تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819020215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناسان قرقیزی: تحولات سوریه نقش کلیدی در آینده آسیای مرکزی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کارشناسان قرقیزی:
تحولات سوریه نقش کلیدی در آینده آسیای مرکزی دارد
کارشناسان قرقیزی ضمن حمایت از حملات نظامی روسیه علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه، بر اثرگذاری مثبت این اقدامات در امنیت منطقه تأکید کرده و عنوان کردند که تحولات سوریه نقش مهمی در آینده آسیای مرکزی بازی می‌کند.

خبرگزاری فارس: تحولات سوریه نقش کلیدی در آینده آسیای مرکزی دارد



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک به نقل از پایگاه خبری «منطقه.کی‌جی»، در نشستی موسوم به «چگونه اوضاع سوریه بر کشورهای آسیای مرکزی تأثیر می‌گذارد» کارشناسان قرقیزستانی براین نکته تأکید کردند که سرنوشت آسیای مرکزی در منطقه خاورمیانه از جمله در سوریه مشخص خواهد شد. کارشناسان شرکت‌کننده در این جلسه مسائل مربوط به امنیت و مقابله با تهدیدات ناشی از تروریسم و تأثیرات عملیات نظامی روسیه در خاورمیانه را مورد تبادل‌نظر قرار دادند. تبلیغات NGOهای غربی علیه عملیات مسکو بر ضد داعش به گفته برگزارکننده این نشست «ایگور شست‌کوف» معاون رئیس «سازمان کارشناسان منطقه‌ای»، پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه در جامعه قرقیزستان نظرات مختلفی در این مورد پدیدار شده است.

در این رابطه با حمایت برخی از نمایندگان سازمان‌های غیردولتی، در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی موسوم به «جنگ سوریه- جنگ ما نیست» با هدف متفاعد کردن افکار عمومی جامعه قرقیزستان در این خصوص که عملیات ضدتروریستی بر وضعیت این کشور تأثیرگذار نخواهد بود، راه‌اندازی شده است. ایگور شست‌کوف همچنین اظهار داشت: همزمان بسیاری از سیاستمداران و رؤسای جنبش‌های اجتماعی از بیانیه «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان را در مورد حمایت از فعالیت نیروهای نظامی هوایی روسیه در سوریه، پشتیبانی کرده‌اند ضمن اینکه باید در نظر داشت؛ در حال حاضر حدود 400 شهروند قرقیزستان در گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به داعش حضور دارند و پس از اتمام جنگ در سوریه، باتجربه نظامی به وطن خود برخواهند گشت. در این نشست بسیاری از کارشناسان بر تأثیرگذار بودن بحران سوریه بر امنیت کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان تأکید کردند. در این جلسه «تاکان مامیت‌اف» رئیس سابق کمیته امنیت و دفاع پارلمان قرقیزستان نیز تصریح کرد: سرنوشت قرقیزستان در خاورمیانه مشخص خواهد شد، بنابراین من کاملا از عملیات نظامی روسیه در سوریه پشتیبانی می‌کنم زیرا جامعه جهانی شاهد شکست عملیات ائتلافات بین‌المللی علیه داعش در عراق و سوریه است ضمن آنکه اقدامات روسیه در خاورمیانه از منافع قرقیزستان دفاع می‌کنند.

سوریه و افغانستان، سکوی پرتاب خرابکاران به آسیای مرکزی به گفته وی، فعالیت سازمان‌های تروریستی و افراطی در خاک سوریه و افغانستان سکوی پرتابی برای راه‌اندازی عملیات خرابکارانه جهت بی‌ثبات کردن آسیای مرکزی می‌باشد. تاکان مامیت‌اف همچنین افزود: 10 سال پیش کشورهای غربی طرح‌هایی را برای خاورمیانه و آسیای مرکزی داشتند که براساس این طرح‌ها، قرار بود در مناطق مذکور اختلافات سیاسی و نظامی تشدید شده و آتش درگیری نظامی به استان‌های غربی چین منتقل شود. این کارشناس ادامه داد: تمام این عملیات‌ها با هدف ایجاد آشوب قابل‌هدایت از طریق کشورهای غربی انجام می‌شد اما این طرح‌ها شکل نگرفتند و وضعیت از تحت کنترل خارج شده است که در نتیجه، تعداد زیادی از انسان‌ها جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر به کشورهای اروپایی پناه برده‌اند. وی تصریح کرد: روسیه بارها از تمام کشورهای جهان برای انجام عملیات مبارزه با تروریسم و شرکت در اقدامات برای برقراری ثباتی در سوریه و افغانستان دعوت کرده است. در همین حال، «آرتور مدت‌بیک‌اف» معاون سابق رئیس کمیته امنیت ملی قرقیزستان گفت که سازمان‌های تروریستی بین‌المللی مدت‌ها پیش به قرقیزستان اعلام جنگ کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در خاک قرقیزستان ده‌ها حمله تروریستی انجام گرفته است از جمله در سال 1999 که شبه‌نظامیان «حرکت اسلامی ازبکستان» وارد استان «باتکن» شدند. علاوه براین، ما شاهد زیاد شدن تعداد شهروندان کشورهای آسیای مرکزی که علاقمند به پیوستن به داعش و رفتن به سوریه هستند، می‌باشیم زیرا سوریه به پایگاه آموزشی برای اشخاص استخدام شده جهت انجام حملات‌ تروریستی در منطفه آسیای مرکزی تبدیل شده است. به گفته این کارشناس، تعدادی از شهروندان قرقیزستان که با قصد پیوستن به داعش به سوریه سفر کرده‌اند، قبلا عضو حرکت اسلامی ازبکستان، «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» و سازمان‌های افراطی دیگر بوده‌اند و دوستان و بستگان زیادی از ساکنان استان‌های جنوبی قرقیزستان را تحت تأثیر ایدئولوژی افرط‌گرایان قرار داده‌اند. در این نشست «الکساندر زلاچینکو» تحلیلگر مسائل مقابله با قاچاق مواد مخدر نیز بر نقش سازمان پیمان امنیت جمعی در تأمین امنیت مرزهای جنوبی سازمان کشورهای مشترک‌المنافع تأکید کرد و گفت: برای سازمان پیمان امنیت جمعی جایگزین دیگری در این منطقه وجود ندارد ضمن آنکه این سازمان به تدریج مشکلات امنیتی منطقه را حل می‌کند و به قرقیزستان نیز تجهیزات لازم را ارائه می‌دهد. تحولات اوکراین در سوریه تکرار نشد ایگور شست‌کوف درگیری‌های سوریه را به عنوان نتیجه انقلاب‌های رنگی خواند و تصریح کرد: عملیات علیه «بشار اسد» سناریوی «بهار عربی» و  سناریوی «میدان» در اوکراین را یادآوری می‌کند اما در میان شهروندان سوریه و اعضای نیروهای نظامی این کشور تعداد زیادی طرفدار بشار اسد بودند و کودتا انجام نشد. در ضمن، نیروهای نظامی روسیه به حامیان‌ کودتاها و انقلاب‌های رنگی امکاناتی را برای تصرف «دمشق» و سرنگونی اسد نداند حال آنکه کشورهای غربی در سوریه از استانداردهای دوگانه با ادعای بمباران مواضع داعش استفاده کردند و مهمات و تجهیزات نظامی در اختیار جنبش‌هایی نظیر «جبهه‌النصره» قرار دادند. «تاکتاگول کاک‌چکیف» مشاور سابق رئیس ستادکل نیروهای نظامی قرقیزستان نیز از این دیدگاه حمایت کرد و اظهار داشت: با ایجاد «بهار عربی»، کشورهای غربی می‌خواستند نفوذ خود را افزایش دهند اما حضور نیروهای نظامی روسیه این طرح را به شکست کشاند. وی ادامه داد: اگر مسکو در این درگیری‌ها تصمیم بر عدم مداخله می‌گرفت، امروز کشورهای آسیای مرکزی در خطر برزگی از جانب سازمان‌های افراطی و تروریستی می‌بودند. علاوه براین، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی طرفدار غرب از اقدامات روسیه به شدت انتقاد می‌کنند که البته باید دانست؛ اقدامات روسیه در مبارزه با تروریسم به نفع اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین به نفع قرقیزستان خواهد بود. وی در ادامه گفت: من کاملا از مواضع روسیه در حمله به تروریست‌ها پشتیبانی می‌کنم و اقدامات نظامی روس‌ها نه تنها در سوریه بلکه در کل منطقه خاورمیانه ثبات را برقرار خواهد کرد ضمن آنکه الماس‌بیک آتامبایف گفته است «روسیه برای قرقیزستان نیز در سوریه می‌جنگد» که این جملات بسیار مهم هستند. مخالفت آسیای مرکزی با برنامه‌های واشنگتن در پایان این جلسه «مارس ساریف» کارشناس سیاسی قرقیزستان اظهار داشت: تهدید اصلی برای قرقیزستان و کشورهای آسیای مرکزی این است که آمریکا خواستار به دست آودن سلطه بر جهان می‌باشد و در حال حاضر قرقیزستان و آسیای مرکزی که اعلام مقابله با تروریسم کرده‌اند، با برنامه‌ریزی استراتژیک آمریکا مخالفت می‌کنند.

وی تصریح کرد: آمریکا در تمام تحولاتی که در خاورمیانه شکل گرفته است، دست داشته که در راستای به دست آوردن هژمونی جهانی واشنگتن بوده و مهمترین هدف آنها این است که تمام کشورهای آسیای مرکزی مشغول درگیری‌های شدید با یکدیگر شده و منابع و مواد خام استراتژیک خود را با قیمت ارزان به آمریکا بفروشند که بدین سبب، قرقیزستان باید مناسبات خود را با سازمان پیمان امنیت جمعی تقویت کند. انتهای پیام/



94/08/08 - 13:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن