تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833985401
آیت الله جوادی آملی: امام و انسان کامل هرگز نمی میرد/ شاگردان ارسطو، کنار قبرش بحث می کردند
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: آیت الله جوادی آملی می گوید: «وجود مبارک علی بن ابی طالب(ع) فرمود که امام و انسان کامل هرگز مرگ برنمی دارند، گرچه به حسب ظاهر ممکن است که انسان کامل معصومی رخت بربندد و در قبر اثری از او نباشد، ولی در حقیقت زنده، مانا و پویاست.»به گزارش نامه نیوز، آیت الله جوادی آملی پیامی برای دومین همایش از سلسله همایش های حکمت و حکمای خراسان، که در نکوداشت چهار حکیم مدفون در کوهسنگی مشهد، برگزار شده صادر کرده است. این همایش برای نکوداشت حکیمان مرحوم آقابزرگ حکیم شهیدی، میرزا مهدی شهیدی فرزند آقابزرگ حکیم، شیخ اسدالله یزدی و شیخ سیف الله ایسی هفتم آبان ماه در مشهد برگزار شده است. خلاصه ای ازنکات مهم پیام آیت الله جوادی آملی را در ادامه می خوانید. «گرامیداشت عالمان صالح و باعمل، منشأ نزول رحمت است که «عِنْدَ ذِکْرِ الصَّالِحِینَ ینْزِلُ الرَّحْمَةُ». عالمان دین ـ مخصوصاً عالمان معارف الهی ـ مصداق روشن «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ» خواهند بود. بیان نورانی علی بن ابی طالب(ع) این است که عالِم زنده است و عالمان دینی زنده هستند. این جمله گرچه به صورت خبر بازگو شد، ولی می تواند به داعی انشا باشد؛ یعنی شما بکوشید نام عالمان دین، آثار و مآثر عالمان دین را احیا کنید. امام و انسان کامل هرگز مرگ برنمی دارند در حقیقت این جزء احیای امر اهل بیت(ع) است که فرمود: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْیا أَمْرَنَا»، چون عالمان دین ـ چه حکیم، فقیه، مفسّر، محدّث و مانند آن ـ در صدد احیای مآثر و آثار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده اند و هستند. بنابراین احیای نام اینها مرضی خداست. این جمله نورانی «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ»، هم از تکوین خبر می دهد که آثار علمی در جهان زنده و پویا و ماناست و هم وظیفه شرعی علاقه مندان به تحقیق و تدقیق را روشن می کند؛ لذا امر می کند که نام و آثار عالمان دین را حفظ کنید؛ یعنی این جمله خبری به داعی انشا القا شده باشد. رازش آن است که وجود مبارک علی بن ابی طالب(ع) در خطبه ۸۷ نهج البلاغه فرمود که امام و انسان کامل هرگز مرگ برنمی دارند: «یمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَیسَ بِمَیتٍ وَ یبْلَی مَنْ بَلِی مِنَّا وَ لَیسَ بِبَال»، گرچه به حسب ظاهر ممکن است که انسان کامل معصومی رخت بربندد و در قبر اثری از او نباشد، ولی در حقیقت زنده، مانا و پویاست. گرچه انسان کامل مصون گزند از پوسیدن است، ولی حضرت فرمود اگر به حسب ظاهر اثری از ما نباشد هرگز ما نمی میریم؛ زیرا علم و حق حی هستند و کسی که علم مدار و حق محور است، حی خواهد بود و شاگردان آنها هم به تبع آنها، در ذیل عنایت آنها، از این نعمت کبرا طَرْفی می بندند. عالمان دین چه زنده و چه مُرده، در حقیقت مجرای فیض تعلیمی الهی میباشند، پس «بالاصالة» خطبهٴ ۸۷ شامل آن ذوات قدسی است که فرمود: «یمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَیسَ بِمَیتٍ وَ یبْلَی مَنْ بَلِی مِنَّا وَ لَیسَ بِبَال»، «بالتبع» یا «بالعرض» اینها عالمان دین، یعنی مفسّران، یعنی حکیمان، یعنی فقیهان، یعنی محدّثان و مانند آنها، آنها هم همیشه زنده اند و به ما هم گفتند که آنها زنده اند و از فیض حیات آنها بهره بگیرید، یک؛ فیض حیات آنها را گسترش بدهید، دو؛ زیرا «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ». بحث کردن شاگردان ارسطو در کنار قبرش خاطره ای را از شصت سال قبل به ذهن دارم؛ یعنی سال تحصیلی ۳۳ و ۳۴، شهریور ۳۴ که از حوزه تهران به حوزه قم مشرّف می شدم، خدمت استادمان مرحوم آیت الله آقا شیخ محمدتقی آملی(ره) مشرّف شدم ـ ایشان آن روزها فقه و اصول تدریس می کردند یک خارج فقه و یک خارج اصول داشتند ـ از ایشان اجازه گرفتم که به قم مهاجرت کنم. ایشان ضمن تشویق این هجرت، فرمودند در قم برکات فراوانی هست: اولاً حرم اهل بیت است و کریمه اهل بیت(ع) آنجا مضجع ملکوتی دارد. ثانیاً عالمان و فقیهان و حکیمان و محدّثان و مفسّران فراوانی در آنجا آرمیده اند، در کنار قبور علما رحمت و برکت هست، آن گاه این داستان را اوّلین بار از ایشان شنیدیم؛ فرمود شاگردان ارسطو هر وقت مشکل علمی پیدا می کردند، کنار قبر ارسطو به بحث می نشستند و انتظار داشتند آن مشکل برایشان حلّ شود! آن روز ما قبسات داشتیم، امّا آن چاپ قدیم بود، وقتی قبسات چاپ جدید آن به بازار آمد که تقریباً با خطوط کلّی این کتاب مأنوس بودیم، بحث مزار و زیارت و قبور بزرگان را مرحوم میرداماد در قبسات مطرح می کند، در بحث بهره برداری از قبور بزرگان، می فرماید شاگردان ارسطو هر وقت می خواستند مشکل علمی برایشان حلّ شود، به انتظار گشایش آن مسائل می رفتند کنار قبر ارسطو به بحث می نشستند؛ مرحوم میرداماد این مطلب را در قبسات از المطالبالعالیة جناب فخررازی نقل می کند، وقتی به المطالبالعالیة فخررازی مراجعه کردیم ـ هم صفحه قبسات مشخص است و هم شماره صفحه المطالبالعالیة فخررازی ـ ایشان می گوید که شاگردان ارسطو برای حلّ مشکلات علمی به کنار قبر او می رفتند. سقراط شهید راه توحید شد و از این راه افلاطون و بعد ارسطو تربیت شدند قدری از جناب فخررازی که جلوتر برویم، می بینیم جناب ابوریحان بیرونی تحلیلی دارند؛ ایشان ستایشی از حکمای یونان و گلایه ای هم از عالمان هند دارد. ابوریحان بیرونی در تحقیق ماللهند می گوید: فضای خاورمیانه آن روز یا شرک بود یا الحاد، وجود مبارک ابراهیم خلیل(ع) وقتی قیام کرد، براهین فراوانی اقامه نمود که کمتر اثر بخشید و احتجاج حضوری، شفاهاً یا غیر شفهی داشتند که کمتر اثر بخشید، دست به تبر برد که کمتر اثر بخشید، گرچه بی اثر نبود، جریان ﴿حِرِّقُوهُ وَ انصُرُوا آلِهَتَکُمْ﴾ مطرح شد و آن آتش سنگین را برافروختند و وجود مبارک خلیل حق را که به آتش انداختند و پیام ﴿یا نَارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاَماً﴾ که آمد بسیاری از مردم وضعشان عوض شد. گرچه آن روز خبر به آسانی منتشر نمی شد، ولی این خبر آن قدر وزین و سنگین بود که در کوتاه ترین مدت بخش وسیعی از خاورمیانه را فرا گرفت. این پیام توحیدی خلیل حق که به تعبیر سعدی «خلیل من همه بت های آزری بشکست» این پیام خلیل که بت های آزری را می شکند و آتش را به فرمان حق گلستان می بیند، این پیام به بسیاری از مناطق رسید، اوّلین گروهی که این پیام را درک کردند و از الحاد و شرک تبرّی جستند حکمای یونان بودند که فطرت توحیدی اینها احیا شد و در راه توحید قدم برداشتند و جناب سقراط شربت سمّ را در راه حفظ توحید نوشید، او مشکل سیاسی یا مشکل امنیتی یا مشکل اجتماعی نداشت، مشکل اعتقادی آنها بود که جناب سقراط را وادار کردند سمّ بنوشد. مرحوم ابوریحان بیرونی در تحقیق ماللهند می گوید سقراط شهید راه توحید شد و از آن راه توانست شاگردی به نام افلاطون تربیت کند و او شاگردی به نام ارسطو تربیت کند و فضای یونان را فضای توحید کند. البته همان طوری که در اسلام «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِی» عالمان هند پیام ابراهیم(ع) را درک نکرده اند که همچنان سخن از بودا و گوساله پرستی است الاّ گروه اندک، گرچه ارتداد از ولایت مطرح است و بسیاری هم جاهلیت و تعرّب بعد از اسلام یعنی هجرت را انتخاب کردند، این کار در یونان به این صورت شد که موحّدانی طبق تحلیل جناب ابوریحان بیرونی در تحقیق ماللهند تربیت شدند؛ اول سقراط، بعد افلاطون، بعد ارسطو. گلایه ای که از عالمان دین دارد، چون خود ایشان مدت ها در هند به سر می برد، گفت عالمان هند این پیام ابراهیم و خلیل حق را خوب ادراک نکردند؛ لذا همچنان در هند سخن از بودا و برهمن، سخن از صنم و وثن، بود و هست. اگر هندی ها همانند سقراط و افلاطون و ارسطو راه توحید را طی می کردند، سرزمین وسیع هند از گزند صنم و وثن و گوساله پرستی و گاوپرستی و مانند آن در دیروز و امروز نجات پیدا می کرد. غرض آن است که استادمان آیت الله شیخ محمدتقی آملی سفارش کردند که از کنار قبور بزرگان برکات فراوانی بهره مجاوران خواهد بود، این معنای «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ» خواهد بود. استاد ما مرحوم حکیم الهی قمشه ای نزد حکمای خراسان که در مشهد می زیستند و حوزه علمیه مشهد را فروغ و رونق می بخشیدند، مثل مرحوم حکیم آقا بزرگ خراسانی ـ سید بزرگوار ـ و حکمای بزرگوار دیگر بهره ها بردند. مرحوم الهی قمشه ای غزلی در مدح این سید بزرگوار، آقا بزرگ حکیم خراسانی دارد: «نگار محفل حکمت امیر کشور عشق» زمانه مثل او نخواهد آورد، بدانید که او نگار محفل حکمت، امیر کشور عشق بود و روزگار به آسانی مثل او نخواهد آورد. در رثای آنها هم قصیده دارد، در زمان حیات و ممات آنها مدحی فرموده است. مرحوم آقا بزرگ حکیم خراسانی و مرحوم آقا شیخ اسدالله یزدی یکی متولّی حکمت مشاء بود و دیگری متولّی حکمت اشراق و حکمای دیگر هم در کنار اینها به تبیین علوم عقلی می پرداختند، اینها شیخ مشایخ ما هستند؛ یعنی استادِ استاد ما هستند، حشر همهٴ اینها با انبیا و اولیای الهی باشد! این بخش اول از سخن بود. در بحث علما، وارث باید بمیرد تا از ارث بهره مند شود ذات اقدس الهی انبیا را فرستاده به عنوان مورّثان اصلی و علما را هم تشویق کرده که شما وارثان انبیا باشید. اگر کسی وارث یک مورّث مادی باشد و بخواهد از مورّث مال ارث ببرد، چنین ارثی متوقّف بر مرگ مورّث است، تا مورّث نمیرد چیزی به وارث نمی رسد؛ ولی اگر عارفی خواست از علم مورّث، از روحانیت و فضیلت و معنویت مورّث طَرْفی ببندد و وارث شود، شرط آن مرگ وارث است، نه مرگ مورّث! تا وارث به موت طبیعی نمیرد، از مورّث خود طَرْفی نمی بندد. عالمان دین تا مشمول «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا» نشوند، یعنی این وارث نمیرد، سهمی از علم مورّث نمی برد. تا تویی تو، زِ تو از بین نرفت، هرگز نمی توانی از علم حیات و علم معنوی مورّث استفاده کنی! «علم الدراسة» در حوزه و دانشگاه کم نیست، «گفت آنکه یافت می نشود» همین «علم الوراثة» است که شرط آن مرگ وارث است.
شنبه ، ۹آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
آیت الله جوادی آملی: اگر مردم راست می گفتند امام سجاد(ع) هم قیام می کرد
آیت الله جوادی آملی گفت مردم کوفه که اشک ریختند گفتند انا حرب لحربک و سلم لسلمک امام فرمود أیُّهَا الغَدَرَةُ المَکَرَةُ حیلَ بَینَکُم وبَینَ شَهَواتِ أنفُسِکُم اگر همانجا راست و درست می گفتند امام چهارم باز هم جریان کربلا را پیاده می کردند و قیام می کردند فرمود شمچرا باید در زیارت عاشورا لعن بفرستیم در حالی که دیگر یزیدی وجود ندارد؟/ پاسخ آیتالله جوادی آملی
چرا باید در زیارت عاشورا لعن بفرستیم در حالی که دیگر یزیدی وجود ندارد پاسخ آیتالله جوادی آملی فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله جوادی آملی می گوید سرّ این که سفارش کرده اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل بیت تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستیدآیتالله جوادی آملی: دین شیخ نمر سقوط سلطنت سعودی است
آیتالله جوادی آملی دین شیخ نمر سقوط سلطنت سعودی استآیت الله جوادی آملی با صدور پیامی تایید حکم اعدام شیخ نمر روحانی انقلابی عربستانی را محکوم کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم در پیام این مرجع تقلید آمده است جریان مبارزههای این مجاهد نستوه این عالم بزرگوار جناب شیخ نمر حفبعدازظهر امروز صورت گرفت دیدار سردار جلالی با آیتالله جوادیآملی
بعدازظهر امروز صورت گرفتدیدار سردار جلالی با آیتالله جوادیآملیرئیس پدافند غیرعامل با آیتالله جوادیآملی دیدار و گفتوگو کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم غلامرضا جلالی بعدازظهر امروز با آیتالله جوادیآملی دیدار کرد وی در این دیدار گزارشی از فعالیتها و برنامههای سازمان پداآیت الله جوادی آملی تایید حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کرد
آیت الله جوادی آملی تایید حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کرد قم - ایرنا - آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با صدور پیامی تایید حکم اعدام شیخ نمر روحانی انقلابی عربستانی را محکوم کرد و اجرای حکم اعدام این روحانی مبارز را زمینه ساز سقوط آل سعود دانست در پیام این مرجع تقلیدواکنش آیتالله جوادیآملی به تایید حکم اعدام شیخ نمر
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۴ آیتالله عبدالله جوادیآملی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی ضمن محکوم کردن تایید حکم اعدام شیخ نمر اجرای حکم اعدام این روحانی مبارز را زمینه ساز سقوط آل سعود برشمرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن کامل پیام حضرت آیتالله جوارهنمود آیت الله جوادی آملی به نوجوانان درباره اهمیت نماز
مفسر قرآن آیت الله جوادی آملی رهنمودهایی به جوانان و نوجوانان در مورد اهمیت نماز مرقوم داشتند که از نظر می گذرانیم به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج همزمان با روز هشتم آبان ماه که به مناسبت شهادت محمد حسین فهمیده در تقویم رسمی به روز نوجوان نامگذاری شده است به بازخوانی پیام مفسرسخنرانیهای آیت الله جوادی آملی با موضوع «بازخوانی و تحلیل نهضت عاشورا»
سخنرانیهای آیت الله جوادی آملی با موضوع بازخوانی و تحلیل نهضت عاشورا فرهنگ > دین و اندیشه - مجموعه سخنرانیهای آیت الله جوادی آملی با موضوع بازخوانی و تحلیل نهضت عاشورا از رادیو معارف پخش میشود به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء نيوز راديو معارف در برنامه &laquتصاویری از آیت الله خاتمی در کنار امام، رهبری، شهید بهشتی و ....
تصاویری از آیت الله خاتمی در کنار امام رهبری شهید بهشتی و سیاست > احزاب و شخصیتها - آیت الله سید روح الله خاتمی ره امام جمعه فقید یزد در ۵ آبان ۱۳۶۷ در بیمارستان شهدای تجریش تهران درگذشت و در اردکان یزد به خاک سپرده شد امروز بیست و هفتمین سالگرد درگذشت اوستفرهنگ سازی گناه توسط دشمن در کلام حضرت آیت الله جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی در برنامه برکرانه نور رادیو معارف با بیان این که دشمن با فرهنگ سازی و عادی سازی گناه انسان ها را به ورطه تباهی می کشاند فعالیت رسانه ای غرب را در راستای مطامع شیطانی و فاقد اعتبار دانست پایگاه خبری تحلیلی قم پرس ; حضرت آیت الله جوادی آملی در برنامه برکرانه ن-
گوناگون
پربازدیدترینها