تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813268018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخاباتی که آزاد بود اما منصفانه نبود!/ همه شگفت‌زده شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
اردوغان انتخاباتی که آزاد بود اما منصفانه نبود!/ همه شگفت‌زده شده‌اند

واکنش غرب به انتخابات ترکیه؛
انتخاباتی که آزاد بود اما منصفانه نبود!/ همه شگفت‌زده شده‌اند
رسانه‌های غربی پس از اعلام نتیجه انتخابات خبر دادند که "ناظران اروپایی انتخابات پارلمانی ترکیه از فضای ارعاب، خشونت و اعمال محدودیت بر آزادی بیان در جریان رقابت های انتخاباتی انتقاد کرده اند."



به گزارش جام نیوز، پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات مجلس ترکیه به اندازه‌ای غیرمنتظره بود که رسانه‌ها بخواهند از آن با عنوان "فراتر از انتظارات" یاد کنند. عدالت و توسعه موفق شده حدود نیمی از کل آرای رأی دهندگان را کسب کند.     پنج ماه پیش، زمانی که حزب حاکم ترکیه، یعنی "حزب عدالت و توسعه" پس از ۱۲ سال اکثریت را در پارلمان از دست داد ولی این حزب به جای آنکه برای تشکیل دولت با دیگر احزاب ائتلاف کند ترجیح داد طبق قانون، انتخابات دیگری برگزار کند. انتخاباتی که نتیجه‌اش کسب اکثریت مجلس برای این حزب را به ارمغان آورد. (اردوغان پیروز شد/ بی بی سی: کردها خشمگین هستند)     اکنون که این حزب می‌تواند بدون نیاز به ائتلاف، دولت جدید را تشکیل دهد و مردم ترکیه شاید رنگ آرامش را به خود ببینند ناظران و رسانه‌های غربی بازی تازه‌ای را علیه این حزب به راه انداخته‌اند.     رسانه‌های غربی پس از اعلام نتیجه انتخابات خبر دادند که "ناظران اروپایی انتخابات پارلمانی ترکیه از فضای ارعاب، خشونت و اعمال محدودیت بر آزادی بیان در جریان رقابت های انتخاباتی انتقاد کرده اند."    

ناظران اروپایی: انتخابات آزاد بود، اما منصفانه نبود!     بخش فارسی بی بی سی با تیتر "انتخابات ترکیه آزاد بود، اما منصفانه نبود" به نقل از "رئیس هیئت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا" نوشته است که "رأی دهندگان امکان انتخاب میان گزینه های مختلف و واقعی سیاسی را داشته اند، اما نگرانی های جدی هم وجود داشته است."     سخنگوی شورای اروپا هم گفته که انتخابات آزاد بوده، اما منصفانه نبوده است!     رئیس هیئت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته است که رأی دهندگان امکان انتخاب میان گزینه های مختلف و واقعی سیاسی را داشته اند، اما نگرانی های جدی هم وجود داشته است.     به عبارت‌های بی بی سی پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه توجه کنید: «بسیاری می‌پنداشتند که آغاز پایان این حزب فرا رسیده است. اما این حزب در انتخابات اول نوامبر با کسب اکثریت قاطع ناظران ترکیه را شگفت‌زده کرد.»     ویدئو/ گزارش رسانه انگلستان     به نوشته بی بی سی، اردوغان "در قمار برگزاری مجدد انتخابات برنده شد." گزارشگر این شبکه نیز پیروزی اردوغان را "یک پیروزی شخصی برای آقای اردوغان" خواند.     رسانه انگلیس افزوده است: «مخالفان آقای اردوغان نگران هستند که پیروزی حزب عدالت و توسعه باعث تقویت گرایش های اقتدارگرایانه اردوغان شود.»     «نتیجه انتخابات خط بطلانی بر این پیش‌بینی‌ها کشید و نشان داد که برخلاف باور اکثر تحلیلگران، محور اصلی در تصمیم‌گیری رأی‌دهندگان، ثبات و امنیت و اقتصاد بود و نه عزم کنار گذاشتن جریانی اقتدارگرا یا مسائلی همچون حقوق اقلیت‌ها و آزادی‌های مذهبی و جنسی و تمایلات قومی و ملی‌گرایانه.»     دیروز پس از اعلام نتیجه انتخابات، صلاح الدین دمیرتاش رهبر مشترک "حزب دموکراتیک خلق‌ها"، نتیجه انتخابات را برای حزبش پیروزی خواند، اما گفت که «این انتخابات عادلانه نبود. ما نمی‌توانستیم امنیت مردم را تضمین کنیم. اما بدون تبلیغ انتخاباتی ما توانستیم ۱۰.۶٪ آرا را کسب کنیم. این پیروزی بزرگی است».    

  

    خبرگزاری آمریکایی رویترز هم نتیجه انتخابات را بسیار فراتر از انتظار ناظران دانست. رویترز می‌گوید نتیجه انتخابات روز یکشنبه و پیروزی حزب یک اسلامگرا باعث نگرانی سکولارها و کردها شده است.     به نوشته سایت آمریکایی رادیو فردا، "زمان تودی" روزنامه منتقد حزب عدالت و توسعه روز دوشنبه در تیتر اصلی خود آورده بود:«بازگشت به خانه اول.»     روزنامه "حریت" داووداوغلوی پس از پیروزی را به ققنوسی تشبیه می​کند که از "خاکستر خود تولدی دوباره یافته" است.     آمریکا نیز نسبت به فشار بر رسانه‌ها و روزنامه نگاران در جریان انتخابات پارلمانی اخیر "ابراز نگرانی عمیق" کرده است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید،‌ از مقام های ترکیه خواسته است تا به اصول و ارزش های در قانون اساسی ترکیه پایبند باشند.    

    اردوغان پس از خواندن نماز صبح در مسجدی در استانبول خوشحالی‌اش از پیروزی از نتایج انتخابات را با این جملات نشان داد: رای دهندگان به اتحاد و تمامیت ارضی ترکیه رای دادند. «نتیجه این انتخابات، پیام مهمی برای این گروه داشت. ظلم و خونریزی همزمان نمی‌توانند با دموکراسی وجود داشته باشند.»«اراده ملی برای برقراری ثبات در انتخابات اول نوامبر متبلور شد.» «بگذار همه مانند یکی،‌ برادر هم و با یکدیگر ترکیه باشیم.»     سایت آلمانی دویچه وله هم گزارش داده که "بسیاری از مفسران خبری از نتایج انتخابات روز یکشنبه (اول نوامبر/۱۰ آبان) شگفت​زده شده‌اند زیرا این نتایج با اغلب پیش​بینی​ها منطبق نیست."     "عارف کسگین" از مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه درباره این انتخابات گفته است: «نتیجه این انتخابات به معنای مشروعیت یافتن اردوغان است. از طرف دیگر حزب دمکراتیک خلق​ها در انتخابات شکست فاحشی خورده و از طرف رای‌دهندگان مجازات شده است. این حزب اکنون مجبور است تغییرات اساسی در سیاست و استراتژی خود بدهد زیرا در برخی از مناطق کردنشین ترکیه نیز آراء این حزب کاهش پیدا کرد.»      
444


لینک


۱۲/۰۸/۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن