واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جشنواره شعر فجر در حالي از هفتم اسفند ماه، پنجمين دوره اش را آغاز به كار مي كند كه در كنار جشنواره هاي قدري چون فيلم ، تئاتر، و حتي موسيقي، كه همه ساله به مناسبت دهه فجر برگزار مي شوند، به دليل كم بودن سابقه اجراي اش، نه تنها هنوز نتوانسته است جاي خاصي را براي خود باز كند،بلكه مردم نيز كه معمولا مشتاقانه اخبار ديگر جشنواره ها را دنبال مي كنند، اشتياقي براي دنبال كردن وقايع آن ندارند. هر چند ايران ، زادگاه شعر است و به قول ظريفي هر ايراني در طول عمرش دست كم يك بيت شعر گفته است، اما تب جشنواره شعر همه گير نشده است. محمدرضا فرامرزي(ساحل) در گفت و گو با ايرنا ضمن تاكيد بر ضرورت شناسايي استعدادهاي درخشان حوزه شعر در ديگر شهرها مي گويد: جواناني كه در نقاطي دور از مركز با عشق و علاقه پيگير كار شعرند، وقتي احساس كنند كه افرادي در تهران يا ديگر مناطق كشور به كار آنها توجه ميكنند، با انگيزه بيشتري فعاليتهايشان را ادامه ميدهند. شايد يكي از دلايل كم شدن توجه به اين جشنواره جنبه آماتوري آن باشد، همانگونه كه فرامرزي به شناسايي استعدادهاي درخشان در همه شهرها اشاره كرده است. اين اقدام به خودي خود ، گامي فرخنده است ، اما به نظر مي رسد در جشنواره اي كه قرار است به عنوان مثال همانند جشنواره مشابه اش يعني فيلم، بهترين هاي سال را شناسايي كند تا مردم را در تب و تاب ديدن آن فيلم ها نگاه دارد، به هيج وجه نيست، جرا كه وجهه همت خود را شناسايي استعدادها قرارداده است. گويي قرار است، شناسايي اين استعدادها تازه گامي شود براي تشويق اين افراد براي كار بيشتر و رسيدن به قله هاي بزرگ شعر و ادب پارسي . فرامرزي در همين گفت و گو به آثار شاعران برتر انقلاب اشاره و تصريح مي كند: سيد حسن حسيني، قيصر امينپور و معدود افرادي چون آنان به عنوان قلههايي در اين حوزه اند كه بايد به عنوان الگو از سوي مسوولان جشنواره شعر فجر به شاعران جوان معرفي و شناسانده شوند. دومين نكته كه از سخنان فرامرزي دريافت مي شود، بازتابي از بخش اول سخنان ايشان است كه خود را در معرفي قله هاي شعر همچون مرحوم قيصر امين پور به شعراي جوان نشان مي دهد. وي مي افزايد: با برگزاري آيين اختتاميه جشنواره شعر فجر كار اين نهاد به پايان نميرسد بلكه مسوولان بايد از همان زمان خودشان را براي برگزاري دورههاي آينده جشنواره آماده كنند. غلامعلي آستركي نيز بر همين خاصيت جشنواره شعر تاكيد مي كند و با تاكيد بر ضرورت توجه به شعر شاعران ساكن در ساير شهرستانها ، جشنواره شعر فجر را در ارتقاي سطح كيفي آثار اين شاعران موثر مي داند. اين گفته نيز تاكيدي ديگر بر شناسايي استعدادهاي شهرستان ها است. غلامعلي آستركي به ايرنا مي گويد: به طور كلي نبايد درباره ميزان تاثير جشنوارهها بر روند ادبيات غلو كرد؛ چون كاركرد اصلي جشنوارهها و جوايز ادبي ترسيم وضعيت فعلي ادبيات كشور است. وي با تاكيد بر نقش جريانساز جشنوارهها ادامه داد: بحث من بر سر اين است كه هيچ جشنوارهاي در خلاء شكل نميگيرد و نميتواند خارج از وضعيت موجود چيز تازهاي خلق كند. اين شاعر از توجه جشنواره شعر فجر به بخش استانها به عنوان يك اتفاق مثبت ياد و تصريح كرد: بخش عمدهاي از ظرفيت شعر ما در خارج از مركز رشد و گسترش يافته است و عادلانه نيست كه بخواهيم اين مساله را ناديده بگيريم. اين سخن ، به ما يادآور مي شود كه شعر كافي شاپي پايتخت ، نمايه كامل شعر ايران نيست و براي شناخت آن مي بايست همه شهرها را در نظر گرفت و اتفاقا درست نيز مي باشد ، اما آنچه به نظر مي رسد در طول اين چند دوره مغفول مانده ، تمايز قائل شدن بين شناسايي و شناساندن بوده است. وظيفه يك جشنواره شناسايي شاعران يا ديگر هنرمندان نيست، بلكه شناساندن بهترين هنرمندان به مردم است، تا ولع و اشتياق به دست آوردن جوايز هنري را در هنرمندان ايجاد و به مسابقه اي هر روزه براي بهتر شدن ، تنوع بخشيدن و برتر شدن دامن بزند. باز هم به نظر مي رسد كه هدف جشنواره ايجاد تعامل ميان پارسي گويان در كشورهاي ديگر و استعدادهاي كمتر آشنا است . آستركي مي گويد:: توزيع عادلانه امكانات ميتواند به رشد ادبيات منجر شود و يكي از بديهيترين ابزارهايي كه بايد در اختيار شاعران شهرستاني قرار بگيرد، امكان عرضه گسترده آثار آنهاست. اين پژوهشگر گردهمايي شاعران در فضايي صميمانه و به دور از رقابتهاي ناسالم را عاملي براي ارتقا ادبيات معرفي و اظهار مي كند: بهطور اساسي خلاقيت از طريق تماس مستمر با آثار خلاقه رشد ميكند و جشنواره شعر فجر ميتواند اين امكان بزرگ را در اختيار شاعران قرار دهد. اما عزت الله فولادوند درباره جشنواره ، سخناني از جنسي ديگر دارد.وي نقد را نكته موثري مي داند كه در جشنواره هاي شعر فراموش شده است و مي گويد: اگرچه نقد ادبي از نظر ماهيت پس از خلق ادبي صورت ميپذيرد، اما ترديدي نيست كه هر نقد سالمي بر آثار خلاق پس از خود تاثير ميگذارد. وي بخش مهمي از توليدات ادبي امروز و ديروز شعر فارسي را متاثر از نقدهايي كه درباره آنها نوشته شده است دانست و گفت: همين مسئله بزرگترين دليل براي ضرورت توجه جديتر مسوولان به بحث نقد شعر در كشور است. قولادوند با ابراز رضايت از برگزاري جشنواره شعر فجر، راهاندازي و تقويت حركتهايي از اين دست را موجب غناي هرچه بيشتر ادبيات مي داند و مي گويد: با در نظر گرفتن حوزه نقد شعر در جشنواره شعر فجر علاوه بر آنكه منتقدان نسبت به نقاط ضعف و قوت آثار خود آگاه ميشوند، زمينه براي پرورش استعدادهاي تازه در اين زمينه هم فراهم ميشود. يك شاعر و مترجم قرآن نيز در گفت و گو با ايرنا با ارائه پيشنهاد ارزيابي ترجمههاي منظوم قرآن در جشنواره بينالمللي شعر فجر ، در واقع خواستار ورود نظم در كنار شعر در جشنواره شعر مي شود. وي مي گويد: از چند سال پيش كه ترجمه منظوم قرآن مدنظر برخي از مترجمان قرار گرفت تاكنون بحثهاي فراواني در اين زمينه صورت گرفته، اما ارزيابي دقيقي از اين انتقادها نشده است شهاب تشكرآراني كه حدود چهار سال زمان صرف بهنظم درآوردن ترجمه قرآن كريم كرده است، مي افزايد: در حال حاضر چندين ترجمه منظوم از قرآن وجود دارد اما هيچ فرد يا نهادي تاكنون به طور دقيق چند و چون و جوانب فني و ادبي آنها را بررسي نكردهاند. در پاسخ به سوال هاي گوناگوني كه درباره عدم همه گيري جشنواره شعر فجر ميان مردم وجود دارد، معاون علمي پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر ، مسائل ديگري را مطرح مي كند و هدف اين جشنواره را در بعد بين المللي معرفي شعر ايران به جهان و به شاعران كشورهاي ديگر عنوان مي نمايد. محمود اكرامي در گفت و گو با ايرنا، ارتقاء جايگاه شعر به عنوان هنر و ثروت ملي كشور، ايجاد وفاق در بين شاعران، ارتقاء كيفي اشعار و حمايت از شاعران جوان شهرستاني را نيز از جمله اهداف اين جشنواره در بعد داخلي اعلام مي كند. به گفته وي اين جشنواره در طول پنج سال گذشته از لحاظ شناخت تجربي به مطرح شدن شاعران گمنام شهرستاني در سطح ملي و انتشار كتاب هاي شعر آنها منجر شده كه از اين ميان مي توان به چاپ 120مجموعه شعر از شاعران مختلف كشورمان اشاره كرد. وي با اشاره به اينكه سال گذشته بالغ بر 60مهمان خارجي در جشنواره شعر فجر شركت داشتند، از دعوت شدن حدود 20شاعر واديب از كشورهايي مانند تركيه، چين، هند، پاكستان، آذربايجان، ازبكستان، قرقيزستان، تركمنستان، تاتارستان، عراق، سوريه، كويت و سودان به جشنواره امسال خبرداد. اكرامي درباره چگونگي گزينش آثار برتر در اين جشنواره هم مي گويد: آثار رسيده به اين جشنواره در چهار بخش كودك و نوجوان، ترانه و سرود، شعر كلاسيك و شعر نو و با طي سه مرحله مقدماتي، نيمه نهايي و نهايي توسط حدود 50داور ارزيابي و انتخاب شده است. وي با تاكيد بر اينكه هريك از اين بخش ها ضوابط ومعيارهاي خاص خودش را براي داوري مي طلبد، استفاده درست از عنصر خيال و پاي بندي به اصول و قواعد را از جمله معيارهاي موردنظر داوران اين جشنواره اعلام مي كند. به گفته وي تمركز زدايي در اين جشنواره از طريق برگزاري شب هاي شعر استاني در هراستان و شناسايي شاعران برتر هراستان، قرار دادن شاعران بنام استان ها در هيات داوران جشنواره و شناسايي و دعوت از شاعران داراي وبلاگ صورت گرفته است. وي همچنين از برگزاري حدود چهار جلسه شعرخواني و نقد وبررسي، به غير از جلسات افتتاحيه و اختتاميه در جشنواره امسال خبر داد كه در آنها شاعران پيشكسوت به عنوان سخنران و داور شركت دارند. وي هدف از اين اقدام را معرفي پيشكسوت ها به عنوان الگو به شاعران جوان اعلام كردو همچنين از خريداري كردن كتاب هاي شعر آنها خبر داد. معاون علمي پنجمين جشنواره شعر فجر با اشاره به اينكه محتوا در مرحله اول اين جشنواره آزاد بوده و شاعران شركت كننده به خوبي چارچوب ها و باورهاي افكار عمومي را مي شناسند، نقد و ترجمه را خارج از وظايف اين جشنواره اعلام كرد. بالغ بر 40هزار اثر از حدود يك هزار و 283نفر شركت كننده به دبيرخانه اين جشنواره رسيده كه بيش از يك هزار اثر رسيده در قالب ترانه و سرود بوده است. پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر ، با همه آنچه هست و آنچه نيست روز هفتم اسفند با حضور 17 شاعر پارسيگوي و استادان زبان و ادبيات فارسي از 11 كشور برگزار مي شود. اين شاعران و استادان زبان و ادبيات فارسي از كشورهاي ازبكستان، پاكستان، تركيه، چين، آذربايجان، كردستان عراق، تركمنستان، روسيه، سوريه، سودان و هندوستان در اين جشنواره حضور دارند. مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بينالمللي شعر فجر با حضور 150 شاعر برگزيده استاني در تهران برگزار ميشود. 32 شب شعر در 31 مركز استان كشور در بخش استاني جشنواره با حمايت دبيرخانه جشنواره و از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استانها برگزار شده كه طي آنها، حدود 20 تن از شاعران شهرستاني مستقر در هر استان به شعرخواني پرداخته اند. در هر شب شعر دو شاعر ميهمان از تهران و ديگر استانها نيز حضور داشتند. 150 شاعر برگزيده استاني براي حضور در مراسم افتتاحيه جشنواره پنجم به دبيرخانه جشنواره معرفي شده اند . گزارميز 1871/ 1418
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 540]