تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820344281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تله مذاكراتي براي جدا كردن سوريه از محور مقاومت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تله مذاكراتي براي جدا كردن سوريه از محور مقاومت
نویسنده : مهدی پورصفا 
حضور محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه كشورمان در نشست وين و به رسميت شناخته شدن نقش ايران در موضوع سوريه به عنوان يكي از مهم‌ترين بازيگران عرصه ميدان اين كشور از جانب تمام تحليلگران و كارشناسان عرصه سياست خارجي واقعه‌اي مهم در حل و فصل بحران سوريه محسوب مي‌شد.
شايد چندان دور نيست، زماني كه دبير كل سازمان ملل از ايران براي حضور در نشست ژنو 2 دعوت به عمل آورد و بعد تحت فشار سنگين امريكا و همچنين عربستان سعودي مجبور به پس گرفتن نامه دعوت ايران به اين نشست شد. حالا نزديك به يك سال از آن زمان مي‌گذرد و جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا به صراحت به اين نكته اشاره مي‌كند كه حل مسئله سوريه بدون ايران ممكن نيست.
ناخشنودي‌هاي عربستان نيز نمي‌تواند مانعي باشد در مقابل دعوت ايران و در نهايت غرب مجبور به رسميت شناخته شدن نقش ايران در حل بحران ساختگي شده است كه خود در به وجود آوردن آن نقش فعالي داشت.  با اين حال پرسش اصلي در اين باره اين است كه حضور ايران در اين مذاكرات مي‌تواند چه آسيب هايي داشته باشد و پيوستگي آن با سياست سابق كشورمان در حوزه منطقه‌اي خود را چگونه نشان خواهد داد.
‌‌ ‌ 
مدل هسته‌اي تكرار مي‌شود
زماني كه مذاكرات هسته‌اي وين به نتيجه رسيد و در نهايت تبديل به توافقي رسمي براي اجرا شد، بسياري درباره اين نكته سخن گفته‌اند كه مدل مذاكرات ايران و كشورهاي 1+5 مي‌تواند به مدلي براي حل ساير مناقشات در دنيا و به خصوص مسائلي كه يك پاي آن ايران است، تبديل شود.  شايد اين اميدواري را زماني كه با سخنان آنجلا مركل صدر اعظم آلمان مقايسه مي‌كنيم كه مي‌گويد مذاكرات ايران و كشورهاي غربي در موضوع هسته‌اي مي‌تواند مدل جديد براي حل منازعه سوريه باشد، بتوان چشم اندازي از سرمايه گذاري گسترده روي اين مدل را از سوي غرب روشن مي‌كند.  حالا خبرنگار فرانس 24 نيز از اين مسئله سخن مي‌گويد كه ادبيات مذاكرات وين با همان ترتيبي در حال آغاز است كه مذاكرات ايران و 1+5 در حال آغاز بود.
ولي سؤالي كه در اين ميان مطرح مي‌شود، اين است كه خروجي مذاكرات قرار است چه باشد و ذهنيت مشترك ايران و كشورهاي غربي در مورد سوريه و به طور كلي منطقه خاورميانه چگونه مي‌تواند به يك نقطه مشترك براي شروع مذاكره برسد.
‌‌ ‌  
هشدار رهبري براي مذاكره در مورد منطقه
به نظر مي‌رسد كه غرب ذهنيتي كاملاً روشن از مذاكرات و خروجي آن دارد كه انتهاي آن تقسيم منافع با لحاظ كردن اصلي‌ترين نكته مد نظر غرب يعني حفظ امنيت رژيم صهيونيستي است؛ مسئله‌اي كه شايد با سياست و ذهنيت ايران درباره خاورميانه متفاوت باشد.
از همين رو است كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه‌هاي عيد فطر بر اين نكته تأكيد مي‌كنند كه مذاكره بر سر مسائل منطقه‌اي از ديدگاه ايران غير قابل پذيرش است.
ايشان در اين رابطه مي‌فرمايند: چه متن تهيه‌شده پس از طي روند قانوني داخل كشور، تصويب شود چه نشود، ملت ايران از حمايت ملت مظلوم فلسطين، يمن، بحرين و ملت و دولت‌هاي سوريه و عراق و مجاهدان صادق لبنان و فلسطين دست بر نمي‌دارد.
رهبر معظم انقلاب با انتقاد شديد از سياست‌هاي امريكا در «حمايت از دولت تروريستي و كودك‌كش صهيونيسم و تروريست خواندن مجاهدان فداكار حزب‌الله لبنان» افزودند: سياست‌هاي ما و امريكا در منطقه 180 درجه اختلاف دارد بنابراين چگونه مي‌توان با آنها گفت‌وگو و مذاكره كرد.
از همين رو است كه مي‌توان به اين نكته توجه كرد كه طرف غربي اساسا از مذاكره بر سر سوريه به دنبال هدفي ديگري است كه نتيجه آن مغاير با سياست ثابت و اصولي نظام جمهوري اسلامي است.
