تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810001065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نباید از خواستگاه تشیع با جریان تکفیری مقابله کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس اتاق های فکر: نباید از خواستگاه تشیع با جریان تکفیری مقابله کنیم مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس اتاق های فکر در بحث جریان سلفی تکفیری گفت: نباید از خواستگاه تشیع به مقابله با این جریان بپردازیم که این کار ما را وارد دعوای شیعه و سنی می کند و می تواند فاجعه ای را پی ریزی کند.
۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان ساعت 14:36

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ جبار رضایی در دومین روز از اجلاس سراسری سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان که امروز 7 آبان ماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد با پرداختن به بحث جریان سلفی تکفیری که مسئله روز جهان اسلام است ابتدا در خصوص مفهوم سلفی گفت: سلفی یک اصطلاح عربی است که متفکرینی از جهان اسلام آن را به عنوان شعار خود انتخاب کرده اند . سلف یعنی برگشتن به صدر اسلام یعنی دوران شکوه و عظمت اسلام. سلف اولین بار در فارسی استفاده شد به معنی بازگشت به خویشتن که سیدجمال الدین اسدآبادی اولین کسی بود که آن را استفاده کرد.

وی با طرح این سوال که آیا بازگشت به خویش یا بازگشت به صدر اسلام معنی بدی دارد و چرا باید با آن مقابله کنیم ادامه داد: جریان سلفی در جهان اسلام قرائت های متنوعی دارد و همچون طیفی است که فهم و قرائت یکسانی از آن وجود ندارد.مثلا مرحوم شیخ محمد عبده می گوید: "نخستین دعوت من از مسلمانان این است که اندیشه را از تقلید برهانند و دین را به شیوه سلف فهم کنند". آیا می شود با این تعریف مخالفت کرد؟

رضایی در ادامه به ذکر جمله ای از پادشاه آل صعود پرداخت که خطاب به فتحعلی شاه قاجار در خصوص کشتار مردم کربلا و نجف نوشته بود "آقایان علی و حسین کمر به تصفیه دین بستند و سرزمین عرب را از زشتی ها پاک کردند. بهتر دیدیم ساکنان کربلا و نجف یعنی کسانی که حق را نمی پذیرفتند را نابود و اعدام کنیم. اگر شاه فارس با آنها موافق است باید توبه کند زیرا هر کس که در شرک و کفر ایثار کند با او همان می کنیم که با سفیران کربلا و نجف کردیم".

مشاور وزیر آموزش و پرورش در خصوص تفاوت این دو دیدگاه گفت: خیلی از جریانات سلفی برادران و دوستان ما و روشنفکران جهان اسلام هستند. افرادی چون اقبال لاهوری و ابوالکلام آزاد افتخار ما و جریانات روشنفکری اهل سنت در جهان هستند و ما علی رغم اختلافات کوچک دعوایی با آنها نداریم.

سلفی تکفیری یعنی هرکس ما را قبول ندارد او را می کشیم

رضایی در ذکر مشخصات جریان سلفی تکفیری گفت: آنها سه مشخصه دارند که می گویند 1-حق ناب و زلال مائیم اسلام یعنی ما 2- هرکس اعتقاد ما را نمی پذیرد کافر و مشرک است 3-کافر هم حکمش این است که یا باید کنیز یا برده شود یا کشته شود. می بینیم که قتل شعار آنها است یعنی هر کس ما را قبول ندارد او را می کشیم. دعوای ما با این دسته است به همین جهت ما واژه سلفی تکفیری را به کار بردیم.

جریان تکفیری در داخل مرزها توان سربازگیری دارد

رضایی در ذکر ارتباط میان آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان با جریان سلفی تکفیری بیان کرد: گرچه این جریان در خارج از مرزهای ما است اما در داخل مرزهای ما توان سربازگیری و بحران آفرینی دارد. پس موضوع فقط خارجی نیست .

وی افزود: برای مقابله با این جریان ما فعلا به منظر امنیتی، سیاسی و نظامی کاری نداریم و فقط از منظر فرهنگی به این بحث می پردازیم. سوال این جاست که در مقابل این جریان چه کارهایی بکنیم و چه کارهایی نکنیم اگر بعضی از کارهایی که در داخل کشور انجام می شود جلوگیری شود به نفع اسلام و جمهوری اسلامی است.

رئیس اتاق های فکر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که نباید بکنیم این است که از خواستگاه تشیع به مقابله با سلفی تکفیری برخیزیم. این کار ما را وارد دعوای شیعه و سنی می کند که اگر خدای نکرده شکل بگیرد فاجعه ای پی ریزی می شود که البته خیلی ها دوست دارند این اتفاق بیفتد.

وی افزود: خواستگاه مقابله با جریان تکفیری خواستگاه اسلام است نه مذهب. همه کسانی که دل به اسلام سپردند خارج از خواستگاه مذهبی وظیفه دارند از اسلام پاسداری کنند چون اقدامات تکفیری ها موجب انهدام و بی آبرویی اسلام می شود. اگر اسلام سیاسی که اینها تصویر می کنند اجرا شود چیزی جز خونریزی به بار نمی آورد و سکولاریزم یعنی جدایی دین از سیاست جا پیدا می کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش دومین خواستگاه برای مقابله با جریان تکفیری را هویت ایرانی برشمرد و گفت: ایران معنای نژادی و جغرافیایی ندارد این که ما ایرانی هستیم یک مفهوم فرهنگی است. در جریان تکفیری هم چیزی به نام هویت ملی اصلا معنا ندارد پس ما دو زمینه کار داریم 1-اسلام 2- ایران. جریانات تکفیری از تفاوت شیعه و سنی استفاده می کند مثلا می گویند سنی ها شهروند درجه دو هستند حال. بخشهایی از جامعه اهل سنت هم این احساس تبعیض را با خودشان حمل می کنند اگر از این احساس کاسته شود زمینه فعالیت تکفیری ها کم می شود.

به دانشجویان اهل سنت توجه کنید

رضایی سپس خطاب به مسئولان دانشگاه فرهنگیان گفت: شما در دانشگاه های تربیت معلم دانشجوی اهل سنت دارید یک روش این است که استاد در کلاسهای درسی مثل امامت به این داشجو بگوید شما لازم نیست که حضور داشته باشید. یک روش دیگر این است که استاد همه کینه های تاریخی اش را در این کلاس تلافی کند نتیجه این می شود که دانشجو معلم با دلی پر از کینه از کلاس بیرون می آید و این شخص طعمه داعش خواهد شود و می شود طعمه عملیات انتحاری .

وی پیشنهاد کرد از اساتید اهل سنت برای مقابله با داعش و تکفیری ها در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود و در پایان گفت: ما می توانیم از این وضع پیش آمده استفاده کنیم و اسلام را به لحاظ فکری و ذهنی دین محبت و برهان معرفی کنیم. اسلام دین خون و خونریزی و قتل و به بردگی کشیدن مردم نیست بلکه آمده است تا ریسمان های جاهلیت را از پای ما بردارد.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن