تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815349086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سریع‌ترین موج فرار سرمایه در جهان‌ توسعه‌یافته


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



سریع‌ترین موج فرار سرمایه در جهان‌ توسعه‌یافته
روز نو : پایان یک دهه رونق نفت در کانادا باعث شده تا خروج پول و نقدینگی از این کشور با بیشترین سرعت در بین تمام کشورهای توسعه یافته رخ دهد؛ ضمن اینکه هیچگونه علایمی از بازگشت این صنعت به جایگاه قبلی خود مشاهده نمی‌شود.


به‌گزارش بلومبرگ، تراز پایه کانادا که معیار سنجش حساب‌های ملی این کشور است و تقریبا همه چیز، از جریان پول در مبادلات تجاری تا بازارهای مالی را تعیین می‌کند، از مازاد 4.2 درصدی تولید ناخالص ملی در 12 ماه منتهی به ژوئن، به کسری 7.2 درصد سقوط کرده‌ است. سرعت این خروج سرمایه به‌حدی است که «کمال شرما»، تحلیلگر و استراتژیست بانک «مریل لینچ» این خروج سرمایه را سریع‌ترین موج وخامت مالی یک‌ساله در میان 10 کشور توسعه‌یافته اصلی می‌نامد.


داده‌های جدید از محل سرمایه‌گذاری کمپانی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نشان می‌دهد که این روند در نیمه دوم سال هم ادامه یافته و تقاضا برای دلار و دارایی‌های کانادا همچنان رو به افول است. ارزش دلار کانادا نیز امسال 11 درصد سقوط کرده و این درحالی است که ارزش برابری این واحد پولی در برابر دلار آمریکا، در ماه سپتامبر، به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود.


«آلویس مارینو»، استراتژیست ارزهای خارجی در بانک «کردیت سوئیس» می‌گوید: این در واقع سرمایه‌گذاران کانادایی هستند که پول‌های خود را از کشور خارج می‌کنند. سیاست‌های 10 سال اخیر در کانادا بیشتر در خدمت جذب سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی بوده است که هم‌اکنون با افت قیمت جهانی نفت، تمام این سرمایه‌گذاری‌ها هم زیان‌ده شده‌اند. 


قیمت نفت خام، جزو اصلی‌ترین صادرات کانادا محسوب می‌شود، هم‌اکنون به نصف اوج قیمت‌ها در سال 2014 سقوط کرده است. این افت جدی، پروژه‌های امسال شن‌های نفتی کانادا که یکی از پرهزینه‌ترین و گران‌ترین تولیدکننده‌های نفت خام در منطقه محسوب می‌شود را از مسیر فعالیت خود خارج کرد. بنابر اعلام موسسه مالی ARC، با تصمیم کمپانی نفتی رویال داچ شل مبنی بر توقف فعالیت‌های حفاری حفاری نفتی پروژه «کارمون کریک» در آلبرتا، فهرست فعالیت‌های متوقف شده حفاری نفتی کانادا به 18 مورد افزایش یافت.


دام خارجی
در عین حال، کمپانی‌ها کانادایی برای کسب سود چشم به بازارهای خارجی دارند. بانک سلطنتی کانادا روز گذشته، قراردادی به ارزش 5 میلیارد دلار برای خرید بانک سیتی‌نشنال لس‌آنجلس منعقد کرد. این رقم درواقع تنها بخشی از رقم خالص 73 میلیارد دلار کانادا است که از طریق ادغام فرامرزی و حصول شرکتها از این کشور خارج می‌شود. همچنین، از مجموع 10 کمپانی کانادایی که در بازار سهام این کشور بهترین شرایط را داشته‌اند، 9 شرکت ترجیح داده‌اند به‌جای گسترش فعالیت‌های خود در داخل، سود خود را در خارج از کشور افزایش دهند.


کارآیی دلار کانادا
«بنجامین ریتزس»، اقتصاددان بانک مونترال، می‌گوید: آنچه که درباره کانادا باید گفت این است که دلار این کشور باید همچنان ارزان‌تر شود تا بتواند کسب و کار خارج از حوزه نفت و انرژی را به‌اندازه همتایان خارجی آن رقابتی‌تر کند.




تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن