واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
اجرای آیین سنتی خاکسپاری شهدای کربلا در آمل+ تصویر
یکی از آیینها و سنتهای پسندیده دهه دوم محرم حرکت کاروان قوم بنیاسد برای خاکسپاری نمادین شهدای کربلا است که موجب بیداری و توجه بیشتر جامعه به نهضت عظیم عاشورا میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، محرم یکی از مهمترین ماههایی است که سراسر با رنج، اندوه، مصائب اهل بیت(ع) و جگرگوشههای پیامبر اسلام(ص) عجین شده است. دهه نخست این ماه با ورود اهل بیت(ع) به کربلا، ظلم ظالمان جور بیشتر از گذشته نمایان میشود و در یک نیمروز 72 تن از برترینها و مقربترینهای به درگاه خداوند کشته شده، جسمشان به زیر سم اسبهای تازهنعل رفته و سرها به نیزه زده میشود. اسارت خاندان نبوت در ادامه مسیر بیش از پیش مظلومیت و حقانیت اسلام را به اثبات میرساند. ماه محرم موجب شده تا مردم ولایتمدار کشورمان به سنتها و آداب رسوم پسندیده روی آورند و برای ترویج و بیان مظلومیت اهل بیت(ع)، نمایش ظلم ظالمان در کربلا، شهادت بهترین انسانها به بدترین شکل ممکن و تبلیغ دین اسلام به احیای سنتها و آیینهای دینی و مذهبی بزنند. آیینهای با قدمت و ماندگاری همانند مراسم قلکشکنی در ابتدای ماه محرم، آیین تشتگردانی، علمگردانی، نخلگردانی، کربزنی، صبح تیرهدل و پیر علم از حمله سنتها و آداب عزاداری سوزناک در دهه اول و دوم محرم است که حزن و اندوه را به قلوب میآورد و بیداری گستردهای به همراه دارد.
* آیین نمادین حرکت قوم بنیاسد برای اشاعه مظلومیت اهلبیت یکی از این آیینها که در دهه دوم محرم اجرایی میشود، حرکت قوم بنیاسد است. این سنت در شهرستان آمل به اجرا در میآید که در آن حدود 100 نفر از زنان و مردان عزادار حسینی حصیر و فانوس بر دست و بیل و کلنگ بر دوش در حالی به حرکت در جمع مردم میپردازند که برخلاف همه دستهها و هیئتهای عزاداری بانوان جلوی کاروان حرکت میکنند که این مهم هم دلایل خاص خود را دارد. این کاروان بر سینه و سرزنان، لباس عربی، عبا و دشداشه به تن، چفیه و دستمال عربی به سر و صورت دارند و حرکت آنها نمادین برای شناسایی و خاکسپاری شهدای کربلا است. در مسیر حرکت کاروان قوم بنیاسد اشعار مدح و منقبت اهل بیت(ع) با سوز عاشورایی زمزمه میشود، که در آن افراد حاضر در کاروان ندای «به کربلا آمدند، بنیاسد بعد سه شب به کربلا آمدند، به صد نوا آمدند»، «برای دفن شهدای کربلا آمدند، به صد نوا آمدند» و در کنار آنها گروهی دیگر اعلام میکنند که «بنیاسد کجایی، مگر خبر نداری، حسین (ع) کفن ندارد».
* بنیاسد بعد سه شب به کربلا آمدند، به صد نوا آمدند بنیانگذار کاروان قوم بنیاسد در آمل در حاشیه حرکت کاروان در گفتوگو با فارس، بیان کرد: این کاروان حدود 25 سال است که در روزهای نخست دهه دوم محرم حرکت میکند. حشمتالله شاکری افزود: حرکت نمادین قوم بنیاسد بعدازظهر روز سیزدهم محرم در این شهرستان آغاز میشود و تا بعد از اذان مغرب ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه این کاروان عزاداری حرکت خود را از مسجد امام جعفر صادق(ع) کوی هنرستان واقع در بلوار طالبآملی با حضور بانوان و آقایان ملبس آغاز میکند، تصریح کرد: این کاروان با اهداف مختلف وارد مرکز شهر و میدان 17 شهریور شده و حرکت خود را بهسمت کوی شهرداری، دم پل معلق و گلزار شهدای امامزاده ابراهیم(ع) ادامه میدهد. شاکری با اشاره به اینکه در آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) هم پس از قرائت فاتحه و تجدید عهد و میثاق با شهدا به سمت مسجد امام جعفر صادق (ع) حرکت میکنیم تا نماز جماعت مغرب و عشا را اقامه کنیم، در مورد اهداف گسترده این حرکت عاشورایی بیان کرد: این حرکت نمادین با وسایلی همانند بیل، کلنگ، طناب، حصیر و فانوس انجام شده و برای بیداری مردم و اقشار مختلف انجام میشود. بنیانگذار کاروان قوم بنیاسد در آمل با تأکید بر اینکه باید برای مردم اهداف گسترده قیام عاشورا و وقایع بعد از آن بیان شود، گفت: باید اقامه نماز، احیای دین پیامبر(ص) و اقامه امر به معروف و نهی از منکر احیا شده و رو به فراموشی نرود. وی با اشاره به اینکه پس از واقعه عاشورا، شهادت امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش سه شبانهروز بدنهای تکهتکه فرزندان اهل بیت(ع) و امام معصوم در آفتاب سوزان کربلا مانده بود تا قوم بنیاسد وارد صحرای کربلا شد، گفت: قوم بنیاسد از روستانشینانی بودند که وقتی صحبت سفر به کربلا بینشان پیچید، مردان وحشت داشتند و از رفتن بهعلت ترس امتناع کردند ولی زنان در این مسیر پیشقدم شده، به راه افتادند و پس از آن غیرت مردان به جوش آمده و پس از زنان حرکت کردند که این مهم از مهمترین دلایل حرکت بانوان در ابتدای کاروان است.
* برای دفن شهدای کربلا آمدند، به صد نوا آمدند شاکری با تأکید بر اینکه حرکت قوم بنیاسد بین مردم در یکی از روزهای سیزدهم تا هفدهم محرم برگزار میشود، خاطرنشان کرد: این حرکت با مطالعه عمیق از مقاتل اهل بیت(ع) و عاشورا استخراج شده و برای نخستینبار در مازندران برای اجرای آن در آمل اقدام شد. وی با تأکید بر اینکه با ورود قوم بنیاسد به صحرای کربلا، افراد با پیکر پارهپاره اهل بیت(ع) و یاران سومین امام شیعیان روبهرو شده و با مشکلات زیادی برخورد کردند، گفت: مشاهده صحنه بیجان شهدا ترس زیادی بر قلوب قوم بنیاسد وارد کرد ولی آنها با توکل بر خداوند در بین کشتههای کربلا حاضر شدند. شاکری با اعلام اینکه در این بین سوارهای از دور به قوم بنیاسد نزدیک شد و اعلام کرده که هراس نکنید من امام سجاد(ع) هستم، ادامه داد: با کمک و یاری امام چهارم شیعیان پیکرها و پارههای بدن شهدا شناسایی و خاکسپاری شدند، البته قوم بنیاسد مشاهده کردند که امام سجاد (ع) رو به سوی علقمه کرده و اعلام کردند که عموی من حضرت عباس (ع) در آن مکان به شهادت رسیده و تکههای بدنش را شناسایی کرده و با حصیر جمعآوری و دفن کردند. وی با تأکید بر اینکه امام سجاد (ع) بعد از خاکسپاری شهدای کربلا بر روی هر قبر با انگشتان مبارک نام شهدا را یادداشت کردند، گفت: باید به آیینهای ماندگار و باریشه که به بیان مصائب اهل بیت(ع) میپردازد، بیشتر از گذشته توجه شود. به گزارش فارس، مازندران نخستین مرکز حکومت علویان است و مردم ولایتمدار آن در ماه محرم میخواهند به شکلهای گوناگون ارادت و دلبستگی خود به اهل بیت(ع) را به نمایش درآورند. لازم است، مردم این استان شمالی کشور با رجوع به آیینهای جانسوز محرم اجازه ندهند گرد کهنگی و غبار فراموشی بر روی آنها بنشیند و با پیادهسازی آنها در جامعه، نسل جوان و نوجوان را از اهداف گسترده آن آگاه کنند. =============== گزارش از قربانعلی مسافر =============== انتهای پیام/86012/ت40
94/08/07 - 12:25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]