واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت
لالایی شبانه مادربزرگ در فضای مجازی گم شده است
در شهرستان بیجار قصهگویی برای فرزندان در گذشته حال و هوای دیگری داشت اما متاسفانه امروزه دامنه بازیهای تخیلی و کذایی در قالب گوشیهای هوشمند به جامعه کودکان روستایی این شهرستان هم سرایت کرده و جای قصههای شیرین مادربزرگها و پدربزرگها را گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، "یکی بود یکی نبود"، جمله شیرین و آغاز قصهها و داستانهای مادربزرگ و مادران در گذشته بود که بوی محبت و سادگی و مهربانی داشت. یادش بخیر لالاییها و قصههای شبانهای که شاید بیآلایشی و سادگیاش کودکان آن دوران را به خود جذب میکرد، کودکانی که خود را به جای شخصیتهای داستان و قصه میگذاشتند و با آن دنیایی داشتند و شب را با آرامش به صبح میرساندند. این روزها قصهگویی هم دیجیتالی شده و دیگر صدای آرامشبخش مادربزرگ و مادران نیست که کودکان را به خواب رویایی فرا میخواند بلکه این تبلتها و گوشیهای هوشمند است که با شعر و داستان و قصههای کودکانه جای مادربزرگها را گرفته و قصهها و لالایی شبانه مادربزرگ در میان فضای مجازی، تلویزیون و ابزارهای ناشی از پیشرفت تکنولوژی گم شده است. تنها قصهگویی و شنیدن قصه نیست که در دنیای کودکان امروزی دستخوش تکنولوژی شده است، بلکه امروزه کودکان همبازی و مکانی برای بازی ندارند و خبری از بازیهای کودکانه آن دوران و جمعشدن در خانه پدربزرگ و مادر بزرگها نیست. شهرستان بیجار هم از این امر مستثنی نیست و حتی دامنه بازیهای تخیلی و کذایی به جامعه کودکان روستایی این شهرستان هم سرایت کرده است. معنای بازیهای دیروزی با امروز بسیار متفاوت است، بازیها و شادیها دستهجمعی و کودکانه بود، اما امروز نشستن بر روی صندلی و نگریستن به صفحههای نمایشگرها و البته تنهایی و در خلوت، تمام بازی و سرگرمی کودکان شده است. گلکوچک، هفت سنگ، توپ بازی، وسطی، خانه همدانی، عروسکبازی و غیره از جمله بازیهایی بود که کودکان بیجاری در گذشته داشتند که اکنون جایش را به« پو»، «کلش آو کلنز»، «انگری برد» و غیره داده است. شاید استفاده از برنامههای اندرویدی و رایانهای به عنوان نوعی از سرگرمی تعاملی امری طبیعی و بدون نکوهش باشد اما باید خانوادهها کودکان خود را نظارت کنند چرا که استفاده بیش از اندازه از این سرگرمیها اعتیادآور و مخرب است. با قرارگیری کودک در دنیای این بازیها، کودکان خود را با شخصیتهای خشن بازیها تطبیق میدهند و با قراردادن خود به جای شخصیتهای بازی، آیندهای ناخوشایند را برای خود رقم میزنند چرا که این بازیها تأثیر منفی بر روی شخصیت و ذهن کودکان میگذارد. خشنبون و تخیلیبودن بارزترین مشخصه بازیهای یارانهای و اندرویدی است و کودکان به جای بازی با همسالان و دیگر کودکان و تحرک همراه با حضور در اجتماع، دنیای خود را در میان استرس و خشونت این بازیها سپری میکنند. روانشناسان معتقدند؛ انجام بیش از دو ساعت بازی رایانهای در روز آسیبزا و مخرب است و موجب انزوا و غیراجتماعی شدن کودکان میشود. متأسفانه امروزه دسترسی کودکان به بازیهای الکترونیکی بسیار آسان است و والدین باید با دقتنظر بیشتری بر آسیبهای پنهان این بازیها آگاه و واقف باشند تا مبادا دنیای کودکانه کودکان تخریب شود. گاهی اوقات چشم و همچشمی و فخرفروشی عامل برهم زدن دنیای کودکانه فرزندان میشود که والدین با خرید گوشیهای هوشمند بچههای خود را به سمت انزوا سوق میدهند. تلاش شود تا هیجانات کودکان در محیطهایی از جمله پارکها تخلیه شود تا هم از نظر روحی و روانی در امان باشند و هم از الگوگیری آنان از شخصیتهای کذایی و تخیلی داستانهای اینترنتی و الکترونیکی جلوگیری شود. کودکی غنچهای از رود صداقت به صفا و پاکی آب و لاله سرخی به باغ امید است، پس باید تمامی فکر و تلاش والدین، مربیان و جامعه معطوف به این امیدهای آینده مملکت باشد و شرایط سرگرمی مناسب برای تخلیه هیجانات و شرایط محیطی مطلوب تربیتی را برای آنان فراهم سازند تا به راحتی انرژی خود را بیهوده هدر ندهند. انتهای پیام/79015/ر40/
94/08/06 - 04:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]