نهایت بستری برای جنگ نرم باشند، تبدیل شبکه‌های اجتماعی به یک ابزار مؤثر تبلیغی و اصطلاحاً پروپاگاندا برای تاثیرسازی بر اجتماع هدف توطئه نظام اسلامی از جمله این موارد است. سرباز می‌افزاید: بر همین اساس امروز دشمن با یک شایعه و خبرسازی ذهن‌ها را متوجه یک موضوع دروغ و بی‌اساس می‌کند نمونه عینی آن نیز حادثه مهاباد بود که دشمن با استفاده از سناریوی انگلیسی که در راستای جداسازی قومیت‌ها طراحی‌شده بود که خوشبختانه با همراهی رسانه‌های همسو با انقلاب و هوشمندی سریع مردم این توطئه خنثی شد.

فرهنگ‌سازی و کنترل حلقه مفقوده استفاده از شبکه‌های اجتماعی است مسئول بسیج رسانه استان قزوین معتقد است شبکه‌های اجتماعی پدیده‌ای سراسر تهدید نیست بلکه می‌توان بافرهنگ سازی و اعمال دیگر راهکارهای مؤثر این پدیده را تبدیل به فرصت کرد. وی می‌گوید: فرهنگ‌سازی و کنترل حلقه مفقوده استفاده از شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند در صورت به کارگیری اصولی، استفاده از این فناوری های نوظهور را تبدیل به فرصتی برای کاربران و کشور کند. سرباز اظهار می‌دارد: فضای مجازی یک مسیر دوطرفه است بنابراین می‌توان از همان مسیر که دشمن ضلالت را منتشر می‌کند ما هدایت را منتشر کنیم. بر همین اساس ایجاد فضای همدلی و هم‌زبانی بین ملت ایران و پر کردن شکاف‌های بین دولت و ملت، ترویج فرهنگ اسلامی، تبلیغ  نظام در بعد بین‌المللی، تبلیغ شیعه و رسواسازی جنایت‌های روی‌داده در کشورهای مدعی حقوق بشر می‌توان ازجمله فرصت‌های ما در استفاده از شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی باشد. منع دسترسی به فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی ممکن نیست رئیس‌کل دادگستری استان قزوین در رابطه با برخی تصورات مبنی بر منع کامل دسترسی به شبکه‌های ارتباطی بیان می‌کند: باید پذیرفت که عصر فضای مجازی روزبه‌روز در حال گسترش است و هرگز نمی‌توان آن را محدود ساخت بلکه باید خود را برای گسترده‌تر شدن این فضا آماده کرد.

جمال انصاری ادامه می‌دهد: نمونه عینی این بحث شبکه‌های ارتباطی است که طی سالیان اخیر در ایران رایج شده که در چهار سال قبل هیچ درکی از آن‌ها وجود نداشت اما امروز نه‌تنها با این شبکه‌های ارتباطی با آن مواجه هستیم بلکه روزبه‌روز نسل‌های جدیدتری از آن‌ها عرضه می‌شود. این قاضی دادگستری می‌افزاید: ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی را می‌توان با رویکردهای مثبت نیز ارزیابی کرد و با استفاده از پتانسیل شبکه‌های مجازی در راستای پالایش، ارتقاء و افزایش توانمندی حاکمیتی و سطح آگاهی مردم گام برداشت. وی ادامه می‌دهد: متغیرهای مثبت این فضا انکارناپذیر است بر همین اساس این فضا را بیش از آنکه با نگاه‌های آلوده و ناامن دید و سنجید باید بارویکرد مصونیت سازی مورد ارزیابی قرار دهیم. رئیس‌کل دادگستری استان قزوین گفت: بااین‌حال فضای شبکه‌های ارتباطی برای رسیدن به جایگاهی که بتواند نقش مؤثر خود را در افزایش سطح آگاهی‌های مردم و سطح حاکمیتی جامعه ایفا کند نیازمند سازمان‌دهی و ساماندهی است. فرهنگ‌سازی در شبکه‌های ارتباطی با حفظ حریم خصوصی مردم رئیس‌کل دادگستری استان قزوین کنترل و فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین مؤلفه در استفاده از شبکه‌های ارتباطی و مواجه با تهدیدات آن ذکر می‌کند و می‌افزاید: مبارزه با جرائم و تهدیداتی ازاین‌دست باید با حفظ حریم خصوصی مردم صورت گیرد و هرگز در این راه نباید هدف وسیله را توجیه کند. انصاری ادامه می‌دهد: بر همین اساس محافظت و صیانت از حریم خصوصی افراد مهم‌ترین مؤلفه در مبارزه با جرائم رایانه‌ای و اینترنتی است و در این‌ بین اصحاب رسانه می‌توانند با حفظ این موقعیت و استفاده از ظرفیت‌های موجود در عرصه فرهنگ‌سازی اجتماعی گام بردارند و در فعالیت‌های حرفه‌ای خود نیز فعال باشند. این مسئول بیان می‌کند: خوشبختانه مردم قزوین با برخورداری از فرهنگی ارزشمند در استفاده از شبکه‌های ارتباطی نوظهور اما همیشه باید به فکر آینده و استفاده‌های پایدار و سالم از پدیده‌های نوظهور بود.

فنّاوری، فرصتی برای رفاه بیشتر ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ای چون شبکه‌های اجتماعی، ارتباطی، اینترنت و تمام مواردی از این‌دست که مصادیق فنّاوری به شمار می‌آیند که می‌توانند خوب یا بد، فرصت ساز یا تهدید ساز باشند. بر همین اساس افراط در دفاع یا حمله به مصادیق فنّاوری و روی آوردن به حرکت‌های هیجانی و مقطعی برای مواجه با آن هیچ ثمره‌ای جز واکنش‌های غیرمنطقی در گرایش افراطی مردم به این پدیده‌ها ندارد. اما می‌توان با استفاده از فرهنگ‌سازی، کنترل صحیح و توجیه مردم در استفاده عقلانی از مظاهر فنّاوری و به‌طور خاص شبکه‌های ارتباطی موبایلی همه تهدیدات این پدیده از ناحیه کاربران را تبدیل به فرصت کرد ضمن اینکه سطح آگاهی جامعه را نیز با استفاده از فرصت‌هایی که این شبکه‌های ارتباطی فراهم آورده‌اند، ارتقا داد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن