تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805189416
ماجرای خواستگاری یزیدازنوه حضرت زهرا(س)
واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: باید بگویم که ما با شما در راه خدا و براى خدا دشمنى کرده ایم و لذا حاضر نیستیم به خاطر دنیا با شما مصالحه کنیم! به جانم سوگند! از قرابت نَسَبى (بنى هاشم با بنى امیه) کارى ساخته نیست، تا چه برسد به قرابت سببى.عقیق : مرحوم بحرانى در کتاب «عوالم» نقل مى کند: معاویه به مروان ـ که استاندار حجاز بود ـ نامه اى نوشت و از وى خواست «امّ کلثوم» دختر «عبدالله بن جعفر» را براى فرزندش یزید خواستگارى کند. مروان به سراغ عبدالله بن جعفر رفت و جریان خواستگارى را با او در میان گذاشت. عبدالله گفت: اختیار ام کلثوم به دست من نیست؛ بلکه به دست آقاى ما حسین(ع) است که دایى این دختر است. موضوع را به اطلاع امام حسین(ع) رساندند؛ فرمود: از خداوند طلب خیر مى کنم؛ خدایا این دختر را به آنچه مایه خشنودیت از آل محمد است موفّق بدار! (روز موعود فرا رسید) و مردم در مسجد رسول خدا(ص) اجتماع کردند، مروان نیز آمد و کنار امام حسین(ع) نشست و گفت: امیرمؤمنان! (اشاره به معاویه است!) به من فرمان داده است که ام کلثوم را براى یزید خواستگارى کنم و مهریه او را مطابق خواسته پدرش قرار دهم، به هر مقدار که باشد! همراه با آشتى میان دو قبیله بنى هاشم و بنى امیه و نیز اداى دیون پدرش. سپس خطاب به امام حسین(ع) گفت: بدان! کسانى که به خاطر وصلت شما با یزید به حال شما غبطه مى خورند، بیشترند از کسانى که به یزید به سبب وصلتش با شما غبطه بخورند. آن گاه گفت: مایه شگفتى است که چگونه یزید براى کسى مهریه قرار مى دهد و حال آن که وى در شأن و منزلت همتایى ندارد و مردم با توسل به روى او طلب باران مى کنند، اى اباعبدالله! سخنم را با نظر مثبت پاسخ بگو! امام حسین(ع) فرمود: « اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى اِخْتارَنا لِنَفْسِهِ، وَارْتَضانا لِدِینِهِ وَاصْطَفانا عَلى خَلْقِهِ، وَ اَنْزَلَ عَلَیْنا کِتابَهُ وَ وَحْیَهُ، وَ ایْمُ اللّهِ لا یَنْقُصُنا اَحَدٌ مِنْ حَقِّنا شَیْئاً إِلاَّ انْتَقَصَهُ مِنْ حَقِّهِ، فى عاجِلِ دُنْیاهُ وَ آخِرَتِهِ، وَ لا یَکُونُ عَلَیْنا دَوْلَةٌ اِلاّ کانَتْ لَنَا الْعاقِبَةُ وَ لَنَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِین. یا مَرْوانُ قَدْ قُلْتَ فَسَمِعْنا. اَمّا قَوْلُکَ: مَهْرُها حُکْمُ أَبِیها بالِغاً مابَلَغَ، فَلَعَمْری لَوْ اَرَدْنا ذلِکَ ما عَدَوْنا سُنَّةَ رَسُولِ اللّهِ فی بَناتِهِ وَ نِسائِهِ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ هُوَ ثِنْتا عَشَرَةَ أُوقِیَةً، یَکُونُ اَرْبَعَمِأَة وَ ثَمانِینَ دِرْهَماً. وَ أَمّا قَوْلُکَ: مَعَ قَضاءِ دَیْنِ اَبیها، فَمَتى کُنَّ نِسائُنا یَقْضِینَ عَنّا دُیُونَنا؟ وَ اَمّا صُلْحُ ما بَیْنَ هذَیْنِ الْحَیَّیْنِ، فَإِنّا قَوْمٌ عادَیْناکُمْ فِى اللّهِ، وَ لَمْ نَکُنْ نُصالِحُکُمْ لِلدُّنْیا، فَلَعَمْرِی فَلَقَدْ اَعْیىَ النَّسَبُ فَکَیْفَ السَّبَبُ. وَ أَمّا قَوْلُکَ: اَلْعَجَبُ لِیَزیدَ کَیْفَ یَسْتَمْهِرُ؟ فَقَدِ اسْتَمْهَرَ مَنْ هُوَ خَیْرٌ مِنْ یَزیدَ، وَ مِنْ أَبِ یَزیدَ وَ مِنْ جَدِّ یَزیدَ. وَ أَمّا قَوْلُکَ: اِنَّ یَزیدَ کُفْوُ مَنْ لا کُفْوَ لَهُ، فَمَنْ کانَ کُفْوُهُ قَبْلَ الْیَوْمِ فَهُوَ کُفْوُهُ الْیَوْمَ ما زادَتْهُ اِمارَتُهُ فی الْکَفاءَةِ شَیْئاً. وَ أَمّا قَوْلُکَ: بِوَجْهِهِ یُسْتَسْقَى الْغَمامُ، فَاِنَّما کانَ ذلِکَ بِوَجْهِ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله). وَ أَمّا قَوْلُکَ: مَنْ یَغْبِطُنا بِهِ أَکْثَرُ مِمَّنْ یَغْبِطُهُ بِنا، فَاِنَّما، یَغْبِطُنا بِهِ أَهْلُ الْجَهْلِ، وَ یَغْبِطُهُ بِنا أَهْلُ الْعَقْلِ. فَأشْهِدُوا جَمیعاً اِنّى قَدْ زَوَّجْتُ اُمَّ کُلْثُومَ بِنْتَ عَبْدِاللّهِ بْنِ جَعْفَر مِنْ اِبْنِ عَمِّهَا الْقاسِمِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَر، عَلى اَرْبَعَمِائَة وَ ثَمانِینَ دِرْهَماً، وَ قَدْ نَحَلْتُها ضَیْعَتى بِالْمَدِینَةِ» أو قال «أرْضى بِالْعَقِیقِ، وَ إِنَّ غَلَّتَها فِى السَّنَةِ ثَمانِیَةُ آلافِ دینار، فَفیها لَهُما غِنًى اِنْ شاءَ اللّهُ » ستایش مخصوص خداوندى است که ما را براى خویش اختیار نمود و براى دینش انتخاب کرد و ما را بر خلقش برگزید و کتاب و وحى خود را بر(خاندان) ما نازل فرمود. به خدا سوگند! هر کس حقى از ما را کم بگذارد، خداوند در دنیا و آخرت حقش را کم خواهد گذاشت و هر کس بر ما ـ براى مدتى ـ سلطه یابد، باید بداند که عاقبت کار، از آن ما خواهد بود و این مطلب را به زودى خواهید دانست. سپس فرمود: اى مروان! تو سخن گفتى و ما شنیدیم(و اکنون ما مى گوییم و تو بشنو)، اما اینکه گفتى مهریه این دختر، مطابق خواسته پدرش ـ هر چند زیاد باشد ـ خواهد بود، به جانم سوگند! ما هرگز از سنت رسول خدا در مهریه دختران، همسران و اهل بیتش تجاوز نخواهیم کرد که(مهر السنّة است) همان دوازده «اوقیه»(واحدى است در وزن) که برابر با 480 درهم است. و امّا اینکه گفتى: دیون پدرش را نیز ادا خواهیم نمود؛ اى مروان! از چه زمانى زنان ما دیون ما را ادا مى کردند(که امروز چنین شود؟!). و امّا در مورد مسأله صلح میان این دو قبیله، باید بگویم که ما با شما در راه خدا و براى خدا دشمنى کرده ایم و لذا حاضر نیستیم به خاطر دنیا با شما مصالحه کنیم! به جانم سوگند! (براى سازش با شما) از قرابت نسبى (بنى هاشم با بنى امیه) کارى ساخته نیست، تا چه برسد به قرابت سببى (پیوند زناشویى). و امّا آن سخنت که گفته اى: تعجب مى کنم چگونه یزید مهریه قرار مى دهد، پاسخ آن این است که کسى که از یزید و پدر و جدش بهتر است، مهریه قرار مى داد(چه برسد به یزید!). و امّا پاسخ این سخنت که گفتى: یزید کفو و همتایى ندارد، این است که آن کس که قبل از امروز کفو او بوده، همین امروز نیز کفو اوست، بدون آنکه فرمانروایى وى چیزى بر شأن او بیفزاید. و امّا آن سخنت که درباره یزید گفته اى با توسّل به روى وى طلب باران مى شود، این تنها به برکت چهره رسول خدا بوده است(نه یزید). و اما اینکه گفته اى: کسانى که به خاطر وصلت با یزید، به حال ما غبطه مى خورند، بیشتر از کسانى هستند که به حال یزید به جهت وصلتش با ما غبطه خواهند خورد؛ پاسخش آن است که فقط نادانان به خاطر وصلت ما با یزید، به حال ما غبطه مى خورند، ولى عاقلان و خردمندان، به حال یزید به سبب وصلتش با ما غبطه خواهند خورد. (سرانجام امام(ع) پس از سخنانى فرمود:) «همگى شاهد باشید که من «ام کلثوم» دختر «عبدالله بن جعفر» را به ازدواج پسر عمویش «قاسم بن محمّد بن جعفر» درآوردم! و مهریه اش را 480 درهم قرار دادم و زمین حاصلخیزم را در مدینه نیز به این دختر بخشیدم» ـ یا اینکه فرمود: ـ «مزرعه ام را در سرزمین عقیق به وى بخشیدم که درآمد آن سالانه 8 هزار دینار است و همین مزرعه براى زندگى این دو کافى است، إن شاء الله!».(1) این سخنان تیرى بود که بر قلب ناپاک یزید خصوصاً و بنى امیّه عموماً نشست و نقشه اى را که براى فریب مردم، از طریق نزدیکى به بنى هاشم کشیده بودند، نقش بر آب کرد. بنى امیه افراد منفور و آلوده اى بودند که مى خواستند از طریق انتساب به بنى هاشم در میان مردم کسب آبرویى کنند و پایه هاى قدرت شیطانى خود را از این طریق تقویت کنند؛ یک نمونه آن جریان خواستگارى ام کلثوم دختر عبدالله بن جعفر بود. ولى امام حسین(ع) به موقع اقدام فرمود و تیر آن ها به سنگ خورد و ساحت مقدس بنى هاشم با انتساب به بنى امیه آلوده نشد.(2) پی نوشت ها: (1). العوالم، ج 17، ص 87، ح 2؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 44-45 (با مختصر تفاوت) و بحارالانوار، ج 44، ص 207-208، ح 4. (2). گرد آوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، سعید داودی و مهدی رستم نژاد،(زیر نظر آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى)، امام على بن ابیطالب(ع)، قم ، 1388 ه. ش ، ص 272. منبع:فارس
پنجشنبه ، ۷آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
ماجرای خواستگاری یزید از دختر حضرت زینب(س)
حضرت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره جریان خواستگاری یزید از دختر حضرت زینب س پاسخ گفتند به گزارش ادیان نیوز متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است پرسش جریان خواستگاری معاویه از ام کلثوم دختر حضرت زینب سلام الله علیها برای یزید چیست پامسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان شمالی مطرح کرد بازسازی 600 متر از صحن حضرت فاطمه زهرا(س) با کمکهای مرد
مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان شمالی مطرح کردبازسازی 600 متر از صحن حضرت فاطمه زهرا س با کمکهای مردم خراسان شمالیمسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان شمالی گفت طرح بازسازی صحن حضرت فاطمه زهرا س با کمکهای مردم خراسان شمالی به مساحت 600 مترمربع انجام شد محمد صفری امماجرای شهادت حضرت عباس(ع) به روایت رهبر انقلاب در سال ۷۹
رهبر معظم انقلاب ماجرای شهادت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام را در نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۶ فروردین ۷۹ بیان کرده اند صراط رهبر معظم انقلاب ماجرای شهادت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام را در نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۶ فروردین ۷۹ بیان کرده اند متن بیانات حضرت آیت الله خامنحجاب زن مسلمان باید موجب رضایت حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) باشد
بیرجندرسا- وی احیای امر به معروف و نهی از منکر را فلسفه قیام امام حسین ع خواند و تاکید کرد به برکت این روز امید داریم عفت زنان و غیرت مردان در جامعه اسلامی سرآمد باشد و مردان مسلمان باید غیرت حسینی داشته باشد و برای جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی دغدغه داشته باشد به گزارش خبرنخواستگاری یزید از دختر حضرت زینب(س) به کجا انجامید؟
معاویه از مروان خواست دختر حضرت زینب س را برای پسرش یزید خواستگاری کند همسر حضرت اعلام کرد که اختیار دختر به دست دایی اش امام حسین ع است به گزارش رهیاب آیت الله مکارم شیرازی به پرسشی درباره جریان خواستگاری یزید از دختر حضرت زینب س پاسخ گفتند پرسش جریان خواستگاری معاویه ازماجرای شهادت غلام حضرت اباعبدالله (ع) در کربلا به روایت رهبر انقلاب (۲ دقیقه)
ماجرای شهادت غلام حضرت اباعبدالله ع در کربلا به روایت رهبر انقلاب ۲ دقیقه چند رسانهای > فیلم - روایتی میبینید از ماجرای شهادت غلام حضرت اباعبدالله علیهالسلام در کربلا که رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۶۳ بیان کردهاند لطفا منتظر بمانید &nماجرای گلایه یک طلبه از حضرت عباس(ع)/ هنوز علمای صاحب کرامت وجود دارند
یکی از طلاب مدت ها برای طلب حاجتی به حرم حضرت عباس ع می رفت که ناگهان عده ای از زن های عرب دهاتی را دید که با پای برهنه در حالی که کودک فلجی را به دست گرفته بودند وارد حرم شده یک دور گِرد ضریح چرخیدند و بیمارشان شفا پیدا کرد به گزارش ناب نیوز به نقل از خبرگزاری فارس عظمت واماجرای گفتگوی امام حسین (ع) و حضرت زینب در شب عاشورا به روایت رهبرانقلاب
ماجرای گفتگوی امام حسین ع و حضرت زینب در شب عاشورا به روایت رهبرانقلاب چند رسانهای > فیلم - ماجرای گفتگوی امام حسین علیهالسلام و حضرت زینب در شب عاشورا به روایت حضرت آیتالله خامنهای که در نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۰ مهر ۶۳ بیان کردهاند لطفا منتظر بمانید &n15 هزار میلیارد ریال کمک خراسانیها برای ساخت صحن حضرت زهرا(س)
15 هزار میلیارد ریال کمک خراسانیها برای ساخت صحن حضرت زهرا س مشهد- ایرنا- مدیر ستاد خراسان رضوی در باسازی عتبات عالیات گفت تا کنون 15 هزار میلیارد ریال از کمکهای مردم این استان برای ساخت صحن حضرت زهرا س جمع آوری شده است جعفر دهنوی روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از پرچم متبرک گنماجرای شهادت حضرت علیاکبر به روایت رهبر انقلاب
ماجرای شهادت حضرت علیاکبر به روایت رهبر انقلاب چند رسانهای > فیلم - ماجرای شهادت حضرت علی اکبر علیهالسلام به روایت آیتالله خامنهای در نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۷۷ لطفا منتظر بمانید 17503 دانلود کلید واژه ها عاشورا - عزاداری - محرم-
گوناگون
پربازدیدترینها