واضح آرشیو وب فارسی:شبستان: خبرگزاری شبستان:مبلغ بین المللی حوزه گفت: متاسفانه عاشورا برای ما یک واقعه خبری و گزارشی در تاریخ شده است که فقط آن را روایت می کنیم در حالی که عاشورا واقعه ای درایتی و برای تاریخ است و اگر ما چنین نگاهی داشته باشیم توانسته ایم عاشورا را درک کنیمحجت الاسلام یحیی سهروردی مبلغ بین المللی حوزه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به اینکه جایگاه شناسی عاشورا نیازمند درک عرفانی عاشورا است گفت: عاشورا در زندگی امروز به ما الگو می دهد وما باید به عاشورا به عنوان یک دایرالمعارف نگاه کنیم نه یک واقعه که در تاریخ رخ داده است. وی افزود: اگر نگاه ما به عاشورا در قالب فرهنگ و قاموس اندیشه ای باشد دنیا از پرسشها و نیازهای ما مرتفع خواهد شد. استاد حوزه ودانشگاه ادامه داد: ما وقتی به عاشورا می رسیم عاشورا را گزارش می دهیم در حالی که عاشورا غیر از اینکه خبری از گذشته باشد پرسش از ماست نسبت به رسالتی که بر عهده داریم که وظیفه ما نسبت به آن چه بوده و هست و ما باید چه بکنیم. حجت الاسلام سهروردی تصریح کرد: اگرما نگاهی دایرالمعارفی به عاشورا داشته باشیم می گوییم زینب به ما نگو که بر شما چه گذشت و با شما چه کردند و شما چه کاری انجام دادید به ما بگویید که چگونه باشیم و چه کاری انجام دهیم ان وقت است که پی به جایگاه رفیع عاشورا می بریم. مبلغ بین المللی حوزه اظهار داشت: آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و ارگانها اگر این نگاه دایره المعارفی را به عاشورا داشته باشند ودرمسیرامام حسین(ع)حرکت کنند می توانند اقتصاد مقاومتی را معنا ببخشند و تربیت دینی وعاشورایی درنظام آموزشی داشته باشند. عاشورا قبل از اینکه روایتی باشد درایتی است استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: متاسفانه عاشورا برای ما یک واقعه خبری و گزارشی در تاریخ شده است که ما فقط آن را روایت می کنیم در حالی که عاشورا واقع ای درایتی و برای تاریخ است و اگر ما چنین نگاهی داشته باشیم توانسته ایم عاشورا را درک کنیم . حجت السلام سهروردی یاد آور شد: عاشورا تنها در تاریخ محصور نشده وهمواره برای تاریخ می باشد چرا که عاشورا واقعه ای درایتی است تا اینکه روایتی باشد. وی با بیان اینکه ما باید بدانیم که چگونه می شود سیستم اموزشی، رسانه ، اقتصاد و ... خود را عاشورایی کنیم عنوان کرد: کنش حضرت زینب (س) نوعی نگاه رسانه ای حضرت زینب به عاشورا است که چطور با تمام محدودیت و مظلومیت با صدایی رسا پیام عاشورا را اعلام کرد به گونه ای که دشمنان را وادارساخت تا در میان خود آنها مجلس عزا برپا کند. جامعه ما هنوز به درک واقعی از عاشورا نرسیده است مبلغ بین المللی حوزه ابرازداشت: جامعه ما هنوزبه درک واقعی ازعاشورا نرسیده است و نمی تواند بپذیرد که می شود اقتصاد و رسانه عاشورایی داشت و با یک راهبرد می توان با الگو پذیری وجایگاه شناسی عاشورا به نتیجه رسید و این تغییر باید در محققان و اندیشمندان رخ دهد تا بتوان با استفاده از فرهنگ عاشورایی اقتصاد مقاومتی را معنا بخشیده و در رسانه تمام حرف خود را بیان کنیم . استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه عرفان عاشورایی، با حماسه همراه است گفت: در مکتب امام حسین علیه السلام، تنها «سلم لمن سالمکم» کافی نیست بلکه باید «حرب لمن حاربکم» هم بود، چرا که عرفان اسلامی با سیاست عجین است و در مکتب عرفانی امام حسین علیه السلام است که عارفی سیاست مدار و سیاست مداری عارف چون امام خمینی تربیت می شود. در عرفان حسینی، باید دغدغه مند همه انسان ها بود وی افزود: در مکتب و عرفان امام حسین علیه السلام، شادی هم رنگی معنوی دارد و حتی گریه هم شادمانی می آورد، به فرموده پیامبر، چشمى که در عزاى حسین بگرید، در قیامت خندان و شادمان است «کل عین باکیة یوم القیامة الا عین بکت علی مصاب الحسین فانها ضاحکة مستبشرة بنعیم الجنة »[55] هر چشمی در روز قیامت، گریان است؛ غیر از چشمی که بر مصیبت های امام حسین علیه السلام گریسته است که او شاداب و خندان به نعمت های بهشتی است. آری این شادی حقیقی است که با یاد حسین علیه السلام بر چهره امام معصوم علیهم السلام نیز چهره می افکند. حجت الاسلام سهروردی اذعان داشت: در عرفان حسینی، باید دغدغه مند همه انسان ها بود، در این مکتب اگر احساس کردی که حر و یارانش علی رغم اینکه با تو دشمن اند ـ تشنه اند باید آب داد. در این مرام آرامش یعنی دغدغه مندی برای هدایت همه انسان ها حتی دشمن. مبلغ بین المللی حوزه یاد آور شد: امام حسین علیه السلام در آخرین لحظه های روز عاشورا باز از راهنمایی دست برنداشت و هر رجز و خطبه او، نشان از هدایت انسان دارد چرا که معنویت عاشورایی داشتن می گوید: نباید خانواده وهب را بدون هدایت رها کرد،نباید بخاطر آرامش خود و خانواده، مشکلات جامعه ای را که یزید خلیفه آن بود، به فراموشی سپرد. استاد حوزه و دانشگاه گفت: جامعه زمانی می تواند جایگاه عاشورا را درک کند که بتواند آن را در رسانه ، اقتصاد، فرهنگ ، خانواده و ... با درایت و بهره مندی از عرفان حسینی پیاده کند و این درست همان زمانی است که فرد به درک واقعی از عاشورا دست پیدا می کند و به آرامش می رسد. عاشورا را باید درایت کرد نه روایت/ جامعه ما هنوز به درک واقعی از عاشورا نرسیده است خبرگزاری شبستان:مبلغ بین المللی حوزه گفت: متاسفانه عاشورا برای ما یک واقعه خبری و گزارشی در تاریخ شده است که فقط آن را روایت می کنیم در حالی که عاشورا واقعه ای درایتی و برای تاریخ است و اگر ما چنین نگاهی داشته باشیم توانسته ایم عاشورا را درک کنیم
یکشنبه ، ۱۰آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبستان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]