تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815403862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جمهوری اسلامی مانعی در برابر بالکانیزه کردن غرب آسیا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جمهوری اسلامی مانعی در برابر بالکانیزه کردن غرب آسیا
نویسنده : مهدی پورصفا 
منطقه غرب آسيا طي سال‌هاي اخير چشم انداز غريبي از تحولات گوناگون بوده است كه حتي در سال‌هاي پس از جنگ جهاني اول و فروپاشي امپراتوري عثماني بي‌سابقه بوده است، به گونه‌اي كه به نظر مي‌رسد هيچ اقليت يا دولتي نمي‌تواند خود را از اين تحولات كنار بكشد. در اين ميان ايران به عنوان يكي از اصلي‌ترين بازيگران اين منطقه نقش مهمي در شكل‌گيري اين تحولات و جهت‌دهي به آنها داشته است. با اين حال و در مقطع كنوني به دليل ماهيت ضد استعماري، سياست خارجي ايران و همچنين دستيابي به بسياري از مولفه‌هاي قدرت در سطح بين‌المللي توان و نفوذ دو چنداني را به دست آورده است. از همين رو است كه مي‌بينيم بر خلاف موضع سفت و محكم پيشين غرب و برخي كشورهاي منطقه مبني بر عدم نقش آفريني ايران شاهديم كه ايران به كنفرانس وين براي بحث درباره بازگشت آرامش به سوريه دعوت مي‌شود.
در اين ميان اجلاس سفراي ايران و حضور اين جمع در محضر مقام معظم رهبري و سخنان ايشان پاسخي بود به سياست‌هاي غرب كه براي تجزيه منطقه غرب آسیا به تكه‌هاي كوچك هم اكنون در جريان است.
 
رهبري در باره بالكانيزه كردن منطقه چه گفتند
رهبر معظم انقلاب در بخشي از سخنان خود با اشاره به بحران سوريه و ضرورت تصميم‌گيري مردم اين كشور براي آينده با خود و با رد تجزيه كشورها و تبديل آنها به واحدهاي كوچك قومي افزودند: مرجع قرار دادن يكي از گروه‌هاي مسلح براي تصميم‌گيري و تشكيل دولت، منطقي و مورد قبول نيست و اينگونه فرمول‌ها عملاً باعث ادامه يافتن جنگ مي‌شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي درباره عراق نيز گفتند: تقسيم اين كشور به مناطق عرب شيعه، عرب سني و كرد، كاملاً مخالف منافع مردم، عملي نشدني، بي‌معنا و غيرقابل قبول است.
ايشان خاطرنشان كردند: وحدت سرزميني، تماميت ارضي عراق و مرجع بودن آراي مردم، اصول راه حل ايران درباره عراق است.
  
مدير «سيا» درباره خاورميانه چه گفت
اين سخنان رهبري در حقيقت تأكيد بر سياستي اصولي است كه ايران در آن بر حفظ يكپارچگي كشورهاي منطقه و به خصوص كشورهاي عربي منطقه تأكيد كرده است.
سياستي كه عملا در مقابل راهبرد كشورهاي غربي مبني بر بالكانيزه كردن منطقه خاورميانه و تبديل آن به كشورهاي كوچك قرار دارد و ايران نيز تاكنون هزينه‌هاي فراواني در قبال اين ايستادگي پرداخته است.
شايد جدي‌ترين اظهار نظر در اين رابطه كه اخيرا در رابطه با اوضاع منطقه بيان شده است، سخناني است كه در يك نشست امنيتي در دانشگاه جرج تاون امريكا از سوي رئيس سازمان اطلاعات خارجي فرانسه درباره نابودي خاورميانه فعلي عنوان شده و در آن به صراحت اعلام شده كه ديگر خاورميانه به معناي گذشته خود وجود ندارد.
باجويه، مدير اداره كل امنيت خارجي «دي‌جي‌اس‌اي» در اين كنفرانس كه جان برنان، مدير سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) شركت داشت، گفت: «خاورميانه‌اي كه مي‌شناسيم، پايان يافت و شك دارم كه مجدد بازگردد.»
وي افزود: «ما مي‌بينيم كه سوريه عملا تقسيم شده است. نظام تنها بر بخش كوچكي از كشور يعني يك سوم كشوري كه بعد از جنگ جهاني دوم تاسيس شد، كنترل دارد. كردها بر شمال (كشور) كنترل دارند و مرکز سوریه در كنترل داعش است. همين وضع درخصوص عراق نيز صدق مي‌كند. فكر نمي‌كنم كه امكان بازگشت به وضعيت سابق وجود داشته باشد.»  
وي ابراز اطمينان كرد كه منطقه مجدد در آينده به ثبات برسد اما براساس كدام خطوط در حال حاضر نمي‌دانم. اما در هر صورت متفاوت از آن چيزي خواهد بود كه بعد از جنگ دوم جهاني ترسيم شد. خاورميانه آينده به طور قطع با خاورميانه بعد از جنگ دوم جهاني متفاوت خواهد بود.
‌ مدير سازمان اطلاعات مركزي امريكا نيز ديدگاهي نزديك به ديدگاه همتاي فرانسوي خود داشت و در اين نشست گفت: وقتي به ويراني در سوريه و ليبي و عراق و يمن نگاه مي‌كنم، برايم دشوار است كه وجود يك دولت مركزي در اين كشورها را كه قادر به اعمال سلطه يا قدرت بر مرزهاي ترسيم شده بعد از جنگ دوم جهاني باشد، تصور كنم.
 
نقشه‌اي جديد براي منطقه غرب آسيا
اگر چه سخنان اين دو مقام امنيتي ناظر به شرايط جاري خاورميانه است، اما در حقيقت تكرار نقشه‌اي قديمي است كه بارها و بارها به اشكال مختلف از سوي انديشمندان امريكايي در حوزه سياست خارجي و به خصوص سرنوشت منطقه خاورميانه بيان شده است.
تغيير مرزهاي خاورميانه براي اولين بار پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و در قالب پروژه «قرن جديد براي امريكا» كه از سوي نو محافظه كاران امريكايي طراحي شده بود، مطرح شد؛ طرحي كه بلافاصله و پس از واقعه يازدهم سپتامبر وارد عرصه عملياتي شد و براي اولين بار به صورت رسمي در اجلاس هشت كشور صنعتي دنيا در سال 2004 مطرح شد.
در قلب اين استراتژي جريان هرج و مرج هدفمند قرار داشت كه قرار بود با استفاده از ايجاد ناامني و ايجاد گروه‌هاي تكفيري به ايجاد واحد‌هاي جديد سياسي در منطقه غرب آسيا منجر شده و عملاً به ايجاد يك خاورميانه جديد منجر شود.
اصطلاح «خاورميانه جديد» در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ توسط وزير خارجه وقت امريكا خانم كاندوليزا رايس در تل‌آويو به دنيا معرفي شد. (رسانه‌هاي غربي خانم رايس را ضرّاب سكه اين اصطلاح معرفي كردند).
وزير خارجه اسبق امريكا كاندوليزا رايس در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت «آنچه كه ما در اينجا [در رابطه با تخريب لبنان و حمله اسرائيل به اين كشور] شاهد آن هستيم، به يك مفهوم، افزايش «درد زايمان» يك «خاورميانه جديد» است و آنچه كه ما انجام مي‌دهيم (منظورم امريكاست) اين است كه ما بايد اطمينان حاصل كنيم كه به سوي ايجاد خاورميانه جديد مي‌رويم [و] نه اينكه به سوي خاورميانه قديم باز‌مي‌گرديم.»
در اين ميان و همزمان با سخنان رايس نقشه جديدي از خاورميانه منتشر شد كه در آن تمام خاورميانه از نو بر اساس مرزهاي جديد بر اساس منازعه‌هاي فرقه‌اي سازماندهي شده بود.
اين نقشه در ژورنال نيروهاي مسلح توسط رالف پيتر، افسر اطلاعاتي ارتش امريكا منتشر شده بود. با وجودي‌كه اين نقشه منعكس‌كننده رسمي دكترين پنتاگون نبود، ‌ولي با اين حال، در برنامه آموزشي كالج دفاع ناتو براي افسران ارشد ارتش مورد استفاده قرار گرفته است. اين نقشه به همراه ساير نقشه‌هاي مشابه، به احتمال زياد در آكادمي ملي جنگ و همچنين در محافل برنامه‌ريزي نظامي مورد استفاده قرار گرفته است و مي‌توان با نگاهي كوچك به آن به اين مطلب پي برد كه مطرح كردن بحث‌هايي همچون تقسيم عراق به سه منطقه شيعه، سني و كرد يا تقسيم سوريه به مناطق سني، كرد و علوي عملاً در راستاي همين نقشه بوده است.
نكته جالب اينجاست كه حتي در اين نقشه هم ايران به چندين قسمت قومي و قبيله‌اي تقسيم شده است.
 
خاورميانه‌اي كه مرده به دنيا آمد
از آن زمان تاكنون چندين سال مي‌گذرد. حمله رژيم صهيونيستي به لبنان با مقاومت حزب الله لبنان به شكست انجاميد. تقسيم عراق ممكن نشد و اين كشور عملاً تحت نظر يك واحد به حيات خود ادامه مي‌دهد.
برنامه جديد براي تقسيم سوريه با استفاده از گروهك‌هاي مسلح و تكفيري با مقاومت ايران و روسيه ناكام مانده و صحبت از حفظ اسد تا مدت زمان طولاني است. تمام اينها ممكن نمي‌شد مگر با مقاومت ايران در مقابل تغيير جديد در مرزهاي منطقه كه بهانه اصلي آن هم تقسيم‌بندي‌هاي فرقه‌اي بوده است.
با اين حال اظهارنظرهاي افرادي همچون رئيس دستگاه اطلاعات خارجي فرانسه و مدير سازمان سيا نشان مي‌دهد كه اين نقشه همچنان در دستور كار كشورهاي غربي به رهبري امريكا است.
از همين رو است كه رهبر معظم انقلاب به صراحت در سخنراني خود به اين نكته اشاره مي‌كنند كه ايران با هرگونه تقسيم كشورها به مناطق كوچك‌تر كه دقيقاً در مسير استراتژي غربي‌ها براي امنيت رژيم صهيونيستي است، مخالف است.
خاورميانه جديد نزديك به 10 سال پيش با شكست رژيم صهيونيستي در حمله به لبنان با مقاومت ايران و حزب الله مرده به دنيا آمد و نقشه جديد كه حركت در همان مسير قديمي است باز هم با مقاومت ايران شكست خواهد خورد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن