تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838032252
«مخالف خوانی» ها در تعزیه استان
واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه خراسان: رنجبر_ورود برخی اشتباهات و بدعت ها در تعزیه اصالت این هنر را در استان رو به خاموشی هدایت می کند که شاید خزنده زیر پوست همه گروه های تعزیه جریان داشته باشد و از آن بی اطلاع باشند بنابراین تحقیق و پژوهش در راستای شناسایی و آسیب شناسی تعزیه از سوی کارشناسان این هنر امری است که باید از سال ها پیش دنبال می شد و نشد. از کودکی روی صحنه تعزیه خوانی کرده و به گفته خودش همه نقش های «موافق خوان» را به اقتضای سنش در تعزیه های مختلف روستای «سرخُنگ» بازی کرده است. دکتر «مفید شاطری» که به عنوان محقق موشکافانه به بررسی و آسیب شناسی رنگ، لباس، موسیقی و... تعزیه روستاها پرداخته و توانسته دو دفتر تعزیه از نسخ قدیمی را به چاپ برساند، حالا از روند رو به رشد آسیب ها در تعزیه صحبت می کند. او می گوید: دو کتاب با عنوان «حماسه عشق» در دو دفتر اول و دوم را به چاپ رساندم که شامل متون تعزیه می شود و از روی نسخه های قدیمی بازخوانی، بازنویسی و اصلاح و چاپ شده است. وی از در دست تالیف بودن دفتر سوم تعزیه خبر و ادامه می دهد: دهه 70 بود که استاد «داود فتحعلی بیگی» رئیس بنیاد تعزیه کشور برای دیدن تعزیه به روستای سرخنگ آمد و با دیدن تعزیه و نسخه ها و شنیدن آهنگ ها و پیشخوانی چند تعزیه، بر تقویت تعزیه و جمع آوری نسخه های قدیمی تاکید کرد و معتقد بود این نسخه ها از اصالت برخوردار بوده و کمتر دچار تحریف شده است. بنابراین کارم را شروع کردم و به جمع آوری متن 40 مجلس از نسخه تعزیه قدیمی که برخی از آن ها کامل نبود و شاید یکی دو نسخه ازفهرستش کم بود یا به صورت فرد یا نسخه نوشته شده بود پرداختم، پس از آن متون بازنویسی شده باید به صورت مجموعه یا جنگ در می آمدتا متن کامل یک تعزیه را داشته باشد که این کار را هم انجام دادم. وی توضیح می دهد: دفتر اول متن کامل 5 تعزیه و دفتر دوم متن 6 تعزیه بازنویسی شده است که به همت حوزه هنری استان منتشر شد و دفتر سوم هم قرار است متن 5تا 6مجلس تعزیه بازخوانی، بازنویسی، تصحیح و چاپ شود. وی می گوید: در دفتر سوم سراغ متن تعزیه های فراموش شده که کمتر اجرا می شود مانند تعزیه «متوکل عباسی»، تعزیه «مختار» و تعزیه «قیصر روم» رفته ام. جای خالی پژوهش در تعزیه وقتی از قدمت تعزیه استان که به دوره قاجار بر می گردد، صحبت می کند و این سوال مطرح می شود که آیا با این قدمت تاکنون گروه پژوهشی در استان گرد هم آمده اند یا خیر؟و دکتر شاطری پاسخ این سوال را صریح وبا ابراز تاسف می دهد. عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در ادامه سخنانش با اشاره به شناسایی 30 گروه تعزیه خوان استان که بعضی ممکن است نسخه های خطی و قدیمی تعزیه را دراختیار داشته باشند، می گوید: تاکنون استان در کشور از داشتن متن مکتوب انتشار یافته در مورد تعزیه محروم بود که با چاپ دو کتاب در این مورد این متن ها مورد استقبال علاقه مندان به تعزیه در دیگر استان ها هم قرار گرفت اما در این گروه ها افرادی آموزش دیده و با سواد و تجربه تعزیه خوانی کمتر حضور دارند و باید متن تعزیه این گروه ها توسط افرادی که متخصص در امر تعزیه و تاریخ اسلام هستند، بررسی شود تا با واقعیت های تاریخ مطابقت داشته باشد. وی ادامه می دهد: با بازگشایی خانه تعزیه و نقالی استان امیدواریم بعد از ساماندهی این گروه ها بحث و تبادل نظر برای آسیب شناسی و برگزاری تعزیه اصیل انجام شود. او از «نادعلی دامغانی» به عنوان فردی که به سرودن متون تعزیه پرداخته یاد می کند و از نظر او متون تعزیه در استان مورد تایید است. فراز و نشیب تعزیه دکتر «شاطری» از شروع تعزیه در دوره ناصرالدین شاه در استان و تعطیلی آن در دوره رضاخان به عنوان یک وقفه در روند تعزیه خوانی استان صحبت می کند و می گوید: آن زمان کانون اجرای تعزیه بیرجند حسینیه شوکتیه بود و در روستاهای درخش، مود و آرین شهر(سده) هم این هنر رواج داشت اما چون به طور مستمر برای برگزاری آن اقدام نمی شد بعد از مدتی اجرای تعزیه متوقف شد. ورود رسانه های جدید سمعی و بصری با جذابیت ها و قابلیت های بالا نیز جذابیت بصری تعزیه را برای تماشاگران کاهش داد و کم کم از جذابیت تماشای تعزیه ها کاسته شد. از طرفی دولتمردان هم حمایت نمی کردند چنانچه در دوره اول پهلوی اجرای تعزیه با مخالفت روبه رو و تعطیل شد و در دوره پهلوی دوم هم آن چیزی که به عنوان تعزیه اجرا می شد نمادین بودو عمیق اجرا و بررسی نمی شد. نقش حاکمان محلی نیز در رونق یا استقبال نکردن مردم به تعزیه نیز بسیار مهم است به عنوان مثال در شهر بیرجند در دوره شوکت الملک اول تعزیه خوانی در حسینیه شوکتیه رونق خوبی داشت در حالی که در دوره بعدی یعنی دوره حاکمیت شوکت الملک دوم به تدریج رونق خود را از دست داد و در دوره بعدی یعنی دوره پهلوی دوم به طور کلی تعزیه خوانی در این حسینیه تعطیل شد. همین روندهای مواج موجب به وجود آمدن گسست تعزیه از نسل قدیم به جدید شد که با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی روحی تازه در کالبد تعزیه دمیده شده اما چون اجرا و آموزش تعزیه خیلی روشمند و هدفمند نبوده، با وجود تلاش های فراوان نتیجه مطلوب حاصل نشده تا آنجا که زمان زیادی برای رسیدن به حد مطلوب نیاز است. وی در ادامه با بیان این موضوع که مردم گمان می کنند داشتن صدای خوب برای تعزیه خوانی کافی است هم می افزاید: خیلی از موضوع ها در تعزیه خوانی مغفول مانده که باید مورد توجه قرار گیرد، به علاوه بسیاری از مردم فکر می کنند که تعزیه یک رویداد تاریخی است در حالی که تعزیه، خواندن جدید با چاشنی هنر از یک رویداد تاریخی است و نه به همان صورت که اتفاق افتاده است اما بسیاری از مردم نا آشنا به هنر تعزیه می گویند چه کسی این صحنه های بدعت آمیز را وارد تعزیه کرده است در حالی که این صحنه ها تصور ذهنی سراینده متون تعزیه است که از طریق اجرای یک صحنه موضوعی را به خواننده القا می کند. به عنوان مثال برخی ها بادیدن صحنه رهگیری حضرت ابوالفضل(ع) و علی اکبر(ع) شاید بگویند مگر این دو نفر یکدیگر را نمی شناختند و این را بدعت بدانند در حالی که نویسنده دلیلی جز نشان دادن رشادت این دونفر نداشته است. در نهایت آن که همگان باید بدانند تعزیه اصیل هیچ گاه در مقابل باورهای مذهبی و دینی نیست بلکه هدف تقویت باورها و ارزش های دینی بین توده های مخاطبان خود است. موسیقی نامناسب او در مورد موسیقی تعزیه هم به بیان موضوع هایی می پردازد و می گوید: در گذشته در بیشتر مناطق استان موسیقی در تعزیه نداشتیم و اگر در حال حاضر موسیقی شنیده می شود از مناطق دیگر کشور وارد تعزیه خوانی ما شده است که انطباق و همخوانی با متن تعزیه ندارد و به طور کلی یک آسیب است. وقتی برای تعزیه امام حسین(ع) آهنگ سریال هایی مانند امام علی(ع)، مختار و... پخش می شود به طور حتم همخوانی با فضای تعزیه ندارد. این روند رو به رشد استفاده از موسیقی غیر مرتبط در تعزیه مورد غفلت مردم واقع شده است به طوری که حتی با این موسیقی جذب تعزیه می شوند. وی تاکید می کند: جذابیت هایی که به اشتباه وارد تعزیه خوانی شده آفتی برای این هنر به حساب می آید. به گفته وی، افرادی که به تعزیه خوانی می پردازندیا موسیقی را به خدمت تعزیه می گیرند هم باید بدانند که بخش های مختلف را باید در چه دستگاهی متناسب با حال و هوای آن فضا به کار گیرند. او به این نکته هم اشاره می کند که گاهی اوقات دربرخی روستاها مردم استفاده از طبل یا آهنگ را نوعی بدعت در تعزیه می دانند و اجازه استفاده از آهنگ را نمی دهند یا آن که به حفظ اصالت موسیقی در متون قدیم توجهی نکرده و با استفاده از سی دی های آهنگ تعزیه در استان های معروف به تقلید می پردازندکه این کار هم با توجه به تلاش برای حفظ اصالت تاریخی تعزیه در هر منطقه از کشور درست نیست. به گفته وی، حتی در انتخاب آوازخوانی مناسب نیز گاهی تعزیه خوان های مبتدی بدون در نظر گرفتن نقش خود به تقلید از مداحان یا خوانندگان می پردازند و بعضی فکر می کنند که یک تعزیه خوان حرفه ای باید به تمام دستگاه های موسیقی مسلط باشد و مطابق آن اجرا کند، در حالی که این طور نیست. اگر چه در تعزیه خوانی ممکن است از سبک مداحی یا تکنیک های خوانندگی مانند تحریرهای خوانندگی استفاده شود اما تعزیه سبک و سیاق خوانشی متفاوت از مداحی و خوانندگی دارد. لباس مخصوص تعزیه او معتقد است لباس تعزیه هم از فلسفه خاصی برخوردار است و از سمبولیزم رنگ باید استفاده کرد.چنانچه رنگ ها به طور کامل در دوگروه اشقیا خوان و اولیا خوان مشخص شده است. آنطور که وی می گوید:دو رنگ قرمز و سبز، این دو گروه را در تعزیه از هم جدا می کند . به عنوان مثال رنگ پر کلاه خودهای تعزیه خوان ها نیز حساب و کتابی دارد مثلا شمر پرهایی با رنگ قرمز یا ابلق(سیاه و سفید) را استفاده می کند و استفاده از تور سفید برای جبرئیل یا تور سیاه برای شیطان هر کدام فلسفه خاص خود را دارد همان طور که آواز خاص هر کدام از تعزیه خوانان نیز در دستگاه های موسیقی فلسفه و حکمت خود را دارد. اما این روزها بدون توجه به فلسفه استفاده از رنگ های خاص در تعزیه، پرهای کلاه خود به رنگ های جذابی که هیچ معنا و مفهومی را تداعی نمی کنند با قیمتی گزاف فروش می رود و مورد استفاده گروه ها هم قرار می گیرد. آفت همانند سازی وی از همانند سازی صحنه ها در تعزیه هم به عنوان یک آسیب جدی یاد می کند و ادامه می دهد: صحنه جنگ ها باید در تعزیه منطبق بر تاریخ باشد و از اجرای صحنه های پارتیزانی و تقلیدی از فیلم ها باید پرهیز کرد. وی به فلسفه نسخه به دست گرفتن تعزیه خوانان در تعزیه هم اشاره می کند و می گوید: کسانی که نقش ها را اجرا می کنند با در دست داشتن نسخه به بینندگان القا می کنند که دارند نقش شخصیتی را بازی می کنند و در حقیقت نه امام، امام واقعی است و نه شمر و دیگران. اشعار فی البداهه وی می گوید:گاهی اوقات بحث های اجتماعی و انتقادی نیز وارد متون تعزیه می شود و فی البداهه برخی تعزیه خوانان توانمند اشعاری را وارد متن می کنند که بسیار مختصر و کم دیده شده است و مخاطبان نیز با شنیدن این اشعار در هر منطقه تشخیص می دهند که از محیط و فرهنگ خودشان این اشعار وارد تعزیه خوانی شده است. البته بسیاری از آوازها، نواها و نغمه در مناطق مختلف جغرافیایی بر تعزیه تاثیر گذاشته اند و اجرای یک نقش را با آوازهای گوناگون شاهد هستیم به عنوان مثال صحنه چوپان در تعزیه «طفلان مسلم» در خراسان جنوبی با شیوه فراقی خوانی انطباق پیدا می کند در حالی که همین نقش در مناطقی مانند اصفهان، قزوین و خوانسار تداعی آوازهای بختیاری را می کند. بنابراین تعزیه در حفظ، ثبت و ضبط نواهای محلی مناطق نقش بی بدیلی داشته است. پیش خوانی های فراموش شده وی با بیان این مطلب که پیش خوانی در تعزیه ها فراموش شده است، توضیح می دهد: تاکنون هیچ مطالعه ای در مورد پیش خوانی تعزیه در استان انجام نشده است که تصمیم دارم کتابی در همین زمینه تالیف کنم. او در زمینه پیش خوانی مختص هر تعزیه می گوید: پیش خوانی ها تصنیف های زیبایی هستند که موسیقی دانانی که با تعزیه آشنایی داشته آن ها را با آواز مخصوص در دستگاهی مناسب حال و هوای تعزیه تنظیم کرده اند. در پیش خوانی همه تعزیه خوان ها اعم از موافق و مخالف دایره وار کنار هم می ایستند و پیش خوانی را زمزمه می کنند. پیش خوانی اعلان آغاز تعزیه است و با شنیدن آن همه علاقه مندان خود را به محل اجرای تعزیه می رسانند. وی دلیل حذف پیش خوانی را کوتاه کردن زمان تعزیه با توجه به بی حوصلگی نسل جدید می داند و بر آسیب شناسی در این مبحث هم تاکید می کند.
سه شنبه ، ۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه خراسان]
[مشاهده در: www.khorasanjonobi.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]
صفحات پیشنهادی
آئین تعزیهخوانی و نماز ظهر عاشورا در جنوب استان بوشهر
گزارش مهر آئین تعزیهخوانی و نماز ظهر عاشورا در جنوب استان بوشهر شناسهٔ خبر 2948928 - شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۳ استانها > بوشهر بندر دیر - آئین تعزیهخوانی و نماز ظهر عاشورا با حضور گسترده و پرشور عاشقان حسینی در بندر دیر برگزار شد به گزارش خبرنگار مهر آئین تعزیه در بندر دیحضور استاندار در مراسم تعزیه خوانی سنتی سیستانی در شهرستان نیمروز تا ساعاتی دیگر
به گزارش هامون پرس استاندار سیستان وبلوچستان مهندس علی اوسط هاشمی که به منظور حضور در مراسمات مذهبی سوگواری امام حسین ع در سیستان و منطقه نیمروز حضور یافته بود به دعوت مسئولین برگزاری تعزیه خوانی امام حسین ع در واقعه کربلا د راین مراسم حضور می یابد در همین خصوص این تعزیه خوانبرگزاری بزرگترین مراسم تعزیه خوانی در سطح استان + تصاویر آرشیو
مدیر کانون فرهنگی و هنری مائده روستای آلوکلاته گرگان از برگزاری بزرگترین مراسم تعزیه خوانی در استان توسط جوانان این روستا خبر داد متن خبر نداردپنجشنبه ۳۰مهر۱۳۹۴گزارش تصویری/ بزرگترین مراسم تعزیه خوانی میدانی در استان گلستان
بزرگترین مراسم تعزیه خوانی میدانی در سطح استان گلستان بعد از ظهر عاشورا در روستای آلوکلاته از توابع بخش بهاران شهرستان گرگان برگزار شد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما این مراسم بعد از ظهر عاشورا شنبه 2 آبان به همت جوانان هیئت جانثاران اباعبدالله الحسیداستان 55 سال تعزیه خوانی
55 سال است در عرصه تعزیه خوانی فعال است وقتی این جمله را از علاءالدین قاسمی تعزیه خوان حرفه ای و خوش صدایی که در سریال شب دهم هم حضور داشت می شنوم واقعا تعجب می کنم 55 سال کم نیست و این عدد بزرگ نشان می دهد قاسمی برای تعزیه خوانی کشورمان یک گنجینه محسوب می شود گنجینه ای کهآئین تعزیه خوانی و نماز ظهر عاشورا در جنوب استان
به گزارش تنگستان نما آئین تعزیه در بندر دیر قدمت بیش از ۷۰ ساله دارد که توسط هیئت ابوالفضل العباس محله سیدصفا در روز عاشورا با حضور مردم و عاشقان سالار شهیدان در کنار ساحل بندر دیر برگزار شد مسئول هیئت تعزیه روز عاشورا شهرستان دیر گفت احیای آیین تعزیه خوانی به عنوان یک نماد ارمراسم تعزیه خوانی در نیمروز با حضور استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد/گزارش تصویری
علی اوسط هاشمی در مراسم تعزیه خوانی نیمروزیان بیان داشت تعزیه خوانی دراین شهرستان باید ثبت ملی شود وکارگروه ثبت این هنر ملی مذهبی هر چه زودتر تشکیل شود به گزارش هامون پرس طبق سنتی دیرینه در ماه محرم و در پنج روز پایانی این ماه مراسم آیینی تعزیه خوانی در پارک شهرستان نیمروز واقعگزارش تصویری/مراسم تعزیه خوانی امام حسین (ع)با حضور استاندار سیستان و بلوچستان در نیمروز برگزار شد
به گزارش خبر نیمروز طبق سنتی دیرینه در ماه محرم و در پنج روز پایانی این ماه مراسم آیینی تعزیه خوانی در پارک شهرستان نیمروز واقع در جوار قبور متبرّک شهدی گمنام به همت گروه تعزیه خوانی نیمروز برگزار می گردد که با دعوت این گروه از استاندار برای شرکت در این مراسم چهارمین روز این مرحضور استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم تعزیه خوانی ادیمی
حضور استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم تعزیه خوانی ادیمی استاندار سیستان و بلوچستان با حضور در مراسم تعزیه خوانی در شهرستان ادیمی به سوگ سید و سالار شهیدان نشست ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ آبان ساعت 10 08 به گزارش پانا از استان سیستان و بلوچستان علی اوسط هاشمی به همراه چندتن از مدیران و مسقدمت 150 تا 200 ساله تعزیه خوانی در استان
قدمت 150 تا 200 ساله تعزیه خوانی در استان روزنامه آوای خراسان جنوبی روز چهارشنبه 29 شهریور 1394در شماره 3349 خود مطلبی با عنوان قدمت 150 تا 200 ساله تعزیه خوانی در استان امید به ساماندهی گروه های تعزیه خوان با افتتاح خانه نقالی و تعزیه خوانی استان به قلم حسین زاده چاپ کرد در ا-
گوناگون
پربازدیدترینها