تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804594959
![نمایش مجدد: روابط علمی بزرگترین عالم شیعه با بزرگترین وزیر ایرانی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
روابط علمی بزرگترین عالم شیعه با بزرگترین وزیر ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
![](http://images.khabaronline.ir/images/2015/10/position50/15-10-27-20838jafarian1.jpg)
روابط علمی بزرگترین عالم شیعه با بزرگترین وزیر ایرانی وبلاگ > جعفریان، رسول - این یادداشت ناچیزم را به دوست دانشمندم آقای هاشم رجب زاده اهداء می کنم که سالهای طولانی از عمرش را صرف احیای آثار رشیدالدین فضل الله همدانی کرد؛ بدون آن که از هیچ کس چشمداشتی داشته باشد.
تاریخ ایران وزرای برجسته ای را به خود دیده است، و اما در میان آنها خواجه نظام الملک (مقتول در 485) و رشیدالدین فضل الله همدانی (مقتول در 718) دو چهره تابناکی هستند که منابع در امر وزارت و دانش به بزرگی از آنان یاد کرده اند.
در مقایسه میان این دو، به نظرم، رشیدالدین فضل الله همدانی، از هر حیث بر او برتری دارد. دانش و عدم تعصب دو ویژگی مهم اوست که بدون شک، در آنها بر خواجه نظام الملک برتری دارد. هر دوی آنها در کنار پادشاهان برزگی بودند، اما رشیدالدین با درباری از مغولان روبرو بود که می بایست با احتیاط عمل می کرد.
آثار علمی که از رشیدالدین مانده، جامع التواریخ، لطایف الحقائق، مباحث سلطانیه و مکاتبات، آثار کم نظیری در ادب فارسی و دانش دینی و علمی آن روزگار است. در این زمینه ها اساسا نسبتی میان او و نظام الملک نیست. هر دو در امر مدرسه سازی تلاش کردند، نظامیه ها بسیار مهم هستند و البته رشیدالدین نیز با آن وقفنامه ربع رشیدی که البته گرفتار توفان حوادث و نابسامانی ها شد، کم از او نیست.
اما در میان عالمان شیعه هم، علامه حلی یا همان حسن بن یوسف بن مطهر حلی (م 726) یکی از بزرگترین فقیهان و متکلمان شیعی است، با آثاری بسیار فراوان و عالمانه. کسی که مکتب حله را به طور کامل بسط داد و همیشه و همیشه محبوبیت شخصی و موقعیت علمی اش را نزد شیعیان حفظ کرد. حتی منابع سنی آن روزگار نیز با احترام فراوان از او یاد کرده اند.
علامه حلی، قطعا طی سالهای 709 تا 713 در ایران بوده است. در این زمینه، هم منابع تاریخی و هم اجازه ای هست که به حضور وی در ایران تصریح دارد. او به درخواست سلطان محمد خدابنده (703 ـ 716) به ایران آمد و در ایران، بسیاری از طالب علمان با او رابطه داشتند و از وی استفاده علمی کردند. علامه تأليف كتاب الالفين خود در رمضان سال 712 در شهر جرجان به پایان رسانده است (مكتبة العلامة الحلى، ص 53) همچنین علامه در شعبان سال 713 در ورامين، اجازه اى به قطب الدين رازى فيلسوف و عالم برجسته شيعه داده است. (بحارالانوار، ج 104، ص 138)
![رسول جعفریان رسول جعفریان](http://images.khabaronline.ir//images/2015/10/15-10-27-195346002.jpg)
در این میان، روابط علامه حلی و رشیدالدین فضل الله همدانی جالب توجه است. در این زمینه دست کم در سه مورد رشیدالدین نکاتی را در آثارش آورده که همه جالب توجه اند.
1. نخست آن که رشیدالدین رساله کوچکی با نام بيان الحقائق در موضوع زيارت، در پاسخ سؤال علامه حلى نوشته است. وی در این رساله که در سال 709 و در مدائن در کنار قبر سلمان فارسی نوشته شده از علامه با عنوان «مولانا معظم ملك الحكما والمشايخ علامة العالم يگانه و دستور ايران» ياد کرده است. رشیدالدین در آغاز آن رساله نوشته است: «در تاریخ اوایل رجب الاصم ـ عمت میامنه ـ لسنة تسع و تسعمائه چو در بندگی حضرت سلطان اسلام ـ خلّد ملکه ـ به حدود بغداد به مدائن رسیده، زیارت متبرک سلمان فارسی ـ رضی الله عنه ـ دریافته و علمای اسلام و مشایخ عظام ملازم حضرت بودند، مولانای معظم ملک الحکماء و المشایخ علامة العالم، یگانه و دستور ایران جمال الملة و الدین ابن المطهر الحلی که بر سرآمده عصر است و ملازم درگاه اعلی، به طریق حسن الظنی که بدین ضعیف، محتاج ترین خلایق به رحمت باری ـ عزّ اسمه ـ فضل الله بن ابی الخیر بن عالی المشتهر به رشید الطبیب همدانی دارد از او سوال کرد که ...» سوال در باره زیارت تربت بزرگان بوده به رغم آن که «از آن اثری در کالبد باز نمی ماند». (بیان الحقائق، (هفده رساله)، ص 324)
2. مورد دوم، مربوط به زمانی است که رشیدالدین رساله ای در باره آیه «الله نور السموات و الارض» با عنوان «در بیان حقیقت الوان و تفسیر آیت الله نور السموات و الارض» نوشت. در میانه این رساله مفصل که در مجموعه رسائل وی با عنوان بیان الحقائق چاپ شده، رساله کوچکی از علامه حلی در همین موضوع درج شده است. در واقع علامه رساله ای چند «در لون و ماهیت و احکام آن» نوشت و به رشیدالدین داد تا آن را عینا در لابلای رساله خود جای دهد و او هم چنین کرد. رشیدالدین در مقدمه این رساله که در دل آن رساله بزرگ خود رشیدالدین در باره ماهیت نور و الوان است، چنین می نویسد: «به موجبی که در دیباچه این رساله تقریر رفت که حکم یرلیغ نفاذ یافته بود که حکما و افاضل عصر هر یک در این باب رساله ای سازند، مولانا معظم ملک الحکماءو العلماء علامةالعالم یگانه جهان جمال الملة و الدین ابن المطهر زیدت فضائله که از جمله افاضل و حکمای عصر است، و از حکم یرلیغ او را از حله طلب فرموده تا ملازم بندگی حضرت علیا باشد، چون در آن باب رساله می ساخت و در آن حالت چند کلمه از این ضعیف شنید و سپندیده فرمود و آن سخنان را در آن رساله الحاق کرده از این ضعیف التماس نمود تا آن را جهت یادگار با این رساله به هم ضم کرده جلد کنند. التماس آن یگانه عصر را با آن ضم کرده شد و آن این است....» (بیان الحقائق، (هفده رساله)، ص 266). این رساله علامه را در باره الوان باید یکی از آثار علامه حلی که نسخه آن تنها در میان رساله رشیدالدین است یاد کرد. تا آنجا که بنده نگاه کردم نامی از این رساله در مأخذ دیگری از جمله کتاب استادم مرحوم سید عبدالعزیز طباطبائی با عنوان مکتبة العلامه الحلی نیامده است.
3. مورد سوم در رساله ای است که رشیدالدین فضل الله در باره حدیث «انا مدینة العلم و علی بابها» نوشته است. رشیدالدین فضل الله، گرایش مذهبی خود را در نوشته هایش آشکار نمی کرد، ضمن آن که سخت علاقه مند به اهل بیت بود. اما داستانی سبب شد که وی رساله مستقلی در باره حدیث «انا مدینة العلم و علی بابها» نوشت که در مجموعه رسائل وی با عنوان بیان الحقائق به چاپ رسیده است. در اینجا هم باز پای علامه به میان آم. بر اساس آنچه رشیدالدین نوشته است، در تاریخ روز جمعه 23 ربیع الاخر سال 711 در مسجد جامع سلطانیه، مذکّری بر منبر بوده و از جمله «در اثنای آن شمه ای از کمال عظمت و بزرگی و قطره ای از بحار فضل و رحمت امیر المؤمنین و امام المتقین علی بن ابی طالب علیه السلام تقریر می کرد. شخصی علاءالدین لقب که از اهل خراسان است، و اکثر اوقات از مذکّران و واعظان سوالات کند، برخاست و از آن مذکر پرسید که رسول ـ علیه الصلوة و السلام ـ فرموده است: أنا مدینة العلم و علی بابها...» و از او خواست در این باره توضیح دهد که اگر علی علیه السلام در آن شهر است، دیوار و سقف آن چیست؟ مذکر، پاسخ کوتاهی داد و رد شد، اما پادشاه یعنی خدا بنده گفت که «مذکران باید جواب سائل، اگر بوجه سوال کرده باشد، تمام بگویند». بعد از آن پادشاه خواست تا پاسخ این مطلب را علامه حلی که در آنجا حاضر بوده بدهد. از عبارت چنین بر می آید که علامه فارسی نمی دانسته و لذا گفته اند که مطلب را به عربی به ایشان بگویند: «بعد از آن اشارت فرمود که معنی این سوال را به عربی با مولانا اعظم، علامة العالم، ملک ملوک الحکماء و العلماء المحققین شیخ جمال الملة و الدین بن المطهر ـ ادام الله تعالی معالیه ـ تقریر کردند تا او در جواب چه می گوید». علامه پاسخی داد که کلمه «مدینه» در اینجا مجاز است...» بعد از آن پادشاه از نظام الدین عبدالملک خواست تا پاسخی دهد. او هم توضیحی داد تا آن که پادشاه بر آن حاشیه زده و آنگاه رشیدالدین که آن روز از درد پا در مجلس حاضر نبوده، در وقت حضور بعدی نزد پادشاه مطلب به وی منتقل شده و «حکم یرلیغ همایون به نفاد پیوسته که آنچه از فواید انفاس شریفه بشنود یا بدو رسد در قلم آرد». حاصل آن افکار، همین رساله است که رشیدالدین نوشته است. وی در این رساله به شماری دیگر از فضائل امام علی (ع) از جمله اطلاق تعبیر «انفسنا» در آیه مباهله بر ایشان، حدیث منزلت و جز آن یاد کرده است. (بیان الحقائق، هفده رساله، صص 393 ـ 399)
در پایان بیفزاییم که در مکاتبات رشیدی یا سوانح الافکار هم نامه ای ازرشیدالدین به حاکم بغداد در باره «انعام علمای انام و فضلای کرام» هست که نام دهها تن از علمای سنی و شیعی را آورده و دستور داده است که به آنان انعامی داده شود و مبلغ هر یک را نیز معین کرده که نام علامه حلی هم در میان آنها هست. از افراد شاخص می توان به قاضی ناصرالدین بیضاوی، مولانا عضدالدین ایجی، برادرش عمادالدین، اصیل الدین پسر خواجه نصیر، صدرالدین محمد ترکه، محمد صاعداصفهانی، صدر جهان بخارایی و قطب الدین شیرازی یاد کرد (سوانح الافکار، به کوشش دانش پژوه، ص 69 ـ 70).
![رسول جعفریان رسول جعفریان](http://images.khabaronline.ir//images/2015/10/15-10-27-195537001.jpg)
![رسول جعفریان رسول جعفریان](http://images.khabaronline.ir//images/2015/10/15-10-27-20757003.jpg)
سه شنبه 5 آبان 1394 - 20:11:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
حضور وزیر بهداشت در بزرگترین اجتماع عزاداران کشور/هیئات مذهبی از پیرایه های دین کم و به غنای فرهنگی اضافه کنند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسیم زنجان دکتر هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سفری معنوی و مذهبی که چهار مین سفر به استان زنجان می باشد در بزرگترین اجتماع عزاداران حسینی کشور که در قالب دسته عزاداری "حسینیه اعظم زنجان برگزار شد شرکت نمود هاشروابط عمومی سپاه: ۸ ایرانی در سوریه شهید شدند نه ۱۵ نفر
مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت ۵ تا ۶ نفر از افراد در استان های خوزستان قم و خراسان رضوی و شهر اسلامشهر است که با دو نفر از نیروهای سپاه انصار مجموعا ۸ نفر می شوند که در سوریه به شهادت رسیدند به گزارش ریسک نیوز سردار سرتیپ دوم "رمضان شریف" مسئول روابط عمومی کل سپاه دپخش زنده 200 دقیقه ای بزرگترین اجتماع حسینی
بزرگترین اجتماع حسینی و بزرگترین قربانگاه بعد از منا در دنیا در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان تحت پوشش زنده صداوسیمای مرکز زنجان و شبکه های سراسری و بین المللی قرار گرفت به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان به نقل از روابط عمومی صداوسیمای مرکز زنجان مردم مومن و عزادار زشناسایی بزرگترین مخفیگاه اعضای انتحاری داعش
العالم سومریه نیروز روز سه شنبه به نقل از صادق الحسینی رئیس کمیته امنیتی شورای استان دیالی در شرق عراق تأکید کرد که این مخفیگاه اعضای انتحاری داعش در منطقه مکحول در شمال استان صلاح الدین قرار داشت الحسینی گفت اعضای انتحاری داعش که از شهر موصل عراق و شهر رقه سوریه به استان صلاروابط عمومی سپاه: 8 ایرانی در سوریه شهید شدند نه 15 نفر
مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت 5 تا 6 نفر از افراد در استان های خوزستان قم و خراسان رضوی و شهر اسلامشهر است که با دو نفر از نیروهای سپاه انصار مجموعا 8 نفر می شوند که در سوریه به شهادت رسیدند سردار سرتیپ دوم "رمضان شریف" مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت و گو با خبرنگاوزیر اطلاعات:هیچ وقت مرزبندی بین شیعه و سنی نداشتیم
وزیر اطلاعات گفت جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت مرزبندی بین شیعه و سنی نداشته و اگر چنانچه این موضوع بیان شود کار دشمنان اسلام است به گزارش ملیت به نقل از ایلنا حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در نشست هم اندیشی شاخصان و نخبگان قومی و مذهبی سیستان و بلوچستان که پیش از ظهر امروبزرگترین بدهکار موسسه میزان بازداشت شد
م ج ف که دارای معوقه بانکی 1000 میلیارد ریالی به موسسه منحله میزان از سالیان گذشته است و اقدامات متعدد قضایی در چند سال گذشته علیه او در دست اجرا قرار گرفته شب گذشته بازداشت شد میرزایی مسئول امور حقوقی موسسه میزان در گفت و گو با انتخاب خبر مذکور را تایید کرد این بدهکار بزرگ بایرانیان کانادا و گشایش در روابط
ایرانیان کانادا و گشایش در روابط فریدون مجلسی روز نو سهشنبه هفته گذشته و پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کانادا یکی از همکاران مطبوعاتی از من پرسید آیا شکست محافظهکاران پس از ١٠ سال که دولت را در کانادا در اختیار داشتند عجیب نیست پاسخ دادم عجیب این است که آنها ١٠ سالرئیس شورای اسلامی شهرقدس: احیای ارزشهای دینی بزرگترین پیام قیام حسینی است
رئیس شورای اسلامی شهرقدس احیای ارزشهای دینی بزرگترین پیام قیام حسینی استرئیس شورای اسلامی شهر قدس گفت بزرگترین پیامی که قیام سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع و واقعه عظیم عاشورا داشت احیای ارزشهای اصیل دین بود خدابخش محمدزادهپودینه امروز در گفتوگو با خبرنگار خبزرگترین سرمایه برای دانش آموزان خودباوری می باشد
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بزرگترین سرمایه برای دانش آموزان خودباوری می باشد مدیرکل آموزش و پرورش استان در مراسمی که صبح امروز به مناسبت پنجم آبان ماه روز شورای دانش آموزی در آموزشگاه ریحانه آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان برگزار گردید گفت بزرگترین سرمایه برای دانش-
گوناگون
پربازدیدترینها