تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816332110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران به سمت افزايش کانون‌هاي بياباني و فرسايش خاک حرکت مي‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ آبان ۱۳۹۴ (۱۰:۱ق.ظ)
ايران به سمت افزايش کانون‌هاي بياباني و فرسايش خاک حرکت مي‌کند موج - ابتکار گفت: متاسفانه به دليل عدم رعايت الگوهاي کشت، چراي بي رويه و بي توجهي به محيط زيست، بسياري از مراتع کشور به بيابان تبديل شده و ايران به سمت افزايش کانون‌هاي بياباني و فرسايش خاک حرکت مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري موج، نشست شوراي هماهنگي مديريت بحران استان قم با حضور ابتکار، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، استاندار و فرماندار قم و اعضاي ستاد بحران استان در تالار امام رضا (ع) فرمانداري برگزار شد.
معصومه ابتکار ديشب در اين نشست افزود: دولت در دو سال گذشته در کنار تلاش براي خروج از رکود، تورم، رفع بيکاري و سياست خارجي بويژه بحث هسته اي که ان شاء الله با تأييد رهبر معظم انقلاب به سرانجام مي‌رسد و تحريم‌هاي ظالمانه برداشته مي‌شود، به موضوع احياي تالاب‌ها، گردو غبار و زيست محيطي توجه ويژه دارد.
وي ادامه داد: شخص رييس جمهوري و دولت نسبت به محيط زيست توجه جدي دارند، رهبر انقلاب در سال 93 يک خط و مشي شفاف در اين زمينه ترسيم کردند و بايد در همه استان‌ها اين سخنان مورد توجه قرار گيرد.
ابتکار يادآور شد: اگر فرصت طبيعت به بحران تبديل شود، آسيب آن نه تنها به انسان‌ها، بلکه به کشاورزي و صنعت نيز تحميل مي‌شود.
وي حفر چاه‌هاي زير زميني وسدسازي بدون توجه به حوزه‌هاي زيست محيطي را از مشکل‌هاي عمده محيط زيست دانست و گفت: بي توجهي به محيط زيست خسارت‌هاي زيادي را به کشور وارد مي‌کند.
معاون رئيس جمهور ادامه داد: بايد روش دامداري را اصلاح کنيم و ظرفيت دام بيشتر از ظرفيت مرتع است و اين امر زيان جبران ناپذيري است.
ابتکار تصريح کرد: در تاريخ کشور، براي اولين بار، دولت يازدهم در بودجه براي تالاب‌هاي کشور در کنار منابع ملي، رديف استاني در نظر گرفته شده و همه تالاب‌ها نيز براي احيا، مورد مطالعه قرار مي‌گيرد.
وي گفت: براي تغيير اقليم، علاوه بر کنترل گازهاي گلخانه اي بايد در زمينه کشاورزي، دامداري، صنعت و شهرسازي نيز برنامه داشته باشيم تا تعادل را در توسعه پايدار ايجاد کنيم.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: تغيير اقليم و از دست رفتن ذخيره‌هاي زيستي، از بحران‌هايي است که متاسفانه وجود دارد، همه کشورها 10 درصد از منابع ساحلي و 16 درصد از منابع طبيعي خود را حفظ مي‌کنند و اين از نيازهاي اساسي انسان است.
ابتکار يادآور شد: کارشناسان در قبل هشدار دادند که طرح‌هاي انتقال آب، غلط است و چرخه طبيعت را به هم مي‌ريزيد و ما با اين کار، براي آبادي يک بخش، بخش ديگري را خراب مي‌کنيم.
وي خاطرنشان کرد: در آمايش سرزميني بايد ظرفيت طبيعت مبناي آمايش باشد، نبايد کاري کنيم که جنگل به بيابان و تالاب‌هاي ما به کانون گرد و غبار تبديل شوند.
ابتکار گفت: حق آب‌هاي زيست محيطي، دشت‌ها و تالاب‌ها ديده شده است، افزايش بارندگي در کشور در حال اتفاق است و از اين فرصت استفاده کنيم که اين بحران‌هاي جديد را به فرصت تبديل کنيم.
معاون رئيس جمهور اظهار داشت: در ارتباط با حوض سلطان و درياچه نمک نيز بايد برنامه استان در مورد آن‌ها قطعي شود و در شوراي برنامه ريزي نيز هر قسمت که نيازمند برنامه ملي است، ما کمک مي‌کنيم.
وي گفت: براي احياي تالاب‌ها برنامه استاني و کشوري داريم و از اعتبارات ملي براي دو تالاب قم نيز بوجه اي پيش بيني مي‌کنيم، برنامه‌هاي استاني مقابله با گرد و غبار و منشاء يابي کامل نيز در دستور کار است.
ابتکار ادامه داد: آبخيز داري، آبخوان داري، احياي رودخانه‌ها، اصلاح الگوي دام و کشت نيز از برنامه‌هاي سازمان است که با جديت دنبال مي‌شود.
وي با اشاره به تفويض بخشي از اختيارات به استان‌ها گفت: ما 23 مورد از 52 مورد مشمول زيست محيطي را به استان‌ها تفويض کرديم، آيين نامه اي در دولت براي ارزيابي سازمان زيست محيطي تدوين و ساز و کار آن را مشخص مي‌کند.
ابتکاراظهار کرد: برخي موضوعات جنبه ملي دارد مانند مناطق حفاظت شده، که استان در اين زمينه اختياري ندارد و تصميم نهايي با مرکز است.
وي گفت: صنايع استان در قم اکنون آلودگي بالايي دارند و برخي صنايع غيررسمي، معادن، کوره‌هاي گچ و شن و ماسه که هم تخريب زيادي دارند و هم صحنه طبيعت را به هم زدند، منشاء گرد و غبار هستند و بايد صنعت در اين زمينه هم مسووليت پذير باشد.
رئيس مرکز مبارزه با ريزگرد سازمان محيط زيست کشور نيز در اين نشست گفت: با تخصيص اعتبار لازم، در جهت احياي تالاب‌هاي استان قم حرکت مي‌کنيم.
ضياء الدين شعايي ادامه داد: متاسفانه برخي استان‌ها مانند قم، اصفهان، يزد و خوزستان مشکل ريزگرد دارند، استفاده بي رويه از آب در برخي استان‌ها باعث شده که مشکل‌هاي زيادي براي مردم ايجاد شود.
وي ادامه داد: تالاب‌هاي نمکي آخرين طوفان‌هايي هستند که به گرد و غبار تبديل مي‌شوند، از طريق علمي دنبال راهکاري براي مقابله با اين وضعيت هستيم.
وي گفت: به لحاظ سيستمي وقتي باد وارد درياچه مي‌شود آن ريزهاي نمکي به صورت معلق، طوفان نمکي ايجاد مي‌کند، و در درياچه نمک قم شاهد چنين وضعيتي هستيم.
مريم اميني از کارشناسان سازمان محيط زيست کشور نيز گزارشي از وضعيت ريزگردها و درياچه نمک، حوض سلطان و دشت مسأله قم را ارائه داد و گفت: در 15 سال گذشته ميانگين بلندمدت بين دو رودخانه قمرود و قره چاي بسيار کاهش يافته و متاسفانه در اين حوزه 104 هزار حلقه چاه، حفرشده است.
وي ادامه داد: دشت شريف آباد، درياچه نمک و قم درجه بالايي از شوري را در بين دشت‌هاي کشور به خود اختصاص دادند.
وي اظهار داشت: به دليل کمبود بارش‌ها و افزايش شوري دشت‌ها، شاهد افت در سفره‌هاي آبي منطقه، شور شدن زمين‌هاي کشاورزي، تخريب بسياري از روستاهاي دشت مسأله و نابودي زيست بومي اين مناطق هستيم.
اميني يادآور شد: اجراي برنامه‌هاي آبخيزداري، مديريت منابع آب، نظارت بر الگوي کشت متناسب با اقليم منطقه، جلوگيري از چراي بي رويه در اراضي، فرهنگ سازي و آموزش توسط حوزه‌هاي علميه از جمله راهکارهاي مقابله با وضعيت ريزگردها و گرد و غبار است.

استاندار: 330 هزار حلقه چاه غير مجاز در قم/ آبياري و کشت بايد طبق قانون باشد
استاندار قم گفت: متاسفانه در اين استان حدود 330 هزار حلقه چاه‌هاي غير مجاز وجود دارد و تاکنون به دلايلي با اين مساله برخورد نشده است ولي سعي مي‌کنيم در زمينه الگوي آبياري و کشت، طبق قانون عمل کنيم.
سيد مهدي صادقي دوشنبه شب در نشست شوراي هماهنگي مديريت بحران استان قم با حضور معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: از مجموعه يک ميليون و 230 هزار هکتار مساحت قم، 104 هزار هکتار مستعد بيابان شدن دارد، 176 هزار هکتار وضعيت بياباني و 70 هزار هکتار نيز وضعيت بحراني و توليد ريزگردي دارد.
وي ادامه داد: در ارتباط با حفظ محيط زيست و جلوگيري از فرسايش زمين، در همه بخش‌ها حساسيت خوبي ايجاد شده ولي مهم همفکري، همگرايي و همراهي در اجرايي برنامه‌هاست که مي‌تواند نگراني‌ها را مرتفع کند.
وي گفت: کانون توليد ريزگرد در سه نقطه شامل درياچه نمک، دشت مسأله و حسين آباد ميش مست است و تاکنون 51 هزار هکتار از کانون‌هاي بحراني توليد مورد مطالعه قرار گرفته است.
استاندار قم خاطرنشان کرد: وظيفه ما اين است که دستورالعمل‌هاي اجرايي براي حفظ محيط زيست را درسطح استان به خوبي هماهنگ و با همفکري در اين راستا گام برداريم.
وي گفت: با حفظ اصول محيط زيست انتظار داريم برنامه توسعه استان مورد توجه قرار گيرد و همکاري و همراهي بيشتري صورت گيرد تا به اهداف مورد نظر دست يابيم
وي خطاب به معاون رئيس جمهوري اظهار داشت: اگر امکان دارد بخشي از اختيارات مرکز را به استان تفويض کنيد تا در برخي مسائل توسعه قم سرعت بيشتري بگيرد.
صادقي يادآور شد: مساله آب در قم به دليل حساسيت خاص خود مورد توجه همه مسوولان کشور است، بزرگان قم و شخصيت‌هاي کشوري بر رفع مشکل نيازهاي آب شرب و کشت در اين استان تاکيد دارند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن