تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836825097
پرسشی بزرگ در مسیر عاشورا
واضح آرشیو وب فارسی:شیعه آنلاین: به گزارش شیعه آنلاین ، باران می بارد تند و ریز، پرچم های عزا تن خسته هفت روز سوگ شهدای کربلا را به دست باران داده اند. پس از هفت روز هنوز خیمه های عاشورا در شهر گسترده است. چه فرقی می کند چگونه به ساحت سیدالشهدا(ع) عرض ارادت کنیم؛ با مجلس روضه و دسته های عزاداری یا سوگواره هایی از جنس هنر؛ «نفیر» و «عاشورای سپید» این چنین هستند. مجلسی که با نام حضرت عباس(ع) شروع شود، حتماً متفاوت می شود. خصوصاً وقتی همه مهمانان جلسه خودشان صاحب نفس باشند و پیرغلامان سیدالشهدا(ع)، خصوصاً وقتی قرار است از ۲ اثر عاشورایی در آستانه هفتم شهدای کربلا رونمایی شود. قرعه این اتفاق به نام افتاده است. حالا سالن اجتماعات خبرگزاری بیشتر شبیه حسینیه است. مهمانان که می رسند شعر ترانگیز عباس(ع) فضای مجلس را پر می کند. «جلوه کن در دلِ شب صورت مهتاب بکش خم بیانداز به ابرویت و محراب بکش فکر ما نیـز بکن شانه مزن مویت را عاشقان را به سر ِ دار ِ پـر از تاب بکش مادرت گفت که تا آخر عمرت عباس منتِ خادمی محضر ارباب بکش» اسم عباس(ع) که می آید صدای هق هق گریه بلند می شود. مجری سکوت می کند و ادامه شعر را یکی از ذاکران مهمان از میانه جمعیت نجوا می کند: «دست در رود ببر آب رویِ آب بریز بـاز سقایی ِ خود را به رخ آب بکش» حالا دیگر همه مهمانان آمده اند استادان شعر آیینی و پژوهشگران ادبیات دینی، از دکتر محمدرضا سنگری، استاد عبدالعظیم صاعدی، استاد سید علی سادات رضوی گرفته تا سید ضیاءالدین شفیعی، سید محمد سادات اخوی، مهدی امین فروغی و دکتر محسن جلیلی، میزبان نشست هم به رسم احترام مجالس سیدالشهدا(ع) در آستانه در ایستاده است؛ حجت الاسلام حسین فتحی، مدیرعامل مؤسسه هلال. آیین رونمایی با حال و هوایی عاشورایی آغاز می شود. ۲ آلبوم متفاوتی که در این روزگار که همه چیز زیادی مدرن شده اند هنوز بوی دهه محرم های قدیم را می دهند. «عاشورای سپید» مجموعه ۸۹ قطعه صوتی، با صد و شعر استاد عبدالعظیم صاعدی و موسیقی و نظارت صوتی دکتر محسن جلیلی است و مجموعه صوتی «نفیر» نیز به یادبود نوحه خوانی های زنده یاد استاد محمد احمدیان، با صدای استاد سید علی سادات رضوی به بازخوانی نوحه های عاشورایی از دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی پرداخته است. اکسیژن شعر عاشورایی برنامه با نماهنگی از پشت صحنه ضبط آلبوم «عاشورای سپید» آغاز می شود و شعرخوانی استاد عبدالعظیم صاعدی. استاد متولد ۱۳۲۴ و فارغ التحصیل رشته الهیات است. مجموعه های شعر «کلید هفت آسمان»، «نام دیگر زمین»، «پرسه در پاییز»، «ایستادن روی بال ها» و کتاب هایی چون «مقدمه ای بر کتاب تذکره المتقین» بخشی از آثار اوست. سید ضیاءالدین شفیعی، شاعر و منتقد ادبی و ناشر آثار ادبی حوزه شعر به بهانه رونمایی از آلبوم «عاشورای سپید» از شعر عاشورایی می گوید: «در تاریخ ادبیات فارسی هر آنچه در حوزه مرثیه و شعر عاشورایی رخ داده در چهار دسته بندی قرار می گیرد. بخشی از ادبیات عاشورایی ما به واسطه اینکه در آغاز رخ دادن نهضت عاشورا قرار داشت و در آن زمان تلاش فراوانی برای کتمان واقعه عاشورا صورت می گرفت به ثبت و ضبط واقعه عاشورا پرداخت. به همین دلیل شعری که پس از عاشورا شکل گرفت، شعر«وصفی» عاشورایی بود. در واقع یک لهوف منظوم بود. بعد از آن شعرهای عاشورایی «سوگوار» که سبب آن اظهار تأسف و تألم مردم بود شکل گرفت و زمانی که شیعه و اظهار شیعه بودن بسیار دشوار بود دسته سوم شعرهای عاشورایی یعنی شعرهای«کنایی و غیرمستقیم» به وجود آمدند که سندیت هنری بیشتری دارند زیرا با انواع صنایع ادبی مانند تشبیه و کنایه و ...سروده شده اند. در طول این سال ها و در کنار دیگر شعرهای عاشورایی یک گروه دیگری از شعر عاشورایی نیز وجود داشته است. این گروه شعر عاشورایی تعدادشان اندک است اما اکسیژن شعر عاشورایی است. شعرهای عاشورایی «منتقم و برانگیزاننده» که مخاطب را تنها به وصف، سوگ و کنایه توجه نمی دهد؛ بلکه نسبت ما را با عاشورا مشخص می کنند.» سید ضیاءالدین شفیعی از دسته دیگر شعر عاشورایی نیز می گوید که نمی خواهد این دسته را در گروه شعر عاشورایی قرار دهد: «ولی یک گروه پنجمی هم هستند که نسبتشان با عاشورا منقطع است. اشعاری که متأسفانه مدتی است در ادبیات ما رواج پیدا کرده است و آهسته آهسته دارد بر ادبیات ما غلبه پیدا می کند. شعرهای ظاهراً عاشورایی اما «تخدیری»! شعرهایی که خلاف هدف عاشورا مردم را به خواب غفلت دعوت می کنند و امیدوارم مردم ما آن قدر به عاشورا نزدیک بشوند که بتوانند این گونه شعری را کنار بگذارند.» شعر عاشورایی شعر انگیختن و برانگیختن است بخش پایانی سخن سید ضیاءالدین شفیعی بیان شاخص های ادبی و معرفتی مجموعه «عاشورای سپید» است: «شعر عاشورایی شعر انگیختن و برانگیختن است و برانگیختن همان چیزی است که مرا به مجموعه «عاشورای سپید» می رساند. برانگیختنی که در عاشورای سپید استاد عبدالعظیم صاعدی وجود دارد دارای چند ویژگی است. نخست: تلاش می کند مخاطب نسبت خودش را با عاشورا بیابد و از تماشا کردن و گریستن صرف پرهیز می دهد. دوم: مخاطبِ خودش را در مسیر معرفت و شناخت نسبت به عاشورا هدایت می کند. سوم: به نیاز نوطلبیِ مخاطبان پاسخ می دهد. زبان در عاشورای سپید زنده، مدرن و چندوجهی است و چهارم اینکه در عاشورای سپید مرگ بابیان رایج امروزی تعریف نمی شود. پ پرسشی بزرگ در مسیر عاشورا دکتر محمدرضا سنگری، که کتاب «آینه در کربلاست» او این روزها به منبع مهمی برای عاشوراپژوهان تبدیل شده است سخنش را با یک پرسش مهم آغاز می کند: «عاشورا را چگونه باید گفت و از عاشورا چه باید گفت؟ چگونه است که حادثه ها هنگامی که از لحظه ولادتشان فاصله می گیرند رنگ می بازند و گُم می شوند و هرچه پیش می روند سهم کوچک تری را در تاریخ می یابند اما یک حادثه است که عکس تاریخ حرکت می کند و هرچه پیش تر می روند صیقل خورده تر و وسیع تر می شود و ریشه می دواند. این واقعه عاشوراست که روزبه روز جهان شیفته اش می شود و ما چگونه باید از کربلا آینه بسازیم؟ اگر برای عاشورا ۴ ضلع متصور شویم یعنی پیام، عرفان، حماسه و سوگ، آثاری که از سوگ یا همان قلب آغاز کرده اند به خوبی توانسته اند به اضلاع دیگر هم بپردازند و قرار است کربلا نخست بادل ها گره بخورد. دکتر سنگری با این مقدمه به شرح احوالات و تلاش های استاد صاعدی می پردازد: «درباره کارهای استاد صاعدی باید به چند نکته توجه کرد. نخست آنکه باید فرهنگ واژگانی استاد صاعدی را شناخت. کلمات در شعرهای او، خصوصاً کلمات کلیدی و اساسی که عنوان کتاب هایش نیز قرار می گیرند در ذهنیت استاد صاعدی متفاوت است. مانند «نیزه بر پلک پروانه ها» نه این پلک، پلک معمولی است نه این پروانه، پروانه ای است که ما می شناسیم. نکته دوم بهره گیری از موقعیت و ظرفیت های «نو» و «تازه» برای طرح مسئله گذشته است، مانند این بخش از شعر او که: معجزه دیجیتالی و این همه پنجره برای دیدن رؤیاهای مطیع گلوی چشم ها خشک چشم ها سنگ شده است جهان با مراسم حسینی رفیق هماهنگ شده است سومین نکته که در آثار استاد صاعدی می توان دید تفسیر تازه از متون کهن است. مانند این نمونه که: شب شرحه شرحه می شکند و ستارگان غنچه غنچه می شکفند آهنگ حسین حسینِ چه کس به سیاهی ها می گوید بس! و یا نمونه دیگری که: شب است و این شب ستاره مرده خورشید می خواهد پلک ها آه اگر به شوق یک یا حسین از هم نگشاییم... چهارمین شاخصه آثار استاد صاعدی رنگی از حماسه آمیخته با پیام و سوگ است که نکته درخشانی در آثار استاد صاعدی است. به این دلیل که استاد صاعدی با آنچه می گوید زیسته است: ...زینب است ایستاده بر ستیغ فریاد وا محمدا با فریادش هم خون اگر نیستی هم آوا باش مانا باش بیش از ۵۰ گوشه از ردیف ها و دستگاه های آوازی در نفیر در ادامه این آیین، دکتر «محسن جلیلی» که مسئولیت نظارت بر ضبط و انتخاب و تنظیم موسیقی هر ۲ آلبوم را داشته است درباره مراحل تولید این آثار سخن می گوید: «هنگامی که آلبوم عاشورای سپید ضبط می شد قرار برساخت موسیقی برای این آثار بود اما به دلیل تعدد قطعات و زمان محدود تصمیم گرفتیم موسیقی های مناسب برای این آلبوم انتخاب شوند. برای انتخاب موسیقی مناسب بیش از ۵۰ آلبوم موسیقی فیلم و بدون کلام شنیده شد و تک به تک برای هر شعر یک موسیقی مناسب با هر مفهوم انتخاب شد و مهم ترین شاخصه آلبوم عاشورای سپید دعوت به حرکت است که مهم ترین فلسفه عاشوراست. اما درباره آلبوم نفیر باید بگویم که استاد مرحوم احمدیان از مداحان قدیمی تهران بودند که تسلط کاملی بر ردیف های آوازی داشتند و به همین دلیل در روزگار خودشان نغماتی را آفریدند که مانند نوحه «نوجوان اکبر من» در بین مداحان و ذاکران ماندگار شده است. در این آلبوم با تصحیح و روان سازی مجدد ابیات توسط آقای سید محمد سادات اخوی، نوحه ها توسط استاد سید علی سادات رضوی اجرا و بازآفرینی شد. مهم ترین خصوصیت این آلبوم اجرای بیشتر نغمات و گوشه هایی است که مداحان استفاده می کنند و شنونده بیش از ۵۰ گوشه از ردیف ها و دستگاه های آواز ایرانی را می شوند که هیچ کدام تکراری نیست.» جای آلبوم نفیر در جامعه امروز خالی بود «مهدی امین فروغی» پژوهشگر حوزه ادبیات و نغمات آیینی از آلبوم «نفیر» سخن می گوید: «نوحه خوانی های ما باید در خدمت حماسه و پویایی حرکت کند و هرگاه نوحه های حماسی با جوشش های اجتماعی مانند انقلاب اسلامی همراه شده است به ارتقای روح حماسه در جامعه کمک کرده است و همین طور بعد از پیروزی انقلاب و در ایام دفاع مقدس نیز شاهد این روح حماسه بر نوحه ها بودیم. به همین دلیل کسانی که دست اندرکار نوحه هستند چه کسانی که نوحه می سرایند و چه کسانی که نوحه می خوانند باید ذائقه جامعه را به سمت حماسه و خیزش های روحانی عاشورا معطوف کنند. چنانچه در آلبوم «نفیر» این چنین است. که جای آن در جامعه امروز خالی بود.» یادی از خاطرات مرحوم محمد احمدیان با ذکر خاطره گویی دوست قدیمی اش استاد کیانی زنده شد. استاد «سید علی سادات رضوی» نیز در این مراسم از حضورش در این مجموعه گفت: «مدت ها بود که می خواستم در این حوزه اثری خلق کنم تا اینکه حدود یک ماه پیش اجرای این آلبوم به من پیشنهاد شد. مرحوم احمدیان از قدیم در منزل پدری ام به همراه استادان دیگر نوحه خوانی می کردند و همین موضوع باعث آشنایی من با ایشان شد و آنچه باعث شد اجرای آلبوم نفیر را بپذیرم یکی ضرورت آشنایی نسل جوان با موسیقی و اشعار نوحه های قدیمی و دیگر ادای احترامی به تلاش های مرحوم احمدیان بود.» پایان بخش آیین رونمایی سخنان حجت الاسلام حسین فتحی مدیرعامل مؤسسه هلال بود: « نوآوری نباید به قیمت آسیب رسیدن به اصل موضوع که همانا شناخت واقعه عاشوراست تمام شود. ما موظف هستیم اگر بخواهیم کاری جدید را در حوزه آیینی و عاشورایی انجام دهیم از اساس و خط بزرگان پیروی کنیم.» صحبت های کوتاه حاج حسین مثل همه مجالس عاشورایی ذکر مصیب سیدالشهداست. دوباره همه چیز حال و حوای حسینیه پیدا می کند. پیرمرد مهمان دوباره زبان گرفته است و چیزی زیر لب زمزمه می کند: بین بیداری و رؤیا به سرانگشتت قطره ای روی لب کودک در خواب بکش تو نگفته همه ی حرف مرا می دانی سحری پای مرا نیز به سرداب بکش... باران هنوز می بارد، تندتر و ریزتر... مهمانان که می روند باران صورتشان را حسابی خیس کرده است. پرچم های عزا زیر بلور قطرات باران و نور چراغ های مقابل خبرگزاری مهر می درخشند.
جمعه ، ۸آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شیعه آنلاین]
[مشاهده در: www.shia-online.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
حماسه بزرگ عاشورا بزرگترین درس برای زندگی ماست
استاندار مازندران که همزمان با عاشورای حسینی در جمع عزاداران هیئتهای مذهبی شهرستان ساری حضور یافته بود پس از شرکت در نماز ظهر عاشورا در گفتگو با خبرنگاران گفت حماسه بزرگ عاشورا بزرگترین درس برای زندگی ماستدکتر ربیع فلاح جلودار افزود امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش از جاتجمع بزرگ عاشورائیان در شهر سورک+ تصاویر
مردم شهر سورک در مازندران با برگزاری مراسم های ویژه عزاداری در سالروز به شهادت رسیدن سرور و سالار شهیدان به سوگ می نشینند و بار دیگر با امام خود پیمان وفاداری می بندند به گزارش شرق پرس سورک در مرکز شهرستان میاندورود یکی از شهرهایی است که با حفظ رسوم در روز عاشورا همچنان یکی ازتصاویر/ تجمع بزرگ عاشورائیان دیری
تجمع بزرگ هیأتهای عزاداری و مذهبی شهر دیر تحت عنوان تجمع بزرگ عاشوراییان در میدان غدیر شهر دیر عصر امروز برگزار شد به گزارش تنگستان نما به گزارش "مطاف24" به گزارش "مطاف24" یکشنبه ۳آبان۱۳۹۴تجمع بزرگ عاشورائیان
تجمع بزرگ عاشورائیان جوانان ایران اسلامی جوانان حسینی هستند ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ آبان ساعت 11 28 به گزارش پانا شهر تهران دانش آموزان منطقه3 آموزش و پرورش شهر تهران با حضور در دبیرستان دوره اول رازی به سیل دلسوختگان حضرت اباعبداله الحسین ع پیوسته و با نوای مداحان نوجوان عزای سرور وحادثه بزرگ عاشورا قوام مکتب تشیع را رقم زده است
امام جمعه زنجان حادثه بزرگ عاشورا قوام مکتب تشیع را رقم زده است زنجان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت حادثه بزرگ عاشورا رمز ماندگاری دین اسلام محسوب می شود و موجب قوام مکتب خونبار تشیع شده است آیت الله علی خاتمی شامگاه دوشنبه در تجمع بزرگ رهروان زینباستاندار اردبیل: پیام عاشورا جز ایستادگی در مسیر آرمانها و ارزشها نیست
استاندار اردبیل پیام عاشورا جز ایستادگی در مسیر آرمانها و ارزشها نیستاستاندار اردبیل گفت پیام اصلی عاشورای حسینی جز ایستادگی در صیانت از اهداف آرمانها و ارزشهای متعالی اسلام چیز دیگری نیست و همه باید واقف به این امر خطیر باشیم مجید خدابخش در حاشیه تجمع عظیم عاشورایی مردمرزمایش بزرگ الی بیتالمقدس در قروه برگزار شد شعبانی: دشمن توانایی مقابله با روحیه انقلابی و عاشورایی ملت ایران
رزمایش بزرگ الی بیتالمقدس در قروه برگزار شدشعبانی دشمن توانایی مقابله با روحیه انقلابی و عاشورایی ملت ایران را نداردفرمانده سپاه قروه گفت امروز دست دشمن از همه عرصهها کوتاه شده است چراکه میداند توان مقابله با روحیه انقلابی و عاشورایی ملت ایران را ندارد به گزارش خبرگزاری فابزرگترین تعزیه خوانی واقعه عاشورا در کرمان برگزار شد
مسئول هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل ع روستای ده زیارگفت بزرگترین تعزیه خوانی واقعه عاشورا استان کرمان با شبیه خوانی ۲۰۰ هنرمند تعزیه خوان در شهرستان ده زیاربرگزار شد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا انکوتی مسئول هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل ع روستای ده زیار در مصاحبهفیلم «مسیر بزرگ» درموزه هنرهای معاصر تهران
فیلم مسیر بزرگ درموزه هنرهای معاصر تهران فیلم مسیر بزرگ به کارگردانی رائول والش اولین فیلم از بخش چشم انداز سینمای وسترن روز یکشنبه سوم آبان ماه ساعت 00 17 در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی آید به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوادشمن شناسی درس بزرگ عاشوراست
جانشین فرمانده سپاه مازندران دشمن شناسی درس بزرگ عاشوراست شناسهٔ خبر 2953303 - جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۳ استانها > مازندران تنکابن - جانشین فرمانده سپاه کربلای مازندران دشمنشناسی را درس بزرگ عاشورا بیان کرد وگفت امروز متأسفانه برخیها دشمن را نمیشناسند به گزارش خبرنگار م-
گوناگون
پربازدیدترینها