‌‌ ‌  
الگوي امريكايي براي تسليم كردن ايران با حربه تروريسم
امريكايي‌ها در حوزه هسته‌اي همان‌گونه كه نشان داده‌اند، به دنبال وارد كردن فشار جهت تسليم كردن ايران در فرآيند مذاكره بوده‌اند.  الگوي امريكايي‌ها از از دو لايه تشكيل مي‌شد: لايه‌ پنهان كه عبارت بود از اهرم «فشار» براي رسيدن به هدف «تسليم ايران». اما لايه‌‌ آشكار و آنچه كه براي افكار عمومي شرح داده مي‌شد، متشكل از سه محور بود؛ محور اول «ابزار» فشار بود كه «تحريم» اين نقش را ايفا مي‌كرد؛ محور دوم «بهانه»‌ فشار بود كه «از بين بردن سلاح اتمي» بود و محور سوم شيوه‌ تسليم‌كردن است كه «مذاكره» قرار بود اين نقش را بر عهده گيرد.
حالا به نظر مي‌رسد كه در بحث سوريه نيز به دنبال اين هستند كه اين قاعده را با حربه تروريسم عليه ايران پياده كنند و در اين ميان ضربه اساسي را به محور مقاومت وارد كنند؛ تروريسمي كه خود اصلي‌ترين حامي آن بوده‌اند. شايد اصلي‌ترين دليل براي اين مسئله درخواست آنها از روسيه براي جلوگيري از بمباران گروه‌هايي همانند ارتش آزاد سوريه بود كه خود اصلي‌ترين شروع‌كننده جنگ داخلي در سوريه به خصوص با كشتار سربازان و افسران ارتش قانوني سوريه بودند.
حال الگويي مشابه در موضوع منطقه در حال كليدخوردن است. در اين ميدان، ابزار فشار، «تروريسم» است. بهانه‌ مذاكره اگر در مورد قبلي نگراني از سلاح اتمي بود، در اين مورد «مبارزه با خشونت و تروريسم در سوريه» بهانه‌ مذاكراتي است.
اگر در الگوي هسته‌اي تحريم ابزار فشار بود، در بحث منطقه «داعش» نقش ابزار را بازي مي‌كند. اگر در مسئله‌ تحريم‌ها، اروپا هم دچار «فشار اقتصادي» شد، در اين موضوع هم آنها خود را گرفتار مسئله‌ «مهاجرت آوارگان» سوري مي‌بينند. معمولاً در الگوي مذاكره به‌صورت طبيعي، قاعده‌ «بده- بستان» و معامله جريان دارد. در اينجا «تروريسم» تله‌ مذاكره است. اين در حالي است كه مسئله منطقه براي ما به لحاظ امنيت كشور و حمايت از مظلومين موضوعيت دارد. اينها اصول راهبردي انقلاب اسلامي است كه نمي‌توان از اين اصول عدول كرد.
در مقابل هم امريكايي‌ها نمي‌توانند از بحث امنيت رژيم صهيونيستي كوتاه بيايند، چراكه اين مسئله جزو اساسي‌ترين اصول سياست خارجي امريكا است و عملاً هر حركتي در منطقه بايد به نفع رژيم باشد. بنا‌براين طبق قاعده مذاكره ايران و امريكا چيزي براي مبادله و مذاكره ندارند.
سؤالي كه در ادامه مطرح مي‌شود، اين است كه غرب با اين تله به دنبال گرفتن چه چيزي از ايران است.
‌‌
راه‌حل سياسي قرار است به كجا برسد
واقعيت غيرقابل كتمان اين است كه سوريه در سال‌هاي متوالي از سويي همچون خاكريزي گسترده در مقابل تجاوزات صهيونيست‌ها پايداري كرده تا مانع گسترش خطر اسرائيل شود و از سوي ديگر مسيري امن و كانالي مطمئن براي حمايت و پشتيباني از حزب‌الله لبنان و حماس و جهاد و ساير گروه‌هاي فلسطيني بوده است. به همين دليل است كه سيد‌حسن نصرالله مي‌گويد: اگر سوريه سقوط كند مقاومت محاصره خواهد شد و اسرائيل به لبنان خواهد آمد و همه‌ دستاوردهاي مقاومت از بين خواهد رفت.
از همين رو است كه تمام تلاش غرب و هم پيمانان غربي براي آن است كه اين كشور را عملاً از محور مقاومت خارج كنند يا از آن كشوري بي‌طرف بسازند  اما مقاومت ايران و محور مقاومت عملاً راهبرد تروريسم را بي‌ارزش ساخته است و لذا امروز دشمن متجاوز كه طبيعتش در «پنجه انداختن» است، احساس كرده كه خاكريز سوريه قابل نفوذ نيست و سخن از راه‌حل سياسي به ميان مي‌آورد.
با اين حال اين راه حل سياسي نيز قرار است به همان نقطه‌اي برسد كه تروريسم سلفي به آن نرسيد؛ ايجاد حكومتي در سوريه كه به دنبال مبارزه با رژيم صهيونيستي نباشد و اين همان نكته‌اي كه دستگاه سياست خارجي ما بايد به دقت آن را مد نظر داشته باشد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن